Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sonia

Sonia

25-07-2020 om 14:05

Vragen bij kindersport

Mijn oudste heeft de leeftijd bereikt waar ze op een sport wil... En dan het liefst met kindjes uit haar klas waar ze vaak mee speelt.
Gezien je tegenwoordig van alles hoort over wat er met de kinderen gebeurt wil ik eerst uitzoeken of alles veilig en verantwoord is.
Het is nu gelukkig vakantie dus ik heb nu eindelijk tijd om alles uit te zoeken.

Ik heb de volgende vragen al opgesteld:
- Hebben de trainers een VOG en kunnen ze die laten zien?
- Zijn de trainers bevoegd en kunnen ze de papieren ervoor laten zien? Wat is er bekend over degene die ze hen verstrekt heeft?
- Zijn de gebruikte materialen en trainingslocaties veilig? Hoe wordt dit aangetoond?
- Hoe zit het met de aansprakelijkheid als mijn kind bijvoorbeeld een ongeluk krijgt? Wat wordt er gedaan om dat te voorkomen?

Zijn dit goede vragen waarna ik mijn kind veilig op een sport kan zetten? Of mis ik nog iets?

Er is meer

Ik zou toch beginnen met welke sport je dochter leuk lijkt en of er mogelijkheden zijn voor een open dag zodat je samen kunt gaan kijken.

En zo'n VOG is tot op zekere hoogte ook een wassen neus. Iemand heeft een VOG totdat het een keer misgaat en dat bovendien duidelijk en feitelijk blijkt. En tot die tijd heb je je eigen gevoel voor veiligheid. Voelt je kind zich veilig bij een trainer, wat hoor je van anderen, wat doet de sportstichting of-vereniging om het veilig te houden voor iedereen.

Mijn zoon ging naar judo vanaf jonge leeftijd. Daar kon je als ouder ook gewoon op de tribune blijven zitten. Niet dat je je ergens mee ging bemoeien maar het geheel bleef altijd actief maar ontspannen en je zag wat de trainers de kinderen bijbrachten op het gebied van sport maar ook sportiviteit en gedrag.

Ik had me vooraf ook voorgenomen dat mijn kinderen geen priveles kregen in hun eentje bij iemand thuis. Dat had ik zelf wel altijd probleemloos gehad overigens, maar je raakt toch een beetje aangestoken door de tijd.
Dus het werd de muziekschool waar de ouders op de gang wachten en de wanden en de deur van de muziekkamers richting gang van glas zijn zodat je altijd overal de de kinderen en de docenten aan het werk ziet.

En natuurlijk kijk je ook bij dingen als voetbal en wedstrijdsport of je in staat bent om je kind naar de wedstrijden te brengen. En of er een vrijwillige tegenprestatie verwacht wordt als het bedienen van de bar of schoonmaak of zoiets.

ElenaH

ElenaH

25-07-2020 om 14:18

Jeetje

Al die dingen heb ik me nooit afgevraagd. We keken naar sporten die mijn dochter leuk vond, en informeerden hooguit bij ouders van klasgenootjes of buren of ze een leuke club wisten.

Valeria

Valeria

25-07-2020 om 14:27

nou

Ik vind je wel erg achterdochtig hoor.

Als ik kijk naar de club van mijn kinderen: ja, de trainers hebben een VOG, en nee, die krijg je niet te zien als ouder. Hetzelfde geldt voor trainerscursussen en diploma's. Daarvan heb je trouwens veel verschillende niveaus. Het is aan de club om dat van een trainer te vragen of aan te bieden. (En sommige clubs hebben zo'n moeite om vrijwilligers te krijgen dat ze dat niet vragen.) Als ouder kun je misschien wel vragen of een trainer bevoegd is, maar wat zegt dat een leek precies? De laagste cursus, een interne opleiding? Het zegt verder vrij weinig of je kind van 6/7/8 jaar goed getraind wordt.

De gebruikte materialen en trainingslocaties: tja, als het niet veilig was, dan gebruikten ze die niet. Over het algemeen; er kan altijd een boom omvallen of zo. Maar als je het niet vertrouwt, moet je gaan kijken. Idem voor ongelukken bij de trainingen.

Het is niet zo dat er nooit iets gebeurt. Je kind kan altijd niet luisteren en zichzelf in gevaar brengen, wat er ook in het clubreglement staat. En de ene sport is de andere niet. Schaken zal heel erg veilig zijn. Bij een andere sport breken kinderen wel eens iets.

Buitensporten

https://www.samengezond.nl/9-bijzondere-buitensporten/

In deze tijd zou ik voor de zekerheid, al is het maar voor een jaar want hopelijk is het gevaar dan geweken, kiezen voor een buitensport vanwege een verminderd risico op besmetting met het coronavirus.

Ook kinderen kunnen besmet raken en dan volwassenen besmetten (net als bij de nertsen, die dan geruimd worden) en bovendien wordt een enkel kind ook (ernstig) ziek.
Als je dat kunt voorkomen lijkt me dat echt wel een overweging.

"Coole buitensporten voor kinderen

Skateboarden, vliegeren, zeilen, scouting, atletiek, zwemmen, skaten, mountainbiken, tennissen, kanoën, klimmen in een klimbos, paardrijden, voetballen, golfsurfen, hockeyen, langlaufen, beachvolleybal. "

Kanovaren is leuk en ook bij de scouting heb je vaar- en zeilgroepen. Dat sluit mooi aan bij het behalen van de zwemdiploma's zodat ze nog meer ervaring opdoen met het water.

poeh joh,

Wat een achterdocht en vragen.

- Zijn de trainers bevoegd en kunnen ze de papieren ervoor laten zien? Wat is er bekend over degene die ze hen verstrekt heeft?
Wil je hier nu echt weten welke persoon de trainers hun papieren heeft verstrekt? Wat schiet jij daar mee op? Niets toch?

Ik denk dat plezier meer voorop staat, zeker als ze net beginnen. Dochter had trainer die veel papieren had, maar sociaal technisch gezien echt heel vaak de boot miste.
Het samenspel met vrienden en vriendinnen, leren spelen in een team, daar draait het om sportief meedoen en vooral lekker bewegen.

Dat kan zijn met letsel...
Kinderen vallen/botsen regelmatig bij een sport, dat hoort er nou eenmaal bij, met vallen en opstaan. Wil je dit niet dan is het misschien beter om niet te sporten.

ElenaH

ElenaH

25-07-2020 om 14:47

AnneJ

'Ook kinderen kunnen besmet raken en dan volwassenen besmetten (net als bij de nertsen, die dan geruimd worden) en bovendien wordt een enkel kind ook (ernstig) ziek.
Als je dat kunt voorkomen lijkt me dat echt wel een overweging.'

Het ruimen van zieke kinderen zou ik zeker willen voorkomen 😄

Ja Elena

Ik zie toch liever die Chinese kinderen die met een papieren/plastic propeller met wieken op hun hoofd, zodat ze weten wat afstand houden is, in de klas zitten. Nadat ze hygiënisch de school binnengeleid zijn. Daar is een mooi filmpje van.

Ik kan toch niet zo goed begrijpen dat men daar luchtig over doet. Vandaar mijn vergelijking met nertsen.

Wil je het virus eruit stampen dan zul je de broedplaatsen moeten opruimen.
Bij malaria zoek je ook alle watertjes in de buurt op om te saneren.

ElenaH

ElenaH

25-07-2020 om 14:59

AnneJ

Het was maar een grapje ...

Oke Elena....

Ze vinden me thuis tegenwoordig ook nogal fanatiek.

Valeria

Valeria

25-07-2020 om 15:19

coole buitensporten?

Zwemmen?

Dat is letterlijk wel heel cool als je dat buiten doet in de maanden dat er ook daadwerkelijk getraind wordt

Hangkous

Hangkous

25-07-2020 om 15:20

2 vragen de max

Vond/vind mijn kind de sport leuk?
Is er tijdens de trainingen iemand aanwezig met een EHBO diploma?
In deze tijd zou mijn prioriteit ook liggen bij buiten maar dat was 12 jaar geleden niet aan de orde.

De balsport die mijn kinderen gingen doen daar kan prima een ervaren speler training geven.
Bij klassiek ballet zou ik misschien wel vragen of de trainer bevoegd is. Dat heb ik zelf gedaan en te fanatieke/onbevoegde trainers werken misschien blessures in de hand. Dochter is wezen kijken bij een dansles en die man lette totaal niet op houding dat vond ik geen goede keus.

vlinder72

vlinder72

25-07-2020 om 15:59

Rare vragen

Dat soort vragen heb ik nog nooit gesteld .

Wat wel? Welke sport wil mijn kind graag doen?

Kunnen ze een keer meetrainen?
Op welke dagen zijn de trainingen en van hoe laat tot hoe laat?

Mijn vier kinderen sporten al jaren en doen allemaal iets anders op de de oudste en jongste na want die zitten asllebei op voetbal. Trainers hebben een vog. Plezier is het belangrijkste en ongelukjes kunnen gebeuren. Ergste bij ons was een gebroken pols na een duw op het voetbalveld.

Meestal mag je gewoon blijven kijken bij trainingen en bij wedstrijden sowieso.

Buiten gaat ook naar binnen

Volgens mij traint men voor buitensporten in de winter ook vaak binnen. Voetballend neefje tenminste wel, en scouting is bij kou en regen ook in het honk en niet buiten.

De belangrijkste vraag is of je kind het leuk vindt. Ander belangrijk punt: moet er een dure uitrusting worden aangeschaft, en zo ja, is er dan een tweedehands markt voor die dingen? Dit voor het geval je kind het na een jaar weer zat is.

Groeten,

Temet

Rixt

Rixt

25-07-2020 om 16:49

Pfff

Wat een vragen, dat zijn niet de belangrijkste vragen voor mij. Ik zou het belangrijkste vinden dat mijn kind en de trainer plezier in de sport hebben. Mijn zoons gingen al jong op voetbal en die hadden training van een ouder jeugdlid, naarmate ze hoger in de teams kwamen kregen ze steeds oudere en ervarene trainers. Je kon tijdens een training blijven kijken als je wou. Nu geeft onze tweede zoon training aan een jonger voetbalteam, hij is enthousiast en wil ze graag wat leren en de spelers zijn ook blij met hem volgens de ouders.vEen Vog kan hij niet laten zien net zomin als trainerspapieren, ze worden vanuit de club begeleid en hebben af en toe een avond uitleg over het trainerschap. Als ze ouder worden kunnen ze een officiële cursus volgen.

Valeria

Valeria

25-07-2020 om 17:51

Rixt

Dat noem ik interne opleiding

Sport

Mijn dochter zat op een teamsport (geen succes) en de training werd gegeven door een speelster uit het damesteam. Blijven kijken was geen probleem. Bij wedstrijden moet er door ouders gereden worden en ook een klus doen (kantine, shirts wassen etc.) was verplicht. De vereniging was lid van de overkoepelende bond.

Daarna is ze gaan paardrijden. Er zijn verschillende maneges in de buurt en toen heb ik rond gevraagd en rondgekeken. Zijn de stallen netjes, beestjes verzorgd en gezond etc. Is de manege erkent en aangesloten bij de branche, hoe groot zijn de groepen etc. Uiteindelijk een keuze gemaakt en tevreden. De rijles zelf kan ik zien vanuit de kantine. In de stallen bij het opzadelen zie ik ze niet of ik moet de stal in gaan. Wat ook gewoon mag. Vrijwilligerswerk mag, maar moet niet.

Overkoepelende bonden hebben vaak protocol over hoe lessen, training etc. er uit moeten zien en wat voor eisen aan coach/trainer/instructeur gesteld worden. Bij een groepsles/teamsport ben je maar zelden alleen met de boze enge man.

Mijn dochter heeft ook muziekles en dat is een op een. Maar het is ook nooit een probleem als ik blijf luisteren. De muziekles is in hetzelfde gebouw als de school en er zijn nog juffen in het gebouw als ze les heeft. Bovendien is ze nu op een leeftijd dat ik haar kan uitleggen wat goed/fout is en dat ze dus moet zeggen als er iets anders gebeurd als muziekles.

Triva

Triva

25-07-2020 om 23:58

Rixt

Iedereen kan een vog aanvragen. Als je dat niet kan heb je dus iets op je kerfstok. Ook jongeren kunnen een vog aanvragen.

Vanaf welke leeftijd stel je als vereniging een VOG ‘verplicht’?
NOC*NSF adviseert verenigingen om voor iedereen die zelfstandig training geeft een VOG aan te
vragen. Voor assistenten het advies om vanaf 16 jaar een VOG aan te vragen.

Rixt

Rixt

26-07-2020 om 00:26

Club

De club heeft het er niet over gehad, is overigens een kleine dorpsvereniging, waardoor het vertrouwen denk ik groot is. De meeste jeugdtrainers spelen ook al vanaf jongs bij de club en als iemand lets op z'n kerfstok heeft is dat snel bekend. Wat niet wegneemt dat het schijnveiligheid zou kunnen zijn.

Dees

Dees

26-07-2020 om 09:49

Vog

Je zou dit soort dingen beter kunnen vragen over invallers op de basisschool. Hier een mannetje wat getraumatiseerd uit school kwam n.a.v. het gedrag van een invaller op school die man liep niet alleen met opgeheven vinger door de klas maar heeft kinderen ook trappen gegeven. Hele klas was trouwens van de slag en de arme stagiair die de dag erna voor de klas zat kreeg de verhalen te horen en schrok zichzelf rot, er waren wel al signalen vanuit ouders gekomen allemaal los van elkaar.
Nav dit incident schijnt school een stevig gesprek met de invaller te hebben gehad hij zou onze groep in ieder geval geen les meer geven. Ik hoorde van een collega met een kind op een andere school dat haar kind die meester ook had gehad en dat kind vond hem erg streng maar verder niets. Later hoorde ik van diezelfde collega dat de man een andere groep les gaf en dag die kinderen uit school kwamen met "nou ja zeg wat een meester, hij gilt koppen dicht en hou je bek door de klas heen".....

Tja en dat heeft dus wel een vog en een pabo opleiding.

bieb63

bieb63

26-07-2020 om 14:05

Tja Dees

Iedereen die voor de klas staat, invaller of niet, moet een VOG hebben. Dat is nogal simpel. Maar zo'n VOG zegt niets over het karakter van de betreffende leerkracht, alleen dat hij op moment van aanvraag VOG niet met justitie in aanraking is geweest voor iets waar de onderwijs VOG's op gescreend worden. Zegt sowieso dus al erg weinig. Daarbij is zo'n VOG eeuwig geldig, zolang hij niet zonder tussenposes van een half jaar of langer voor de klas staat. Dus zo'n VOG is sowieso een behoorlijk wassen neus.

Fauve

Fauve

05-08-2020 om 17:02

Helemaal geen rare vragen

Ik kan begrijpen dat je van de mediaberichten over de turnwereld bent geschrokken. En daar is nog een bond met een vertrouwenspersoon en dus nog enig toezicht...

Mijn oudste zat op een hele andere sport waar zich wat heeft voorgevallen en ouders daarom hun kinderen er weer af haalden (intimidatie en grenzen niet respecteren, een kind heeft er ernstig letsel aan overgehouden). Hier bleek later ook nog eens dat de vereniging geen ongevallenverzekering had. Ik ben toen het een en ander gaan uitzoeken en toen bleek dat menig verzekering bij een sport als boksen of paardrijden niet eens wil optreden, zowel, dat er dan veiligheidseisen worden gesteld (en dat uit kostenoverwegingen veelal niet gebeurd). De ouders van het kind bij die sport waar wat was gebeurd zijn nog steeds bezig met hun advocaat kosten te verhalen op de vereniging...

Aan het vragen van een VOG heb ik nooit gedacht maar als de trainer die (na aanvraag) niet kan laten zien heeft diegene dus iets met kinderen misdaan en er dus een aangifte loopt of veroordeling is geweest. Volgens mij is het doel ervan voorkomen dat deze trainers van club naar club gaan. Eigenlijk ook raar als een vereniging dat niet eist van de trainers, het is een kleine moeite.

Eva

Eva

06-08-2020 om 00:00

Verplicht en gratis

Volgend mij is het verlicht voor trainers/vrijwilligers van een vereniging om een VOG te hebben. De vereniging is hiervoor verantwoordelijk en moet dit regelen. En volgens mij is het voor verenigingen ook nog eens gratis dus geen reden voor een vereniging om dit niet te doen.
Wat betreft de eeuwige geldigheid, dat klopt maar er vindt een continue screening plaats.

Julia

Julia

17-08-2020 om 13:01

VOG is niet verplicht

Zie https://justis.nl/overjustis/Over-onze-producten/gratis-vogs-voor-sportverenigingen-via-nocnsf.aspx

Opmerkelijk goed stukje van Justis trouwens. Dat het goed zal zitten wordt aangenomen op basis van niets.

Weer wat om over na te denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.