Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jambam

Jambam

11-05-2017 om 22:45

zwemles zucht...


Triva

Triva

14-05-2017 om 19:47

ervaring

In het zwembad waar mijn jongste zijn diploma haalde deden ze het wel slim: op zondagochtend was het gezinszwemmen en dan kon je ook een half uurtje oefenen met het gat met kinderen zonder A diploma. Er werd dan een badmeester bij gezet. Het voordeel is dat ouders met kinderen sneller oefenen en dus ook betalen voor toegang.

Ook ben ik eens in een groot binnen/buitenzwembad geweest in Zuid-Limburg. Ik sprak de badmeester en die had er echt een flinke kluif aan met al die mensen uit Wallonië. Ze denken daar veel te makkelijk over zwemles en dat zwembad had ook een flinke stroomversnelling etc. Ieder kind die hij niet meteen goed ziet zwemmen moest bij hem het laten zien en dan kreeg dat kind een bandje om de pols dat zichtbaar was dat hij het goedgekeurd had en de reden was echt niet om kinderen en ouders te pesten maar om te zorgen dat er nooit meer een kind zou verdrinken in 'zijn' zwembad want 1x was voor hem 1x te veel en hij had het er nóg moeilijk mee.

A diploma is voldoende voor een rustig zwembad op een rustige dag
B diploma is voldoende voor een rustig zwembad op een drukke dag
C diploma is voldoende voor een zwembad met stroomversnellingen en 'zwarte' waterglijbanen etc.

Natuurlijk helpt leeftijd ook mee maar dit is wel iets om in je hoofd te houden.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-05-2017 om 20:54

bestuurslid

Natuurlijk is het afschuwelijk als er iets fout gaat en gelukkig gebeurt het maar heel weinig. Maar veel mensen (waaronder ik) vinden het ook afschuwelijk dat je in Nederland dus in feite dankzij de goedwillende risicomijdende zwembadbeheerders niet in staat bent je eigen kind zwemmen te leren, tenzij je dat ergens buiten in open water doet of je je eigen zwembad hebt.

Zover is de Nanny state nog niet opgerukt dat ook dat verboden is. Ik vind dat onacceptabel. Die zwembaden worden nota bene van onze belastingcenten gerund en wij mogen er niet eens zelf onze kinderen leren zwemmen. Niet vreemd dat ouders daar boos om worden.

Verzin er dan maar iets leuks bureaucratisch op. Laat ze een risicoaanvaardingsformulier tekenen of zo.

En wat dat 'aan hun kind komen' verhaal er mee te maken heeft is mij een raadsel. Of denk je dat je punt sterker wordt als je hier maar gelijk al je frustraties over ouders op het forum kiepert?

Dat sommige ouders niet deugen weten we allemaal wel. Dat sommige ambtenaren en badmeesters niet deugen weten we helaas ook. Onder andere daarom vinden wij dat de overheid de opvoedende rol van de ouders niet moet overnemen.

Ad Hombre

Op het moment dat jouw kind verzuipt is het zwembad aansprakelijk. Ik snap dus wel dat ern zwembad zich indekt.

Dan moet de aansprakelijkheid regel vervallen rn kunnen ouders naar hartelust zelf oefenen, gelukkig zijn er zwembaden waarje wel als ouder mag oefene. Op zondagochtend . Of je hebt gewoon geduld en wacht tot je kind (eindelijk) een diploma heeft gehaald.

bestuurslid

bestuurslid

15-05-2017 om 09:24

Ad Hombre

Ons zwembad wordt niet van jouw belastingcenten gerund, het is een stichting die geheel zonder subsidie draait. We zijn wel net als andere zwembaden aansprakelijk zodra er iets gebeurt.
Je zou kunnen voorstellen bij jouw zwembad dat je een badmeester betaalt om erbij te blijven staan als jij je kind les geeft. Zo'n badmeester weet wat hij moet doen als het mis gaat. Wij zijn overigens zelf niet erg voor ouders die zelf zwemles geven. Zweminstructeurs hebben er niet voor niets voor geleerd.

Triva

Triva

15-05-2017 om 09:53

bestuurslid

Maar je kunt best het oefenen stimuleren zoals ik hierboven beschreef. Half uurtje oefenen met het gat en de extra verkochtte kaartjes betaalt dat halve uur de badmeester. Sowieso blinken zwemscholen niet uit in even 1 probleem aanpakken bij een kind want ja de rest vd groep moet alles oefenen. Daar zijn dure privelessen voor of kind blijft langer in dat badje...

Limi

Limi

15-05-2017 om 10:22

Ad Hombre, heel weinig?

Het gebeurt maar heel weinig omdat het badpersoneel ingrijpt. Ga eens een zomervakantie in een druk zwembad werken en tel de keren PER DAG dat je een onbegeleid kind vastgrijpt voordat het dieper water ingaat en de ouders in geen velden of wegen te bekennen zijn.

Het komt pas in de krant als er een kind verdrinkt. Maar voor dat ene kind per jaar zijn er honderden waarbij het voorkomen.

Overigens is hier in de stad een bad waar de kinderen tot aan een bepaalde lijn zonder bandjes mogen. Ze kunnen daar staan en kunnen gewoon oefenen.

Ff anoniem

Ff anoniem

15-05-2017 om 10:41

Ad Hombre

Ik begrijp jou en het badpersoneel.

Ik ben blij dat er in Nederland strenge eisen zijn bij het laten zwemmen...hoewel in de vs zijn op sommige plekken de eisen nog strenger. Waar je hier een kind bandjes om moet doen moet je daar soms een heel zwemvest aan doen.

Heb in het buitenland al 2 keer een kind uit het water getrokken wat anders echt wel was verdronken. 1 keer een kleuter die in het ondiepe sprong, ondiep was net te diep dus die stond met hoofd en armen omhoog en kon niets. Ouders kwamen er pas achter toen hij al eventjes stond te brullen aan de kant....ja sorry hoor als je bij een zwembad bent houd je je kind super goed in de gaten en doe je hem standaard bandjes om.

Een ander kind sprong in het diepe en lag al op de bodem.....die kon echt nog niets.

bestuurslid

bestuurslid

15-05-2017 om 11:16

geen zwemschool

Wij zijn een buitenbad, geen zwemschool. De zwemlessen worden in het binnenbad gegeven, dat wel onder de gemeente valt.
Maar jullie brengen me wel op een idee om speciale halfuurtjes te gaan organiseren, MET bevoegde badmeester. Bij de volgende vergadering ga ik het overleggen.

Triva

Triva

15-05-2017 om 13:54

fijn

Dat is nu eens fijn, geef het ook door aan andere zwembaden!

Zwemles

Wat vinden jullie van zwemles in het algemeen?
Mijn kind zit inmiddels 3,5 jaar op zwemles, heeft ternauwernood A gehaald maar is nu al een paar keer gezakt voor B. Als ik de instructeurs vraag om wat extra aandacht aan hem te besteden, krijg ik geen reactie. Het lijkt wel alsof ze geen zin hebben om een kind dat zwemmen moeilijk vindt iets meer te begeleiden dan de makkelijke zwemmers. Ik zie ze op de kant wel vaak onderling 'geinen' en dansjes doen (naar links, naar rechts) en soms lopen ze vanaf de start op de kant te roepen naar de zwemmers die al meer dan halverwege de lengte zijn... tja, die verstaan dat natuurlijk niet. Ik heb er al eens naar gevraagd, of ze de kinderen niet beter uit het water kunnen halen en dan nog eens uitleggen of moeilijke zwemmers even een-op-een apart te nemen om de zwemslagen nog eens door te nemen. Maar helaas, ik zie alleen maar glazige ogen op mij gericht. het lijkt wel alsof ze er geen zin in hebben. Heeft iemand ook wel eens zo iets meegemaakt?

Flavia

Flavia

05-11-2018 om 06:36

Ander zwembad

Het klinkt als slechte instructie en geen interesse in de kinderen. Tijd om over te stappen naar een ander zwembad.

Triva

Triva

05-11-2018 om 07:15

Heel slecht

Dat herken ik niet, meerdere keren zakken komt hier niet voor en de begeleiding is constant bij de kinderen en doet geen dansjes met elkaar. Zwemles kan dodelijk zijn dus dit is een serieuze zaak.

mijk

mijk

05-11-2018 om 09:51

Wij zijn gewisseld

en dat pakte heel goed uit. Eerste zwemles was helemaal algemene instructie en kinderen moesten maar opletten. Zwemles 2 werd gegeven op de ALO en daar was altijd ruimte voor extra aandacht andere aanpak en zelfs 1 op 1 les als iets niet lukte, werden ook studenten opgeleid tot zweminstructeur. Ik zou echt gaan rondkijken....

Mijk

Hier ook

Hier ook

05-11-2018 om 11:41

Hier ook

Hier na 2,5 jaar zwemles en een flinke zuur gesprek met de begeleiding van het zwemmen ineens de situatie dat men wel gaat werken aan mijn kind.

Overal zie je kinderen er tussenuit gehaald worden voor even wat extra begeleiding maar de mijne krijgt dat niet geen brutaaltje en een kind wat precies doet wat hen gezegd wordt. Mijn kind had de pech nooit op een bepaald niveau thuis te horen. Bad 1 was hij vanaf begin af aan al te ver toen hij is snel in bad 2 geplaatst waar de kinderen alweer bijna overgingen naar bad 3 daar liep hij dus op achter. Toen hij naar bad 3 ging was hij binnen no time over naar bad 4 alwaar hij 1,5 jaar heeft gezeten. Nu ineens naar bad 5 en daar blijkt dat wat hij in bad 2 had moeten leren er bij hem nooit goed is aangeleerd. Ondertussen red hij zich prima maar met een eigen beenslag die lijkt op het aangeleerde maar het net niet is. Nu willen ze eraan gaan werken tijdens de les maar ja maak 2 jaar routine maar eens ongedaan.

Hier niet

Hier heb ik geen klagen gehad over de zwemjuffen. Ze waren lief voor de kinderen maar wel duidelijk in wat er gedaan moest worden. Het is zwemles geen kinderfeestje dus dat is prima. Hier werkten ze met een volgsysteem zodat de kinderen thuis op de computer/tablet konden zien hoeveel krokodillen er al groen waren dus of ze vooruit gegaan waren. Waren ze allemaal groen dan kon je naar het volgende bandje/diplomatraining etc. Bij de diplomatraining, een extra zwemles in de week, werd er proefgezwommen deed je dat goed dan moest je wel heel gek doen om te zakken. Ik denk ook dat 99% is geslaagd binnen de eerste ronde diplomatraining. Ze wachtten anders rustig met de krokodillen op groen te zetten. Diplomazwemmen zelf was wel een klein feestje met muziek moesten ze opkomen in het zwembad, serieus zwemmen en daarna was er diploma, medaille (werkte als een tierelier die blingbling) ranja en snoepje voor de geslaagden.

Hier ook

Hier ook

05-11-2018 om 13:11

Annaniem

Ja hier is zwemmen ook hard werken. Iets wat mijn kind dus 2,5 jaar heeft gedaan. Ondertussen nog steeds geen diploma en de motivatie om naar zwemles te gaan is zo'n beetje helemaal weg. Iedere maand weer vragen hoe het gaat en iedere maand weer dezelfde mededeling van de verkeerde zwemslag. En iedere maand weer geen plan.

Dit is de laatste maand ik heb ingegrepen duidelijk gemaakt dat ook al is mijn kind er een die goed luistert en zijn ding doet uit zichzelf keihard werkt dat dat niet moet berekenen dat hij geen recht heeft op aandacht van de instructeur. Doordat ze eens in de zoveel tijd instructeurs rouleren en dergelijken is het niemand opgevallen dat hij al 2,5 jaar bezig is. Het volgsysteem is er ook en werkt niet, wordt heel vaak niet ingevoerd.

vlinder72

vlinder72

05-11-2018 om 13:18

Verkeerde beenslag

Mijn neefje had ook een verkeerde beenslag. Op de vraag van mijn schoonzus of dat gevaarlijk was kreeg zij als reactie: "nee".

Daarop vond zij dat hij dus gewoon kon afzwemmen en dat heeft hij ook gedaan. Het is geen schoonzwemmen. Als hij prima kan zwemmen maar niet zo netjes waarom mag hij dan niet afzwemmen?

Slordig zwemmende neefje is nu 14 en je ziet echt geen verschil meer tussen hem en andere kinderen.

Hier ook

Hier ook

05-11-2018 om 13:21

Vlinder

Omdat ze nu eenmaal een goede beenslag willen zien. En hun pas ingevoerde systeem geeft niet aan dat hij al heel lang bezig is dus signaleren ze dat niet. Ik verwacht ook dat ze komende maand tot de conclusie komen dat het niet lukt om een ondertussen diep ingesleten slag eruit te krijgen en dat ze hem wel moeten laten afzwemmen.

Dit keer was hij helaas net te kort bij de betreffende juf, maar ze heeft mijn kwaadheid goed meegekregen en begrijpt het ook wel helemaal. Dus ze gaan nu echt wel werken aan de oplossing.

Bregje

Bregje

05-11-2018 om 13:51

mijn dochter en het gat

Bij mijn dochter was het gat ook een drama, hier oefenen ze in een klein warm zwembad en als ze af mochten zwemmen moesten ze 15 km verderop in een groot koud bad afzwemmen, ze durfde niets meer..

Ze zakte voor A, na 7 weken mocht ze weer op en toen slaagde ze wel.
Ze zakte voor B. Toen kreeg ze maar en certificaat zonder gat.

Ondertussen heeft ze wel haar zeemeermindiploma gehaald, dan zwem je alleen maar onder water maar zit er gaan druk op. Ze zwemt verder helemaal goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.