Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wel of niet meer helpen met omkleden?

Mijn zoon van 7 zit sinds kort bij een zwemvereniging. Bij de zwemles voor ABC stonden alle ouders altijd te wachten op hun kinderen om te te helpen met aankleden maar hier doen de kinderen dit op een handje na allemaal zelf. Die ouders zetten de kinderen dus af en halen ze als ze aangekleed zijn weer op. 

Ik heb een keer geprobeerd om het zoontje ook zelf te laten doen maar hij heeft er erg moeite mee en gaat dan bijna letterlijk aan me hangen en roept hard nee mama, ga niet weg. Ik ben dan toch gebleven (of dat handig is, is de vraag). 
Ik sta nu op het punt om het weer te proberen maar twijfel. (We hadden overigens wel al aangekondigd dat we niet meer zouden helpen). Deels omdat ik denk, ach, als hij het nu nog nodig heeft, dan blijf ik hem nog wel een tijdje helpen (ik sta er overigens alleen bij, hij kleedt zichzelf aan en uit), en deels omdat ik een terugvalletje heb na mijn burn out en eigenlijk niet de energie heb om met "verzet" om te gaan. 
Aan de andere kant wil ik hem zelfstandig maken en nu eens doorpakken.
Wat ook nog meespeelt, is dat hij enorm kan treuzelen dus als ik hem alles alleen laat doen, kan hij zo een kwartier gaan douchen en erg lang over het aankleden doen omdat hij gaat spelen. Niet handig als de les om 17.15 uur afgelopen is.

Eigenlijk een klein probleem maar toch zit het me dwars genoeg om aan jullie voor te leggen. Waar zouden jullie op dit moment voor kiezen? 

(Ik lees jullie reacties trouwens morgen. Ga nu slapen 😊)


Ik denk dat ik nog heel even zou wachten. Binnenkort wordt het warmer, en stuur je hem met een korte broek, shirt en slippers naar zwemmen en is het omkleden een stuk makkelijker dan met lange broek, sokken, jas etc. Dat maakt de drempel om het zelf te gaan doen misschien wat makkelijker. 

Ik vind het zelf ook altijd irritant om na het zwemmen af te drogen en aan te kleden, met je klamme lichaam. Logisch dus dat het voor een 7-jarige nog lastiger is. Ik zou lekker even blijven helpen hoor. Voor hij 14 is doet hij het echt wel zelf.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

19-04-2022 om 22:31

Gewoon lekker helpen .

Ik vind eigenlijk dat een kind van zeven dat zelf zou moeten kunnen. Het kan best lastig zijn maar door het zelf te doen wordt hij er steeds behendiger in. Als je het voor hem blijft doen leert hij het niet.
Je zou ook thuis na het douchen hem kunnen laten oefenen hiermee. Maar ik vind zeven jaar wel echt een leeftijd om deze zelfstandigheid wel te gaan ontwikkelen.

Op zijn 16de redt hij zichzelf echt wel.

Ik zou voor simpelheid gaan ipv een half uur tijd te verdoen en helpen.

Ik lees heel veel redenen om er wel bij te blijven: hij wil het graag, het duurt anders veel langer en dat op een onhandig tijdstip, hij raakt anders overstuur en jij hebt op het moment de puf niet om de strijd aan te gaan. En de reden om er niet bij te blijven: om hem zelfstandig te maken. In dit opzicht wordt hij uiteindelijk ook vanzelf wel zelfstandig, ik ken geen pubers die zich niet zonder moeder willen omkleden voor het zwemmen. Ik zou je energie ergens anders aan besteden! 

Hier mocht het helpen in coronatijd niet en hebben we het opgelost door lekker makkelijke kleding aan te schaffen. Wijd shirt, joggingbroek, laarzen. Allemaal zo in te schieten. Is dat nog een optie? Anders zou ik het laten voor nu, genoeg tijd om zelfstandig te worden nog. 

Piratenkoningin schreef op 19-04-2022 om 22:44:

Ik lees heel veel redenen om er wel bij te blijven: hij wil het graag, het duurt anders veel langer en dat op een onhandig tijdstip, hij raakt anders overstuur en jij hebt op het moment de puf niet om de strijd aan te gaan. En de reden om er niet bij te blijven: om hem zelfstandig te maken. In dit opzicht wordt hij uiteindelijk ook vanzelf wel zelfstandig, ik ken geen pubers die zich niet zonder moeder willen omkleden voor het zwemmen. Ik zou je energie ergens anders aan besteden!

Ik ben het hier helemaal mee eens. Als hij puber is, hoef je er echt niet bij te staan. Nu is hij 7, ik zou hier echt geen strijd over gaan leveren. En wat iemand anders ook al zegt: korte broek, slippers en t-shirtje wil vast ook al helpen t.o.v. lange broek en jas enzo.

Sowieso ben ik in dit soort zaken altijd erg van 'pick your battles'. Kijk als je altijd alles voor hem doet en hij nergens zelfstandig in is, kun je je afvragen of het niet tijd wordt voor wat meer zelfstandigheid. Maar anders leert hij het vanzelf wel.

Piratenkoningin schreef op 19-04-2022 om 22:44:

Ik lees heel veel redenen om er wel bij te blijven: hij wil het graag, het duurt anders veel langer en dat op een onhandig tijdstip, hij raakt anders overstuur en jij hebt op het moment de puf niet om de strijd aan te gaan. En de reden om er niet bij te blijven: om hem zelfstandig te maken. In dit opzicht wordt hij uiteindelijk ook vanzelf wel zelfstandig, ik ken geen pubers die zich niet zonder moeder willen omkleden voor het zwemmen. Ik zou je energie ergens anders aan besteden!

Helemaal mee eens 

Fiorah schreef op 19-04-2022 om 22:53:

[..]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Als hij puber is, hoef je er echt niet bij te staan. Nu is hij 7, ik zou hier echt geen strijd over gaan leveren. En wat iemand anders ook al zegt: korte broek, slippers en t-shirtje wil vast ook al helpen t.o.v. lange broek en jas enzo.

Sowieso ben ik in dit soort zaken altijd erg van 'pick your battles'. Kijk als je altijd alles voor hem doet en hij nergens zelfstandig in is, kun je je afvragen of het niet tijd wordt voor wat meer zelfstandigheid. Maar anders leert hij het vanzelf wel.

Kijk, jij zegt het nog veel mooier. Volledig met jullie eens. 

Volgens mij hoef je (de meeste) kinderen ook helemaal niet zelfstandig te maken. Dat worden ze idd vanzelf wel. 
En vooral van genieten ook! Voor je het weet ben je niet meer nodig. 

Op deze leeftijd zat onze dochter  al op waterpolo. En wij deden dan zorgen dat ze  makkellijke kleding aan had.  Een onsie of jogging pak.   Dit soort kleding pakt ook nog een beetje vocht op als zich niet helemaal goed hebben afgedroogd.op school moeten ze zich ook omkleden voor gym.  En ja treuzelen hoort er een beetje bij. Gezellig douchen met je zwemvriendjes. Inmiddels is dochter 14. En is meestal nog 1 van de laatste die klaar is met aankleden. 

Sommige forummers lezen niet goed. Hij kan het zelf. Dus ga er bij staan maar bemoei je er niet mee en wacht tot hij er aan toe is én snel is. Op dat tijdstip kan ik echt niet buiten rustig wachten terwijl ik weet dat hij binnen treuzelt en speelt. Pick your battles. Later kun je hem belonen als hij sneller buiten staat dan de vorige keer. 

Niet te moeilijk doen. Pick your battles en laat je niet opjagen. Tijdstip is ook een ding: moe van de schooldag, spelen en zwemmen, misschien wel hongerig. Vindt hij het nog spannend in de nieuwe groep? Ik zou de strijd niet aangaan.
Makkelijke kleding (of een onesie/pyjama, badslippers, het zijn maar een paar stappen van het zwembad naar de auto) scheelt een bult.



Wil je het toch doorzetten, dan zou je het eventueel kunnen voorbespreken of in stapjes kunnen afbouwen. Er wel bij zitten en steeds minder doen. Bij mijn zoon hielp het bijvoorbeeld ook om de kleding netjes neer te leggen. Broeken en trui niet binnenste buiten neer klappen, maar even goed doen, handdoek ophangen, enz. 

Elmie

Elmie

20-04-2022 om 08:08 Topicstarter

Jullie zijn aardig eensgezind 😎 Ik heb erover nagedacht en blijf er wel bij maar help niet, een beetje zoals nu maar soms help ik nog een beetje. Als hij goed opschiet, krijgt hij een sticker. Bij 5 gaan we een ijsje halen. Ik ga hem dan ook niet zeggen dat hij door moet gaan als hij gaat spelen.

En het zal inderdaad makkelijker worden als de zomerkleren aan kunnen. 
Vanmorgen vroeg hij al benauwd of ik dan echt weg ging en was blij dat ik er wel bij blijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.