Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
D.Drietjes

D.Drietjes

06-01-2016 om 12:16

Welke 16+ game kan wel voor 12 jarige

Zoon is 12 en heeft een soort obsessie met het niet mogen spelen van games boven zijn leeftijd omdat veel vrienden het wel al mogen. Dit geeft zoveel strijd. Nu heb ik besloten dat een 16+ game mag als het niet realistisch is en niet zomaar om het geweld. Ik wil het eerst zelf bekijken en zal dan zelf inschatten of dit kan voor zoon. GTA en andere soortgelijke games dus niet. Nu de vraag aan jullie. Kent iemand een 16+ game die interessant is voor 12 jarige. Het is een slimme jongen, het mag dus wel ook een game zijn met meer diepgang en wat niet heel snel uitgespeeld is. Hij speelt momenteel graag Minecraft maar wil wel eens iets anders. Iemand een idee. Zelfde vraag voor films 16+. Alvast bedankt!

Moni

Moni

06-01-2016 om 12:21

Total war Rome 2

Dit is een strategisch spel over het Romeinse rijk. Ook met oorlog maar dan niet om het geweld.

Een nog ouder spel is Ages of Empires. Ook een strategisch spel.
Dit speelden ze hier al als 9-jarig op de DS maar dan heb je het voordeel dat de poppetjes zo klein zijn dat het echt niet realistisch is.

Charis

Charis

06-01-2016 om 13:53

Lees geïnteresseerd mee

Hier spelen onze kinderen van 7 en 11 behalve Minecraft ook FIFA 16 en Lego: jurassic world. Deze spellen zijn (ook) voor jongere kinderen bedoeld. Zoon van 11 mag hier dus ook geen GTA of Black Ops etc. spelen, maar zou wel graag eens wat anders willen spelen. Veel lijkt echter vooral voor 18+ te worden ontwikkeld. Ik ben dus ook benieuwd naar suggesties.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 17:01

tja

Niet realistisch en zonder geweld met meer diepgang... waarom denk je dat een spel de 16+ rating krijgt?

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 17:05

bijvoorbeeld

Om duidelijk te maken wat ik bedoel hier foto's van allerlei 16+ spellen: http://www.ea.com/uk/pegi-16 en er zitten nog wel wat sportspellen tussen en sims geloof ik

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 17:07

en nog meer uitleg:

3: Suitable for ages 3 and older. May contain very mild violence in an appropriate context for younger children, but neither bad language nor frightening content is allowed.
7: Suitable for ages 7 and older. May contain mild or unrealistic violence (e.g. violence in a cartoon context), or elements that can be frightening to younger children.
12: Suitable for ages 12 and older. May contain violence in either a fantasy context or a sporting action, profanity, mild sexual references or innuendo, or gambling.
16: Suitable for ages 16 and older. May contain explicit or realistic-looking violence, strong language, sexual references or content, gambling, or encouragement of drug use.
18: Unsuitable for persons under 18. May contain extreme or graphic violence, including "violence towards defenceless people" and "multiple, motiveless killing", strong language, strong sexual content, gambling, drug glamorisation, or discrimination.

je snapt nu wellicht dat niet realistisch lastig is bij 16+

Bennikki

Bennikki

06-01-2016 om 17:38

Zoon gevraagd

En het is inderdaad een moeilijke opgave (zoals boven aangegeven), 16+ en niet realistisch of gewelddadig.
Need for speed is denk ik wel geschikt, maar daar moet je van houden. Uncharted is 16+, een soort Indiana Jones-achtig verhaal, heel mooi gemaakt maar er wordt wel in geschoten.
Zoon speelt momenteel Star Wars Battlefront. Je voert missies uit, er wordt geschoten, maar het is niet echt realistisch.
Speelt je zoon games op de PC of op PS/X-box? En waar ben je precies bang voor? Gruwelijk geweld als in zombies en veel bloed, taalgebruik, schieten/vechten? Is je zoon gevoelig voor groepsdruk in games? Denk je dat hij gewelddadig wordt als hij te veel schietspellen speelt? Hou je zelf niet van dat geknal? Speelt hij alleen of onder toezicht? Waar houdt je zoon van? Werelden ontdekken of spanning en actie?
Wat je ook kan doen is een 16+ (of 18+, zoveel verschil is er niet) kopen en het samen spelen of kijken terwijl hij speelt en er over praten. Hier speelt zoon alleen in de woonkamer als wij thuis zijn.

Ontwijken?

Hier zijn we GTA in huis ontlopen. Inderdaad met zo'n jaar of 12 wel aan de orde geweest. Zoon biechtte mij net wel op dat hij al op negenjarige leeftijd GTA bij anderen heeft gezien en gespeeld. Ook heeft hij het gezien bij een neefje en toen is die vraag aan de orde geweest. Neef zou het met een jaar of zo aan hem overdoen. Daar heb ik me niet mee bemoeit en het is voorbijgegaan.
Zoon heeft wel met veel plezier de WOW een jaar of zes gespeeld. Ongeveer vanaf zijn tiende. Dat is een 12plus spel. Ook de Hobbit (14plus) heeft hij in die tijd gespeeld.
Het probleem is denk ik dat hoe meer jij het verbied hoe groter hun verlangen wordt.
Ik heb hier piercings, ook al een wens vanaf de basisschool, weten uit te stellen door het te verplaatsen naar mogelijk vanaf je zestiende.
Wat je ook doet, spreek in elk geval met je zoon over je bezwaren. Maar bevestig ook dat het heel opwindend kan zijn en inderdaad zijn kinderen nog niet bezig met sexisme of opzettelijk geweld. Het gaat vooral om de expressieve effecten, de snelheid en de opwinding.
Maar ik heb ook altijd benadrukt dat je zelf bepaalt wat je inneemt want dat bepaalt ook hoe je jezelf vormt. Wat je aandacht geeft groeit.
Maar bevestigen dat het je ook plezier geeft hoort er ook bij.
Ik denk overigens dat hier ook het effect meespeelt dat enkele kinderen mogelijk wel GTA mogen spelen, het gros niet, maar dat je zoon het dan kan voorstellen alsof 'iedereen' GTA mag spelen.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 20:37

wow

Wat ik dus juist niet wil is een spel wat doorgaat als ze slapen of op school zitten of als ze huiswerk doen en volgens mij is dat juist WOW toch?

Ja Jamie

Het hangt van je gilde af waar je in zit. Als iedereen er op zit en beslist een activiteit uit te voeren die je maar een keer per dag mag doen, dan kun je daar niet aan mee doen.
Verder ga je er ook niet op achteruit als je niet meedoet. Je poppetje is gewoon weg uit het spel en je kunt later weer aanhaken.
Voor zoon was dat geen probleem. En zeker geen reden om thuis te blijven of zijn andere taken niet te doen.

Eko

Eko

06-01-2016 om 21:09

Wow

Wow gaat altijd door, maar zo ervaar je dat als speler niet, want waar jij mee bezig bent 'wacht' gewoon tot je terug bent. Wij hebben het hier met z'n vieren echt jaren gespeeld... De kinderen vanaf hun 7e of 8e. Het allergrootste nadeel is dat je nu met aanschafkosten zit, er binnenkort een nieuwe expansie uitkomt (moet je ook weer kopen) en dat je elke maand abonnementsgeld betaalt. Maar... het is wel een geweldig spel!

Ook populair hier (en een stuk goedkoper) is Hearthstone, een digitaal kaartspel wat je tegen andere spelers speelt. Man en zoon zijn er helemaal aan verslingerd.

Wat ik zou aanraden is gewoon eens op Steam te kijken, daar staan talloze (letterlijk) spellen, in allerlei categorieën. Sommige gratis, sommige heel goedkoop, andere wat duurder. Je kan ze kopen als individueel spel, in een humble bundle (betaal wat je wil) of een gratis demo spelen.

Mijn zoon speelt letterlijk van alles. Kerbal Space Program, Civilisation, Team Fortress 2, Just Cause 3, en nog 155 andere spellen. De leeftijdskeuring kijken we eigenlijk niet echt naar, we bepalen per spel of we het wel of niet geschikt vinden. GTA V mag hier dus (nog even) niet, maar hij heeft wel andere spellen voor 18+.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.