Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Voorkijken ‘enge’ films die kids willen zien

Excuus voor titel. Dit moest ‘voorkijken zijn’ 


Goedennacht! Mijn zoon uit groep 8 wilde graag een film kijken waar enkele klasgenoten over spraken. Ik en mijn vrouw zochten de film op en leesten de beschrijving. Het klonk best eng. 
Aangezien ik vaak later slaap dan mijn vrouw vroeg ze op ik de film kon voorkijken. Voor een keer kan ik dat best doen, maar ik wil niet bezig blijven. De vraag is (in dit geval voor de film Haunt uit 2019) is voorkijken rond het eerste half uur voldoende? Heb net een klein half uur gekeken (om precies te zijn 27min) en lijkt me best spannende film maar acceptabel!

Net in bed gaan liggen en verteld aan mijn vrouw dat ik stukje heb gezien maar niet de hele film, ze vind dat ik de volledige film moet uitkijken. Ik keek vroeger soms horrorfilms/enge films, maar al lange tijd niet meer. Is het echt nodig die film uit te kijken om een inschatting te maken?

in dit geval was het dus de film ‘Haunt’ die de kinderen (groep 8 en eventueel meekijkende groep 6) willen kijken. Dus antwoorden voor de kijkers van de film ook welkom. 

Vraag 1: Is half uur voorkijken voldoende om te weten wat voor film het is?

(Vraag 2: - Voor de kenners - is de film Haunt uit 2019 geschikt voor iemand uit groep 8


BTK

BTK

15-12-2021 om 00:54

Geen idee, jullie kennen je kind het beste.
Ik keek op die leeftijd Akira (snapte het niet echt, dat kwam later pas) maar ik las op die leeftijd ook al boeken voor volwassenen. 

Of een half uur voorkijken voldoende is weet ik niet. Dat hangt van de film af, in het geval van bijvoorbeeld Bone Tomahawk is een half uur in ieder geval NIET voldoende.

j.mkds.m.1

j.mkds.m.1

15-12-2021 om 01:07 Topicstarter

BTK schreef op 15-12-2021 om 00:54:

Geen idee, jullie kennen je kind het beste.
Ik keek op die leeftijd Akira (snapte het niet echt, dat kwam later pas) maar ik las op die leeftijd ook al boeken voor volwassenen.

Of een half uur voorkijken voldoende is weet ik niet. Dat hangt van de film af, in het geval van bijvoorbeeld Bone Tomahawk is een half uur in ieder geval NIET voldoende.

Bedankt voor je snelle antwoord. Begrijp je reactie, dit is de eerste keer dat ons kind om een film vraagt die wij niet kennen en ‘spannend’ lijkt. Door kinderen gehoord uit zijn klas. Hij leest graag, maar Harry Potter boeken op het moment

Haunt is voor 16 jaar en ouder, waarom zou je daar een kind (van 12 en van) 10 naar laten kijken? 

j.mkds.m.1

j.mkds.m.1

15-12-2021 om 01:17 Topicstarter

FantasticFox schreef op 15-12-2021 om 01:08:

Haunt is voor 16 jaar en ouder, waarom zou je daar een kind (van 12 en van) 10 naar laten kijken?

Ik snap je antwoord. Vandaar dat we het onderzocht hebben. Het komt door het verhaal dat mensen uit de klas het ook hebben gezien op slaap feestje. Nu wil hij het ook graag kijken 

j.mkds.m.1 schreef op 15-12-2021 om 01:17:

[..]

Ik snap je antwoord. Vandaar dat we het onderzocht hebben. Het komt door het verhaal dat mensen uit de klas het ook hebben gezien op slaap feestje. Nu wil hij het ook graag kijken

Tja sommige kids op de basisschool kijken ook squid game, maar daar zou ik kinderen toch echt niet naar laten kijken.

Mooi moment voor jou om te leren niet mee te gaan in peer pressure. 

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb de film niet gezien. Ik ken wel kinderen die horrorfilms mochten kijken en daar nachtmerries van kregen. En dan denk ik, waarom zou je dat risico lopen? 

Leesten? De kijkwijzer zegt over deze film dat het geschikt is voor 16 jaar en ouder. Deze film is niet geschikt voor kinderen van 12 jaar oud. De climax van een film kwa goorheid en geweld zit altijd aan het einde. Het begint kabbelt altijd een beetje voort en bouwt op. 

Ben je echt de vader of zit je als 12 jarige achter de PC?

Vraag 1: nee, een half uur is niet genoeg. Na de ontknoping weet je natuurlijk pas echt wat voor film het is. Waarom zou je het niet uitkijken? Dat de film voor 16+ is weerhoudt je er blijkbaar niet van zelf nog even na te gaan of het eigenlijk wel kan. Doe dat dan ook.

Ik zou mijn kind van 12 niet naar een film van 16+ laten kijken. Een jaar onder de leeftijdsgrens a la, maar 4 jaar. En waarom zou je voor kijken, en niet samen kijken? Dan kun je afhaken als je het niet meer geschikt vind voor je kind. Je ziet ook hoe je kind er op reageert.

Hij is niet voor niets 16+. Dan is groep 8, jaar of 11/12 dus nog te jong. En ja, ik hou me daar wel enigszins aan. Met 14 of 15 een film voor 16+ willen zien, vind ik een ander verhaal. Maar dit is wel een erg groot verschil, dus nee.
En een half uurtje kijken is vaak niet voldoende. Meestal is dan de eerste dode nog niet eens gevallen. Het begin is meestal rustig en dan moet het op gang komen. Dat gebeurt dus wat later.

En leesten is geen woord.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

15-12-2021 om 07:32

In de bios kom je er niet in, als 12-jarige bij een 16+ film, dus doe als de bioscoophouder en benader het zakelijk. Zeker de 16+ grens is ononderhandelbaar, bij 12+ mag je als jonger kind wel de zaal in, mits je ermee instemt dat je je geld niet terugkrijgt als je het te eng vindt.

Dus help je kind zich te ontworstelen aan de groepsdruk. Dat is nuttiger dan eraan toegeven.

De meeste kinderen hebben wel klasgenoten of vrienden die meer mogen. Van snoep kopen, via Red Bull drinken tot vuurwerk afsteken. Al die andere ouders zeggen gewoon 'nee'. 

Dat een enkele ouder er blijkbaar maling aan heeft, wil toch niet zeggen dat je jouw 'nee' ineens moet gaan onderbouwen door zelf Red Bull te proberen, rotjes te kopen of een film te kijken?! Het moet niet gekker worden. Je wéét dat die film niet geschikt is. Dat staat erop. Dus: 'Nee knul, zoek maar iets anders uit!'

En tegen je vrouw zou ik zeggen dat je geen discussie over die film wil. Nee is nee. Er staat 16+ op. Da's voldoende. Geen enkele reden om hem zelf te gaan bekijken. Zo blijf je bezig joh. Heb je over twee jaar eenzelfde discussie over die 18+ die op een flesje bier staat 

ik kijk bij mijn eigen kinderen naar het kind zelf. Mijn oudste van 15 mag nog geen 16+ films kijken, want die slaapt daar echt niet van.  Mijn middelste van 13 mag dat wel,  die leest ook thrillers voor het slapen gaan (moet ik zelf niet aan denken). Die is nergens bang voor.  Bij mijn jongste van 12 weet ik het nog niet,  dus sowieso geen 16+. 

Als er kinderen van andere ouders zijn, kijken we nooit films boven de leeftijdsgrens! 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-12-2021 om 09:50

Als je wilt voorkijken, kijk dan ook de volledige film uit. Zeker in het horrorgenre is een halfuur niet genoeg om een werkelijke indruk te krijgen.

Daarnaast: jij kent je kind het beste. Ken Haunt niet, net even de trailer gezien en ziet er redelijk doorsnee uit, maar zelf vind ik twaalf een acceptabele leeftijd om horrorfilms te zien.
Goede tip die hier gegeven is, is om samen met hem te kijken en te zien hoe hij reageert. Goed dat gaat hij niet willen als hij met vrienden is, maar misschien kun je het eens proberen met wat luchtige horror zoals de oude Scream of Final Destination. 

Neem dit alles wel met een korrel zout, want zelf was ik zeven toen ik A nightmare on Elm Street keek en acht ik de leeftijdsbeperkingen bij films enorm conservatief. 

Tja, ligt aan je kind zou ik zeggen. Zou mijn idee van een gezellige film niet zijn voor een 11/12 jarige, maar goed. Als het een kind is dat enorm van griezelen houdt en voldoende afstand kan nemen van het geweld in zo'n film...
 Dat klasgenoten dat op een feestje zouden hebben gekeken vind ik dan weer tamelijk idioot, maar dat kan grootspraak zijn natuurlijk. In de bioscoop kom je er in elk geval niet in met 12 jaar inderdaad.

Sommige 16-films of series hebben we hier wel gekeken met onze oudste ruim voor die 16 was. Maar dan meer fantasy-achtige of historische dingen als Stranger Things, Last Kingdom of Ragnarok. 
Zelfde geldt voor 12+ films met jongere kinderen, in het fantasy/historische genre vind ik dat op een of andere manier beter kunnen - inderdaad Harry Potter, LOTR (deel 1 is zelfs 16+ volgens onze dvd hoes) of Star Wars. 

Mijn kinderen mogen soms een film kijken die niet geschikt is voor hun leeftijd. Ligt aan het kind en wat ze gewend zijn. Mijn dochter is bijvoorbeeld dol op horror films als insidious en the conjuring. Die heeft ze dan ook gekeken toen ze nog geen 16 was. Haunted denk ik niet want dat is vooral een slasher film. 

In groepsverband mocht het van mij niet. Alleen leeftijdsgeschikte films. Lang niet iedereen houdt van eng, horror of bloederig en niet elk kind durft dat te zeggen. 

En mocht je een echt leuke film willen zien. Mijn 12 jarige vond die nieuwe ghostbusters film heel leuk. En ik ook. En hij sprong maar 1 keer op zijn stoel van schrik. Lijkt mij een stuk geschikter dan een slasher film. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.