Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
d

d

15-07-2017 om 16:01

wanneer kind alleen lopen?

Mijn zoon van 8 jaar loopt halverwege groep 4 enkele dagen alleen naar huis.wij wonen ongeveer 5 min van school af, hij moet 1x een rustig weggetje over en 1x een wat drukere weg. Opzich kan hij dat prima.

Wel is mij ter oren gekomen dat iedereen het maar raar vind dat mijn zoon alleen naar huis loopt het wordt hem gevraagd of ze kijkrn raar (dat laatse zegt mijn zoon) tijdje terug was hij bij iemand aan het spelen moeder vroeg aan zoon of hij alleen mag lopen (ja dat moet zij mijn zoon.nou jij mag nog lang niet alleen lopen r daar ben je nog veel te jong voor (hij en zoon hebben zelfde leeftijd)

Natuurlijj bepaal ik zelf wat ik doe en laat met mijn kinderen.maar onzeker dat ik ben trek ik het me toch wel aan.net alsof ik faal en niet goed voor mijn kind ben.sowieso voel ik me al niet echt thuis op dat schoolplein maat goed.

Wat vinden jullie? Volgend jaar komt hij in groep 5 dat is toch zeker niet te jong?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-07-2017 om 16:29

Kan best

Hier sloot mijn jongste ook vanaf een jaar of 9 het huis af als het eens nodig was. Maar al veel eerder gingen we samen de deur uit en liep ze zelf naar school. Kan best dat andere ouders daar iets van vonden, maar het was mijn eigen inschatting dat het prima kon.

Half a twin

Half a twin

15-07-2017 om 17:50

breng en haalplicht

Hadden ze hier tot en met groep 4. Daarna mochten kinderen alleen. Een brkertje uit groep 6 werd ook gezien als "ophaler". Brengen heb ik gestopt ergens in groep 5. Halen pas later, dan stond im bij school en wist meteen de speelafspraken, sprak nog eens andere ouders.
Het ligt erg aan je kind, oudste durfde als kleuter incidenteel al alleen, jongste niet en die vertrouwde ik ook niet in het verkeer. Als jij denkt dat het kan dan kan het.

Jackie

Jackie

15-07-2017 om 18:10

Vroeger

zat mijn basisschool ook op ongeveer 5 minuten. Wij (broer/zussen en ik) moesten 2 rustige weggen over (eenrichtigsverkeer). Ik kan het me niet eens herinneren dat mijn moeder ons bracht dus waarschijnlijk liep ik ook vanaf de kleuterschool. Soms met grote zus, maar vaak ook alleen.

d

d

15-07-2017 om 19:40

breng en haalplicht

Hebben ze hier voor zover ik weet niet. De meesten doen het vanag groep 5.mijn zoon heeft die leeftijd in groep 4 al bereikt.

Brengen doe ik nog wel dan weet ik dat ze op school zijn.halen vind ik prima kunnen.nu alleen nog de meningen van andere ouders niet zo aantrekken..

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

15-07-2017 om 23:13

Plicht?

De school bepaalt of jij je kind moet brengen en halen? Moet toch niet gekker worden! Mijn kinderen zijn groot, maar ik zou toch wel zelf willen bepalen of ik mijn kind breng. Ik zette op mijn werkdagen mijn kinderen een weg over vanaf groep twee à drie en dan liepen ze langs een grasveld van 400 m zonder verkeer en waren op school.
Halen deed ik wel af en toe, zodat ik kinderen kon meenemen om te spelen of mijn kinderen kon droppen.

eind groep 3

Hier zie ik de meeste kinderen eind groep 3 alleen van en naar school gaan. Dit is ook de leeftijd waarbij de meeste alleen van een vriendje naar huis gaan, als ze in de buurt wonen. Scheelt wel dat ik in een rustig dorp woon.

Mijn oudste gaat volgend jaar naar groep 5 en jongste groep 3. Tot de herfstvakantie blijf ik meelopen, daarna laat ik ze zelf naar school toe gaan, ophalen doe ik nog wel ivm speelafspraken

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2017 om 15:54

Niet meer aan de orde hier

bij ons speelde het 'probleem' pas vanaf de brugklas. Je kunt vindt ik niet zomaar een leeftijd noemen voor 'wanneer kan het?'. Dat hangt met de verkeerssituatie en het karakter van je kind af.

Mijn man zegt ook wel eens 'wij werden niet naar school gebracht' om aan te geven hoe overdreven hij het vindt dat kinderen nog gebracht en gehaald worden en ik doe dat af met 'ja maar de tijden zijn veranderd' en dat is ook zo, meer auto's, meer fietsen, andere mentaliteit misschien ook, maar als je in onze wijk kijkt, dan valt dat allemaal nogal mee en toch worden oudere kinderen ook nog gebracht. Ik schat in onze wijk in dat je met 9 jaar een heel eind moet kunnen komen. Onze kinderen mochten toen ze 11 waren, in de loop van dat jaar zelfstandig naar de binnenstad.

mijk

mijk

18-07-2017 om 16:07

Ach hier zit de jongste in groep 8 en pas het laatste jaar

schrikken sommige ouders wakker en proberen er wat zelfstandigheid en verkeersinzicht in te krijgen. Dat vind ik dan rijkelijk laat. Hier heb ik er bij jongste ook wel commentaar op gehad maar er waren heel weinig jongere kinderen in haar klas en ze was ook nog een van de oudste.

Als jij het vertrouwt vindt dan is het ok. Dat kan je ook rustig aan zoon uitleggen. Mensen doen verschillende dingen bij het opvoeden...

Mijk

Paddington

Paddington

19-07-2017 om 09:57

Ik moest even denken....

ik ging zelf naar school vanaf de 2de klas. In de eerste klas bracht mijn moeder mij. Het was best een stuk lopen, met allerlei gevaren van dien en het oversteken van 1 behoorlijk drukke weg.

Mijn dochter ging zelfstandig vanaf groep 3 (klein stukje lopen). Vanaf eind groep 5 ging ze naar een andere school. Dat was aan de andere kant van de stad. In begin groep 7 bracht ik haar ook niet meer naar die school. Ze ging toen zelf met de bus. Soms haalde ik haar wel op.

Persoonlijk denk ik niet dat je moet kijken naar wat andere ouders vinden, maar naar jouw situatie. Hoe is het verkeer en wat kan je kind aan? Maak een afweging daarop. Elk kind is anders. Als ik jouw verhaal zo lees heb je erover nagedacht. Jullie kind kan het. Dat helpt dan alleen maar om je kind zelfstandig te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 10:37

Paddington

Was er in 'jouw tijd' geen Klaar-over bij gevaarlijke oversteekplaatsen? Bij ons wel. Ik moest elke dag de A.J. Ernststraat oversteken in Buitenveldert en daar stond dan iemand het verkeer te regelen . Aanvankelijk namen mijn zussen mij mee, maar aangezien ik 4 jaar met de middelste scheel, hield dat op en bovendien ging ik op een gegeven moment ook met schoolvriendjes.

De basisscholen in onze wijk voorzien best een groot gebied van onderwijs. Een deel van de kinderen kan heel erg veilig naar school, een deel heeft een heel klein beetje meer risico en een deel moet toch echt wel overzicht hebben in verkeerssituaties. Als die kinderen langer worden geholpen, heb ik daar best begrip voor. Hoe ik dat vroeger heb gedaan, laat ik maar volledig los. Andere tijden, andere maatstaven.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2017 om 11:45

Ligt toch aan de wijk?

Zulke dingen zijn toch echt afhankelijk van hoe de verkeerssituatie is? En hoe betrouwbaar kind is.
Onze wijk is erg kindvriendelijk en veel kinderen gaan zo'n beetje vanaf groep 4 alleen naar school. Onze kinderen ook. Ophalen heb ik langer gedaan, maar dat was handiger ivm speelafspraken.

Paddington

Paddington

19-07-2017 om 13:15

@Kaaskopje

Niet dat ik mij kan herinneren, maar goed het is al een tijdje terug.

Mijn grote broer en ik speelde ook heel veel buiten, we waren dus wel wat gewend. Mijn moeder heeft toen ook gewoon die afweging gemaakt of ik het aankon.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 13:56

Alleen buitenspelen

Alleen buitenspelen is wel iets anders dan drukke wegen over moeten steken. Ik mocht ook alleen buitenspelen, zolang ik rond de flat bleef. Maar ik heb pas een fiets gekregen toen we bijna gingen verhuizen, dat dan weer wel. Toen was ik al 9. Na de verhuizing zou ik dagelijks 5 km moeten fietsen naar en van school, dus een fiets was noodzaak. Ik mocht niet op de weg fietsen, ivm auto's die tussen de flats moesten parkeren. Dat werkte niet. Ik leerde daar niet met voldoende vertrouwen door te fietsen. Na de verhuizing was er voldoende ruimte om te zwabberen en was het zo gepiept.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 13:57

Oh ja

Ik mocht alleen buitenspelen, maar ik werd niet echt in de gaten gehouden. Dus 'zolang ik rond de flat bleef' was wel een vaag begrip .

Flow

Flow

21-07-2017 om 10:20

Doe wat voor jou goed voelt

Jij kent je kind als geen ander.

Als jouw zoon dat kan, gewoon lekker laten doen.
Hiervan krijgt hij zelfvertrouwen.

Onze oudste dochter wilde al op haar 5e zelf naar school fietsen.
Gewoon gedaan ondanks mijn eigen angst (natuurlijk eerst een keertje op afstand erachter aan). En daar zit vaak het probleem, het is de angst van de ouders.

Volg je hart en kijk bij iedere beslissing of je handelt vanuit angst of liefde, dat werkt niet alleen bij je zoon maar eigenlijk bij alles.

Wat jij doet is liefde voor je kind. Het de kans en ruimte geven om te zijn wie hij is. Laat de rest maar kletsen.

Ga gewoon zo door...

Zon

Zon

21-07-2017 om 11:56

Ach..

Klasgenootje van jongste mocht in groep 3 al alleen op de fiets naar school en naar huis. Gaat om ca 3 minuten fietsen of 5 minuten lopen, maar wel een drukke weg met fietspad over waar elke schooljaar meerdere aanrijdingen plaatsvinden. Ik vond dat dus raar en veel te vroeg. Kleine jongens zijn nogal wispelturig zeg maar...

Maar doet dat er toe? Zijn moeder vond dat blijkbaar geen enkel probleem en gelukkig is er ook niks gebeurd. Zij zijn van Oosteuropese komaf en zijn misschien weer wat anders gewend. Ook Marokkaanse jongetjes uit de klas mogen al in groep 3 10 minuten naar huis fietsen. Ik zou dat nooit doen, maar die moeders vinden mij misschien wel betuttelend.

De jongens gaan nu naar groep 5 en misschien laat ik mijn zoon nu wel af en toe zelf fietsen. Wij wonen iets verder, 10 min fietsen, maar wel een hele veilige weg.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-07-2017 om 14:52

Rond de flat

Grappig, Kaaskopje, ik had diezelfde regel als kleuter. Ik denk dat ik met 4 of 5 jaar al alleen buiten speelde. 'Rond de flat' was dan het stuk waarvoor ik geen doorgaande weg hoefde over te steken. Ik kan me nog een keer herinneren dat ik met een vriendinnetje toch naar de flats aan de overkant was gegaan. Ik moest in de winter naar huis komen 'als de lantaarnpalen aan gingen', maar dat was natuurlijk net in de spits. Stond ik daar met dat andere meisje en we durfden niet terug over te steken. Vervolgens heeft mijn buurvrouw ons 'gered', maar toen kreeg ik natuurlijk wel fink op mijn kop

margaretha

margaretha

21-07-2017 om 21:59

zo heeft iedereen andere ervaringen

Ik herinner me dat ik wel lopend naar de kleuterschool ging, samen met een buurjongentje. Over het gras naast de weg en in het dorp op de stoep, hoefden geen weg over te steken maar het was wel een flink eind. Klas 1 mog iets verder en toen op de fiets, heen samen met een schoolgenootje van klas 6, maar terug alleen (andere lestijden). Zal toch wel een paar kilometer geweest zijn. Vanaf eind klas 5 woonden we 2 dorpen verderop en fietste ik een kilometer of 8 denk ik (tot ik mee mocht rijden met een juf ). Fiets pad was er nog niet. Buitenspelen met vrienden deed ik niet zo vaak, althans niet buiten onze tuin. Jullie verhalen herken ik van spelen bij mijn nichtje.
Eigen kinderen heb ik best lang gebracht, maar oudste dochter herinnert zich ook dat ze met 9 zelfstandig op fiets naar cesartherapie ging en naar de zwemclub (school minder vaak alleen omdat jongere kinderen opgehaald/ gebracht werden en ze dan meestal meeging)

Rosalie

Rosalie

25-07-2017 om 21:48

hier

is oudste 10, jongste is 7. Ook naar mijn idee hangt het erg van het kind af. Op 5 min. loopafstand van school zou ik het echt geen probleem vinden, zeker niet als je kind het kan. Wij wonen wat 'verder' weg van school, in een groot dorp, met een spoorlijn en ook wel wat drukkere wegen. Dochter, mag vanaf begin afgelopen schooljaar (groep 6) alleen naar huis. Ze kan dit, is zeer verantwoordelijk en fietst heel netjes en weet uiteraard dat ze bij het spoor en de wat drukkere wegen (geen verkeerslicht overigens) heel goed moet uitkijken. Dit hebben we geoefend en doet ze prima, ook als je erachter fietst. Zoon gaat na de zomer naar groep 5 en dat vind ik een heel ander verhaal, die zou ik dat nu zeker nog niet laten doen. 5 min. lopen ws wel (zoals bij jou), maar fietsen niet alleen, maar dat komt ook omdat hij veel minder netjes is in het verkeer, ook als ik erbij ben (met 1 hand fietsen, hand niet uitsteken enz, achterom kijken ipv voor zich.). Hem probeer ik dus eerst nog een beetje op te voeden Overigens worden ze 's morgens wel gehaald en gebracht, tussen de middag speelt vanaf komend schooljaar niet meer (dochter mocht dan zelf naar huis, zoon bleef over op 2 dagen, de andere dagen werd er ook gehaald), dochter gaat wel van gym alleen naar huis (is halverwege de route). Halen is overigens ook hier vaak gewoon praktisch vanwege speelafspraken.

Kortom, doe vooral wat jij denkt dat passend is voor je kind, je weet zelf prima wat hij aankan.

Roos

goed bezig

Het lijkt alsof je goed bezig bent!

Andere ouders kunnen dat niet beoordelen, zij kennen je kind niet of i.i.g minder goed.

Er wordt vaak gezegd 'dat hangt van het kind af' maar dat is meestal niet zo. Het hangt van de ouders af. Wie zijn kind zelfstandig wil maken (en dat is toch een hoofddoel van opvoeden) die oefent de route met dat kind totdat zowel ouder als kind zich er zeker en goed bij voelen.

Als je je kind daar niet naartoe leidt krijg je vanzelf gelijk; dan is het er voorlopig inderdaad ook niet aan toe...

Ik maak me wel eens zorgen over hoeveel kinderen er veel te afhankelijk blijven. Natuurlijk laat je een kleuter niet in zijn eentje een druk of onoverzichtelijk punt oversteken, maar voor alles is een leeftijd. En het is wel handig dat je je kinderen niet belast met je angsten (die we allemaal wel eens hebben) maar juist zelfvertrouwen geeft. dan is de kans op ongelukken ook véél kleiner.

Vanaf een jaar of 8 alleen naar school is een goed begin.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-08-2017 om 23:11

Dat klopt maar ten dele Elias

Het hangt ook sterk van het kind af.
Mijn oudste liet ik overal naartoe fietsen, die dacht na.
Mijn middelste is nog steeds een ongeleid projectiel, dus die hebben we heel lang met argusogen gevolgd.
Twee verschillende kinderen uit twee dezelfde ouders. Ik denk dat je de invloed die ouders op hun kinderen hebben een beetje overschat....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.