Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mama

mama

16-02-2016 om 08:38

Wat vragen jullie tijdens 10 min gesprek?

Heb binnenkort 10 min gespreek op school
Heb natuurlijk vragen over hoe dat gaat Enzo
Maar graag wil we ten wat vragen Jullie?misschien kan ik ook een idee Hebben
Heb 2 jongens (groep 2 en groep 6)

Hangt ervan af

Beetje dooddoener natuurlijk, maar het hangt erg van het kind af wat ik te vragen heb. Heel soms komt het voor dat ik eigenlijk niets te vragen heb, en dan ben ik vooral benieuwd waar de leerkracht uit zichzelf mee komt. Als er over de capaciteiten/resultaten van mijn kind geen vragen zijn, wil ik vooral graag weten hoe het op sociaal gebied gaat. Hoe gedraagt kind zich in de klas, hoe gaat het in de pauze? Loopt kind alleen, heeft het aansluiting? Wordt er gepest? Is kind goed te corrigeren? Ik noem maar wat.

Van een kind in groep twee zou ik, als er geen bijzonderheden zijn, vooral willen weten of hij het naar zijn zin heeft in de klas.

Van die uit groep 6 zou ik thuis eerst de citoresultaten willen bestuderen (als je die al vóór het gesprek krijgt tenminste) en van de leerkracht willen weten of die naar zijn/haar mening de capaciteiten van je kind goed weergeven. Zo ja, mooi, houden zo. Zo nee, kun je daarop verder borduren.Dit omdat de cito's vanaf groep 6 meetellen voor het uiteindelijke schooladvies.

angel3

angel3

16-02-2016 om 08:55

vraag je kind

Ik vraag ook altijd aan mijn kinderen of er zaken zijn die ze besproken willen hebben of ik vraag: laatst klaagde je hier en hier over zal ik dat bespreken?
Soms willen ze dat, soms niet. Als er al grotere dingen speelden heb ik ze al eerder besproken met juf dus 10 min gesprek vind ik vooralsnog nooit zo boeiend want het is sowieso veel te kort. Hier krijg je wel een dag vantevoren de rapporten incl cito uitslagen mee dus je kunt wel heel gericht daarop inspringen

Tango

Tango

16-02-2016 om 12:01

Kort

Meestal is 10 minuten inderdaad te kort hier, zeker voor zoon. Toevallig hadden wij gisteravond 10-minuten gesprek. Van tevoren krijg je hier ook het rapport mee, de citoresultaten worden tijdens het 10-minutengesprek besproken.
Ik had best wat vragen over het rapport, o.a. over een Cito Woordenschat, die er blijkbaar opeens bijgekomen is en nog wat vragen over het diverse huiswerk wat mee komt en niet altijd haalbaar is voor zoon. Al met al hebben we volgens mij een kwartier volgepraat en stonden er na ons al weer 2 ouderparen te wachten.
Ik vraag inderdaad ook altijd aan zoon of hij wat te bespreken heeft. Dit keer was dat een vraag over een boekbespreking die nog niet in het rapport verwerkt was omdat hij hem een dag tevoren pas had gehouden. Juf meldde dat die op het volgende rapport zou komen, was een prima antwoord dus zoon weer gerustgesteld.

Alle zaken over ons kind ...

... die wij niet uit Magister kunnen halen. Kort gezegd eigenlijk voornamelijk de sociale aangelegenheden. Hoe doet mijn kind het in de klas? In de groep? Waar zit ze? Is het wisselend? Met wie trekt ze op? Let ze op in de klas? heeft u nog tips voor haar? Enz. Feitjes als cijfers e.d. weten we allemaal wel, want delen we met haar in Magister. Ik noem bewust delen, want het is niet gluren. Is iedereen gewoon open over hier, ze weten niet beter. Jong geleerd, is ... En bij voorkeur nemen we ons bloedje mee naar het gesprek.

#CF

Angela67

Angela67

16-02-2016 om 12:45

charliefox

het gaat over basisschool, volgens mij wordt Magister daar niet gebruikt.
gr Angela

Oh, sorry

Maar in PO hebben ze weer andere tools. Bijv Parnassus, maar er zijn meer commerciële aanbieders. En de enen belooft nog meer dan de ander, haha.

#CF

leerstof

Wat je vraagt ligt er ook aan waar je kind op dat moment mee bezig is op school en hoe het verder gaat.

Dochter zit in groep 1 en heeft sinds een paar weken logopedie. Bij haar zal het gesprek daar over gaan en verder hoe ze het doet op school. Misschien ook over haar linkshandigheid. De vorige keer kon de juf nog niet met zekerheid zeggen dat ze linkshandig is, maar ze blijft toch wel een duidelijke voorkeur houden voor deze hand. Verder is het wat er ter sprake komt.

Bij zoon heb ik meer vragen. Hij zit nu in groep 3 en sinds een paar weken volg ik hem niet meer. Het rekenen gaat heel goed hij heeft een drie sterren boek (is bij hun het hoogste) en had erover dat als het boek uit is dat ze door gaan met groep 4. Daarnaast heeft hij nog een B+ rekenboek. Ik vraag me af of dat inderdaad zo is en hoe het dan in groep 4 gaat, als hij in groep 3 al rekenwerk van groep 4 gaat doen. En dan hebben ze nog een lijn aan het raam om met vijfsprongen te rekenen. Geen idee hoe dat werkt.

Uiteindelijk hoef natuurlijk niet te vragen. Tijdens het gesprek wordt er vertelt hoe het gaat en als alles duidelijk is, is dat natuurlijk ook prima

Threeboys

Threeboys

17-02-2016 om 10:11

Wat...

Wat gaat goed?
Wat gaat niet goed en wat ga jij er aan doen?

Sneeuwitje

Sneeuwitje

22-02-2016 om 13:38

Hier

Binnenkort ook weer gesprekken, 1 in groep 5, 1 groep 3. Bij zoon in 3 zijn we wel benieuwd naar de citoscores (die krijgen we nog voor het gesprek) en willen we weten hoe ze hem blijven uitdagen. Ook vragen we ons af waarom hij en het zon en het maanwerkboek moet maken, ipv dat er alleen met zon gewerkt wordt ( hetis dubbel zoveel werk en hij gaat er al sneller doorheen dan de rest dus logisch vinden we het niet). En bij oudste gaat het er over hoe we de slordigheidsfouten er uit kunnen krijgen, wat school kan en gaat doen en wat wij nog kunnen doen. Maar het hangt af van het kind en ook oer keer is het verschillend wat we willen weten.

Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.