Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vriendinnen gaan weg

ik heb het even moeilijk rondom mijn dochter. Ze is net 10 en zit op de basisschool. Ze had het er heel erg naar haar zin en een aantal vriendinnen met wie ze graag speelt. Echter gaan nu opeens al haar vriendinnen van school af! Twee zijn er dit jaar naar een andere school gegaan. Een paar zijn er naar een andere klas of naar een plusklas gegaan. En haar beste vriendin gaat nu emigreren. Ze is er erg verdrietig van al houdt ze zich sterk.

Ik vind het zo verdrietig en weet niet wat ik er voor haar mee moet. Er blijft niemand meer over! Hoe moet ze nu nog een laatste paar fijne jaren op de basisschool hebben? Of zullen wij ook maar van school wisselen denk ik haast…

Wat ontzettend sneu voor je dochter. Ik heb hetzelfde meegemaakt, op dezelfde leeftijd ook nog. Mijn twee beste vriendinnetjes en vriendje waren een drieling, en die emigreerden eind groep 6. Bam, weg sociaal netwerk. Ik was er intens verdrietig van, en ik had heel veel moeite om daarna mijn plekje in de klas te vinden. Het was bij mij ook een moeilijke klas, en groep 7 schijnt sowieso qua sociale ontwikkeling een lastig jaar te zijn. Voor mij heeft het ertoe geleid dat ik zo somber en geïsoleerd raakte dat ik van school ben gewisseld. Dat heeft gelukkig geholpen, en op mijn nieuwe school heb ik alsnog een fijne groep 7 en 8 gehad met veel vriendinnetjes.

Het liefst wil je natuurlijk niet van school wisselen. Wat mij misschien zou hebben geholpen is begeleiding vanuit de juf/meester, dat er was gezien dat ik hulp nodig had om opnieuw aansluiting te vinden. Ook als de kinderen in de klas wellicht hadden gezien dat ik ineens alleen stond, maar dat vraagt wel een hoop inlevingsvermogen. Ik zou haar in elk geval stimuleren om nu al met verschillende andere meisjes contact te maken, in de hoop dat ze niet in een 'gat' valt na de emigratie. Sterkte voor je dochter, het is echt niet makkelijk als er zo wordt gesneden in je sociale veiligheid. 

Leene

Leene

16-06-2022 om 08:33

Hoe is de rest van de klas? Blijft ze in een sociale klas waar het gezellig is en iedereen mee kan doen? Meestal weet je dat wel na al die jaren. Is het een meisje wat makkelijk vrienden maakt? Waarom gaan die vriendinnen naar een andere klas en zij niet?
Kan ze daar niet meer thuis meespelen of op het schoolplein?  Als dat namelijk het geval is ende klas blijft gezellig maar misschien zonder beste vriendinnen zou ik niet direct van school wisselen. Want je weet ook niet in welke klas ze komt als ze wisselt. 
Als je twijfelt... Kun je uitkijken naar een andere school. 
Ik heb helaas geen goed verhaal voor je. Zoon heeft zelfde meegemaakt en bleef alleen over. En werd uiteindelijk gepest. De schoolwissel heeft goed uitgepakt. Maar bij bijvoorbeeld een neefje niet die kwam er op de nieuwe school ook niet tussen. 
En wisselen kost hoe dan ook energie. Sterkte met de beslissing

Hoe is de sfeer in de klas? Waarom gaan er zoveel naar andere school of andere klas?

Leene

Leene

16-06-2022 om 09:43

o en nog iets wat ik vergeet. Mijn zoon ( en dochter) zitten op scouting en dat is voor zoon lange tijd zijn ' redding' geweest. Hij heeftdaar vriendjes en voelt zich daar thuis en hoewel hij die vriendjes door de week weinig ziet. Want te ver weg. Heeft hem dat wel het vertrouwen gegeven dat we anderen zijn die hem leuk vinden. Dus richt je niet alleen op school. Maar het is en  blijft verdrietig voor een kind dat bestw vrienden opeens verdwijnen. Ik zou dat wel erkennen naar je kind toe en het niet bagatelliseren. Maar dat doe je niet lees ik..en soms is er ook niet direct een oplossing. Maar je kunt haar wel steunen in het maken van nieuwe contacten.
Zelf vind ik het nog steeds verdrietig dat zoon in een pest situatie terecht is gekomen, dat had ik hem graag bespaart. Je wilt.dat je kind gelukkig is met name op sociaal vlak maar ja dat gebeurt niet altijd. Het enige wat je kunt doen is je kind steunen en samen kijken hoe je die moeilijke periode kunt aanpakken.

Vraag ook even of er toevallig nog nieuwe kinderen bij komen ivm een verhuizing ofzo. 

Er zijn een paar kinderen van klas gewisseld. Waarom zijn ze gewisseld en kan je dochter dan ook niet mee wisselen?

worden de klassen niet sowieso elk jaar opnieuw gehusseld? Dat was bij mijn zoon het geval.

Glamourlama

Glamourlama

16-06-2022 om 17:47 Topicstarter

Plantenbak schreef op 16-06-2022 om 15:45:

Er zijn een paar kinderen van klas gewisseld. Waarom zijn ze gewisseld en kan je dochter dan ook niet mee wisselen?

Dyslexie, plusklas, of ze zijn naar een school met een ander schoolconcept gegaan omdat die ouders dat kennelijk meer aansprak.

Glamourlama

Glamourlama

16-06-2022 om 17:48 Topicstarter

Ysenda schreef op 16-06-2022 om 16:07:

worden de klassen niet sowieso elk jaar opnieuw gehusseld? Dat was bij mijn zoon het geval.

Oh wauw. Dan zou het inderdaad veel minder erg zijn! Dan moet iedereen elk jaar nieuwe vriendjes maken?

Glamourlama

Glamourlama

16-06-2022 om 17:59 Topicstarter

Leene schreef op 16-06-2022 om 09:43:

o en nog iets wat ik vergeet. Mijn zoon ( en dochter) zitten op scouting en dat is voor zoon lange tijd zijn ' redding' geweest. Hij heeftdaar vriendjes en voelt zich daar thuis en hoewel hij die vriendjes door de week weinig ziet. Want te ver weg. Heeft hem dat wel het vertrouwen gegeven dat we anderen zijn die hem leuk vinden. Dus richt je niet alleen op school. Maar het is en blijft verdrietig voor een kind dat bestw vrienden opeens verdwijnen. Ik zou dat wel erkennen naar je kind toe en het niet bagatelliseren. Maar dat doe je niet lees ik..en soms is er ook niet direct een oplossing. Maar je kunt haar wel steunen in het maken van nieuwe contacten.
Zelf vind ik het nog steeds verdrietig dat zoon in een pest situatie terecht is gekomen, dat had ik hem graag bespaart. Je wilt.dat je kind gelukkig is met name op sociaal vlak maar ja dat gebeurt niet altijd. Het enige wat je kunt doen is je kind steunen en samen kijken hoe je die moeilijke periode kunt aanpakken.

De scouting zit hier vol helaas maar wel een heel goed idee! Ik zal eens nadenken over buitenschoolse activiteiten en haar vragen wat haar leuk lijkt.

Glamourlama schreef op 16-06-2022 om 17:48:

[..]

Oh wauw. Dan zou het inderdaad veel minder erg zijn! Dan moet iedereen elk jaar nieuwe vriendjes maken?

nee, met 2 - 3  klassen per jaargroep valt dat wel mee. Het idee is dat je een homogene groep krijgt en niet gebonden bent aan vrienden in je eigen klas maar ook daarbuiten.

Ook gaan ze door de jaarlagen heen als er bv extra instructie gegeven wordt. Dan werkt ieder op zijn eigen niveau en zit groep 6-8 door elkaar met kinderen van het eigen niveau of interesse. groep 1-2 zit in 1 gebouw, 3,4,5 in een ander gebouw en 6,7,8 zit in weer een ander gebouw. 

Ysenda schreef op 16-06-2022 om 18:21:

[..]

nee, met 2 - 3 klassen per jaargroep valt dat wel mee. Het idee is dat je een homogene groep krijgt en niet gebonden bent aan vrienden in je eigen klas maar ook daarbuiten.

Ook gaan ze door de jaarlagen heen als er bv extra instructie gegeven wordt. Dan werkt ieder op zijn eigen niveau en zit groep 6-8 door elkaar met kinderen van het eigen niveau of interesse. groep 1-2 zit in 1 gebouw, 3,4,5 in een ander gebouw en 6,7,8 zit in weer een ander gebouw.

Dat hebben ze op onze school ook een jaar geprobeerd maar gaf echt veel onrust, kan niet elk kind tegen.. Bij jullie is het wel een succes?

Glamourlama; mijn dochter had dit ook in groep 6. Veel onrust en kinderen die van school gingen.. Wij wilden toen ook van school wisselen omdat ze weinig aansluiting leek te hebben nog. We zijn eerst in gesprek geweest met de juf en directrice. Zij hebben toen gezegd dat ze extra aandacht zouden schenken aan de groep (en groepsvorming/gedrag). We hebben het een paar maanden aangekeken en tussendoor ook gesprekken gehad maar gelukkig is het goedgekomen en gaat ze met zoveel plezier naar school! En gaat het zelfs beter dan voor die tijd Dus ik zou vragen om een gesprek en je zorgen bespreken met de leerkracht(en).

Glamourlama schreef op 16-06-2022 om 17:48:

[..]

Oh wauw. Dan zou het inderdaad veel minder erg zijn! Dan moet iedereen elk jaar nieuwe vriendjes maken?

Hoezo? Zitten vriendjes alleen in je klas dan? Die zijn toch niet opeens foetsie? Die zie je op het schoolplein en daar kun je weer mee afspreken. Zo heb je juist meer mogelijkheden in plaats van jarenlang de kinderen van de parellelklas alleen op het schoolplein zien. 

HAHA!wait..what schreef op 16-06-2022 om 18:40:

[..]

Dat hebben ze op onze school ook een jaar geprobeerd maar gaf echt veel onrust, kan niet elk kind tegen.. Bij jullie is het wel een succes?

Glamourlama; mijn dochter had dit ook in groep 6. Veel onrust en kinderen die van school gingen.. Wij wilden toen ook van school wisselen omdat ze weinig aansluiting leek te hebben nog. We zijn eerst in gesprek geweest met de juf en directrice. Zij hebben toen gezegd dat ze extra aandacht zouden schenken aan de groep (en groepsvorming/gedrag). We hebben het een paar maanden aangekeken en tussendoor ook gesprekken gehad maar gelukkig is het goedgekomen en gaat ze met zoveel plezier naar school! En gaat het zelfs beter dan voor die tijd Dus ik zou vragen om een gesprek en je zorgen bespreken met de leerkracht(en).

Zoon kwam ps in groep 6 op school maar het bevalt daar prima. Inmiddels ook al weer 4 jaar van school daar.

Bij mijn dochter werd elke 2 jaar gemixt. Maar daar hadden ze ook alle klassen dubbel. 
Zodat je steeds evenwichtige samenstellingen had. Maar ook bepaalde groepsdynamieken konden worden doorbroken.
groep 1 en 2 
andere samenstelling groep 3 en 4
andere samenstelling groep 5 en 6
andere samenstelling groep 7 en 8. 
Met de parallelklas werd ook veel samen gedaan. Bijvoorbeeld gym, (elke keer andere samenstelling, kon de lk met de groep die dan niet bij de gymleraar was extra uitleg geven etc) tekenen, handvaardigheid etc
Hoe ouder, hoe meer samen. Dan kon je bv bij zelfstandig werk bij meester van groep A extra rekenuitleg krijgen en bij de juf van groep B verdiepend werk na bespreken.
Voordeel was dat mijn dochter alle kinderen kende en vriendschappem had in beide klassen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.