Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 en 18 jaar en verliefd

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
yelle

yelle

16-10-2008 om 11:34

13 jaar is té jong

Ik neem aan dat jongeren de dag van vandaag iets vroeger rijp zijn.Zelf merk ik dat bij men jongste dochter die net 12 is en haar eerste jaar op de middelbare school zit.Ze raakt blijkbaar meer en meer gefascineerd door het andere geslacht en dat is wel normaal natuurlijk.Het is soms ook wel grappig te horen hoe ze met vriendinnetjes praat over jongens en verliefd zijn en haar chat-babbels zich niet enkel meer beperken tot het vrouwelijke geslacht.
Het is allemaal nog onschuldig.Toch hou ik nauwlettend een oogje in't zeil.Hier wordt het probleem aangehaald over een 13-jarig meisje die verliefd wordt op een 18-jarige,hetgene dus voor heel wat problemen kan gaan zorgen.Maar het feit dat bv twee 13-jarigen verliefd worden neemt niet weg dat het minder gevaarlijk kan zijn.Ik ben nu niet preuts en kan best verdragen dat er vriendjes over de vloer komen,maar het hangt er wel vanaf hoe ze met elkaar omgaan he.
Wat ik wil zeggen is dat je als ouder zelf toch nog verantwoordelijk blijft voor je kind.Ik zie mijn dochter van 12 zeker nog geen verkering hebben,zelfs al is dat met een jongen van dezelfde leeftijd.Moest het in die richting gaan wijzen dan is het tijd om in te grijpen.
Onlangs hoorde ik van een ouder hoe fier ze was dat haar 12-jarige dochter een echt vriendje had uit één klas hoger.Hij kwam geregeld bij haar thuis,gingen samen weg...Dàt zijn dingen die ik niet begrijp.Het zijn nog kinderen die begeleiding nodig hebben op zovele vlakken nog,die inpulsief kunnen zijn.
Waarom zou er minder gevaar kunnen zijn als het gaat om twee jongeren(12-13) van dezelfde leeftijd?

Yelle

je zegt: Ik zie mijn dochter van 12 zeker nog geen verkering hebben,zelfs al is dat met een jongen van dezelfde leeftijd.Moest het in die richting gaan wijzen dan is het tijd om in te grijpen.

mijn vraag aan jou is:
Hoe ga je dan ingrijpen?,verbieden?dochter opsluiten? vriendje uitnodigen?

yelle

yelle

17-10-2008 om 08:25

Vrijlaten dan?

Ik begrijp best wel dat jongeren reeds zeer vroeg over verliefdheid praten.Ook mijn dochter verteld (dus wél) wanneer ze iemand leuk vindt of niet.Dat heeft niets te maken met hoe ik erover denk.
Het verwonderd mij toch wel hoeveel ouders blijkbaar los over dit onderwerp heen gaan.Inderdaad,reeds van in de lagere school kunnen ze 'verliefd' zijn,handjes vasthouden,een kusje vragen...allemaal heel schattig.
Maar wanneer ze in de puberteit komen gaan ze der toch wel op een andere manier tegenaan kijken.Of alles dan nog zo onschuldig is,betwijfel ik toch.
En inderdaad,ik kan niet alles in de gaten houden,want ook op school of elders kunnen ze stiekem een vriendje hebben.Het is toch alleen maar de vraag of ze op school liefjes hand in hand kunnen lopen,kusjes geven...?Denk van niet hoor!Zeker niet wanneer ze nog in de eerste twee jaar zitten.Het toezicht is daar nog behoorlijk streng en maar goed ook.Stel je maar eens voor dat 12-13 jarigen onder de pauzes hun verliefdheid de vrije loop laten?
Je mag niet vergeten dat jongeren op die leeftijd nog vrij naief zijn en soms dingen doen zonder er goed bij na te denken.
Als ouder blijf je nog altijd verantwoordelijk voor je kind,dus een meisje van 12 vrijlaten in haar doen en laten kan niet zomaar.Dat is een punt waar ik bij blijf.

Yelle

ik begrijp wel hoe je er over denkt,maar mijn vraag was: HOE ga je dan voorkomen dat je kind een vriendje krijgt?en HOE ga je haar in de gaten houden?of ga je haar verbieden met dit vriendje om te gaan?

Tirza G.

Tirza G.

17-10-2008 om 17:54

Vlaams

Ik schat dat Yelle een Vlaamse is? Daar zijn scholen iets anders georganiseerd.

Ik vind het juist grappig dat je er meer van maakt dan het is (zwijmelen, hand-in-hand-lopen) alleen en puur gebaseerd op de leeftijd.

Tirza

yelle

yelle

19-10-2008 om 15:19

Griezelig?

Wat is er nu griezeig aan om een kind van 12 te beschermen tegen zichzelf?
Oké,Lara,jij werkt dus in een middelbare school.En dan?
Heb jij het over kinderen van 12-13 of over al wat ouderen?Ik begrijp best wel wanneer ze in de hogere jaren zitten,dat niemand hen nog kan verbieden om hand in hand te lopen...maar dan spreekt men wel over jongeren tss de 14 en 18 he.Maar misschien gaat het er bij jullie op de middelbare school inderdaad wat losser aantoe.
Mijn dochter zit op een school waardat enkel de twee eerste jaren samen zitten.Deze 12-13 jarigen hebben tijdens de schooluren dus geen enkele kans om met de ouderen in contact te komen,want die zitten op een andere school.Ik vind dit systeem best wel goed,omdat het hier per slot van rekening toch nog gaat om zeer jonge pubers die heel vaak nog snel beinvloedbaar zijn.
Er wordt hier ook veel waarde geschonken aan gedrag.
Geen handjes vasthouden tijdens de speeltijden of even snel kusjes geven.Wat er na de schooluren gebeurt heeft niemand echt in de hand natuurlijk.Ik ben me er goed van bewust dat je als ouder niet alles onder controle kunt hebben,maar dat wil nog niet zeggen dat je er een laks gedrag moet op nahouden en je kind van 12 zomaar haar gangetje moet laten gaan.Stel dat ze op een dag doodleuk komt vertellen dat ze een vriendje heeft van...16 bv?Sorry,maar ik zou dan in eerste instantie toch eens een gesprek onder vier ogen met haar hebben om haar duidelijk te maken dat ze voor zo'n relatie nog véél te jong is.Een jongen van die leeftijd heeft al heel wat andere interresses dan een meisje van 12.
Het is spijtig dat vele ouders blijkbaar denken dat een 12-jarige het recht heeft op 'vrijheid'.

polke

polke

20-10-2008 om 23:26

Vroeger

ik heb een nichtje waarvan de ouders vroeger ook pertinent niet wilden dat er vriendjes over de vloer kwamen. Met als gevolg dat nichtje stiekem in een bosje ging doen wat ze wilde doen, en dat terwijl mijn oom intussen hoog op zat te geven over dat "dat" onder zijn dak niet gebeurde. Dan toch liever mijn ouders, wederzijds respect met als gevolg dat ik nooit misbruik maakte van hun goedheid. Vriendjes kwamen over de vloer en natuurlijk gebeurde er wel wat meer op latere leeftijd maar als het niet thuis was gebeurd dan toch zeker wel ergens anders.

yelle

yelle

21-10-2008 om 08:50

Aan polke...

"...natuurlijk gebeurde er wel wat meer op latere leeftijd..."
Maar daar gaat het nu net om!Ik heb er totaal geen problemen mee dat mijn dochter vriendjes heeft,maar het moet allemaal toch wat binnen de grenzen blijven op een leeftijd van 12-13.Ik krijg de indruk dat sommigen vinden dat het allemaal oké is,zolang het maar netjes onder 'hun dak' gebeurd.

Yelle

dan heb je toch een verkeerde indruk.
in bijna alle berichtjes kan je lezen dat vriendjes gewoon op visite mogen komen bij 13 jarigen.
Dat is ook heel normaal.
maar jij bedoeld dat dochters van 13 seks mogen hebben *onder hun dak* en dat heeft helemaal niemand gezegd.

Zelfde probleem

hallo,

Hier hetzelfde probleem. Zijn er dit weekend achtergekomen dat vriendje van dochterlief (13) ook 17 jaar is. Eerst zei ze tegen ons dat ie 15 jaar is. Wij vinden dit absoluut niet kunnen en hebben haar dat ook gezegd. We hopen van harte dat deze relatie spontaan uitgeraakt...
Begrijp je helemaal want dit ligt zwaar op mijn maag.
Hoe ga jij hier intussen mee om???
Groetjes, Lhena.

mirreke

mirreke

28-10-2008 om 22:28

Lhena, hele draadje gelezen?

Puma gaat er m.i. fantastisch mee om. Nogmaals, lees het hele draadje, misschien heb je er ook wat aan in jouw situatie.
groet, Mirjam

Idem dito

Jawel, mirreke, ondertussen het hele verhaal gelezen.
en ik heb er inderdaad veel aan gehad.
Heb zelf contact gehad met de jongen, via sms, maar op zo'n moderne manier gaat het ook he.
Hij zegt dat hij ons begrijpt dat we moeite hebben met het leeftijdsverschil, maar dat hij dat respecteert en dat hij veel respect heeft voor onze dochter. Hij zal er zeker rekening mee houden dat ze nog maar 13 is.
Vond ik erg leuk van hem, dat hij zo open tegen me is.

mirreke

mirreke

31-10-2008 om 19:09

Fijn lhena

Heb je hem ook al IRL ontmoet? Ik zou met een dochter op die leeftijd namelijk zelf wel proberen om het stelletje zoveel mogelijk thuis te houden. Is op haar leeftijd nl. nog niet zo moeilijk, mag niet uit (maar je mag wel hier een film komen kijken), moet nog huiswerk maken (maar je mag haar hier wel komen helpen), enz enz.
Maar misschien vindt je dochter dat niks...
groet, Mirjam

Nog geen vraag naar

Hallo Mirjam,

Daar is eigenlijk van dochter uit nog geen vraag naar. Ze zien alleen elkaar 's morgens en 's avonds even op de bus. Een andere kans om elkaar te ontmoeten hebben ze niet. Nu het winteruur weer van toepassing is, mag ze niet meer alleen naar het dorp met de fiets. Ze chatten met elkaar en spreken elkaar af en toe met hun mobieltje, maar voor de rest noppes.
Waarschijnlijk zal het dan ook vanzelf doodbloeden, want als ze elkaar zo weinig zien, zal een 17-jarige al snel afhaken denk ik. (stiekem hoop ik dit, foei, slecht van me)

Gegroet!

mirreke

mirreke

02-11-2008 om 23:53

Oohhh

wat ben jij geméén...
Wel apart hé trouwens, die virtuele relaties. Het lijkt mij niks, als ik verliefd ben wil ik toch meer... elkaar minstens in de ogen kunnen kijken.

Sarcas

Sarcas

08-11-2008 om 18:30

Sure

Sure Alex. Heeft natuurlijk niets te maken met de verschillen in ontwikkeling tussen jongens en meiden. MSN. Ja hoor.

S.

puma

puma

10-11-2008 om 15:22 Topicstarter

Lhena

Hallo Lhena
Ik heb het er best moeilijk mee gehad, maar ik moet wel eerlijk toegeven dat mijn dochters vriendje er wel alles aangedaan heeft om ons ervan te overtuigen dat hij er echt rekening mee zal houden dat zij pas 13 is.
Wij hebben veel met ze vieren gepraat en hem ook verteld dat het er voor ons op neer komt dat wij niet willen dat onze 13 jarige dochter zich bezig houdt met 18 jarige zaken als,blowen,drinken en sex,en het er dus op neer komt dat hij zich moet aanpassen aan 13 jarige zaken,en dat begreep hij heel goed,zoniet dan staan wij er niet achter,en dan is het over voor ons.
Kijk ik vind er moeten wel grenzen zijn,en natuurlijk krijg je dan weer de vraag van hoe wil je dat controleren dan?ja er moet ook iets van vertrouwen zijn vind ik en uiteindelijk je verader slaapt niet en de waarheid achterhaald de leugen altijd ,vroeg of laat.
Op dit moment gaat het leuk ,ze zien elkaar alleen in het weekend en op school gaat ook goed,dus heb tot nu nog geen klagen en zowel dan trek ik weer hier aan de bel.
sterkte Lhena en groetjes voor iedereen

puma

Moeilijk

Hallo puma,
Ik heb het er nog erg moeilijk mee, ook al weet ik dat ze elkaar alleen op de bus zien.
Hij heeft me ook al eens een lief berichtje gestuurd waarin hij zegt dat hij respect voor haar heeft... Maar toch, ik vind haar zo jong en heb vaak zin om te zeggen dat ze het uit moet maken, maar dan zegt mijn verstand weer dat dat geen goed idee is.Want dan gebeurt toch alles stiekem. Heb er echt moeite mee...

Groetjes,
Lhena

puma

puma

12-11-2008 om 08:17 Topicstarter

Lhena

Ik begrijp dat volkomen,mijn gevoel zeg het ene moment; hoe kan je dit goed vinden,maar als ik hem dan weer meemaak denk ik,het is ook nog maar een jongen(hij mag dan voor de wet volwassen zijn maar verder is het gewoon nog maar een jongen en geen man) en hij is heel lief voor mijn dochter,en als hij het niet echt meent had hij al lang de poten genomen ,want denk niet dat het makkelijk voor hem moet zijn geweest om twee ouders als pittbulls tegenover je te hebben staan.
Wij hadden ook gezegd dat ze het uit moest maken,kind hysterisch en uiteindelijk gaan ze elkaar dan wel stiekem ontmoeten ben ik van overtuigd,nouja ik hoop er maar het beste van ook voor jou en de tijd zal het leren.
groetjes

Puma

Hey puma,
Ja, ik herken me volledig in jouw verhaal en gevoelens. Toch gek hè, zo moeder zijn... Het ene moment denk ik er ook positief over om het volgende moment weer helemaal te denken van 'waar is ze toch mee bezig?'.
Mijn man heeft het er nog een stuk moeilijker mee dan ikzelf. Zijn kleine meisje wordt tenslotte groot. Zij is ook onze oudste dochter, dus we worden plots helemaal overdonderd door zo'n dingen.
Ik heb mezelf voorgenomen om er niet te veel meer over te zeuren, zodat ze weet dat ze bij mij altijd terecht kan. Hoe meer ik er over praat, hoe meer zij zich aan hem vastklampt. En als ik het nuchter bekijk weet ik ook wel dat dit niet eeuwig zal duren. Onze dochter mag eigenlijk nog niks en hij al wel. Dus vraag ik me af of hij dit zal volhouden. Indien hij haar vriendje wil blijven, zal hij zich erbij moeten neerleggen dat ze nog maar 13 jaar is.
Maar ik moet het echt van me afzetten, want anders kan dit als een knoop op mijn maag blijven zitten.
Moeders hè...

Lhena.

bezorgde mams

bezorgde mams

12-11-2008 om 17:39

13 en 18 jaar....

nou ik zou er zelf ook niet happy mee zijn!
mijn dochter is ook nog 13(bijna 14) en heeft al zoveel jongens versleten via internet.
tot op heden was dat nog te handhaven maar nu heeft ze het steeds over een jongen van 17 waar ze wat mee heeft??!!
die jongen heeft zichzelf uitgenodigd om te komen (hij woont gelukkig niet dichtbij)en wil dus ook blijven logeren.
nu is het zo dat mijn dochter nog lang niet zo ver is, ze mag dan wel al als een 17 jarige ogen( met alles erop en eraan..)maar das dan ook alles ..want ze is nog in doen en laten een jaartje of 12.
ze zit midden in een pubertijd crisis, is bezig met haar zelf te ontdekken en natuurlijk horen deze hormoon wisselingen erbij..maar toch....

wij hebben dan ook gezegd dat we het er niet me eens zijn maar we weten ook dat ze hem dan toch wel stiekem ontmoet een keertje.
dus wat is wijsheid? wel of niet laten langs komen?
in ieder geval als hij langs komt..dan is het zeker niet blijven slapen! wat dat gaat ons echt te ver!

bezorgde mams

Bezorgd

Hallo,

Ik begrijp je bezorgdheid heel goed, ik worstel er ook mee...
Hier hebben we afgesproken dat de vriend (nog?) niet aan huis komt. Wij vinden dat hij moet respecteren dat ze nog maar 13 is en dat wij nog niet toe zijn aan een vriendje aan huis.
Ze zien elkaar alle dagen op de bus, maar daar blijft het bij. We zullen zien hoe dit nog evolueert... Tijd brengt raad en oplossingen denk ik maar.
Heb wel al ondervonden dat het niks helpt om er echt frontaal tegenin te gaan. Haar proberen begrijpen en uitleggen waarom we zo ongerust zijn... Meer kan je niet doen, wil je grote drama's en stiekeme dingen vermijden.

Liefs!

mirreke

mirreke

16-11-2008 om 16:13

Lhena

Ik zou hem wel willen zien. Waarom niet? Als je dochter een goede vriendin heeft met wie ze veel omgaat zou je die toch ook willen leren kennen? En als je hem ziet weet je vaak ook wat voor vlees je in de kuip hebt. Het werkt niet altijd zo, dat jij als ouder er nog niet aan toe bent en dat het dan ook maar niet gebeurt. Ik denk dat je als ouders vooral moet begeleiden, en soms gaat je kind gewoon sneller dan je zou willen. Ook dan is het je taak daarin mee te gaan. Bovendien, als je hem kent kun je meestal ook wat meer sturen, en weet je waar je over praat, kun je dingen beter plaatsen.
Ik zou er altijd voor kiezen hem te leren kennen.
groet, Mirjam

Bij verbieden...

wordt het alleen maar aantrekkelijker.
En als zij nu echt zo verliefd is, zal ze zich zeker tegen jullie afzetten.
Misschien moet je het even aankijken, de jongen het voordeel van de twijfel geven en goed op de houding van je dochter letten?
Maarre.....mijn dochter is ook 13 en ik zou hier ook niet blij mee zijn, hoor.......

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.