Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wanneer uit eten zonder oppas?

Mijn dochter is bijna 12 en zoontje is 9. Zij vinden het maar raar dat er nog een oppas komt als wij uit eten gaan. Ze voegt idd niet heel veel toe Ze zit gewoon op de bank met haar tel te spelen. Maar het geeft mij een fijn gevoel dat er een 18-jarige bij is. Maar eens komt de tijd dat een oppas idd niet meer nodig is. Op welke leeftijd was dat bij jullie?

Oppas

9 (zeg gewoon zoon joh, geen zoontje ) en bijna 12. Die oppas is er voor het geval er iets bijzonders passeert. Dat is wat de oppas toevoegt. Geruststelling bij onweer, goeie raad bij oorpijn of misselijkheid of nare dromen. Huiswerk overhoren misschien. Een spelletje doen.

Kunnen ze het samen goed vinden, of is er vaak onderling gedoe?

Als je kinderen alleen durven te zijn met bijvoorbeeld de buren als achterwacht, dan kan dat, lijkt me.

hier

komt er geen oppas meer sinds de oudste zo halverwege de 14 was. Daar zitten er nog 3 onder van (toen) 11, 8 en 7 (inmiddels allemaal anderhalf jaar ouder). In het begin gingen wij wel pas weg als de jongste twee in bed lagen. De oudste twee mochten dan opblijven en een film kijken ofzo.

Nu gaat het ook goed als de jongste twee nog wel op zijn. Die gaan dan zelf naar bed. Dus niemand is echt oppas voor een ander, maar in geval van nood is de oudste de baas, zeg maar.

Ik denk wel dat het erg van je kinderen afhangt. Ze moeten het zelf willen en oké vinden, en een achterwacht in de buurt is ook wel handig.

Komend weekend gaan we een heel weekend weg en dan gaan de jongste 3 ergens logeren. De oudste gaat voor het eerst een heel weekend alleen doorbrengen (op eigen verzoek). Ook weer een nieuwe stap

Hemf

Hemf

17-11-2016 om 09:13 Topicstarter

Bromvlieg

Ja maar hij is nog zo schattig ;-
Ze kunnen goed met elkaar overweg. Ik zou het wel aandurven voor een paar uur. Dan zullen ze alleen nog wakker zijn als wij rond 23.30 thuiskomen. Maarja.

Tuinstoel

Tuinstoel

17-11-2016 om 09:19

uitproberen?

Je kan het ook een keertje uitproberen door wat korter uit eten te gaan. 19 uur aan tafel en 21 uur thuis. Kijken of dat goed gaat en dan uitbouwen...

Triva

Triva

17-11-2016 om 09:20

Tuinstoel

In dat geval zou ik juist om 18 uur aan tafel gaan

Hanna

Hanna

17-11-2016 om 09:40

Femh

Je kunt toch een bedtijd met de kinderen afspreken? Waarom moeten ze wakker blijven? Als het probleem is dat ze zich niet aan de bedtijd houden, tja, dan moet er misschien toch nog een oppas komen.

Niet tot 23.30 uur.

Ik zou wel uit eten gaan zonder een oppas maar dan 21.00/21.30 uur thuis zijn. Lang genoeg voor een etentje toch?

norie

norie

20-11-2016 om 20:07

hier varieerde het

Ik liet het bij de kinderen, over het algemeen.
Soms wilden ze nog graag een oppas, soms ook niet.
Ik weet niet meer hoe oud ze waren precies, vanaf vrij jong komt man me weleens 's avonds laat halen van mijn werk. Dan zijn ze ong half uurtje alleen.
Met uiteten blijven we wel wat in de buurt, dat we snel thuis kunnen zijn als nodig.

lisbeth

lisbeth

20-11-2016 om 22:50

Oppas uiteten

Kinderen hier vergelijkbare leeftijd. Wij hebben voor etentjes geen oppas meer maar zijn dan wel uiterlijk half tien, kwart voor tien thuis. Ook omdat jongste dan toch wel naar bed moet en ik het niet oudste haar taak vind het naar bed brengen van jongste te regelen.
Ze zijn verder niet bang en doen ook gene rare dingen.

WDLotte

WDLotte

24-11-2016 om 00:49

Hangt ervan af

Omdat je dochter 12 is (middelbaar schoolgaand kind) erbij is gaat dat wel al. Moest het enkel om je zoontje van 9 gaan dan zou ik toch een oppas of volwassenen laten komen omdat een kind van 9 jaar de gevaren nog niet echt kent. Ookal kan een kind van 9 al super veel en is het braaf toch is dat een risico dat je beter niet neemt. Met een zus van 12 jaar erbij gaat dit nog omdat kinderen rond die leeftijd beginnen te ontwikkelen in zelfstandigheid, ze vaker alleen naar school of doen steeds meer op eigen been. Iemand van 12 heeft op school of elders al voldoende geleerd om in nood de hulpdiensten te bellen en zullen zich daar ook sneller van bewust zijn. Kinderen van 9 hebben meer de neiging om fel in paniek te slaan. Oké alle kinderen zijn anders maar alle leeftijden hebben hun ontwikkelbasissen.

Ik zou in jou geval de buren vragen een oogje in het zeil te houden (af en toe kijken of er geen vreemde dingen gebeuren ofzo)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.