Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annika

Annika

15-03-2015 om 16:50

Wat dóet een 12 jarige in zijn vrije tijd

Wat doen jullie 12 jarige kinderen in hun vrije tijd als er niet op telefoon/computerscherm/tablet gekeken mag worden?

Mijn zoon lijkt tegenwoordig niet veel alternatieven meer te weten. Echt spelen (bijv met jongere brusjes) vindt hij zelf niet echt heel leuk meer, doet hij wel maar dan vooral voor hun. En op het moment dat hij een vriendje van zijn eigen leeftijd te spelen heeft is het enige en eerste wat ze willen: schermen/gamen. Aan voetbal heeft hij een grote hekel, verder "buiten spelen" is lastig. Ze gaan wel, als wij ze sturen, maar wat moeten ze doen?? Beetje in bomen klimmen en praten over .. gamen?

Angela67

Angela67

15-03-2015 om 17:07

alleen dingen doen?

patiencen (competitie tegen zichzelf of tegen jou), iets maken van klei, moestuinbakjes van de appie vullen (gebeurt hier nu door eentje van 10,5 die zich totaal niet alleen kan vermaken), lege flessen inleveren, tennissen op straat, 'kingen' (met een bal stuiteren in op straat getekende vlakken), model-dingen in elkaar zetten, loomen, kamer verbouwen, mp3tjes op je mp3 speler zetten, met nerfgeweren spelen, op de computer andere dingen doen dan gamen (bijv met tekentablet tekenen, photoshoppen van foto's), skaten, pingpongen op betonnen pingpongtafel bij het winkelcentrumpje, ballon opblazen en hoog proberen te houden (binnen).
gr Angela

Van alles

Van alles en nog wat!

Creatieve dingen: tekenen (vrij serieus, heeft ook tekenles), stripjes bedenken en tekenen, filmpjes en fotoverhalen maken (met vriendjes), muziek maken (alleen en met anderen, ze hebben een 'band').

Buiten: naar het bos/zwemvijver met de hond, hutten bouwen en daar van alles omheen verzinnen, ook echt nog wel spelen met stuntfietsje/step/skateboard etc., tafeltennissen, op straat tennissen met bal aan een elastiek, bij vijver/beekje pielen en dammen bouwen, interesse in racefietsen is er, maar ik vind hem echt nog te jong om alleen ver weg te gaan, dus daar is wat strijd over.

Verder wat klusjes voor een zakcentje, dat begint nu een beetje te komen. Hij helpt wat in de tuin bij een ouder echtpaar, laat een buurhond uit en wil auto's gaan wassen.

Dan nog vaste hobby's: muziekles, sport, scouting en tekenles.

Veel van bovenstaande gebeurt samen met twee vaste vriendjes. De interesse in schermen is eigenlijk beperkt tot een racespel waar ze na een tijdje vanzelf genoeg van krijgen.

mijk

mijk

15-03-2015 om 17:36

hier wordt gelezen

Gekletst gevoetbald met nerfgeweren geschoten met de hond gespeeld maar eerlijk gezegd hij roeit 3 x in de week en heeft redelijk veel huiswerk dus heel veel vrije tijd heeft hij niet en dan wordt er wel geschermd. Minecraft en asfalt 8 is de grote trekker. Op zijn kop op de bank discovery kijken gebeurt.

mieke

mieke

15-03-2015 om 18:11

huiswerk

Onze zoon maakt vooral huiswerk. Het leren kost hem veel tijd. Wij beperken beeldschermtijd nooit. Dat is ook niet nodig. Hij traint twee keer in de werk. Op zaterdag is hij vaak de hele dag buiten aan het voetballen.

Nerfen etc is na groep 8 helaas voorbij. Hij zou het nog dolgraag willen maar zijn vrienden hebben ook bergen huiswerk. Hij speelt met vrienden nog wel graag bordspellen zoals risk. Of ze kijken 's avonds ergens een film. Maar dat toch vooral op vrijdag of in het weekend.

Verder speelt hij regelmatig in de kamer van een van zijn jongere broers met lego of playmobil

mijk

mijk

15-03-2015 om 18:13

zoon heeft nog buurjongens op

De basisschool dus vandaar dat ie nog aan het nerfen is!

Barvaux

Barvaux

15-03-2015 om 18:35

tja

Lastig ja, en dan heb ik er ook nog ééntje die niet zomaar leest, ben al blij dat de donaldduck er door gaat maar daar stoppen we nu wel mee, best duur dat abo.

Hij zit op scouting sinds een half jaar dus dat doet hij en verder gaat hij wel eens naar buiten en doet daar wel iets aan voetbal of flessenvoetbal ofzo iets. Hij heeft sinds kort een krantenwijkje dus daar zou ik in overleg je zoon voor opgeven (hij zegt het zelf al: buiten zijn, sportief zijn en geld verdienen!) zodat hij een wijkje kan krijgen als hij 13 is.

Het is toch vooral gamen en huiswerk maken en veel filmpjes kijken op youtube/vlogs.

muziek en huiswerk

Hier werd muziek geoefend en vooral veel huiswerk gemaakt. Maar ook geskate. Zoon hielp dagelijks in de keuken. Maar wat is er mis met gamen en moderne media?
Dat heb ik hier ook nooit beperkt. Het is wel de contactlijn met vrienden en klasgenoten, toegang tot het nieuws, tot fora (in die tijd al in het Engels of met kinderen met een diverse taalachtergrond, ook frans en arabisch), informatie, afleiding en troost.

Juffie

Juffie

15-03-2015 om 20:09

Nerfen?

Hier even een niet-puber-moeder, maar wel juf op een basisschool die nog nooit van nerfgeweren heeft gehoord. Wat is dat, nerfen? Of moet ik nodig onder een steen vandaan komen en heb ik iets heel erg gemist? (Ik heb nu groep 3, misschien ligt het daaraan )

Nur

Nur

15-03-2015 om 20:23

Van alles

Mijn zoons waren op die leeftijd nog best wel speels. Ze speelden nog steeds veel met lego en zo als ze thuis waren. Buitenspelen ook zeker wel. De oudste ging graag skaten, crossfietsen, basketballen en rollerhockey spelen. De tweede was op die leeftijd nog altijd aan het hutten bouwen en in het bos spelen. Verder ook wel skaten. Op vrije middagen regelmatig naar het zwembad. Dat was dan weer met name de oudste.
Tegenwoordig is het echte spelen er wel af want we zijn nu weer een paar jaar verder. Hoewel de tweede nog steeds wel graag met (technisch) Lego bouwt. Hij houdt ook van modelbouw en hij tekent en schildert heel graag. Dingen bouwen ook wel zoals een skate ramp of een uitbreiding voor de kippenren. Verder heeft hij ook meerdere hobbies buitenhuis (schermen, paardrijden). Hij is ook bezig gitaar te leren spelen. Hij leest ook heel veel.
De oudste doet aan toneelspelen en heeft nu drum les. Hij skate nog steeds veel. Hij is geen echte lezer maar hij is wel dol op stripboeken. Hij vindt strips tekenen ook leuk.
Daarnaast kijken ze ook wel tv en zitten graag achter de computer.

Evanlyn

Evanlyn

15-03-2015 om 21:46

Juffie, nerfen

Google maar eens op nerf-guns. Het zijn plastic geweren met schuimrubber kogels. Op de plaatjes ziet het er enger uit dan in het echt, want al die zwaarbewapende kindjes zien er eigenlijk best schattig uit.

Barvaux, Donald Duck

Als je de Donald Duck telefonisch gaat opzeggen krijg je het aanbod om het nog een jaar te verlengen met 50% korting.

skik

Barvaux

Barvaux

18-03-2015 om 11:20

skik

Ik kreeg allerlei aanbiedingen maar nu net die niet Ik had al gekeken en zag dat ik gewoon mijn geld terug kon krijgen en die mogelijkheid boden ze mij ook niet aan (ik kon doodleuk van dat geld wat ik nu al betaald had een ander blad nemen tot de kosten op waren). Het blijven een stelletje vuilakken maar gelukkig had ik me goed ingelezen.

Vuilakken

Als nieuwe abonnee krijg je korting, als opzegger krijg je korting, maar als trouwe abonnee betaal je gewoon de volle mep.

Skik

Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 08:30

skik

Tja, elk jaar opzeggen dus (dat doe ik ook met mijn energieboer).

Chippie

Chippie

09-04-2015 om 19:22

Zoon

Zoon (10, groep 8, huiswerkvrije basisschool) verzuchtte toen het de hele dag regende: soms zou ik willen dat ik huiswerk had.... want Grote Broer verveelt zich nooit

Je kon mij opvegen!

Hier ook Donald Duck, voetbal en computer. Donald Duck is binnen een half uurtje uit, voetbal kan niet altijd en hij is niet zo creatief etc. Gelukkig over een half jaar flink aan de bak met huiswerk.

Mia9

Mia9

11-04-2015 om 21:34

Met poes kroeleboelen...

eindeloos lang...is wat mijn 11-jarige doet naast minecraften, lezen en muziekinstrument spelen...onze poezen hebben nog nooit zoveel aandacht gehad als afgelopen maanden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.