Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Yaron

Yaron

16-07-2015 om 22:38

welk boek voor AVI m7 lezende 7 jarige?

Dochter van 7 gaat na de vakantie naar groep 5, ze is zeer intelligent en leest ook zeer goed. Er is doorgetest tot Avi m7, ze leest erg graag, maar het is lastig leuke boeken voor haar te vinden bij de bieb. Emotioneel is ze een echte 7 jarige, de boeken die bij haar leesniveau passen, passen nog niet bij haar leefwereld. Geronimo en Thea Stilton hebben we geprobeerd, maar daar vindt ze niks aan. De olijke tweeling, Floortje, De Bleshof en dergelijke series vindt ze wel leuk, maar die heeft ze nu allemaal al uit. Wie heeft tips voor onze boekenwurm?

Beertje37

Beertje37

16-07-2015 om 22:53

Dummie de mummie

Mijn dochter van 7 leest dummie de mummie, de griezelbus, boeken van Roald Dahl, Paul Biegel etc. Donald Duck vindt ze ook geweldig. Ze is net in het eerste deel van Harry Potter begonnen. Daarvan is wel het nadeel dat ze tot 's avonds laat door leest...

Minthe

Minthe

16-07-2015 om 22:58

Vanalles

Voor mijn zoon (begin groep 2 avi-uit) heb ik vooral gekeken naar boeken die ik anders aan hem zou voorlezen: Roald Dahl was hier erg favoriet, maar ook Annie MG Schmidt, Paul Biegel, etc. Toch een beetje de klassiekers uit mijn eigen jeugd En hij las veel informatieve boeken over allerlei onderwerpen, tijdschriften, alles eigenlijk. Ik heb nooit echt gelet op avi-niveaus, maar gewoon bij de A, B, C en I boeken uitgezocht wat hem leuk leek...

Thursday Next

Thursday Next

16-07-2015 om 23:07

hier

met stip op 1: het kleine huis.
Verder: Lena Lijstje, de regels van Floor, juf wijs, de computerheks, de boze heks, mazzel meiden, boeken van Jacques Vriens (vooral meester Jaap en de Bende van de Korenwolf), Araminta Spookie, en nog veeeel meer.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-07-2015 om 23:29

Mijn exemplaar

Heeft op school de kinderbijbel verslonden. En daarna thuis Helden, engelen en goden (eventueel in een andere volgorde) over verschillende wereldgodsdiensten. We zijn hier thuis hartstikke atheïstisch, maar ze vindt de verhalen zo mooi.
Verder serie van de boomhut met veel verdiepingen, de serie van enge Ella. Roald Dahl, sprookjesboeken. Laatst Dik Trom, vond ze ook erg leuk.

Jessica O

Jessica O

17-07-2015 om 05:52

hier

Een zoon, inmiddels 12, maar ook zo'n wurm. Kijk eens in het archief hier, zijn veel boekendraadjes, met heel veel tips.
Źo heeft hij via hier de boeken van Torak en wolf ontdekt, staan er boeken van Cornelia Funke in zijn kast en nog veel meer.
Ik heb toen ook de tip gekregen van het archief en ben met pen en papier gaan zitten zoeken.

Fruitella

Fruitella

17-07-2015 om 12:52

Mythen

Zonet heb ik deze in huis, plus de Noorse variant. We hebben heel veel boeken gehaald voor de vakantie maar in deze blijven ze bladeren: http://www.bol.com/nl/p/geillustreerde-verhalen-uit-de-griekse-mythologie/9200000020320170/

Juno

Juno

17-07-2015 om 13:00

Uitgeverij Maretak

Uitgeverij Maretak heeft boeken op een hoog avi-niveau voor jonge kinderen.

Mijntje

Mijntje

17-07-2015 om 13:47

avi

Ik lette nooit op het avi, als het te moeilijk bleek las ik het gewoon voor. Roald Dahl was met 7 jaar hier ook helemaal geweldig (eigenlijk nog steeds en ik ben over de 40) - denk ook aan 'Mathilda' en de Griezels, de Heksen, de GVR (wel eng) en andere ook wat dunnere boekjes van hem.
En Minoes, Ibbeltje, Otje van Annie M.G. Boeken van Hanna Kraan, Guus Kuijer (Madeliefboeken), en natuurlijk (een must) Karlsson van het dak van Astrid Lindgren. En meester Pompelmoes van Hans Andreus, Toon Tellegen en idd ook Paul Biegel (in ieder geval al om voor te lezen)
Genoeg te lezen!

Yaron

Yaron

17-07-2015 om 20:39

bedankt

Bedankt voor jullie tips, ik kan de leeftijdsgrens dus toch meer loslaten. Naar het AVI niveau van de boeken keken we al niet, maar een 7 jarige die Harrie Potter leest, daar had ik niet aan gedacht. De oude draadjes terug zoeken vind ik met het 'nieuwe' forum nog steeds lastig, dus dat heb ik nog niet gedaan.

creabea

creabea

17-07-2015 om 21:07

Astrid Lindgren

heb ik helemaal verslonden in mijn jeugd, bijna het hele oevre. Vind ik nog steeds leuk en lekker onschuldig en niet te makkelijk geschreven

Misschien kun je je laten adviseren voor leuke voorleesboeken voor deze leeftijd? Dan weet je zeker dat het emotioneel 'past', en dat het geen zinnetjes van 5 woorden zijn! Wel makkelijk, maar ook wel leuk is misschien Superjan, Dolfje Weerwolfje, Dierenhotel etc.

Normen en vriendschapppen

Als je dochter van historische verhalen houdt waarin normen en vriendschappen de lezer meeneemt in het verhaal, zoals ook mythen doen, zijn de boeken van de grijze jager of de broederband misschien iets voor haar.
Ze zijn niet zo eng als de Griekse mythen met driekoppige monsters en betoveringen, maar wel meeslepend en dapper.

Samen uitzoeken

Mijn dochter, ooit vermoeden van dyslexie en spellingsproblemen, was ook niet makkelijk met de vervolgboeken van winnie de pooh en annie m.g. Schmidt.
Maar we gingen naar de bieb en ik nam haar mee naar diverse boekwinkels. Voor kinderen en voor volwassenen. En soms kocht ik op de gok een boek voor haar. Met veel geduld wist ze soms wel een goed boek te vinden.
Bijvoorbeel deze.
http://www.zafon.nl/web/Boek.htm?dbid=39952&typeofpage=936265
Maar daarvoor las ze ook vooral Mees Kees en pluk van de petteflet.
En bundels van Anubis.
Kijk wat je dochter zelf leuk vind. En waar haar interesse naar uit gaat. Samen kiezen leert haar ook zelf te kiezen.
En wees niet bang om te kinderlijke of juist te volwassen boeken te kiezen. Dat is ook maar een richtlijn en kinderen hebben het ook nodig dat er zaken zijn die ze aan het denken zetten of juist zaken die makkelijk binnenkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.