Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

zoon van 12 slaapt met knuffel

Mijn zoon van 12 is overdag een stoere groep 8'er, maar 's avonds slaapt hij nog met een knuffel. Is hij daarmee een uitzondering, of zijn er meer kinderen (met name jongens) van 12 die nog met een knuffel slapen?

Als jouw zoon daar niet meer mee slaapt: sinds wanneer niet meer en hoe is dat proces verlopen van met knuffel slapen tot zonder knuffel slapen?


2 zoons

oudste is 16, knuffel staat in de hoek van zijn bed, houdt de wacht.

Zoon van 9 (bijna 10) heeft al sinds zijn 3e dezelfde knuffel, schapie, die gaat elke nacht, in zijn armen in bed, en 's ochtends mee naar de woonkamer. Schapie is niet alleen zijn slapie, maar ook zijn troost, veiligheid. Prima! Zijn beste vriend komt wel eens logeren en neemt dan zijn knuffeltje ook mee! Wij vinden het heerlijk dat ze dat hebben en er troost en rust bij kunnen vinden.

Hebben ook nog 2 dochters van 12, groep 8, die hebben ook allebei een paar knuffels op/in hun bed, maar er is er 1 die nooit mag ontbreken. Ze slapen er niet mee in bed, maar die knuffel moet wel in de buurt zijn

ook op kamp verplicht

ook bij ons is knuffel op basisschoolkamp verplicht. De eerste avond rond het kampvuur moeten alle knuffels aan elkaar voorgesteld worden. Geweldig onderdeel! zie je al die stoere kinderen met hun knuffel op schoot.

nog een heel bed vol

Mijn zoon van bijna 12 heeft nog een heel bed vol (telde er laatst 27, en dan ook niet allemaal van die kleintjes!). En er gaan er altijd 3 mee als we ergens heen gaan waar we blijven slapen. Op kamp ook 3. Straks in de brugklas al na 5 weken een kamp, denk dat hij gewoon knuffels meeneemt.
Het groeit er vast een keer vanzelf uit.

Op zijn eigen tijd.

Hier ook

Zoon 11 heeft bed vol knuffels. Nooit bij stil gestaan dat dat gek is. Vriendjes vinden het ook nooit gek. Nooit iets van gemerkt.

creabea

creabea

07-07-2015 om 22:20

dus is het ook niet gek

dat is nu wel duidelijk

vaderLudo

vaderLudo

13-07-2015 om 22:09 Topicstarter

Conclusie

Inmiddels heb ik ook enkele ouders van vrienden (ik mag geen 'vriendjes' meer zeggen van hem, want ze zijn geen kleuters) van mijn zoon gesproken over dit onderwerp. Ze slapen inderdaad nog allemaal met een knuffel. De een heeft hem nog echt vast tijdens het slapen, bij de ander zwerft hij ergens op bed.

Ook heb ik mijn moeder er over gesproken. Volgens haar sliep ik zelf tot mijn dertiende of veertiende met een knuffel.

Ik kan dus ook niks anders concluderen, na de gesprekken en jullie reacties, dat het normaal is dat een 12-jarige met een knuffel slaapt. Ik laat hem dus nog gewoon nog lekker zijn gang gaan.

Bedankt voor jullie reacties!

moedervanLuuk

moedervanLuuk

27-08-2015 om 13:16

Vader verbiedt het

Onze zoon is 11 jaar en gaat sinds kort naar de brugklas. Hij is in zijn doen en laten echt nog jong en speels. Niks mis mee als je het mij vraagt. Het is een slimme jongen en vandaar dat hij ook al met 11 naar het VWO is gegaan. Nu vindt zijn vader dat hij groot moet zijn en mag hij niet meer met zijn knuffeltje slapen! Vader heeft het verstopt. Hij wil hier over niet met mij in discussie gaan. Wat vinden jullie? Ik vind dat er al zoveel gebeurd op dit moment in het leven van mijn zoon. Vroeg op, ver fietsen en heel veel huiswerk. Ik denk dat het vanzelf goed komt en begrijp het probleem niet....

wat erg

zo'n vader. En wat een inbreuk op de privacy van je zoon. Leg je man uit dat hij zijn relatie met zijn kind echt op het spel zet, als hij denkt zo om te kunnen gaan met zijn spullen. Ik zou mij er echt hard voor maken dat je man die knuffel meteen teruggeeft.
En anders is er misschien iets waar je man erg aan gehecht is? Dat zou ik dan ook eens innemen. Misschien valt het kwartje dan.

Emma

Emma

27-08-2015 om 17:32

Gesprek

Hou eens een goed gesprek met de vader. Hoezo flink zijn, hij is pas 11!

helga

helga

27-08-2015 om 17:37

nee hoor

Dat zou ik dus nooit goed vinden, dat vader dat zou verbieden aan (ook mijn!) kind. Dan zou hij aan mij een lastige hebben.

Angela67

Angela67

27-08-2015 om 19:24

Laat m dit draadje lezen (uitprinten? Mailen?)

G.t.

moedervanLuuk

moedervanLuuk

27-08-2015 om 21:59

Bedankt

Bedankt voor de steun! Het lastige aan mijn situatie is dat zijn vader en ik gescheiden zijn. Ik heb er weinig over te zeggen. Ik vind het heel sneu voor mijn zoon. Vader wil het niet terug draaien omdat hij dan ongeloofwaardig over komt op zijn zoon. Ik ga hem dit laten lezen... Maar ik ben bang dat hij voet bij stuk houdt.

Celine

Celine

28-08-2015 om 08:48

Moeder van Luuk

Misschien kan je je man aangeven dat hij veel geloofwaardiger overkomt als hij terugkomt op zijn eerdere besluit, dan als hij dat niet doet!

Hij kan ook daarbij aangeven, dat hij zich vergist had en dat niet had moeten doen.

Dat is pas sterk! Durven aan te geven dat je ook af en toe een fout maakt. Hij is ook maar een mens. Maar dat je fouten (soms) kunt herstellen en dat dat alleen maar goed is.

Ik denk dat daardoor zijn relatie met zijn zoon echt alleen maar beter is. Gaat hij uiteindelijk van profiteren!

NB Hier zoon van 13 met een bed vol met kleine en grote knuffels! En dit graag bij mij op schoot zit, met mij in een bed slaapt. Vooral als dingen even minder leuk zijn.

Ik hoop voor je man, dat hij ervan kan genieten dat je zoon 11 is en nog een kleine knul. Op een gegeven moment is die tijd echt voorbij.

Lucerna

Lucerna

28-08-2015 om 09:49

Aansluiten

Vader van Luuk, als je deze draad inderdaad te lezen krijgt: ook mijn jongste zoon is pas 11 en nu al een brugsmurfje. Bij ons staat op de lijst van benodigdheden voor het brugklaskamp óók de knuffel nog. Gelukkig, want hij zou slecht zonder kunnen. Je kunt je oprecht afvragen wat er precies mis mee is als een kind op de middelbare 's nachts nog een knuffel heeft. Wat is je bezwaar concreet? Er gaat niets kapot, het kind beledigt niemand en ook verder heeft niemand er enig nadeel van. Waarom zou je het dan verbieden?

moedervanLuuk

moedervanLuuk

28-08-2015 om 15:23

Hoop het ook

Dat hoop ik ook, gister avond nog hetzelfde gezegd. Dat hij best kan toegeven dat hij zich vergist heeft. Maar mijn ex is nogal koppig en zal niet snel toegeven. Ik heb gevraagd of hij dit wil lezen, we zullen zien of hij dan eens zijn hand over zijn hard strijkt.

Bedankt voor de steun!

Stunnie Bun

Stunnie Bun

31-08-2015 om 23:17

als ik luuk was

kwam ik alleen nog bij papa slapen als ik mijn knuffel terugkreeg.
Wat een @#$%ˆ!

Femmel

Femmel

01-09-2015 om 09:43

tot mijn 16e geaan

laat m lekker

Niki73

Niki73

14-09-2015 om 14:37

2e VO

Mijn zoon van 13 heeft zijn (flinke) knuffel gewoon mee op kamp genomen. Dat vond niemand raar en hij was bepaald de enige niet, zei hij.

Vader van Luuk geeft zo op veel vlakken het verkeerder voorbeeld: 1) je mag andermans emotionele behoeften blijkbaar gewoon negeren 2) je mag andermans spullen blijkbaar gewoon afpakken (hoe zou vader het vinden als zijn spullen ineens verdwenen?) 3) je moet als man blijkbaar een hork voor je kinderen zijn 4) een man mag niet teder zijn.
Wil je dat aan je kind meegeven? Als je je zoon een goede relatie met zijn toekomstige vriendin/vrouw en vrienden én met zijn vader gunt, draai je dit snel terug. Dan geef je het goede voorbeeld van toegeven dat je soms verkeerde beslissingen neemt, maar dat je die na voortschrijdend inzicht kunt terugdraaien en dat je zélfs je excuses kunt aanbieden. Als je dat kunt, ben je pas een échte vent!

Ilse

Ilse

27-09-2015 om 18:07

Misschien moet u er niet zodrukover maken. Als uw zoon het fijn vind om met een knuffel te slapen is dat zijn keuze denk ik. Als uw zoon in de 2de het nogsteeds doet moet u misschien even met hem praten omdat hij misschien gepest kan worden.

vaderLudo

vaderLudo

02-10-2015 om 18:09 Topicstarter

@moedervanLuuk

Heb je inmiddels nog eens met de vader van Luuk gesproken?

Mijn zoon heeft een knuffel meegenomen op brugklaskamp. Naar ik heb begrepen had de helft of meer van de jongens een knuffel mee.

Hoewel ik zelf twijfelde over knuffels tijdens het starten van dit topic, ben ik nu meer een (absolute) voorstander. Hij en zijn leeftijdsgenoten zitten nu in een best wel verwarrende fase. Ze veranderen van school en schoolvriendjes en zitten aan het begin van de puberteit. Het kan dan juist nu fijn voor hen zijn om (letterlijk) een houvast te hebben aan iets vertrouwds.

laat hem

Wij organiseren regelmatig jeugdkampen voor kinderen t/m 15 jaar. We weten dat veel van hen een knuffel mee willen nemen, maar bang zijn dat ze de enige zijn.
Onze oplossing: het staat op de bagagelijst. Knuffel meenemen alsjeblieft. Gevolgen: 1) kinderen die met een knuffel slapen zijn gerustgesteld. 2) kinderen die dat niet meer doen doen er niet raar over (of nemen er vaak zelf ook maar een mee).
Kinderen die een knuffel vergeten kunnen kiezen uit leenknuffels aap, beer en hond...

Dit zijn denk ik van die dingen waar je als ouder niet mee bezig hoeft te zijn. Dit regelt zichzelf zoals wel meer dingen.

'Pick your troubles'

sorry

Ik zie nu pas dat ik anderen bijval, of herhaal. Had niet alle reakties gelezen.
In ieder geval moge het die vader van Luuk hopelijk duidelijk zijn.
Wat respectloos zeg, ik werk ruim 25 jaar met kinderen en ik heb (tussen talloze liefdevolle, verstandige ouders) wel vaker dommerikken meegemaakt.

Maar dit heb ik niet eerder gehoord.
Respectloos, om zo over de emoties en onzekerheid van je kind heen te gaan.
Stom ook, om de relatie met je zoon (die hij naar ik aanneem niet dagelijks ziet) moedwillig te schaden.

Maar zoals zo vaak... zal hier wel eigenbelang in het spel zijn. Vader vindt wellicht niet dat zoon te groot is, maar is bang voor reakties die hij zelf zou kunnen krijgen.
Dat is een vaak voorkomend fenomeen: dat ouders hun kind iets opleggen of verbieden omdat ze zich er zelf ongemakkelijk door voelen. Oneerlijk. Daarmee mag je een kind niet belasten. Kom op vader van Luuk, wees een stoere vent en durf te veranderen!

aap

... en nu ik toch op dreef ben: zoon (16) heeft 3 knuffelapen. Die liggen op bed. Of onder de bank. Of zijn kwijt. Maar soms, heel soms, op zo'n dag dat alles tegenzat, is er een aap die tegen zoonlief...praat. Met een slissend maf stemmetje dat me 10 jaar gelden beter lukte, toen ik nog veel oefende.

De aap heeft die dag dan toevallig precies hetzelfde meegemaakt als zoon. Dat geeft troost.
(ja, vader van Luuk, ook boven de 11 moeten ze af en toe getroost worden).

zoon van bijna 12

Neemt zijn knuffel ook gewoon mee als hij gaat logeren!

Pardoel!

Pardoel!

01-11-2015 om 13:42

Geen zorgen

Thuis kan hij lekker zichzelf zijn, kinderen realiseren zich vrij snel wanneer iets `uit` is als hij bijvoorbeeld op kamp gaat en er grapjes komen. Ik knuffel gaat vanzelf in de kast, let maar op.

mijne oudste hebt ook nog een berendoek. Laat hem lekker

De zoon van to is ondertussen 20.

Schemerlampje schreef op 28-02-2022 om 15:49:

De zoon van to is ondertussen 20.

Misschien slaapt hij wel nog steeds met een knuffel

Bedoel ik ben midden 30 en zit me af te vragen of mjjn favoriete knuffel wel in mijn koffer voor de vakantie past

Zoon van 17 slaapt met knuffel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.