Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-07-2016 om 17:45

X-lens

Een kort maar krachtige vraag: heeft iemand van jullie ervaring met x-lens ofwel een dyslectiebril?

Het gaat om zoon van 7,5.

Geen ervaring..

omdat als die bril zou werken het al lang een erkend bekend (wonder) middel was. 550 euro is een hoop geld.
Als je het toch wil proberen dan kan je ook leeslinialen in verschillende kleuren uitproberen (max 20 euro bij elkaar) én je zoon laten meten bij een opticiën. Dan krijgt hij een bril die er wel normaal uitziet. Lijkt mij fijner voor een dyslect, die vaak toch al anders is in de klas, dan ook nog die foeilelijke bril op moeten.

Puck

Puck

11-07-2016 om 09:44

wel ervaring

Niet zelf maar een "reserve"-kind van mij wel. Allereerst, dat foeilelijke valt mee: kind maakte ernstig de blits in de klas met zijn gekleurde bril. Klasgenoten vinden het vet cool.
Mijn mening is dat het een vreselijk commercieel iets is waarbij de ouders een flinke financiële poot wordt uitgedraaid. Toen ik daar kritische vragen over stelde op de facebookpagina van X-lens kreeg ik in eerste instantie een nietszeggend antwoord en na doorvragen werd ik eruit gegooid. Zegt op zich al veel vind ik.
Ervaringen van het kind in kwestie: hij heeft er geen letter beter of sneller door gelezen. Toen zijn bril voor de zoveelste keer stuk ging heeft zijn moeder besloten geen nieuwe meer aan te schaffen. Nu, een paar maanden later heeft kind toch weer zelf gevraagd of hij weer een bril mag, zijn motivatie: de letters dansen veel minder over het papier/beeldscherm en het is veel rustiger in zijn hoofd. Dat heeft dan wel tot gevolg dat hij zich makkelijker kan concentreren waardoor het lezen wel wat beter gaat.
Behalve de linealen die Taupe noemt zijn er ook gekleurde vellen die je over je papier kunt leggen.
Al met al: een duur hulpmiddel zoals er zoveel zijn dat wel een positief effect kan hebben maar zeer zeker niet het wondermiddel is dat X-lens je zelf wil laten geloven.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-08-2016 om 13:18

grappig

Ik ben een tijd geleden naar een informatieavond geweest over het fenomeen 'fixatie dysparatie'. Dat laatste is een probleem van de ogen zelf. Op die avond spraken een orthoptist en twee optometristen.
Zij vertelden dat de combinatie van fd met dyslexie kan betekenen dat een kind gebaat is bij een bril met gekleurde glazen. Als dat niet aan de orde is heeft een bril met gekleurde glazen zeker geen zin, zeiden ze. Zij raadden aan om bij dyslexie een kind altijd te laten onderzoeken op gezichtsvermogen en daarbij te laten kijken of er ook fd aan de orde is. Ik heb het bij mijn dyslect, toch al brildragend en bekend bij orthoptist en optometrist, laten onderzoeken. Gelukkig was het bij ons kind niet aan de orde. Dat spaarde het maken van een keuze.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat we zouden hebben gedaan als het wel als een optie zou zijn gepresenteerd. Ik heb de indruk dat er niet heel veel wetenschappelijk bewijs onder ligt, maar als mensen er in de praktijk voordeel uit halen.... Lezen kost onze dyslect zo veel moeite dat ik wel bijna alles wil doen om het een beetje minder moeilijk te maken. Maar zoals gezegd, het bleek überhaupt niet aan de orde gelukkig.

Aagje

Jo Hanna

Jo Hanna

06-08-2016 om 14:42

prismabril

Mijn dochter is níet dyslectisch maar had wel leesproblemen. Zij heeft sinds twee jaar een prismabril. En hoewel ik sceptisch was, heeft het haar erg geholpen. Bij haar werd destijds geobserveerd dat ze regels oversloeg, woorden oversloeg en onrustig met haar ogen bewoog. Zo'n bril wordt voorgeschreven door een arts en laat je bij de opticien maken en als er ook een sterkte in zit, vergoedt de verzekering 'm. Zo niet dan moet je 'm zelf betalen.

http://leesproblemen.nu/utermohlen-prismabril

Groet,
Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.