Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Linde

Linde

30-10-2016 om 12:52

Zoon (8) speelt binnen niet

Onze zoon van acht is enig kind en heeft heel veel speelgoed maar het lukt hem niet om te spellen. Buiten is geen probleem, daar is hij ook het liefst, maar binnen lukt het hem niet. Vandaag zijn er geen kinderen buiten dus moet hij wel binnen spelen en het enige wat hij dan doet is Donald Ducks lezen liggend op bed. Ik heb hem al eens eerder gevraagd waarom hij niet met zijn speelgoed speelt maar daar had hij niet echt een antwoord op en ik wil het ook niet teveel pussen.
Is dit normaal voor een kind van 8 en moet ik hem dus gewoon zijn gang laten gaan of kan dit een andere reden hebben?

Ieder kind is anders...

En heerli toch, dat hij zo veel en graag buiten speelt.

Donaldc ducks lezen is ook helemaal niks mis mee vind ik trouwens. Als ie nou alleen maar achter een beeldscherm zat ik er eerder problemen mee hebben..

Ik zou het even loslaten. Zeker als hij zich er zelf oke bij voelt. Hooguit af en toe bij slecht weer eens voorstellen of het een idee is een ''buitenvriendje' ' thuis uit te nodigen....misschien komt ie gewoon niet op het idee dat dat ook kan....

Ingrid

Anna

Anna

31-10-2016 om 02:18

hier ook

Hier een 8-jarig enig kind die ook veel Donald Ducks leest, sowieso. Daar geniet hij ontzettend van, en hij leert er ook veel van, de raarste woorden.
Spelen doet hij graag met anderen. Als er geen vriendjes zijn, dan graag met zijn ouders: lego, rollenspellen met knuffels of legopoppetjes, dat soort dingen.
Gezelschapsspelletjes doen we af en toe, maar dat is echt een andere categorie.
Bij het "spelen" gaat het echt om de fantasie. Hij geeft ook aan spelen echt heel belangrijk te vinden. Alleen spelen doet hij ook wel, als hij daarvoor in de stemming is, dat is lang niet altijd.
We proberen vaak vriendjes thuis uit te nodigen.
Alleen buiten spelen doet hij nauwelijks, wel met vrienden.
En verder leest zoon veel, daar is natuurlijk niets mis mee.
Hij is ook gek op beeldschermen: Minecraft, Scratch, Klokhuis kijken, Vlogs van oudere Minecrafters kijken, dat soort dingen. Beeldschermgebruik proberen we te beperken en aan voorwaarden te verbinden.
In het weekend ondernemen we vaak wat samen, naar de bibliotheek, stuk fietsen, ergens naar toe.
Verder heeft hij best een druk programma, met school, BSO en hobby's.

samen met hem spelen

Hebben jullie wel eens geprobeerd met hem samen te spelen? Dan denk ik in eerste instantie bijvoorbeeld aan knutselen of bijvoorbeeld een spelletje. Maar zoek ook eens het kind in je op en probeer samen met zijn speelgoed te spelen. Lekker kinderlijk doen kan soms best leuk zijn (weet ik uit ervaring).

Daarnaast kan je misschien soms ook een vriendje van hem uitnodigen om langs te komen, zodat ze samen binnen spelen.

Maar als je zoon al gelukkig is met zoals het nu gaat, lijkt me verandering niet echt heel dringend nodig.

GS

GS

02-11-2016 om 17:22

Wat speelt hij buiten?

Wat speelt je kind buiten eigenlijk? Kan dat niet ook binnen?
Heeft hij verder geen enkele neiging om iets te bouwen of zo met blokken, kapla of lego? Playmobil? Houdt hij niet van knutselen, schilderen of zoiets?
Tsja, die van mij is ook enig kind, maar kon zich zo dus uren in z'n uppie vermaken. Maar ja, bij hem was alleen buitenspelen weer een issue ...

Linde

Linde

04-11-2016 om 16:26

Bedankt voor de reacties

Samenspelen doe ik al vaak. Samen knutselen, even met de Lego of koekjes bakken oid. Ik leg hem dan ook uit dat ik daarna weer even zelf iets moet doen (huishouden, hond uitlaten) maar op het moment dat ik stop met samen spelen stopt hij ook en gaat hij hangen met een Donald duck. Ik ga hem wel wat meer aanmoedigen om vriendjes te vragen voor binnen, ik denk dat dat goed werkt.
Buiten fiets hij veel, klimt in bomen dus dat kan ik niet naar binnen halen.

zelfs als het regent spelen mijn kinderen buiten in hun regenpak

Mooi buiten spelende kinderen . Doen mijn 2 zonen 4 je 7 jr ook en boeit de TV niet .zijn altijd buiten met ze 2 en ze vinden de regen ook mooi on buiten te zijn. Daar hebben wij gelukkig regenpakken voor zodat ze naar buiten kunnen.

Groetjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.