Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
m2k

m2k

16-06-2016 om 11:57

Weekplanner voor kind maken?

Hallo allemaal,

Ik heb 2 dagen terug een topic geopend over mijn zoontje waar ik echt moeite mee heb. Heel fijn al die reacties die ik heb gekregen. Ik ga er hard mee aan het werk...

Ik wil een weekplanner maken voor mijn zoontje. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dit kan invullen. Wil het niet te druk maken voor hem.

Hij is sinds gisteren met sport begonnen dus dat kan ik zoiezo wel invullen.
En voor de rest? ook het tandenpoetsen, douchen ritueel erop zetten?
En dat hij moet lezen? Een opdrachtje maken? Alleen spelen? Wil het niet te ingewikkeld maken voor hem.
Hoe zou ik dit het beste kunnen indelen.
Woensdag is zijn sport dag.
5 dgn in de week naar school. 3 dgn naschoolse opvang.
Verder? Iemand tips qua indeling voor mij? Ben jullie zeer dankbaar!

Noet

Noet

16-06-2016 om 12:07

exel

Wij hebben ook een weekplanner gemaakt, bij ons wegens alle drukte tot op een kwartier geplanned. Dat raad ik je niet aan.

Ik zou in grote blokken werken en met kleuren: blok school, blok sport (inclusief halen/brengen voorbereiden) blok spelen. blok naar bed gaan (tandenpoetsen, verhaaltje, even de dag doornemen en de volgende dag) en slapen.

naar mate hij ouder wordt pas je het schema aan en zal het gedetailleerder worden.

Naast de blokken had ik lijstjes: dus bij het blok naar bed gaan hoort het lijstje 'naar bed gaan' daar op staat wat we precies doen in welke volgorde. Maak zo'n lijstje samen met je zoon. Want misschien vindt hij het fijner om eerst de dag door te nemen, dan zijn tanden te poetsen en dan een verhaaltje. Het maakt niet uit in welke volgorde, als het maar gebeurt en hij uiteindelijk in zijn bed ligt te slapen met gepoetste tanden. Zelfde 's morgens: als je wakker wordt wat moet je dan allemaal doen.

En realiseer je dat ze het dan niet 1,2,3 goed doen en dat je heel vaak terug moet verwijzen naar dat lijstje. Of dat je ze terug verwijst naar waar ze eigenlijk mee bezig waren.

En als er wijzigingen in het ritme zijn, bespreek die vooraf, niet een dag maar liefst iets langer daarvoor, net hoever zijn tijdlijn rekt.

die van mijn dochter rijkt 2 weken omdat ze om het weekend naar haar vader gaat. Dus als er ergens een wijziging zit bespreek ik die een week van te voren.

En soms is het niet anders dan is er gewoon ineens een wijziging. Dan zul je sneller een negatieve reactie kunnen krijgen. Aan jou om die op te vangen en in goede banen te leiden. Benoem het dan: het is vervelend, en ik snap dat je het lasting vind maar mama/papa kan echt niet anders. Wil je proberen ...... en dan belonen als dat lukt.

Heeft bij ons erg geholpen.

tante Sidonia

tante Sidonia

16-06-2016 om 12:08

afhankelijk

Van zijn leeftijd moet je je afvragen of je wel een weekplanner moet willen. Je kunt er voor kiezen om een zeer globale weekplanner te maken en de bijzonderheden voor de dag zelf pas op die dag op te hangen.

je kunt bijv. 'Grote dingen ' zoals sporten wel op de weekplanner hangen, maar bijzonderheden zoals het naar bed en opstaan ritueel alleen op de dag zelf.
het kan handig zijn om de dagen ieder een eigen kleurtje te geven. Je kunt dan zeggen op de groene dag heb je altijd sport, op de gele en de rode dag heb je opvang. Wel de namen van de dagen erbij zetten zodat hij die wel leert. Daar onder het tekentje van de dag, hang je dan de bijzonderheden voor die dag. Die kun je dan inde avond zo doorschuiven.

het praat een beetje lastig zo...
Ik heb wel ervaring met dit soort plan dingen (met pictoś) met kinderen met een beperking en mijn eigen zoon die een lichte beperking heeft.

Christel

Christel

16-06-2016 om 13:07

Hier niet

Ik heb het wel geprobeerd, met een soort dagritmekaarten, maar bij mijn dochter werkte het niet. Ze haalde de kaartjes weg (naar bed gaan) of hing ze op een andere volgorde. Ze werd er ook rigide van, ooit moesten we met spoed naar de hap met zoon, zat zij in de auto te miepen dat er geen kaartje van was. Uitleggen dat er soms onverwachte dingen zijn hielp niks. Misschien was ze te jong toen hoor, 5,5 denk ik.

Hanne.

Hanne.

16-06-2016 om 13:13

mijn dochter

Mijn dochter vindt het heerlijk om (in haar woorden) even agenda te hebben. Staat opzich niet veel op.

school of geen school (hele/halve dag)
sporten
en alles wat van het normale afwijkt. Dus feestjes, uitjes, oppas, afwijkende school/bso momenten.

Eigenlijk met als mijn agenda. Daar zet ik ook niet in dat ik de was moet doen of de ramen moet lappen.

op een dagschema zou dat evt wel kunnen maar ik zou oppassen voor te veel detail.

Lente

Lente

16-06-2016 om 13:35

Of iets met klittenband

Ik had ooit voor mijn driejarige een planner waarop klittenbandjes zaten, meerdere per dag.
Daarnaast had ik plaatjes van kdv, peutergym, mama thuis, papa thuis op klittenbandjes. De week plakten we op die manier vol.
Ook voor het weekend hadden we toepasselijke plaatjes, zoals Opa/Oma, verjaardag, uitstapje, verrassing.

Zoon liep elke ochtend naar de planner toe om te weten hoe de dag eruit zou zien. Dat gaf hem rust.

Li

Li

16-06-2016 om 14:16

ochtendplanner

Ik had een ochtendplanner gemaakt op de computer en draide er voor elke schooldag eentje uit. Elke ochtend gaf ik mijn kinderen dit overzicht met een potlood en een kookwekker,terwijl ze nog in bed lagen. Dat ging ongeveer zo: uit bed stappen, kleren aan, sokken aan, schoenen aan, naar beneden, boterham smeren, boterham in je tas stoppen, eten, klaar. Met het potlood mochten ze steeds afvinken wat ze al gedaan hadden, de kookwekker gaf aan hoeveel tijd ze nog hadden. Dat werkte uiteindelijk wel goed en is nu weer afgeschaft.

Ze hadden gewoon geen idee hoevel tijd het aankleden kostte. De rest van de dag ging het wel, maar het aankleden en eten was echt teveel voor me (ook al omdat het best veel kinderen zijn). En dan begin je de dag zo rot.

Maar bij jou kan het best iets anders zijn dan de ochtend. het gaat om jouw knelpunt, en niet dat je de hele dag zo door komt. Ze vonden het ook wel een sport om de kookwekker te "verslaan". Beloningen gaf ik niet, wel complimenten.

Noet

Noet

16-06-2016 om 14:24

een compliment is ook een beloning, een beloning hoeft niet iets fysieks te zijn.

Li

Li

16-06-2016 om 14:40

Noet

Da's waar, maar het is gewoon spontaan dus dan voelt het niet zo voor mij. Eerder een uiting van blijdschap dat ik er achter eentje niet aan hoef deze ochtend!

O ja, de kookwekker heb ik langer gebruikt dan de lijsten, die hoefden op een gegeven moment niet meer.

Tango

Tango

16-06-2016 om 16:00

Whiteboard

Wij hadden een tijdje een whiteboard waar ik dan per week de planning op maakte. Er stond dan op wanneer wie naar school ging, sport en bijv. of het een feestdag of verjaardag was. Speciale activiteiten van school zoals schoolreis of sportdag stonden erop en in het weekend ook als we ergens naar toe gingen, bijv. een verjaardag of een ander uitstapje. Ik tekende dit er zelf op. We zijn er ongeveer mee gestopt toen dochter naar de middelbare school ging. Zoon had het eigenlijk ook niet meer zo nodig toen.
We begonnen ermee toen dochter in groep 1 graag de dagen van de week wilde leren. In het begin hadden we ook nog een pijltje voor de juiste dag van de week staan, maar dat verwaterde in de loop van de jaren.

Tango

Tango

16-06-2016 om 16:01

Ochtendplanning

Verder heb ik ook nog wel een tijdje een ochtendplanning gehad voor de kinderen met daarop de stappen die ze moesten doen voordat ze naar school gingen. Dat hielp best goed. De planning hing op de koelkast en ze konden een magneetje met hun foto erop zelf verplaatsen naar de volgende stap. Is maar heel kort nodig geweest, een maandje ofzo. Toen ging het eigenlijk wel prima zonder.

Li

Li

16-06-2016 om 16:13

Tango

Wat een slim systeem met die magneetjes! Beter voor het behoud van de bomen dan mijn systeem met potloden en papieren lijstjes.

Nou, bij mij duurde het wel wat langer dan een maandje - eerder anderhalf jaar! Maar het werkte tenminste. Iedereen werd 's ochtends veel relaxter, vooral ik.

weekplanner

wij hebben een weekplanner in een winkel gekocht, zilverkleurig met daarop de dagen van de week.

vanaf dat de kinderen klein waren, zet ik daar alle bijzondere activiteiten van de dag op. sporten, uitjes, tandartsafspraken. toen ze klein waren maakte ik zelf standaard afbeeldingen: op de computer een plaatje uitprinten van bijvoorbeeld een zwembad, dat lamineren (lamineerapparaat kost ongeveer 20 euro bij de hema), en dan magnetisch tape er achter. dat logootje kon ik dan op de dagen dat er zwemles was, op het bord plakken.

de kinderen zijn nu 11 en 14, en we gebruiken het bord nog steeds. erg handig om in een druk gezin, een duidelijk overzicht te hebben van wie wanneer welke afspraak heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.