Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamaloe

Mamaloe

02-05-2018 om 20:53

Wanneer begint de puberteit?

Mijn zoon is 10 jaar (bijna 11). Hij is klein voor z’n leeftijd en altijd al een temperamentvol, pittig jochie geweest. De laatste 1,5 maand is ie echter vrijwel voortdurend brutaal. Echt over alles. Ook klaagt hij dat hij na het sporten meer zweet en dat zijn zweet vies ruikt. Wij merken dit niet op trouwens. Wel valt op dat hij opeens enorme stinkvoeten heeft. Nooit gehad maar nu dus wel. Dit doet me denken aan het begin van de puberteit, maar ik zie nog niets van haartjes verschijnen, hij heeft geen groeispurt en is pas 10. Wat denken jullie? En áls zijn puberteit nu begint, is dat dan echt te vroeg? Lees overal dat jongens tussen de 12 en 14 jaar gaan puberen namelijk...

Yaron

Yaron

02-05-2018 om 22:29

Andersom

Zoon was hier op z'n tiende al lichamelijk in de puberteit volgens de kinderarts. Zijn lichaam veranderde, hij kreeg de baard al in z'n keel en kreeg overal haar en de zweetlucht was niet te harden. Nu hij dertien is, is hij ook op andere vlakken in de puberteit. Bij jouw zoon kan het zomaar andersom zijn, al kan het natuurlijk ook een andere reden hebben dat hij brutaal is. Onze dochter van 10 is af en toe ook brutaal, maar daar is vaak een reden voor, zoals gedoe op school of stress voor iets.

saar

saar

02-05-2018 om 22:41

Maar hele proces kan behoorlijk lang duren, dus dat hij nu tekenen bemerkt wil niet zeggen dat de rest nu snel volgt.
Ik vind het wel opvallend dat hij zichzelf nu meer ruikt en jullie niet.
Die versepuber- geur is echt wel doordringend. En wordt vaak juist meer door omgeving dan door puber bemerkt.
Dat kan betekenen dat je zoon wel erg goed ruikt of erg op zijn lichamelijke signalen let. Misschien is hij ook wel zo dwars omdat de veranderingen hem verwarren/ beangstigen?

saar

saar

02-05-2018 om 22:43

En verder

gebeurt op die leeftijd wel veel op sociaal vlak. Hij pubert wellicht nog niet echt, de klas als geheel doet dat vaak wel.

Marie

Marie

02-05-2018 om 22:52

Pre-pubertijd

Klinkt als pre-puberen? Vooral vanwege het brutaler worden

Pardoel!

Pardoel!

03-05-2018 om 15:35

Tja

Je kunt nooit aan het kruisje op de kalender zien dat daar de pubertijd begint. Het hangt erg vanaf wanneer de ouders (of grootouders) zelf in de pubertijd zijn gekomen. Het zweten is al wel een signaal dat er in het lichaam iets gestart is. Vooral de ruikende voeten zijn erg vervelend voor hem. Koop goede ademende schoenen en elke dag schone sokken aan.

Je zegt brutaal, maar niet precies de situatie erbij. Ik weet dus niet of hij vindt dat je je teveel bemoeit of hem teveel bemoederd of dat er andere dingen spelen, het is dan aan jou om te bedenken of jij er iets in kunt veranderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.