Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tijgeroog

Tijgeroog

05-07-2015 om 21:30

Zakgeld - wat zelf laten betalen?

Zoon is 10 geworden, dus z'n zakgeld wordt verhoogd. Vorig jaar zat bij de verhoging inbegrepen dat hij verjaaragscadeautjes voor de gezinsleden moet (mee)betalen. Vijf euro per persoon, als het meer is betalen wij de rest.
Dit jaar willen we uitbreiden wat hij zelf moet betalen, voor zo'n €12,50 tot €15,- per jaar. Maar wat? Beltegoed is niet zo van toepassing, cadeautjes voor vriendjes vind ik niet zo geschikt. We hebben aan wat drinken na sportwedstrijden gedacht, maar dat nemen we eigenlijk altijd zelf mee, dus ook niet zo handig.
En ik zou het fijn vinden als het iets is wat hij "moet" doen, want anders blijft het in z'n spaarpot zitten, en het zou juist fijn zijn als hij eens wat vaker wat geld uit zou geven.

Iemand ideeen?

Moni

Moni

05-07-2015 om 21:38

Cadeautjes voor vrienden zijn juist erg geschikt

Stel hij heeft 3 vrienden die hem uitnodigen. Dan moet hij daar rekening mee houden.
Eten/drinken na sportwedstrijden is ook een goede, maar als hij daar nu nooit om vraag dan werkt het niet direct.
Waarschijnlijk gaat hij daar binnen 1-2 jaar wel om vragen, gezien zijn leeftijd. Hij ziet anderen wel iets kopen. Je kunt hem melden dat je bijvoorbeeld het zakgeld iets verhoogt zodat hij soms iets kan kopen.

Hier heb ik kinderen ook zelf dingen laten vervangen die door hun vergeetachtigheid weg waren, zoals een hockeybitje, verzendkosten jas die op schoolkamp bleef liggen, sportfles die kapot ging door slaan van tas tegen paal, rekenmachine die uit elkaar was gehaald en het daarna niet meer deed.
Dit is de oogst van twee kinderen tussen ongeveer 10 en 13 jaar.

Tango

Tango

05-07-2015 om 23:06

Maar hoeveel geld krijgt hij dan?

Je schrijft dat hij meer moet gaan bijdragen maar niet hoeveel geld hij daadwerkelijk kreeg en nu krijgt.
Kadootjes voor vriendjes lijkt mij juist een hele logische uitbreiding omdat hij eerder al kadootjes voor gezinsleden moest betalen. Alleen even in de gaten houden hoe vaak hij ergens wordt uitgenodigd, als hij bijvoorbeeld 3 keer in 1 maand een partijtje heeft zou ik iets bijspringen.
Beltegoed/telefoonabonnement zou ook kunnen als hij dat al heeft. Maar is me niet duidelijk waarom je dit niet van toepassing vindt.
Drankje/eten in de kantine na het voetballen kan ook best als je dat zegt. Zoon van 10 koopt ook weleens een zakje M&M's in de kantine van zijn eigen geld als we een wedstrijd van de club gaan kijken o.i.d.
Maar goed, alles moet wel in verhouding staan tot wat hij krijgt natuurlijk. Zakgeld is naar mijn idee ook gewoon bedoeld voor extraatjes die je normaal niet krijgt. Iets vervangen zoals een hockeybitje of rekenmachine lijkt me al gauw erg prijzig, maar goed ik kan me vergissen hoor, ben niet thuis in het hockeyleven en rekenmachines heb je in verschillende prijsklassen.

Moni

Moni

05-07-2015 om 23:10

Tango

Een simpel hockey bitje kost rond de vijf euro. Bij de rekenmachine ging het om een huis-tuin-keuken geval. Ik geloof dat de vervanger 2,50 euro kostte.

Op het VO moeten ze een vervangende rekenmachine ook zelf betalen. In de onderbouw kost dat ca 10 euro, in de bovenbouw ca 90 euro.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-07-2015 om 23:18

Tango

Hij gaat €2,- per week krijgen, dat was €1,50 per week. We willen dat hij ongeveer de helft van de verhoging vrij kan besteden, en de andere helft een doel heeft. Dus ongeveer €13,- per jaar.
Hij heeft geen eigen telefoon, er is wel een telefoon beschikbaar die hij kan gebruiken als dat nodig is. Met het beltegoed daarvan gaat hij zeer spaarzaam om, alleen voor noodgevallen, en ik wil niet dat hij op noodgevallen bespaart.
Voor €13,- zou hij ongeveer 1,5 kinderfeestje van een cadeautje kunnen voorzien, dat is dus niet zo handig. En ook daarbij ben ik bang dat hij opeens met hele goedkope cadeautjes aankomt.

En drinken en eten bij sportwedstrijden nemen we vrijwel altijd zelf mee, hooguit op een dag als vandaag een ijsje. Dan voelt het raar om het niet meer zelf mee te nemen, maar het hem daar van z'n zakgeld mee te nemen. Zeker als we zelf en voor z'n zusje wel wat meenemen. Maargoed, we zijn zelf ook behoorlijk spaarzaam, dus het is niet altijd makkelijk om hem zo ver te krijgen om wat van z'n geld uit te geven.

Barvaux

Barvaux

06-07-2015 om 00:03

tja

Ik snap wat je wilt, zo wilde ik het ook maar ik vermoed dat dat nu even niet kan. Lekker zo laten dus en dan maar oppotten.

Als hij gaat zeuren over 'altijd wat kopen na de sport' kun je altijd nog een zakgeldverhoging geven maar ik vermoed dat hij dat nu ook gaat oppotten. Wacht gewoon tot de brugklas, dan zijn de mogelijkheden grenzeloos Hier dus het telefoonabo (ging standaard van oudstes rekening), iets eten kopen op school (jongste ging een maandje los en opeens was het over en ging dat geld ook al in de spaarpot, oudste deed het nog sneller) en de kapper (omdat ik dat heen en weer geschuif van geld zat werd omdat oudste toch altijd zelf eerst pinde: gevolg hij liet voor het eerst in al die jaren vrijwillig zijn haar groeien).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.