Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tiepmiep

Tiepmiep

15-04-2016 om 17:04

Voorlopen in ontwikkeling en thuis vervelen (6 jr)

Zoonlief van 6 (groep 2) gaat zich steeds vaker vervelen. Dat vind ik erg jammer, want hij heeft bakken vol Lego en Playmobil. Komt er een vriendje spelen, komt er weinig input van hem. Niks is goed, alles is 'baby" of 'saai". Ik vind het zo sneu voor de vriendjes ook. Soms gaan ze gewoon naar huis!
Ik moet erbij zeggen dat mn zoon behoorlijk voorloopt in ontwikkeling. Hij leest en schrijft al en is bezig met sommen. Daar zal e.e.a misschien verband mee houden.
Toch vind ik het belangrijk dat hij zichzelf kan vermaken en dat ik niet 100 dingen op moet noemen voor hem. Buitenspelen is ook al zoiets...
Hoe kan ik hem stimuleren? Ik vind het behoorlijk frustrerend. En altijd maar achter de computer is ook niks.

Niki73

Niki73

15-04-2016 om 19:01

Andere uitdagingen!

Muziekles, schaakclub, atletiek, schilderles. Geef hem uitdagingen!

Goudvis

Goudvis

15-04-2016 om 19:35

de mijne

De mijne heeft altijd met iets oudere kinderen gespeeld. Is dat een idee? Je kunt het tenslotte niet afdwingen om "leeftijdsconform" te spelen.

Buitensporten

Voor zover je dat niet al gedaan hebt kun je hem ook voorzien van buitenspeelgoed. Schommel en touw in de tuin. Trampoline. Step voor grotere kinderen, ballen, rolschaatsen met bescherming, skate.
Overigens is er niets mis met de computer. Kinderen vinden er vaak veel ontwikkelingsmateriaal in interessante informatie en games.
Zoon hier keek ook veel naar National Geographic en Discovery op tv.
Veel biebboekjes halen. Leesvoer halen als National Geographic junior of andere infobladen voor kinderen. Donald Duck.
Ze willen ook graag samen met jou spelen en spelletjes doen. En samen werkjes doen, boodschappen, de was in de machine, afwassen, tafel dekken, vinden ze vaak ook leuk. Nog wel op deze leeftijd.

Moni

Moni

15-04-2016 om 20:22

Uitdaging op school

Mijn ervaring is dat als kinderen voldoende cognitieve uitdaging op school krijgen, ze thuis weer toekomen aan spelen.
Zolang school dat niet biedt, zul je thuis die uitdaging moeten geven zoals Niki aangeeft hierboven.

Als je zoon al zo ver is met taal en rekenen, zal het nog lastig worden om groep 3 een beetje leuk door te komen. Hebben jullie al gekeken/gesproken over versnellen op school?
Als versnellen een optie is, kan school aan de gang met leren schrijven. En kan hij beginnen met verplicht werkjes doen van groep 3. Niet dat ze dan moeilijk zijn maar moeten werken is ook een kunst.

Anoniem

Anoniem

15-04-2016 om 21:01

Testen?

Het is alsof je het verhaal van mijn zoon opschrijft, al lezen en rekenen als kleuter. Zijn hele basisschoolloopbaan is moeilijk verlopen. Zo slim als hij bij de kleuters was zo slecht waren zijn resultaten toen het op echt leren aankwam. Uiteindelijk hebben wij een IQ test laten doen en bleek hij dus hoogbegaafd. Heeft zijn hele schooltijd door verveling ondergepresteerd.
Mijn advies laat een IQ test doen dat opent deuren om hem op zijn eigen niveau en tempo de basisschool te laten doen.

Angela67

Angela67

15-04-2016 om 21:08

leer 'm lezen

en wel heel snel
heeft hij plezier van en jij ook
gr Angela

Triva

Triva

16-04-2016 om 08:54

Angela

Hij leest toch al?

Angela67

Angela67

16-04-2016 om 11:48

oeps

lees ik nu ook ja.
dat lezen . .

En als hij zich verveelt?

En als hij zich verveelt, wat gebeurt er dan? Mag hij zich vervelen?
Mijn ervaring op school is dat hoe meer we de kinderen proberen te vermaken, hoe passiever en vaak afwijzender) ze reageren. Op een school waar ik werkte waren er tussen de middag met de tussenschoolse opvang veel problemen op het plein. De TSO trok alle registers open. Heeft bakken met geld geïnvesteerd in speelgoed, activiteiten georganiseerd... Maar onvrede, verveling, etc... het bleef. Tijdens de pauzes onder schooltijd organiseerden we helemaal niets voor de kinderen. Ze kregen gelegenheid om te spelen en de rest moesten ze zelf regelen. En dat verliep prima... Ik ging de kinderen geen leuke pauze bezorgen. Dat moesten ze zelf doen. Een stomme pauze mocht ook, al raadden wij dat af. Dat werkte heel goed. De kinderen verzonnen dingen om te spelen en verveelden zich zelden.
Ik schrijf het nu kort door de bocht en ontdaan van nuances. Maar misschien helpt minder doen hem meer initiatief te nemen. "Je mag je ook vervelen..."
Afijn, zo werkt het op school. Hoe dat thuis gaat weet ik nog niet. Mijn dochter is pas 10 dagen oud

Ontwikkelingsvoorsprong bij kinderen in groep 2 is vaak lastig. Het kan heel veel betekenen, het kan ook niets betekenen. Ik weet niet hoe goed hij al leest en rekent. Maar op zich is een kind dat in groep 2 leest en rekent, niet noodzakelijk heel spannend. Dat komt veel voor. Waarmee ik verder niets over je kind wil zeggen hoor. Die ken ik immers niet. En onderpresteren is wel iets wat echt bestaat. Vindt school ook dat hij erg voorloopt in zijn ontwikkeling?

Triva

Triva

16-04-2016 om 17:02

Mastergoat

Gefeliciteerd met het geitenmeisje

Hanne.

Hanne.

16-04-2016 om 17:29

Herken het niet

Ik herken het niet. Mijn 6 jarige zit in groep 3 en heeft ook een flinke (cognitieve) voorsprong maar kan gewoon met leeftijdsgenootjes (range 4-8) spelen.

Maar ik entertain inderdaad weinig. Ja 's avonds samen een spelletje doen oid. Maar zeker als er met vriendjes wordt gespeeld regel ik niets. Verveel je je. Prima dat is niet erg. Daar staat een stoel. Is erg geschikt om je op te zitten vervelen.

Wat bij mijn andere kind (zonder enige voorsprong) hielp was om van te voren alvast bedenkt wat ze kunnen gaan doen. Wat willen jullie steaks gaan doen? En als ze er dan niet uitkomen hoeven ze natuurlijk ook niet samen af te spreken..

Of wat wil je eigenlijk gaan doen als Pietje komt. Maar ook wat wil je niet doen. En dan hielp het soms om dat speelgoed tijdelijk (vooraf!) even op te ruimen

Tilly

Tilly

16-04-2016 om 18:18

schermprobleem of juist niet?

En wat gaat je zoontje doen op het moment dat het vriendje weg is? Of wanneer hij zelf niet meer speelt? Mag hij dan tv kijken / gamen?
Bij ons zou dit namelijk HET recept zijn wat de kinderen bedenken om dat voor elkaar te krijgen. Zo snel ze doorkrijgen dat dit niet gaat werken verzinnen ze wel wat.

Wij laten het vervelen ook toe onder het motto dat ze er vooral van moeten genieten, omdat ze er later geen tijd meer voor hebben. Na 10 minuutjes, soms wat langer, verzinnen ze echt wel iets om te doen.

En sommige kinderen moeten het ook gewoon leren, het samen spelen, iets bedenken en overleggen wat je samen graag doet, misschien kun je daar nog wat in sturen?

vanD

vanD

03-05-2016 om 11:40

Uitdaging

1 van mijn zoons loopt ook wat voor op zijn klasgenootjes. Toen
hij in groep 2 zat hebben ze, van school uit, hem de test laten doen voor groep 3 en dan zat hij nog ruim boven de middenmoot. Echt testen op hoogbegaafdheid kun je beter later doen als ze een paar jaar ouder zijn

Mijn ervaring is dat het goed werkt om kinderen te stimuleren in dingen waar hun interesses liggen. Juist de dingen die ze niet op school ook krijgen. En ook op 6 jarige leeftijd kunnen ze best zelf wat uitzoeken.

Met LEGO kunnen ze ook bruggen bouwen als ondersteuning van de racebaan en hele parcours uitzetten. Stimuleer je kind om creatief te zijn en nieuwe dingen te bedenken.

Soms gaat dat goed met vriendjes, hier worden hele constructies bedacht om hutten te bouwen.

lieverdje

lieverdje

03-05-2016 om 13:25

tja

ik zou het niet direct op de voorsprong betrekken. Inderdaad kunnen al heel veel kinderen in groep 2 al wat lezen en rekenen (hij is tenslotte al 6). Sommige nog eerder en toch zijn die niet noodzakelijkerwijs bovenmatig intelligent. Wat niet wil zeggen dat het niet zou kunnen dat je zoon zodanig voor is dat het problemen geeft. Hier in elk geval een (zeer) intelligent kind dat zich nooit verveelt. Alleen de jongste verveelt zich wel voor of na z'n computermoment, kan het zijn dat dat ook meespeelt bij jouw zoon? Dat hij alleen maar achter het schermpje wil en als hij zich maar lang genoeg verveelt, dat hij uiteindelijk toch wel mag gamen of tv-kijken?

Je zegt verder dat hij bakken vol met lego en playmobil heeft: misschien is het teveel. Sorteer de playmobil op thema en bied hem dat apart aan, niet alle playmobil tegelijk. Of leg eens wat op zolder en haal iets tevoorschijn waar hij al een tijd niet mee heeft gespeeld. Misschien heb je nog een blokkendoos liggen of een houten spoorbaan met treintjes, of een bak met speelgoeddiertjes, zoiets. Dat werkt hier wel met de jongste, die heeft iets meer overzicht nodig dan zijn grote broer.

Verder, dat hij zich niet vermaakt met vriendjes is wel lastig. Heb je het al met hem daarover gehad? Begrijpt hij dat het voor de vriendjes ook niet leuk is dat hij zo doet, en zo weinig vriendjes over houdt? Of misschien moet hij eens met andere (oudere) kinderen gaan spelen, misschien klikt het daar wel mee.

Rosalie

Rosalie

03-05-2016 om 14:16

herkenbaar

Alleen is zoon 6 (februari) en zit hij in groep 3. Ook hier alweer (nog steeds) een voorsprong die groot is. Op school vindt hij het allemaal oersaai, maar doet allemaal netjes mee. Ik vind dat het nu thuis weer iets beter gaat, maar sinds kort heeft hij wat meer verdieping/ uitdaging op school dus wellicht heeft dat het effect dat hij weer meer aan spelen toekomt. Wij vermaken ook niet; ik merk wel dat hij veelal om schermpjes vraagt, en dat mag soms, maar niet voortdurend, hij moet ook zichzelf vermaken. En vervelen mag prima, maar dan wel zo dat ik er geen last van heb (dwz om de vijf minuten vragen: wat kan ik doehoen?). Het vlot en goed kunnen lezen is wel een voordeel, daar vermaakt hij zich (met name 's ochtends in bed, tot iedereen wakker is) wel lekker mee. Als er vriendjes komen, zou ik het zelf wel voorstructureren (waar gaan jullie mee spelen). Maar ook hier merk ik wel de verschillen hoor, maar meer dat de vriendjes dan andere dingen willen dan hij (maar da's bij de vriendjes thuis niet anders)

Rosalie

Sanne

Sanne

05-05-2016 om 22:47

Hier

Slimme meid die we altijd 'gevoed' hebben met dingen. Computerspelletjes waar je echt voor moet werken, iedere week 10 boeken van de bieb, naar de speelotheek, natuurmonumenten uitjes, cursussen. Hier was een kind dat voldoende prikkels kreeg een tevreden (en dus gemakkelijk) kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.