Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wie herkent dit? Geen standaard kind

Mijn zoon is zeg maar geen standaard kind, ik ben trots op hem en ik zou hem graag helpen want hij loopt continu tegen dingen aan, maar ik weet niet in welke hoek ik het moet zoeken. Wie herkent het volgende:

Begon heel goed op basisschool maar ging steeds slechter presteren o.a. door sociale problematiek/gepest worden.

Op 11 jarige leeftijd naar de middelbare school, TL advies door sociale problematiek en lage score begrijpend lezen en woordenschat

Begrijpt de opdrachten op school niet en geeft er weleens een eigen draai aan

Heeft vaak al precies in zijn hoofd hoe hij iets gaat doen maar is wel flexibel als het anders moet

Altijd als een van de eersten klaar

Houdt niet van lezen

Leessnelheid normaal en op niveau

Kan losse woorden rijmen maar een rijmend versje maken lukt niet

Zeer goed in rekenen maar niet in wiskunde

Goed in woordjes en definities uit zijn hoofd leren maar een tekst begrijpen is een ander verhaal. Ook in de klas vangt hij dingen vaak niet op

Kan mening geven/praten als een volwassene

Staat heen en weer te wiebelen als hij praat

Kan wel geconcentreerd werken

Strategisch

Maakt oogcontact

Goed stuurbaar

Maakt moeilijk vrienden. Hij probeert wel af te spreken met schoolvriendjes maar er komt nooit iemand bij ons thuis en hij wil dan graag weten waarom niet en wanneer dan wel maar het blijft nee

Vergeet niets

Speelt graag fantasiespel met zus

Intense emoties, erg theatraal. Lijkt meer pijn te ervaren dan anderen.

Extravert

Kent geen angst, thrillseeker

Lief

Wil het graag goed doen

Wil graag anderen helpen

Kan niet tegen kriebeldingen

Snel geirriteerd door anderen

Bovenmatige angst voor bloed op TV

Was een huilbaby

Gaf vroeger aan geesten te zien, nu hoor ik hem er niet meer over

Is slim maar niet bezig met levensvraagstukken en ook niet met de natuur. Het liefst zit hij binnen de hele dag te gamen

Waar kan dit op wijzen en hoe kunnen we hem helpen zodat hij de schoolopdrachten beter begrijpt of dat we in ieder geval te weten komen waar dit mee te maken heeft? Misschien een tip voor hulpverlening of testen in omgeving Alkmaar? groeten Bianca

On topic: de schoolopdrachten begreep ik ook nooit, waarschijnlijk door een andere manier van denken.

Tenzij hij zelf aangeeft problemen te hebben zou ik er verder niets aan doen. Het klinkt alsof hij in veel dingen heel goed is en in andere dingen niet zo goed of slecht. Mijns inziens moet dat mogen.

Ik herken een hoop wel, stukjes die hier dan net anders zijn juist niet bij de jongste maar ook net anders bij de jongste. Jongste zit momenteel in heel zwaar weer door gedrag dus dat is echt heel andere koek hier. 
De oudste komt er wel wat overeen met wat je schrijft. Het kan zoveel zijn. Hier zijn het beide dromers en fantasierijk, vooral interesse voor wat ze zelf interesseert (logisch) zoals poëzie schrijft ieder zijn ding. En bovenal anders denken en redeneren wat niet samengaat met een manier die school eist en omslachtig of onbegrijpelijk is doordat ze anders denken. afgeleid zijn is hier ook zoiets. Het kan al jeuk zijn en hij moet stoppen met fietsen om te krabben. 
vraag 1 voor jezelf: herken je de dingen van de kinderen die je schrijft bij jezelf en hoe ga jij ermee om?
vraag 2 hier is er wel zeker iets, bij de jongste denken ze adhd maar ik denk meer autisme. Dat herken ik ook dan weer bij mijzelf. Dus denk je zelf dat er iets te onderzoeken valt en dat het iets kan opleveren.
of je dat moet doen, is een afweging waard. Je kunt altijd informeren en dan verder kijken. Overleg met school en wat zij denken. 
bestaat er een standaard kind? Is net zoiets als normaal, wat is normaal? Normaal is gangbaar of een gemiddelde of zoals bij de meeste mensen. Maar er zijn ook mensen die het anders doen. Is het niet goed of fout. Je hoeft niet iets te constateren wat een afwijking heet, maar wat je dan na dat onderzoek kan meenemen waar valkuilen liggen. Of hoe het beter gaat als je weet waar je meer aan kunt werken.


laatste vraag kan zijn, heeft hij er zelf problemen mee, stress van, of jij? En vind school dat en is het belangrijk er iets aan te doen voor schoolprestaties? Of in het algemeen. 

Ik vind het juist mooi dat kind zichzelf is. Ter voorbereiding op naar volwassenheid is de vraag, waar is werk aan de winkel. Zolang ze kind zijn is het toch nog de tijd om het nog niet allemaal te weten.
herkenning all over 

Ik herken ook wel dingen maar wat me vooral opvalt is dat hij zo jong naar het VO is gegaan en dan naar VMBO-TL. Je hoort vaker dat kinderen jong naar het VO gaan, maar dan is het meestal omdat ze een klas hebben overgeslagen en gaan ze naar VWO. Waarom is deze keuze destijds gemaakt? Zit hij op het VMBO wel op zijn plek? Is er weleens een IQ test gedaan?

Verder zie ik niet direct gronden om te testen. Ik lees niet heel vreemde dingen ook. W.b. contact met vrienden, zit hij op een sport o.i.d.? Misschien is dat nog een mogelijkheid voor hem om wel contacten te leggen. 

W.b. schoolopdrachten niet begrijpen. Wat voor opdrachten begrijpt hij precies niet? Waar gaat het mis? Misschien is iets van bijles voor die specifieke vakken een idee, zodat hij nog wat vaker oefent met de vraagstellingen.

Schildpad

Schildpad

29-05-2021 om 01:09 Topicstarter

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik vind het vooral voor hemzelf naar dat hij zo moeilijk aansluiting kan vinden. Zelf ben ik hoogsensitief, introvert en ik denk dat mijn zoon ook hoogsensitief is maar hij is zo anders dan ik en lijkt anderen juist niet zo goed aan te voelen. Wel heel gevoelig voor geluiden, smaakjes, kriebels (hij loopt het liefst in zijn onderbroek).  Met sporten heeft hij vaak conflicten omdat hij de kaas niet van zijn brood laat eten maar ook heeft hij snel en veel pijn. Turnen was daarom niet zo'n succes, zwemmen gaat beter. Hij kon met 10 maanden al los lopen (ja echt waar) maar gek genoeg is zijn fijne en grove motoriek nu beneden gemiddeld, we zijn daar eerder voor naar kinderoefentherapie geweest. 5 weken na aanvang van de brugklas konden we al op school komen voor een gesprek want misschien was dit toch niet de juiste school en kon hij beter naar speciaal onderwijs. Hij kan behoorlijk theatraal zijn en tijdens de gym was hij een paar keer weggelopen omdat kinderen het leuk vonden om hem uit te dagen omdat hij zo overdreven kan reageren. Dat is ook de reden dat hij gepest werd op de lagere school. Hij ervaart zijn lagereschooltijd als een verschrikkelijk tijd, hoewel ik ook zag dat kinderen hem wel probeerden te helpen maar hij vertrouwde niemand meer, alles wat er ooit gebeurd is zit nog in zijn emmertje en wordt sterk uitvergroot. Hij vergeet niets. Hij heeft er ook geen problemen mee om al zijn leed aan iedereen te vertellen, ook aan zijn nieuwe klas. Inmiddels heeft de klas hem leren kennen en gaat het gelukkig goed volgens de mentor. Ze hebben zelfs respect voor hem omdat hij een leraar die de klas om feedback vroeg als enige en op een heel volwassen, positieve manier heeft verteld waar het aan schortte. Supertrots op hem. De mentor is gek op hem en hij krijgt nu support met huiswerkbegeleiding en als er wat is voorgevallen schrijft hij het op in zijn schrift en wordt het nabesproken wat hem helpt met zelfreflectie. Met de lagere school zijn we nooit verder gekomen dan zijn gedrag in de klas, hulpverlening vanuit de gemeente kwam te laat op gang en stelde ook niet zo veel voor. Uiteindelijk hebben we daar alleen een rots en water training aan over gehouden, 2 jaar na inschrijving, belachelijk. Cito scores waren niet belangrijk bij zijn lagere school, dat werd ons de hele tijd gezegd maar uiteindelijk is hij daar wel op afgerekend. Hij scoorde overal boven gemiddeld behalve voor begrijpend lezen en woordenschat waar hij nog lager dan TL voor scoorde dus zelfs TL advies ging nog moeizaam. Iep toets was er helaas niet vorig jaar door de Covid, ik had het resultaat graag gezien. Vanuit de lagere school is er nooit enige actie geweest om te kijken of er niet iets met de lage woordenschat en slechte begrijpend lezen resultaten gedaan moest worden, we kregen in groep 8 alleen wat stencils mee om begrijpend lezen te oefenen. De focus lag vanaf groep 5 op het sociale en dat koste ons ook al genoeg energie moet ik zeggen.  IQ test is nooit gedaan, maar is tijdens het laatste gesprek met de middelbare school nu wel ter sprake gekomen. Ik weet zeker dat daar wel iets uit gaat komen. Ik heb zelf heel sterk het gevoel dat er iets schort aan de manier waarop hij taal verwerkt. Hij kent gewoon bepaalde woorden niet en daardoor snapt hij de strekking van het verhaal niet. Bijvoorbeeld bij wiskunde, moest hij een oppervlakte van graszoden uitrekenen. Hij kende het woord graszoden niet en daardoor gaat het dan mis. En een volgende som is er weer een ander onbekend woord. Lezen zou goed voor zijn woordenschat zijn, hij leest snel maar wat er nu eigenlijk staat dringt niet tot hem door. Hij haat lezen. Moet hij een stukje over een bepaald onderwerp schrijven bij Nederlands dan schrijft hij rustig over een heel ander onderwerp met een onvoldoende als gevolg. Repetities zijn in zijn woorden altijd anders dan wat er geoefend is in de klas. Hij denkt vaak klaar te zijn met iets en dan kijk ik na wat hij moet doen, blijkt dat hij niet goed gelezen heeft . Hij denkt vaak al te weten wat het is en trekt daar zijn conclusies uit, is dan als eerste klaar maar het is dus niet altijd juist wat hij doet en dat is niet omdat hij het niet kan maar omdat hij de opdracht anders in zijn hoofd heeft dan wat hij moet doen. Woordjes en topo zit er zo in, rekenen is hij de beste in, dat kon hij al heel jong, zolang er geen verhaal bijstaat. En ik gaf al aan dat hij niet kan rijmen, wel losse woordjes maar geen zinnen. Een rijm is bij hem "ik hou van jou, je bent de liefste moeder, je zorgt goed voor me, ik hou van jou". Prachtig natuurlijk maar ik zie geen enkel woord rijmen. Sorry voor mijn lange verhaal maar ik wil zo graag weten wat dit toch kan zijn zodat ik hem wat handvatten kan geven. Hij heeft zelf met name last van het sociale aspect en door alle gesprekken van de afgelopen jaren heeft hij soms het gevoel dat we niet trots op hem zijn of dat er iets mis is met hem, zelfs zo erg dat hij wel eens aangeeft niet meer te willen leven. Gelukkig blijft hij daar niet in hangen maar jullie begrijpen dat het me wel zorgen baart.

Ja duh, wie kent het woord graszoden nu? Mijn kinderen vast niet hoor....Ik snap ook echt niet hoe dit te maken heeft met wiskunde.

Je zoon, welk niveau hij cognitief ook heeft (ik sluit zeker niet uit dat dat hoog, zo niet erg hoog is) is iig creatief en eigengereid. Eigenschappen die uiteraard in zijn nadeel kunnen werken (maar alleen in een omgeving waarin deze eigenschappen niet op waarde geschat worden...) maar ook in zijn voordeel. 
Ik hoor vooral jouw frustratie over school. 
Maar waarom neem je het heft niet meer in eigen handen? Ik zou een goede orthopedagoog inschakelen en onderzoek laten doen naar zijn sterktes maar ook zijn belemmerende factoren. 

laat je zoon eens een keer Qi testen misschien zit hij wel op tehogen school

of hij heeft een perperking 

Hoi,

Ik heb ook een dochter die wat anders is dan anderen, maar daardoor niet minder geweldig en bijzonder. Wij lopen ook tegen school problemen aan en hebben wat verschillende instanties ingeschakeld die ons bijzonder goed helpen met de zoektocht naar wat is er aan de hand en hoe kan ik onze dochter beter helpen. Misschien kunnen zij jullie ook zo goed helpen. Dat is stichting MEE en het samenwerkingsverband de eerste kan je zelf inschakelen en de tweede moet school doen.

tips schreef op 17-06-2021 om 14:00:

laat je zoon eens een keer IQ testen misschien zit hij wel op te hoge school

of hij heeft een beperking

https://hspcoachmaaike.nl/hsp-kenmerken-hoog-sensitief-persoon/

Sommige hsp’ers maken zich ‘klein’. Maar er zijn ook hsp’ers die zich uit ongenoegen over de onrechtvaardigheid zich juist groot maken.

Oftewel; niet over één kam te scheren.

Ik merk dat kind hier veel baat heeft aan mensen om kind heen, die hij vertrouwt omdat ze eerlijk tegen de hsp’er zijn.

Heeft je kind ook wel eens last van migraine? Als ze moe zijn, kunnen ze nog minder hebben. Dan moet je ze tegen zichzelf beschermen door wat van hun bord te halen.

Ik herken heel veel in de openingspost. Alleen kan mijn zoon juist griezelig goed mensen inschatten en ‘bewerken’ om een voor hem gunstige uitkomst te bereiken (oftewel manipuleren). Dat klinkt heel negatief, gelukkig is hij 90% van de tijd ook ontzettend zorgzaam naar mensen en dieren. Maar het manipuleren viel mij al vrij vroeg op. Mijn zoon is door een testbatterij gegaan. Deels omdat school ‘autisme’ bleef aanhalen (wat dus uit geen enkele test naar voren kwam), daarna ‘dyslexie’ (ook niet). Door de jaren heen scoorde hij steeds slechter op Cito-toetsen. Man was het ook een beetje zat en toen hebben we via de huisarts om een verwijzing gevraagd voor test nummer zoveel: o.a. een IQ-test. Daar kwam uit dat hij een IQ van 136 zou hebben. 
Toen hebben we een specialist ingeschakeld, een soort extern schoolklasje 1 dagdeel in de week (dit heb ik geregeld met de leerplichtambtenaar, de eigen school van zoon vond het maar niets) waar zoon vooral aan de slag ging met ‘leren leren’ en zelfbeeld. Daarnaast heb ik veel met hem opgepakt. Soms simpele dingen als ‘het gaat niet om de dingen die volgens jou fout zijn in de leestekst, de vragen gaan over de genoemde zaken in de tekst. Alles waar je het niet mee eens bent/fout vindt, schrijf je op een apart blaadje’. Want inderdaad, hij deed alles zoals hij dacht dat het juist zou zijn. Nu zien we de scores weer stijgen.  Op dit moment (10 jaar, groep 7) zou ik al heel blij zijn met een vmbo-TL advies. 
Qua sociaal-emotioneel is onze zoon ook een beetje een ‘kuikentje’ vergeleken bij klasgenoten (combinatieklas met groep 8) maar wat hij pesten noemt is vaak een beetje plagen. Het merendeel van zijn klasgenootjes nemen hem zoals hij is en blijven hem stug uitnodigen voor speelafspraken en feestjes. Hij focust op die drie jongens uit groep 8 en negeert de overige 26 klasgenootjes die wel altijd zwaaien en appen.

Het lijkt mij echt heel naar als je kind wordt buitengesloten en gepest.

Het lijkt er heel erg op dat hij hoogsensitief is

Kenmerken
o Sensorische sensitiviteit (fysieke prikkels)
  Sterk bewust van subtiliteiten in omgeving
  Sneller geïrriteerd door stimuli als ruwe stoffen, onaangename geuren
    Gevolg:
      Vaker autonome arousal (snelle hartslag, zweten)
      Vermijden van situatie of ontwikkelen andere copingstrategieën
o Overstimulatie door sociale prikkels
     70% is introvert – hoger dan bij rest van de bevolking
o Emotionele intensiteit
    Stemmingen aanvoelen
    Intensere emotionele reacties (positief en negatief)
    Sneller lachen
    Sneller huilen
    Emotioneel geraakt worden door bijv. kunst
    Veel negatieve ervaringen in jeugd kunnen zorgen voor overhand negatieve emoties
o Wijzere inzichten dan leeftijdsgenoten, veel vragen
o Sterk rechtvaardigheidsgevoel
o Vaak onzeker
    Faalangst – problemen op school
    Moeite met nieuwe situaties
    Voelt zich anders
    Vaker gepest – of ervaart het als gepest

 Informatie die binnenkomt wordt op een diepere manier verwerkt – hersenen verwerken het grondiger en nauwkeuriger
     o Merken subtiele verschillen op
 Gevolgen van diepgaande verwerking
   o Algemene bedachtzaamheid, tijd nemen om beslissing te nemen
   o Conscientieusheid
   o Rijke verbeelding
   o Levendige dromen

 BABA methode voor ouders (Esther Bergsma)
o Begrijp: vaak overprikkeling, stress zakt als ouder begrijpt
o Accepteer: gevoel mag er zijn, uiting is misschien niet goed, maar gevoel mag wel
o Begrens: dit zijn de regels, bijv. niet schoppen
o Alternatief: wat kun je nu of de volgende keer doen
o Geeft ook aan dat leraren ook begrip moeten tonen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.