Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat is een spannend voorleesboek voor een 6 jarige

Ik ben op zoek naar een spannend voorleesboek voor een jongen van bijna 6. Hebben jullie voor mij titels of auteurs die jullie kids op die leeftijd helemaal geweldig vonden? Alvast bedankt


Thomas

Thomas

21-11-2015 om 15:44

Dolfje Weerwolfje

Van Paul van Loon

Ieder hoofdstuk eindigt met een cliffhanger. Als wij dat vroeger voorlazen, namen we het na de eerste avond voorlezen mee naar beneden om het zelf snel uit te lezen!

De Kleine Kapitein

Dat was onze grote favoriet. Maar het hangt natuurlijk een beetje van het kind af.

Mijntje

Mijntje

21-11-2015 om 16:11

karlsson van het dak

van Astrid Lindgren.

Suzetteke

Suzetteke

23-11-2015 om 21:06 Topicstarter

Thanks

Ga morgen eens kijken wat te krijgen is hier in het dorp,

De Gorgels

Van Jochem Meyer. Geweldig leuk boek. En verder idd Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon en Foeksia de Miniheks, ook van Van Loon.

Odysseus

http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/onze-held-met-de-machtige-dijen-imme-dros-laat-de-odysseia-klinken-als-nooit-tevoren

Met zoon las ik Odysseus in een bewerking van Imme Dros. Helden. En zoon had zo zijn vragen bij het verhaal. 'Hoe wist Odysseus dat hij verliefd was op Penelopeia?' En andere vragen die je echt aan het denken zetten.

Jamie

Jamie

25-11-2015 om 12:44

Annej

Hoe voelt het nu om zo afwijkend te zijn van de rest hier dat je een boek van meer dan 400 pagina's moet aanraden als voorleesboek voor een jochie van zes!

De helft Jamie

Het boek heeft 212 pagina's.

Angela67

Angela67

25-11-2015 om 13:10

ja jamie (ot)

het is wel confronterend voor je, merk ik, dat een boek met meer dan 100 pagina's haalbaar is als voorleesboek . . . Je zou eventueel je posting als volgt kunnen formuleren:

beste AnneJ,
intrigerende suggestie doe jij, voor een voorleesboek. Ik zelf vind een boek van meer dan 400 pagina's niet geschikt voor mijn kinderen. Hoe zie jij dat?

Wellicht dat het dan nog een discussie wordt met een uitwisseling van inzichten.

gr Angela

Jamie

Jamie

25-11-2015 om 13:15

Angela

Wat een belediging over boeken van 100 pagina's naar mij toe.

Nee ik heb geen boeken van 400 pagina's voorgelezen toen mijn kinderen 6 waren maar er zijn zoveel mooie kinderboeken voor die leeftijd, waarom zou je dan de Odysseus dan aanraden? Verder gaat het mij niet eens zozeer over dei 400 pagina's want drie mooie boeken samen in 1 kun je ook zo groot krijgen.

Vreemd overigens dat de link die Annej zelf gaf het over 430 pagina's had terwijl ze nu zegt dat het de helft is. Het wordt aangeraden voor vanaf 13 jaar: https://www.bruna.nl/boeken/ilios-odysseus-9789045112442#product-info-tabs en dat terwijl er moord en brand geschreeuwd wordt als je een game voor vanaf 12 jaar aan een 6 jarige geeft raden we elkaar wel boeken aan van zo'n niveau?

Nogmaals: er is zoveel moois aan kinderboeken te krijgen, lees dit boek dan voor als je kind 10 is ofzo.

Odysseus

Het is een kinderboek en inderdaad zag ik er, nu pas, een leeftijdsindicatie bij. Zelf heb ik weinig met 'kinderboeken'. Het is ook maar een indicatie.
Je kijkt ook naar de interesse van je kind en van jezelf. Zoon wilde 'helden' en ik wilde ook wel een goed boek met helden.
Als kind mocht ik zelf nog integraal boeken lenen en als het niet te opzichtige titels had nam ik ook volwassen boeken mee. Naast de boeken uit de boekenkast van mijn ouders. Dat gun ik mijn kinderen ook, leesplezier.
Dochter heb ik eindeloos Winnie de Poeh en Jip en Janneke voorgelezen. Die heeft in de brugklas nog een boek met veel tekeningen en prenten voor haar lijst mogen lezen.
Zoon is nog steeds leesgek, dochter is inmiddels afgehaakt, misschien komt het wel weer als ze niet meer voor de lijst hoeft te lezen. Kinderen verschillen nou eenmaal.

Jamie

Jamie

25-11-2015 om 13:29

Annej

Maar las je dit boek nu met zes jaar of ouder want daar blijf je wat vaag over?

Angela67

Angela67

25-11-2015 om 13:34

excuses naar Jamie

het spijt me dat ik niet duidelijk genoeg was.

Ik probeerde (kennelijk iets té indirect) te zeggen dat je in mijn optiek met jouw reactie naar AnneJ jezelf nogal 'te kakken' zetten, om het maar even diplomatiek te formuleren. Anders gezegd: waarom plaats je in hemelsnaam deze reactie naar haar? Wat voegt het toe? En als je er wel een echte inhoudelijke bedoeling mee hebt, dan was mijn idee dat je het misschien als vraag kan formuleren waarop een antwoord mogelijk is.
Waarom ben je zo stellig over leeftijdsgrenzen te praten? Dat is denk wat me zo opvalt aan je 'vraag' aan Anne J. Maar dit gaat iets te off topic dus ik zal er niet meer op doorgaan.
gr Angela

Games

Klopt. Zoon heeft ook met 10 jaar De Hobbit gehad als game. leeftijdsindicatie `12 jaar. Dat had ik liever dan 'Pokemon' die hij overigens ook had. Dat gaf in elk geval stof tot overdenken en bespreken.

6 jaar Jamie

Zoon las ik dit voor toen hij 6 jaar was. Natuurlijk had hij ook alle soorten andere boekjes van de bieb en van thuis. Hij was dol op lezen, zelf of samen. Maar voor het avondritueel hadden we een boek dat we iedere avond een stukje lazen. We gingen iedere week uit school langs de bieb voor een verse voorraad. En hij las ook al snel tijdschrijften vanaf een jaar of 8 zelf. Vooral ook informatief.
Dochter was minder dol op lezen. Die deed liever ook nog een paar spelletjes als memory voor het slapen gaan.

Jamie

Jamie

25-11-2015 om 13:49

Angela

Blijkbaar was ik ook niet duidelijk, het ging mij écht niet alleen om die 430 pagina's maar ook om de inhoud. Ik vind dat niet geschikt voor de gemiddelde 6 jarige en als ik weet dat mijn kind afwijkend is van de rest (zus las dit soort dingen ook niet) dan zet ik dat er bij en dat deed Annej niet.

Ik weet overigens nog steeds niet of Annej dit nu voorlas met zes jaar maar ok, dat zal wel.

Denken dat ik 'bang' ben voor voorleesboeken van 400 pagina's vind ik wel een belediging overigens, je had best een beetje tussen de regels door mogen lezen. Juist handig dat je niet steeds een nieuw boek hoeft te kopen. Dit ging om een boek voor op de middelbare school!

Angela67

Angela67

25-11-2015 om 13:54

jamie

het helpt als je je toon aanpast aan je bedoeling.
Maar dat hoor je wel vaker, lees ik meer dan eens (en dan niet tussen de regels door).
gr Angela

Elisabeth

Elisabeth

25-11-2015 om 13:58

Oom Willibrord

van Jan Terlouw, vond ik als zes jarige erg mooi en leuk.
En later, alles van Roald Dahl. Zo spannend en best ook eng...Maar ik smulde ervan en gelukkig mijn kinderen ook. Ik vond het heel leuk om ze al die boeken voor te lezen en ook ik keek niet naar of het geschikt was voor hun leeftijd. Ik keek naar hun koppies en als het te spannend werd, wist ik genoeg.

Ja Jamie

Kan ook zijn dat je jezelf teveel als 'norm' neemt. Mensen verschillen nou eenmaal. Blijkbaar is er dan toch behoefte aan een soort van 'standaard' waar nou eenmaal de meeste mensen niet aan voldoen maar meer of minder in de buurt komen. Zoals een leeftijdsindicatie voor boeken en games.
Maar dat wil toch niet zeggen dat je daar dan eerst aan moet refereren en zelf aangeven dat je daar met reden van afwijkt? Waarom?

Christel

Christel

25-11-2015 om 14:05

De reuzenkrokodil

van Roald Dahl, heel dun (grijns) en ik lees iedere week wel een keer voor.

Nog een

Misschien is "Thomas en de laatste draken" ook iets voor hem. Ik las het mijn zoon voor toen hij een jaar of 6,7 was. Erg mooi en ook spannend.
Geschreven door Cornelia Funke.

Elisabeth

Wat grappig dat jij dat boek noemt! Ik heb het hier, en ook mijn kinderen vinden het leuk. Maar het is vziw een heel onbekend boek van Terlouw. Ik denk dat mijn vader het destijds in de ramsj gekocht heeft ofzo. Ik heb nog nooit van iemand anders gehoord die dat boek gelezen had. Hut! Mot!

Groeten,

Temet

Elisabeth

Elisabeth

26-11-2015 om 09:27

Temet

Ja leuk hè? Ik vond het zooo leuk vroeger! En nu stiekem nog

Mijntje

Mijntje

26-11-2015 om 09:53

Temet

Hier staat het ook in de boekenkast. En alles van Roald Dahl en Paul Biegel.
Qua hedendaagste schrijvers: Bibi Dumon Tak kon mijn zoon ook erg waarderen op zijn ca. 6de.

carootje

carootje

26-11-2015 om 09:55

Robin en ....

van Sjoerd Kuyper
Vond mijn zoon toen erg leuk
En inderdaad Roald Dahl

vlinder72

vlinder72

26-11-2015 om 10:06

Wipneus en Pim

Roald Dahl is altijd leuk. Paul Biegel ook. Maar mijn zesjarige houdt ook heel erg veel van de boekjes van Wipneus en Pim. Ik ken die boekjes nog uit mijn eigen kindertijd en ik vind ze heerlijk om voor te lezen. Beetje spannend en zo lekker ouderwets geschreven.

Jaina

Jaina

26-11-2015 om 10:58

De hobbit

Zo rond 6 jaar vonden ze de hobbit altijd een leuk voorleesboek. Niet al te ingewikkeld maar wel spannend.
Het zwaard in de steen is ook een leuk boek (van TH White). Overigens echt alleen dat deel. De delen die er op volgen zijn grimmig en helemaal niet vrolijk. Die zijn misschien geschikt vanaf 10-12 jaar op z'n vroegst.
Maar het zwaard in de steen is spannend, vrolijk en helemaal niet eng of zo.

Jaina

Jaina

26-11-2015 om 10:59

oh en

De boeken van Jeroen en de Gouden sleutel )vier vervolgdelen. Die zijn ook heel leuk. Zijn ook spannende avonturen boeken maar niet te eng.

Thursday Next

Thursday Next

26-11-2015 om 11:20

boze heks

De verhalen van de boze heks van Hannah Kraan. De verhalen hebben ook nog eens een handige voorlees-lengte.

Elisabeth

Elisabeth

26-11-2015 om 11:24

en...

Maar dat lees ik nu aan de jongste voor(10 jaar) de kronieken van Narnia van C.S Lewis. De oudste heeft het enorme dikke boek zelf verslonden, de jongste vindt het leuker dat ik het voorlees.
Voor een zes jarige misschien weer iets te moeilijk...
En het Oneindige Verhaal. Maar dat is misschien ook iets te ingewikkeld nog voor 6 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.