Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wanneer vieren jullie Sinterklaas?

Ik ben even uit het lood. Dacht met ex afgesproken te hebben dat ik Sint het weekend van 27 nov vier en hij het weekend erna. 
Nu wil hij opeens de beschikking na komen en ze beide weekenden hebben. 
Nog een weekend eerder vieren? Of donderdag avond? Vrijdag avond (maar niet leuk als ze zaterdag vertrekken) ik weet het even niet meer 🤯


Ja, weekend later! Mijn partner is gescheiden en bij ons kwam het ook eens een keer zo rot uit qua weekenden dat het uiteindelijk een weekend ná de Sint werd. Feitelijk maakte het uiteindelijk wel niets uit (en konden we heel goedkoop allemaal lekkers inslaan  

Moeten ze 6 december naar school? Anders komen ze die maandag thuis in een huis waar ‘Sinterklaas op tafel heeft gereden’. Dat klinkt discutabeler als ik het zo opschrijf dan dat mijn moeder het zei, maar wakker worden/thuiskomen in een donker huis met alleen wat kleine lampjes  en pakjes op de tafel was voor mij altijd zo magisch!

(Heb het toen de kinderen heel klein waren ook regelmatig zo gedaan. Scheelde doodmoeë, stuiterende kinderen. Sint is hier zelfs een keer langs geweest toen een kind naar de vroege zaterdag zwemles was en dus terugkwam in een huis met een tafel vol pakjes!)

Evaluna

Evaluna

04-11-2021 om 09:08 Topicstarter

Biebel schreef op 04-11-2021 om 08:07:

Moeten ze 6 december naar school? Anders komen ze die maandag thuis in een huis waar ‘Sinterklaas op tafel heeft gereden’. Dat klinkt discutabeler als ik het zo opschrijf dan dat mijn moeder het zei, maar wakker worden/thuiskomen in een donker huis met alleen wat kleine lampjes en pakjes op de tafel was voor mij altijd zo magisch!

(Heb het toen de kinderen heel klein waren ook regelmatig zo gedaan. Scheelde doodmoeë, stuiterende kinderen. Sint is hier zelfs een keer langs geweest toen een kind naar de vroege zaterdag zwemles was en dus terugkwam in een huis met een tafel vol pakjes!)

Dit vind ik ook wel een heel leuk idee! 

Misschien toch maar later vieren dan. Dingetje is wel dat de jongste nogal nieuwschierig van aard is en vader graag van het Sint gebeuren met geloven enzo af wil.

Maargoed, misschien zie ik wel teveel beren op de weg.


Dan zou ik het van te voren niet met ze bespreken, bij vragen alleen maar gerust stellen. "Dat komt vast goed, het komt altijd goed. " En dan bij terugkomst/ het moment supreme kun je er iets mis van maken. Vertrekken dat je contact hebt gehad met een Piet, omdat ze er niet waren, endat de cadeautjes op ... gebracht worden door een achtergebleven Piet. Of jezelf ook laten verrassen. 

Biebel schreef op 04-11-2021 om 08:07:

Moeten ze 6 december naar school? Anders komen ze die maandag thuis in een huis waar ‘Sinterklaas op tafel heeft gereden’. Dat klinkt discutabeler als ik het zo opschrijf dan dat mijn moeder het zei, maar wakker worden/thuiskomen in een donker huis met alleen wat kleine lampjes en pakjes op de tafel was voor mij altijd zo magisch!

(Heb het toen de kinderen heel klein waren ook regelmatig zo gedaan. Scheelde doodmoeë, stuiterende kinderen. Sint is hier zelfs een keer langs geweest toen een kind naar de vroege zaterdag zwemles was en dus terugkwam in een huis met een tafel vol pakjes!)

Zo deden mijn ouders het vroeger ook, net als de Amerikaanse kerstochtend. Dan kom je uit bed (of in hun geval komen ze thuis), en dan staat er een grote zak cadeaus. 

Hier komt sint altijd in de nacht. Vroeger hadden mijn zus en ik op zes december vrij van school, dus sint kwam dan in de nacht van vijf op zes december. Dochter heeft geen vrij op zes december, dus dit jaar komt sint in de nacht van vier op vijf december. 
Ik zou tegen de kinderen zeggen dat sinterklaas gewoon cadeautjes komt brengen en dat jullie die feestelijk uitpakken als ze terug komen.

Zoals ik begreep kan het van 27 nov tm 6 dec niet. Maar daarvoor kan dus wel. Sint komt op 13 november aan. Dus dan zou ik een datum prikken tussen 13 en 27 november. En desnoods iets met een briefje van dat er nieuwe pieten zijn, die nog moeten leren om de zakken rond te brengen. En dat Sint had gezien dat jullie nu bij mama zijn. Dus dat daarom deze pieten alvast de cadeaus komen brengen. Zo kunnen ze alvast oefenen. Want de pieten vinden het toch wel erg spannend.Zoiets?

Zelf heb ik weleens meegemaakt dat op de club Sinterklaas op 6 december werd gevierd maar dat vond ik toen niets meer aan aangezien de Sint al naar Spanje was vertrokken. Alleen vóór Sinterklaas is het Sinterklaas en daarna hoort hij in Spanje te zitten. Het zingen van liedjes ging toen niet meer van harte.

Kan je niet vroeger dan zou ik Kerst vieren met de kinderen. Santa dus.

Als het tussen 27 en 5 december niet kan dan zou ik het of het weekend na de sint doen of net voor de 27ste. 

Als je het later doet kan je de sint een brief bij de kinderen laten bezorgen dat hij al weer terug moest naar Spanje maar dat hij een van de Pieten heeft achtergelaten om cadeautjes te bezorgen en dat deze Piet dan met het vliegtuig weer teruggaat, zo kan je vast wel wat verzinnen.

Wij vierden het vroeger als familie ook regelmatig pas na de 5de en dan verzon mijn grootvader altijd een verhaal over cadeautjes die verkeerd bezorgd waren, het paard van sinterklaas dat was achtergelaten om de cadeautjes te bezorgen of iets anders. 

---

---

05-11-2021 om 07:35

Er na vieren kan alleen als dat nog hetzelfde weekend is, is mijn mening. Dus als sinterklaas op vrijdag valt dan kan het op 6 of 7. Dit omdat het niet leuk is dat ze al naar school gaan en allerlei verhalen horen en dat zij daarna nog kadootjes krijgen. Ervoor kan makkelijk. Ik ken iemand die het sinterklaasfeest altijd viert op de dag van aankomst omdat één van de kinderen op 5 december jarig is. Dan vieren ze dus altijd die verjaardag. 

--- schreef op 05-11-2021 om 07:35:

Er na vieren kan alleen als dat nog hetzelfde weekend is, is mijn mening. Dus als sinterklaas op vrijdag valt dan kan het op 6 of 7. Dit omdat het niet leuk is dat ze al naar school gaan en allerlei verhalen horen en dat zij daarna nog kadootjes krijgen. Ervoor kan makkelijk. Ik ken iemand die het sinterklaasfeest altijd viert op de dag van aankomst omdat één van de kinderen op 5 december jarig is. Dan vieren ze dus altijd die verjaardag.

Ze vieren Sinterklaas bij vader, dus het is niet zo dat zij niks krijgen?

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

05-11-2021 om 13:43

Brabeau schreef op 05-11-2021 om 07:48:

[..]

Ze vieren Sinterklaas bij vader, dus het is niet zo dat zij niks krijgen?

Ik snap ook niet dat er zo’n waarde aangehangen wordt of waarom kinderen twee keer alles moeten vieren.

Evaluna

Evaluna

05-11-2021 om 13:46 Topicstarter

Lastig hoor. Als vader komt is de spanning vaak al hoog, geen zin, zal hij gezellig zijn dat soort dingen. Als ze dan ook nog tot na Sinterklaas op de cadeautjes bij mij moeten wachten is dat misschien ook wat veel. 
Dan maar in de week voor 27 november ergens. Het is geen van allen echt lekker en vader heeft geen idee wat hij met Sinterklaas aan moet, dus om het alleen aan hem over te laten zal voor de kinderen een grote teleurstelling zijn. Meestal vieren we het met  neefjes nichtjes, dat zie ik sowieso al niet gebeuren.
Kerst en oud en nieuw is om en om en dus dit jaar wel bij mij. Hoera!
Het is een dichtgetimmerde omgangsregeling, bepaald door de rechter en vader gaf aan om te willen schuiven, maar is nu toch boos en ziet er vanaf. Een herkenbaar patroon en vandaar dus ook mijn wrevel.
Het is wat het is...

Evaluna

Evaluna

05-11-2021 om 13:47 Topicstarter

BlueFawn schreef op 05-11-2021 om 13:43:

[..]

Ik snap ook niet dat er zo’n waarde aangehangen wordt of waarom kinderen twee keer alles moeten vieren.

Dat heeft te maken met gezellig samen zijn, tradities en natuurlijk heel materialistisch, cadeautjes voor de kinderen.

Dat vader er meestal nauwelijks wat aan doet en ik het ontzettend leuk vind om te vieren speelt ook mee. 

---

---

05-11-2021 om 15:18

Evaluna schreef op 05-11-2021 om 13:47:

[..]

Dat heeft te maken met gezellig samen zijn, tradities en natuurlijk heel materialistisch, cadeautjes voor de kinderen.

Dat vader er meestal nauwelijks wat aan doet en ik het ontzettend leuk vind om te vieren speelt ook mee.

Maar als vader helemaal geen sinterklaas wil vieren, waarom wil hij dan twee weekenden voor sinterklaas? Nu snap ik er echt helemaal niks meer van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.