Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
janneke

janneke

07-10-2009 om 18:46

Als dochter geen bijbaantje wïl

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sanneman

Sanneman

05-11-2009 om 12:07

Pelle

Mijn wijsheid haal ik uit het feit dat ik op een middelbare school werk en de verschillende leerlagen les geef. Ook werk ik mee aan het tot stand komen van de leerstof (PW en SO's).

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2009 om 19:14

Sanneman

Wat bedoel je precies met vijf keer zoveel te doen op het VWO? Bedoel je dat in een abstracte term als: 5 keer zoveel studie-uren (die dus zéér variabel kunnen zijn per kind) of bedoel je puur qua werk? Dus een VMBO-er leert 20 woordjes en maakt 5 sommen en een VWO-er leert 100 woordjes en maakt 25 sommen? Maar dan nog: er is mij altijd verteld, dat als kinderen op hun niveau zitten, de studiebelasting ongeveer hetzelfde is. Dus de VMBO-er zal voor/met die 20 woordjes en 5 sommen net zo lang/intensief bezig zijn als de VWO-er met 100 woordjes en 25 sommen.

Tirza (die nooit iets heeft merkt van studiebelasting o het VWO)

janneke

janneke

06-11-2009 om 18:59

Dchter heef zeeén van tijd

Hoi
Dochterlief ( 16) heeft zeeén van tijd, zit in havo-5
heeft haar hele havo periode niet veel hoeven doen, alleen als er toetweken zijn zie je haar even niet.
sport zit ze niet op.

Ik vind dat gehang voor de tv en computer maar niets, doe eens iets nuttigs denk ik dan.

En ik denk ook dat je van een baantje wat leert, ze is nogal verlegen dus dat zou geen kwaad kunnen,

Maar ja ,inderdaad je kunt zo'n kind toch niet dwingen,
helaas pindakaas??

Tip om iets nuttigs te doen.

je dochter heeft zeeén van tijd zeg je,en ze doet niets nuttigs?
is het een idee om haar het huishouden te laten doen tegen betaling?
toen onze werkster er mee stopte heeft onze dochter gevraagd of zij dat baantje over kon nemen,ze wilde namelijk wel werken,maar was ook te verlegen/sociaal angstig om werkelijk die stap te zetten om te gaan solliciteren.
sindsdien doet zij elke twee weken het hele huis,inclusief ramen zemen ,de keukenkastjes uitsoppen en andere grote klussen.
ze heeft inmiddels wel een bijbaantje buiten de deur,maar doet ook nog steeds het huishouden.
overigens heb ik mijn dochter nooit gedwongen om een baantje buiten de deur te zoeken,wel kreeg zij minimaal zakgeld(10 europ/m),zo hoopte ik haar te kunnen stimuleren om werk te gaan zoeken.

en ik wilde ook niet dat ze zomaar oeverloos wat rondhing,dan verzon ik altijd wel een klusje voor haar.
er is namelijk wel een verschil tussen stimuleren en dwingen.

Lol janneke

Dat zal nog wat worden als ze gaat studeren in september
Ze zal dan echt wel moeten werken!

Hier,

Mijn zus en ik kregen meer zakgeld als we een baantje hadden. 12,50 (gulden)met baantje, 7,50 zonder baantje. Baantje leverde me 25 gulden op. 1986 was het ongeveer en wat voelde ik me rijk!

misschien een stimulans?

groetjes Akka

janneke

janneke

07-11-2009 om 21:28

Dat is ook nog te proberen

voor elk uur wat ze werkt, 1 euro van mij erbij??
als je dan 8 uur in de week werkt heb je van mams 8 euro erbij , of is dat geen uitdaging, is dat weer te weinig

janneke

janneke

07-11-2009 om 21:32

Woon niet in nijmegen

hoi woon niet in nijmegen zoals iemand gevraagd had
en ja dat zal zeker wat worden "als "ze op kamers gaat.
Nou ik denk dan maar zo, dan komt ze er wel achter( of niet?)
huishoudelijk werk vind ze ook niets, maar misschien tegen betaling..... maar wat geef ik dan 3 euro per uur.. het is al heel wat als ze haar kamer eens in de maand schoonmaakt.. dat is altijd al een gezeur... vind een rotzooi daar niet zo erg. ik hoef er niet te "wonen"als het maar eens in de maand schoongemaakt wordt. Heb weleens gedacht , eerst schoonmaken dan zakgeld/kleedgeld.

Vreemd

ik vind het vreemd om je dochter te gaan betalen voor elk uur dat ze werkt.
ze krijgt daar toch salaris voor?dat hoeft toch niet extra beloond te worden?
misschien krijgt je dochter genoeg geld van je,zodat ze de behoefte niet heeft om wat extra,s te verdienen?.
waar betaald ze haar beltegoed,make-up,uitgaan e.d van?
als jij haar voldoende sponsort zal die behoefte er misschien wel nooit komen?

amar

amar

08-11-2009 om 13:56

Zelf

Toen ik 13 jaar oud was, heeft mijn moeder al een baan voor in het weekend voor mij geregeld. Zo bracht ik geld binnen (ik betaalde hen een gedeelte als een soort kostgeld en spaarde zo zelf het andere gedeelte voor iets voor mezelf).
Als ik nu mijn kinderen zie van bijna 15 en bijna 12 vind ik 13 jaar rijkelijk vroeg om te gaan werken.
Ik vind het ook niet nodig dat kinderen gaan werken als ze dat echt niet willen, maar denk wel dat ze er veel van kunnen leren. Al lijkt me dat laatste afhankelijk van wat ze kunnen gaan doen! Ik bedoel dat er nogal een verschil is tussen helpen in een hippe kadootjeswinkel of folderen door weer en wind.
groeten van amar

tonny

tonny

08-11-2009 om 16:14

Schoonmaken bij je ouders thuis

dát is pas vervelend! Je kunt beter schoonmaken bij iemand anders, dan heb je meer plezier van het werk.

Kinderen voelen het ouderlijk huis meestal niet als hun verantwoordelijkheid - tenzij ouders ziek worden, dan wel.
En die eigen kamers vinden ze niet zo snel smerig als hun ouders vinden dat er schoongemaakt/ opgeruimd moet worden.

Jongste dochter werkte deze zomer in de thuiszorg. Ik merk dat ze nu pas echt zicht heeft gekregen op huishoudelijke klusjes. Afstand nemen helpt.

tonny

janneke

janneke

08-11-2009 om 17:14

Krijgt zak/en kleedgeld

Dochter krijgt met elkaar € 65 zak/kleedgeld, dat is volgens mij niet veel.
Maar krijgt bij het rapport, dat is 4 maal per jaar, in ieder geval 15 euro, ( van 2 oma's en ons , dat is dan met elkaar 15 , 5 pp) en met oud en nieuw nog eens hetzelfde. Nou er staat niet zo heel veel op haar zakgeldrek. ong 30 euro, en thuis heeft ze nog iets van 50 euro.
koopt een keer mascara, oogpotlood, en enkele keer een tijdschrift.zo'n 2 maal in jaar bezoekt ze concert,
tot vorig schooljaar zat ze in de MR, van school, dit werd betaald, ongeveer zo'n 200 per jaar, maar daar is ze sinds dit schooljaar mee gestopt, vond ze niets aan.
Ze heeft een poosje in het winkeltje op het zwembad gewerkt, vond ze ook niets aan.heeft ze opgezegd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.