Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
@nnemoon

@nnemoon

30-07-2016 om 11:31

Wie herkent dit? Slordige zoon

Wij hebben een zoon van net 12 jaar. Een lief kind. Hij heeft leuke vrienden en ligt goed in de groep. Maar nu het probleem. Dingen die wij logisch vinden en automatisch doen zijn voor hem moeilijk.

Het zijn geen grote dingen hoor, bed open slaan, gordijnen opendoen, vieze was in de wasmand, pyjama niet in de badkamer laten liggen, beugel in het beugelbakje, natte handdoek ophangen enz. maar je moet het iedere dag weer herhalen want anders is hij het kwijt.

Soms heb ik mijn dag niet en schiet ik uit mijn slof. Hij is dan echt verdrietig. Hij zegt dan we moeten niet boos zijn op elkaar en ik doe echt mijn best om het goed te doen maar ik weet het gewoon niet meer.

Vanochtend kwam hij naar me toe en zei ik heb al mijn taken goed gedaan. Hij was gewoon trots op zichzelf. Ik dacht zo is het precies voor jou. Jij moet overal goed bij nadenken om het goed te doen wat wij gewoon automatisch doen. Herkent iemand dit?

Suze

Suze

30-07-2016 om 11:46

Hier

Het lijkt alsof jij denkt dat jouw kind een "probleem" heeft, omdat hij dit soort dingen meestal niet allemaal goed doet.

Hier doen de pubers allerlei dingen ook niet, alleen hameren wij er minder op en hebben zij denk ik ook helemaal niet het gevoel dat zij een probleem hebben.

Volgens mij zijn pubers vaak vergeetachtig, liggen hun interesses ergens anders, zien ze het belang van bepaalde "taken" (die wij belangrijker vinden) niet zo, dus doen ze er minder moeite voor.

Maar op zich denk ik dat het goed werkt als je hem prijst als hij het goed doet en als je uit je slof schiet je excuses later aanbiedt en aangeeft dat je weet dat hij zijn best doet, en dat je dat waardeert. En dat het niet erg is als hij iets vergeet, maar het vooral goed blijft proberen.

En iedere week herhalen vind ik best weinig! Ik zou supertrots op je zoon zijn dat hij zo zijn best doet!

NB Mijn man doet bepaalde dingen ook niet. Hij vindt dat nl. niet zo vanzelfsprekend als ik .

Marjoleine64

Marjoleine64

30-07-2016 om 11:50

Wen er maar aan...

Tsja, dat zijn pubers... Het enige waar ik echt wel iedere keer op gehamerd heb is dat ze toch echt wel de WC moesten doorspoelen na gebruik, dat vergat oudste nog wel eens... De rest? De vuile was moet ik nog steeds regelmatig om vragen, en ze zijn nu 16 en 18. Het komt vast wel een keer goed, maar dat duurt nog wel een paar jaar.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-07-2016 om 11:53

Ach got

Toch sneu dat kinderen zelfs op hun tenen moeten lopen om aan de eisen van hun ouders te moeten voldoen. Ik zou hem uitleggen wat het nut is van dingen (natte handdoek uithangen - anders schimmel), maar de nutteloze dingen (gordijnen open doen, pyjama in de badkamer) laten voor wat ze zijn. En die doe je dan gewoon zelf even, wat kost het voor moeite (als het je stoort, anders niet) om even de pyjama op zijn bed te leggen en het gordijn open te doen.

Suze

Suze

30-07-2016 om 12:03

Vesper

Er zijn heel veel van dat soort kleine dingen die "geen moeite kosten", maar als ik die als moeder van alle kinderen en mijn man overneem (er zijn dus nog meer dingen dan alleen dat rijtje) dan ben ik toch best veel tijd kwijt met "puinruimen". Ik heb ook een drukke baan, moet eten koken, boodschappen doen en nog veel meer en wil liever op de bank zitten dan spullen van anderen opruimen.

Misschien vind jij dat niet erg, maar ik vind dat best vervelend.

Dus op zich lijkt het mij prima dat TO het haar kind aanleert, maar ik zou als TO er ook niet een zware halszaak van maken en vooral begrip tonen als het mis gaat, als kind wel zijn best doet.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-07-2016 om 12:06

Nut?

Waarom is het erg als er een pyjama in de badkamer ligt? Kun je dan niet douchen? En gordijnen dicht? Hier zijn ze zelden open in de slaapkamer, ik zit er toch nooit als het licht is.

@nnemoon

@nnemoon

30-07-2016 om 12:26

Bedankt!

Bedankt voor jullie reakties. Mijn bedoeling is om hem dingen aan te leren om zelf te doen.

#Suze
Mijn zoon heeft een disharmonische intelligentie profiel. Hij begrijpt vaak niet wat er van hem verwacht wordt. Ik dacht dat het misschien daardoor kwam.

#Marjoleine64
Pubergedrag, ik ben benieuwd hoe dat bij hem zal zijn.
Leuk om jouw verhaal te lezen. Gelukkig trekt die van mij wel de wc door.

# Vesper Lynd
Mijn zoon hoeft thuis niet op zijn tenen te lopen horen. Dat moet hij al genoeg op school. Ik wil hem gewoon wat dingen aanleren. Wat hij vergeet doe ik natuurlijk, maar soms schiet het weleens verkeerd. Ik ben ook maar een mens. Hij zou bijvoorbeeld zonder beugel naar de ortho gaan. Hij heeft een buitenbeugel voor 's nachts.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-07-2016 om 13:27

Nuttig of niet...

Sommige dingen zijn nuttig, zoals natte handdoeken ophangen, maar gordijnen opendoen vind ik inderdaad ook niet zo boeiend. Zolang het maar niet betekent dat er dan het licht aangedaan wordt, dan moeten de gordijnen alsnog open.
Ook kets als bed opmaken vind ik erg overschat. Als ik er 's avonds in kruip is het toch meteen weer rommelig. De moeite niet waard om er tijd aan te besteden.

Astrid

Astrid

30-07-2016 om 17:46

pik

Mijn dochter is een dwarrel, een dromer en vergeet nog steeds (20+) een aantal dingen. Ze woont nu op zichzelf en dat gaat gewoon goed. Ze is netjes op haar huis, kamer en zichzelf.Zo ook het andere kind, eenmaal op zichzelf gaat het goed. Ze maken wel eens een foutje of vergeten wat, maar geen belangrijke dingen. Net mensen
Zij had door haar dromerigheid moeite om meer dan 2 opdrachten ineens te onthouden.
Dus op school werd er opgeschreven en afgestreept in een schriftje.

Hij is pas 12, nog helemaal niet zo'n echte puber, maar wel natuurlijk gewoon wat pubertrekjes; het moet ergens beginnen natuurlijk.

Waarom maak je om hem te helpen niet een (klein) whiteboard met een paar taken die echt moeten naast naar bed gaan of opstaan.
Wassen/tandenpoetsen, aankleden, bed terugslaan, handdoek in wasmand.
Klaar, elke dag een kruisje achter die 3 a 4 dingen en dan ziet hij vanzelf wat hij vergeet.
Die gordijnen open..ach..zijn beugel? Hij is pas 12, daar herinner je hem als zijn opvoeder/ouder gewoon aan.
Ik herinner mijn ex zelfs nog aan zijn tandarts afspraak elk half jaar, want zelfs de herinneringsmail van de tandarts zelf helpt hem niet. Ze hebben het niet van een vreemde.

Astrid

Astrid

30-07-2016 om 17:47

Tijgeroog offtopic

bed openslaan (zie #1) om het zweet van de nacht op te laten drogen is wel zinvol. Opmaken daarentegen is voor de sier.

Triva

Triva

30-07-2016 om 18:51

Normaal

Dit is heel normaal voor kinderen, jongens, pubers...

Gordijnen open moeten hier wel want dan gaat automatisch het rolluik open zodat het een beetje kan luchten. Ik heb hier gelukkig geen last van puberzweet maar de hele dag het gordijn dicht (en de deur dicht) is gewoon niet fris.

Als jouw kind wel wil kun je inderdaad een lijstje maken met dingen die 's ochtends 'moeten' en die kan hij dan afwerken. Ik zou in ieder geval niet denken dat het alleen bij jouw zoon voorkomt. Jij weet dat als jij je pyjama niet opruimt je dat later alsnog moet doen, zo ook met al die andere taakjes. Kinderen weten dat nog niet want jij hebt dat jarenlang voor ze gedaan en opeens moeten ze dat zelf en tja waarom? Die pyjama zoekt hij 's avonds wel weer, hij heeft wel meer in zijn hoofd

Aanleren door opsplitsen

@nnemoon, wie deed dat dan vroeger? Je wilt hem wat aanleren. Misschien te veel veranderingen voor hem ineen als hij gewend is dat een ander het doet.

Gaat hij komend jaar naar de VO en wil je hem meer zelfredzaam maken als voorbereiding voor het vo, door hem stil te laten staan bij huishoudelijke zaken zodat hij straks ook stil staat bij het inpakken van de rugzak en zijn huissleutel en ov-card niet vergeet? zoiets?

Als hij 's ochtends zo niet zo stil staat bij wat van hem verwacht wordt, kan je het ook opsplitsen.
's Avonds de vieze kleding ( en tas inpakken plus huissleutelcheck) en beugel extra poetsen. En 's ochtends gordijnen open, in de hoop dat hij ziet dat hij in de loop ook beter meteen bed kan open gooien.

Alles wat niet in de wasmand ligt

Ik denk dat veel ouders vn pubers deze zin wel kunnen aanvullen. Onlangs kreeg mijn zoon het ook te horen van zijn vriendin: alles wat niet in de wasmand ligt wordt niet gewassen. Of hij het ooit leert?
Er komt wel altijd een moment waarop hij echt schone kleren moet hebben, dus meestal wast hij dan wel zelf.
Je zegt dat je zoon moeite heeft met wat er van hem verwacht wordt en dat jij probeert om hem dat aan te leren. Misschien moet hij op een andere manier leren, namelijk doordat hij ergens tegenaan loopt waar hij last van heeft (waar is mijn pyama, op de kop krijgen van de orthondontist etc.). Leren door ondervinden.
Maar ik moet eerlijk toegeven, sommigen leren het echt nooit. Voor mij is dan wel een grens dat ik niet geconfronteerd wil worden met hun rotzooi. Dus alles blijft op hun kamer.
Gelukkig had ik er maar één die echt heel erg was. Twee anderen zijn netjes.

Tsjor

lieverdje

lieverdje

09-08-2016 om 14:33

ben zelf slordig

ach ja, ik ben zelf slordig met die dingen. Als ik alles netjes op orde heb op een dag, ben ik ook trots op mezelf! Ik doe het niet expres, het is geen luiheid...maar om het nu te gaan psychologiseren...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.