Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Katharina

Katharina

29-04-2015 om 17:56

Zoon van 8 hangt de clown uit op school, school adviseert gedragscursus

Mijn zoon van 8 zit in groep 5 van een traditionele basisschool, dus klassikaal lesgeven, in Amsterdam. Wij als ouders krijgen van zijn juffen regelmatig (al vanaf groep 3) te horen dat hij luidruchtig is, andere kinderen van hun werk houdt door eigenlijk constant proberen de leukste te zijn. Als de juf hem terecht wijst wat regelmatig gebeurt, wordt hij boos en reageert hij verongelijkt. Ook heeft hij zelf een probleem om zich te focussen op meestal verplicht werk. Verder vindt hij school vaak erg stom en saai zegt hij tegen de juf.
Toch gaat hij elke ochtend met plezier naar school, haalt hij goede/gemiddelde resultaten en blijkt uit niets bijvoorbeeld dat hij hoogbegaafd zou zijn althans dat denk ik. Hij kan wel al boven gemiddeld lezen. Zit tegen eind groep 6 aan qua niveau. Thuis hebben wij geen problemen.
Wat wel aan de hand is, is dat hij op sociaal vlak zijn leeftijdsgenoten in zijn klas ver vooruit is. Dit waarschijnlijk vanwege zijn 16 jarige zus. Hij is sociaal zeer aangesloten bij volwassenen, heeft grote oren om zo maar te zeggen maar is ook erg geïnteresseerd in allerlei maatschappelijke onderwerpen die niet echt voor zijn leeftijd zijn en vaak omringd door mensen die een stuk ouder zijn.
Hij heeft ook vriendjes van zijn eigen leeftijd en speelt de hele dag buiten met allerlei met name jongens van allerlei leeftijden waar zijn gedrag totaal geen issue is. Hij is heel sociaal en thuis is hij inderdaad weleens bijdehand en maakt heel veel grappen maar dat maakt hem zo ontzettend leuk. Natuurlijk gaat hij weleens te ver en dan zeggen we ook dat hij moet stoppen en geef ik echt de grenzen aan van leuk bijdehand en brutaal gedrag.

School heeft nu een gedragscursus geadviseerd maar ik vraag mij eigenlijk een beetje af of hij wel op zijn plaats is op die school. Ik vind het zo lastig om iets aan het gedrag te doen waarvan ik eigenlijk vind dat dat een kracht is.
Heeft iemand ervaring met verandering van school, van klassikaal naar bijzonder onderwijs (Dalton, Montessori etc) en hoe is dat bevallen?
Ik hoor het graag.

Hadewich

Hadewich

29-04-2015 om 19:48

Toch hoogbegaafd?

Misschien dat zijn schoolresultaten het niet direct laten zien, maar wat je schrijft over zijn interesses en hoe hij verder in het leven staat, klinkt voor mij toch zeker bovengemiddeld intelligent, zo niet hoogbegaafd. Hij geeft zelf ook aan dat hij school stom en saai vindt. Dat clownsgedrag hoort er ook bij, plus het niet goed kunnen focussen op zijn werk. En volgens mij maakt het niet uit of hij een oudere zus heeft. Andere kinderen pikken sociaal gedrag van leeftijdgenoten en volwassenen op, ik weet niet of een acht jaar oudere zus daar nog veel invloed op heeft?

Ik denk dat een iq-test misschien toch de eerste stap moet zijn. Afhankelijk van de uitslag kun je misschien op deze school gaan praten, of ze er daar wat mee kunnen. Of toch een andere school zoeken, maar dan weet je ook of je een school moet zoeken die hoogbegaafde kinderen wat te bieden heeft of niet.

Verder heb ik geen tips over overstappen naar een andere school voor je.

Moni

Moni

29-04-2015 om 19:55

Zelfde als Hadewich

Ik zie zeker redenen om te laten testen. Als het financieel kan zou ik ook zijn emotionele niveau laten testen. Ook daar kunnen kinderen een grote voorsprong in hebben.
Bij mijn zoon was het zowel iq als eq. En de emotionele voorsprong heeft bij ons de doorslag gegeven om te versnellen. Cognitief kun je veel aanpassen maar als een kind emotioneel ouder is dan kun je daar weinig aan doen in de klas.
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een emotionele voorsprong.
Mijn zoon had altijd veel vriendjes maar hij zei eind groep 3: ik kan wel met ze spelen maar ik kan niet met ze praten.
Hij is daarna versneld en dat loste veel op qua emotionele aansluiting.

Hadewich

Hadewich

30-04-2015 om 12:28

oeps

In mijn reactie had ik geschreven: 'Andere kinderen pikken sociaal gedrag van leeftijdgenoten en volwassenen op, ik weet niet of een acht jaar oudere zus daar nog veel invloed op heeft?'

Ik had daar nog bij willen zetten dat hoe sociaal je bent ook gewoon aangeboren is. Wat Moni ook zegt dus: zijn eq is misschien ook wel hoger dan gemiddeld.

hiara

hiara

30-04-2015 om 12:45

gewoon

serieus nemen. Geeft aan school stom en saai te vinden. Beetje suf om dan een gedragscursus te doen
Welk schoolsysteem doet er niet toe, als hij maar serieus genomen wordt.
Ook door jullie, want een voorsprong krijg je niet van grote zus.

Koning, keyzer, admiraal

Koning, keyzer, admiraal

30-04-2015 om 15:01

schoolwissel

Wij zijn van school gewisseld, openbaar regulier (klassikaal, hoewel school wel een 'smaakje' zou hebben, wat in de praktijk afwezig was) naar een andere openbare en klassikale school. In Amsterdam. Dat vond ik best pittig (postcodebeleid, zijinstroom, hoe kies je) en als je vraag daar deels over gaat, kan ik je daar iets over vertellen (liefst per mail, privé).

Wel gedacht aan Montessori, Dalton en dergelijke. Dalton viel af want de Dalton in onze buurt, is niet zo goed. Ik had Montessori graag willen kiezen maar mijn kinderen zijn daar niet geschikt voor. Je kind moet eigenlijk al best goed zijn in zelfstandig werken want op zo'n school gaat men er vanuit dat je dat een kind niet hoeft te leren. Een kind dat daar begeleiding bij nodig heeft, krijgt het er moeilijk. Overigens is de Montessori hier ook streng op (mijn indruk uit de verhalen) en heb ik niet de indruk dat ze de kennis hebben hoe je die kinderen begeleid in het leren hoe je leert. Niet besteed aan mijn kinderen, hoeveel mijn kinderen natuurlijk wel zelfstandig werken moeten leren. Dat gebeurt ook, alleen op een klassikale school met oog voor elke leerling.

Alleen haal ik niet uit je verhaal of je zoon dat ook kan. Het lijkt er in elk geval op dat hij een uitdaging nodig heeft en nu niet krijgt. Die uitdaging is ook op andere scholen te vinden. Het is niet behouden aan Dalton ed.

Katharina

Katharina

30-04-2015 om 16:06

Dank

Dank voor jullie reactie. Opeens zoals vaak met dit soort dingen vallen dingen samen. Jouw opmerking Moni 'Ik kan met ze spelen maar niet met ze praten' viel als een kwartje Ik ga hem eerst laten testen en kijken wat er uit de test komt op met name het sociaal emotionele vlak.
Een schoolwissel is natuurlijk best heftig en komt wellicht ook uit mijn frustratie omdat ik deze school zo zat ben. Zijn zus (de 16 jarige) zat hier ook op en daardoor een plekje kunnen bemachtigen wat uniek is in deze buurt waar elke school een wachtlijst had. Dus ja dan pak je die plek. Haar hele zware dyslexie wat ik al in groep 4 had aangekaart maar wat de school wegwimpelde, kwam pas aan het licht in de eerste klas middelbare school.
Hem nog serieuzer nemen is inderdaad het devies en niet alles zomaar aannemen wat school zegt dat heb ik nu wel geleerd.
Dank nogmaals.

Threeboys

Threeboys

05-05-2015 om 21:38

Herkenbaar

Hier ook zo'n figuur rondlopen. Inmiddels een hoop hobbels overwonnen maar wel heel lang doorgemodderd. Pas in groep 8 verkast en toen was het meteen goed.. Wel hulp ingeroepen van kindercoach. Die heeft hem samen met ons prima verantwoordelijk gemaakt voor zijn eigen presentatie elders.
Nu 1vwo en gaat top!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.