Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mama

Mama

25-04-2016 om 07:56

Zoon (8) is erg bang in bed

Onze zoon van 8 is al een lange tijd bang om in slaap te vallen. Hij is bang dat wij alkemaal doodgaan en hij niet. En dat hij dus alleen wakker wordt. Ik heb geen idee waar dit vandaan komt. In het begin dacht ik het gaat wel over, maar niet dus. Het lijkt wel of het alleen maar erger wordt. We hebben sinds vorige week een verwijsbrief van de ha voor kinderpsycholoog, maar daar zijn wachtlijsten. Heeft iemand nog ideeen? Een goed boek wat we samen kunnen lezen hierover, ontspanningscds of zo?

Even anno

Even anno

26-04-2016 om 22:33

Angsten

Mijn zoon (11) begon ook rond zn 8-ste zich druk te maken om de dood: waar ga je heen, wat als jullie dood gaan en ik niet, kom je dan nooit meer terug etc.
Het hoort denk ik ook een beetje bij gevoelige kinderen die soms wat meer nadenken dan goed voor ze is op jonge leeftijd. Toevallig begon hij er gister -na lange tijd niks meer gehoord te hebben- er opeens weer over bij het slapen gaan: bang dat hij eerder dood gaat dat wij.

Ik probeer hem altijd gerust te stellen: dat het hoogst uitzonderlijk is dat kinderen op jonge leeftijd dood gaan. Of in jouw geval: dat ouders eerder doodgaan. Blijven herhalen, rustig en kalm dat het echt niet gaat gebeuren. Gewoon ook een beetje een klein leugentje om bestwil. Dat jullie hele oude ouders worden, opaatjes en omaatjes en dat hij gewoon een volwassen man wordt.

En probeer het niet te zwaar te maken. Maak grapjes erover, ga er zeker voor het slapen gaan niet te diep op in want dan kan hij alleen maar meer gaan piekeren. Ik sprak vaak af met mijn zoon om over dit onderwerp de volgende dag (bv na school bij de thee of na het eten) door te praten. Maar niet in bed voor het slapen gaan.

Een praktische tip: wij hebben de app 'stilzitten' met een groene kikker als icoontje. dat is een meditatie app voor kinderen met hele fijne gedachten afleiders, ook voor pieker gedachten, en ontspanningsoefeningetjes voor het slapen gaan.

Een verwijzing naar een psycholoog is ook fijn. Die kan je zoon en jullie als ouders vast goed helpen hier goed mee om te gaan. Is dat puur en alleen gebaseerd op deze gedachten of speelt er meer?

Sterkte. Ik kan me voorstellen dat je je hier zorgen om maakt.

Mijntje

Mijntje

27-04-2016 om 07:13

gebr Leeuwenhart

Met stip op 1: de gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren, een prachtig boek (wel 9+, maar kan vast al wel) waarin twee broers doodgaan en in een andere wereld komen waar ze avonturen beleven.
Of Doodgewoon van Bette Westera (gedichten/prentenboek)

Ik zou niet zeggen dat alleen oude mensen kunnen doodgaan (anders is de shock te groot en hij weet ws allang beter, daarom is hij er ook bang voor), maar dat de kans erop heel erg klein is dat jullie allebei dood gaan.
Mooie (klassieke) muziek kan ook helpen ontspannen in bed, of er langer bijblijven of de deur op een kier zodat hij geluiden van jullie hoort.
Sterkte met je gevoelige mannetje, ik was vroeger ook heel erg bang maar dat had zo z'n redenen, kan me voorstellen dat je een psycholoog vraagt mee te denken.

Dandalion

Dandalion

27-04-2016 om 23:28

Boeken

Mijn kinderen waren niet bang, maar mijn oudste had veel moeite om in slaap te komen. Ik las dan voor uit: Nachtlichtjes en Boeddha's nachtlichtjes. Korte bijzondere verhalen die rustgevend, meditatief werkten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.