Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

verslaafd aan ipad of dwangmatig gedrag.. HELP!

mijn zoon van 11 jr groep 8 is naar mijn idee echt verslaafd aan zijn ipad of spelen op telefoon/ipad . hij mag elke dag een bepaalde tijd spelen.
Smorgens van 7-7.30 en als hij zich dan een keer "verslaapt "en dan pas wakker is om bv 7 uur 15 , is hij echt teleurgesteld. Hij is niet boos maar baalt...
Als hij met zijn zusje op de ipad speelt naast elkaar ( ieder 1 ) dan bemoeit hij zich steeds met haar, hij kan alles beter sneller en zit ook vaak aan haar ipad en doet ongevraagd dan dingen voor haar. Pakt de ipad even af.
Ik heb daar met hem over gepraat dat dat echt niet kan en hij geeft aan dat hij het niet kan uitstaan dat ze he niet goed genoeg kan in zijn ogen.
Hij krijgt er "hoofdpijn van"dat hij dat ziet... hij is er bijna dwangmatig mee bezig.. "Mama mag ik als we uit school zijn op de ipad en als het niet mag wanneer dan wel weer.. " of als het nu 2 dage niet mag > wanneer dan?
Als ik voor straf 2 dagen de ipad heb verbannen teld hij de uren al weer af naar wanneer hij er weer wel op mag...
Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik er mee moet.
Ik ben soms streng en soms ook helemaal niet.. of consequent.. lastig hoor!
Heb nog een dochter van 7 die heeft dit gedrag niet , en een dochter van 2.
De oudste 2 zijn wel erg "beeldscherm gericht en snel verveeld als er niets is wat aan kan...
Iemand tips?

Tja

Die dingen zuigen. Maar ik denk met al die vaste afspraken en wachten op elkaar en toezien hoe de ander bezig is dat dat ook een obsessie kan worden.
Zo heb ik dat hier niet gedaan.
Ieder had gewoon zijn eigen apparaat en we keken vaak samen en ik stelde geen tijden in. Bezig zijn met andere dingen gebeurde hier toch wel. Op vaste tijden.
Soms waren de kinderen dan intensief bezig met die dingen maar het leverde ze ook veel op aan ontspanning, rust, ontwikkeling, contacten.
En ze hebben nu ook zo hun zaken los van de apparatuur. Tegenwoordig ben ik degene die het meest gelijmd zit.
Dochter is al groente aan het snijden en gaat straks even achter de naaimachine voor weer een Halloweenparty en zoon heeft een vergadering en grijpt even zijn gitaar om te ontstressen als hij thuiskomt.
En dan gaan ze uiteraard weer even kijken naar hun social media of maken huiswerk.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2016 om 20:46

Om eerlijk te zijn

Zit ik er zelf ook aan vastgeplakt. Het lijkt mij verstandig om broer en zus meer te scheiden op de bank en schoolresultaten moeten goed zijn anders inleveren tijdens het leren.

ouderwetse moeder?

ouderwetse moeder?

31-10-2016 om 21:39

tja ouders en het voorbeeld..

Ik vind dat volwassenen ook veel te vaak achter dat ding zitten of de telefoon voor hun neus; op de gekste momenten (hond uitlaten, kind in buggy, in auto etc. mensen zien totaal niet wat ze aan het doen zijn).
Helaas kunnen kinderen er meer schade van oplopen denk ik dus ik zou het zeker strak houden. En als hij zo zeurt, dan maar geen ipad een tijdje. Leid hem af met tips en ideeën zodat hij ook eens wat anders gaat doen.

lieverdje

lieverdje

31-10-2016 om 21:51

ook ouderwets

...en hier ervaren we ook wel de aanzuigende werking van I-pad en Minecraft. Mijn tip: wees consequent en laat je zoon niet elke dag op het ding gaan, maar bepaal daarvoor vaste dagen. Wij houden een paar (3) vaste dagen in de week aan waarop er 'gegamed' mag worden, en dan mogen de kinderen wat langer: drie kwartier tot een uur. Op de dagen dat ze niet mogen, weten ze gewoon dat het niet gebeurt en zeuren ze er ook niet meer om. Dat werkt best goed, moet ik zeggen. Op de dagen dat er geen gametijd is, kunnen ze ook makkelijker iets bedenken waarmee ze willen gaan spelen, anders zitten ze toch te wachten tot ze 'eindelijk' mogen, en als de tijd er weer op zit, vervelen ze zich (soms).

Een enkele keer mag er van dag geruild worden, als er op een 'computerdag' bijna geen tijd is voor computeren vanwege een feestje o.i.d, maar verder zijn we vrij streng erin. Als er teveel wordt gezeurd, dan maar een keertje niet, maar gelukkig komt dat bijna niet voor In vakanties mag er wel eens langer gecomputerd worden, bv. een dag 2-3 uur achter elkaar (dat is dan wel een hele traktatie. We proberen als ouders ook niet teveel computerspelletjes te doen/internetten voor de lol in het bijzijn van de kinderen om geen slecht voorbeeld te geven.

Sanne

Sanne

31-10-2016 om 23:19

Half uurtje?

Mag hij maar een half uurtje? Dat vind ik dan weer heel erg weinig voor 11 jaar.

Hier zijn de regels anders. De 11 jarige heeft school, huiswerk (met plusklas wel een half uur per dag), muziek, muziek oefenen, logopedie, logopedie oefenen, paar keer per week speelafspraakje, ze doet klusjes in huis, we gaan vaak op stap enzovoort, maar de rest van de tijd mag ze doen wat ze wilt. En net zoals ze alleen dingen mag lezen en op tv kijken die bij haar leeftijd passen en die ik ok vind voor een 11 jarige, geldt dit ook voor de computer en ipad. Ik kijk ook regelmatig mee en we praten er over, ze kan zo een training mediawijsheid geven.

Ik vind dat er voldoende afwisseling moet zijn,mdat ze met andere kinderen moet spelen, bewegen, et cetera. Maar daarnaast mag ze fijn ontspannen en dat kan prima met een beeldscherm. Ik las vroeger uren en uren, maar zou nu als kind ook veel beeldschermen.

Ze kan inmiddels beter Engels dan ik na de brugklas, weet en leert van alles, heeft plezier, leert doorzetten, programmeert in vakanties zelf games; ik vind het prachtig.

En dat er naast zitten... tja, ik kom bijvoorbeeld niet in de keuken als mijn man kookt. Is het toch letterlijk binnen een minuut 'doe je daar zoveel boter bij?' of 'brandt het niet aan zo?'. En dan neem ik me echt voor om mijn mond te houden. Dus dat zou ik je zoon ook verbieden.

Ik snap dat slechte voorbeeld ook niet zo. Voor mij zit dat veel meer in wat je met een middel doet dan wat de drager is. Dochter kan in de vakantie zo twee uur naar oude afleveringen van Klokhuis kijken, dat heb ik liever dan een half uur tekenfilmpjes. Als ik denk 'hoe zat dat ook alweer met die rozenoorlogen' en dan een fijn recept met pompoen zoek en dan kijk hoe er getweet wordt over Clinton, geef ik dan een slecht voorbeeld? Niet naar mijn smaak. Ik vind het echt geen slechter voorbeeld dan de meeste andere activiteiten.

Het grote voordeel vind ik ook dat ik er nu nog met haar over kan praten en haar dingen kan leren. Als ze over een paar jaar de halve dag op haar telefoon hangt heb ik die toegang en invloed niet meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2016 om 00:06

Eens met Sanne

Wat is er schadelijker of erger aan een ouder die langdurig op haar telefoon/tablet/pc zit te lezen, dan een ouder die op de bank tijdschriften, kranten, of boeken leest? Mijn telefoon is mijn tijdschrift en krant.

Een half uur of drie kwartier gametijd vind ik echt weinig. Zit je net goed en wel ergens in... moet je het weer uitzetten. Ik heb daar nooit het nut van gezien. Als je die gametijd zo belangrijk maakt, bereik je juist het tegenovergestelde. Ze gaan er niet ontspannen mee om, het trekt juist meer.

Taruh

Taruh

01-11-2016 om 06:48

niet na het eten

wij hebben als enige regel geen schermpjes (alle: telefoon, tv, laptop, i-pad) na het eten tenzij nodig voor (huis)werk of kort iets opzoeken. Geldt ook voor mij.
Sinds we dat doen wordt er gelezen, geknutseld, spelletjes gedaan en vooral veel beter geslapen.

lieverdje

lieverdje

01-11-2016 om 09:02

dat kan als je geen jonge kinderen meer hebt

dat is op zich een mooie regel, na het eten geen schermpjes meer. Maar dat werkt (voor ons tenminste) denk ik alleen als je geen jonge kinderen meer hebt. Wij eten meestal ergens tussen 6 en half 7, en onze 7-jarige moet een half uurtje na het eten zich klaar maken om naar bed te gaan. Het lijkt me geen goed idee als hij elke dag flink gaat computeren. Onze bijna 11-jarige ook niet trouwens; die mag niet elke dag, maar wel wat langer (want een half uur is inderdaad wel erg kort als je iets wil bereiken in een spelletje). Het probleem is wel dat hij na een uur ook niet genoeg heeft, en na 1,5 uur ook niet en na 2 uur (in de vakantie) ook. We zijn met hem wat losser met computeren dan zijn broertje, maar hij moet ook nog begrensd worden. Als hij elke dag tot etenstijd zou mogen, voorzie ik dat hij meerdere dagen 2,5 uur achter de computer hangt en dat vind ik echt teveel.

lieverdje

lieverdje

01-11-2016 om 09:07

nadeel van oneindigheid

En ik vind dat er een groot verschil is tussen de krant lezen op je tablet of spelletjes doen cq. youtube kijken/social media doen etc. Het eerste (de krant lezen) is een soort van begrensd, het laatste niet. Heb je een filmpje gekeken, komen er nieuwe suggesties in beeld, inclusief reclame en alles. Games zijn tegenwoordig zo gemaakt, dat je nooit game over hebt en lang moet spelen voordat je wat hebt bereikt. Even 'een leveltje' doen betekent dat je 3 kwartier verder bent en maar een leveltje doen is wat weinig. Multiplayerspellen zijn nog funester, want dan is er ook nog een soort van sociale druk om door te spelen, want als jij afsluit verliest de ander.

Wij gebruiken ook wel eens de tablet voor knutselideetjes. Mijn kinderen kunnen aardig verzanden in eeuwig doorzoeken op internet en komen ook weer op heel andere dingen uit en zijn helemaal afgeleid van wat ze ook alweer zouden doen.

Een forum als dit heeft hetzelfde probleem: je post een reactie, gaat zitten wachten tot je een reactie hebt en inmiddels kijk je bij de andere onderwerpen of daar alweer iets geschreven is. En tegen de tijd dat je een heel rondje hebt gedaan, zijn er wel weer nieuwe reacties bijgekomen. Het houdt niet op.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2016 om 09:23

Lieverdje

Filmpjes kijken doe ik ook op de computer/telefoon. Ik doe alles door elkaar.

Op OO, maar ook via whatsapp en messenger, kan het zomaar zijn dat iemand pas na een uur of langer reageert. Ik wacht daar niet echt op als ik iets wil gaan doen. Het kan dus best zijn dat ik pas na een uur op een reactie antwoord. 's Avonds zit ik vaak met mijn telefoon in mijn hand en de tv aan op de bank. Ik ben dan aan het multitasken tussen twee schermen. Dat is dan mazzel voor wie meteen antwoord wil hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2016 om 09:26

Oh ja, Pinterest

Pinterest is ook zo'n verraderlijke app/website, als je het over ideetjes op doen hebt. Daar kan ik soms aardig in afdwalen. Oh ja... waar was het mij ook alweer om te doen?

Taruh

Taruh

01-11-2016 om 09:27

Lieverdje

die van mij is 11.

Zo veel tijd heeft ze niet om te schermen. Er wordt veel gesport (4x per week ex wedstrijden/toernooien) en er is ook huiswerk wat gedaan moet worden. eigenlijk heeft ze alleen de woensdagmiddag waarop eventueel wat geschermd kan worden met deze regel. En dan moet ze ook nog geen afspraak hebben.

En ik merk dat deze duidelijkheid er ook toe leidt dat ze op de momenten dat ze wel mag schermen het ook niet doet. Ze streamt bv wel muziek met haar telefoon naar haar stereo maar gaat ondertussen knutselen of dansen.

Wel heb ik in het begin dat we deze regel invoerden veel alternatieven moeten aanbieden en op gang helpen met spelen. Want hiervoor zat ze elk vrij moment dat ze kon vinden op haar telefoon/tablet. Het is een afspraak die we nu ongeveer een jaar geleden bij de overgang naar een nieuwe school hebben gemaakt en het werkt.

Paddington

Paddington

01-11-2016 om 11:12

Schermpjes tijd

is per kind verschillend. Mijn dochter laat ik volledig vrij. Zij zal bijna altijd andere activiteiten verkiezen boven het schermpje. Ik zeg bijna, want soms is het dat ze een filmpje wil afkijken of een level wil afspelen. Dit begrijp ik, vind ik namelijk zelf ook erg prettig. Haar huiswerk versloft er ook niet onder, dus bij haar gaat het prima.

Bij de jongens van mijn vriend ging het een stuk moeilijker. Als we die de vrijheid gaven, was het alleen maar schermpjes en niets anders. Wij hebben daarom op een gegeven moment aan gegeven dat wij vonden dat het te veel schermpjestijd was. Dat we het erg jammer vonden dat ze niet mee wilde doen met andere activiteiten omdat het schermpje belangrijker was. We hebben ze vervolgens de kans gegeven om er zelf wat aan te doen, omdat wij anders regels zouden gaan instellen. Het gevolg is dat ze nu zonder mopperen mee gaan wandelen, een bordspel meedoen en andere dingen. Als het lekker weer is, gaan ze zelfs nog regelmatig naar buiten (en dat voor pubers!). Het blijkt dat ze die verantwoording dus best aankunnen.

Nu als het weer lijkt te verzanden gaan we gewoon weer het gesprek aan.

Natuurlijk werkt deze aanpak niet met elk kind, maar bij die van ons werkt het prima.

Het begon bij ons bij een niet-schermpjes-dag op vakantie. Verschrikkelijk vonden ze het. Hoe konden we hen dat aan doen. Uiteindelijk tijdens het eten gevraagd hoe hun dag was. Ze kwamen tot de conclusie dat samen dingen doen toch wel erg leuk is, dus dat afwisselen goed is. Het gaat allemaal om het zoeken van een balans. In mijn ogen een hele belangrijke les voor kinderen.

Paddington

Paddington

01-11-2016 om 11:13

Niet duidelijk

Dit verhaal begon toen de jongste 10 was.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2016 om 11:23

Vlak voor het slapen gaan...

Ik heb er zelf geen last van, omdat ik sowieso al laat ga slapen en er ook weer op tijd uit moet 3 of 4 dagen per week, maar vlak voor het slapen gaan nog schermlicht zien kan dus echt wel kwaad voor veel jongeren:

http://www.tubantia.nl/regio/twentse-jongeren-in-ziekenhuis-door-whatsappen-vlak-voor-slapengaan-1.6596539#.WBhjsi2T1Yk.facebook

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2016 om 11:24

Zelf geen last van

omdat ik moe genoeg ben om als een blok in slaap te vallen dus .

Sanne

Sanne

01-11-2016 om 22:47

Anders

Ik herken dat zuigen wel, maar ik wil haar ook graag leren om daar mee om te gaan. En dat werkt (bij ons, misschien bij een ander wel helemaal niet, wordt het eindeloos praten en gedoe) ook door ondervinden en er over praten. Dat gaat heel erg over keuzes maken en hoe je je daar bij voelt. Hier werkt dat, ik merk dat ze zelf steeds beter aanvoelt of ze er echt blij van wordt of dat ze het jammer vindt dat ze naar bed moet zonder dat ze iets anders heeft gedaan waar ze ook zin in had en dat dan de volgende dag anders doet. En dat zijn echt geen sessies van een half uur. Dat is meer tussendoor twee of drie minuutjes.

Het gaat nu al snel, volgend jaar middelbare school, dan zal ze ook vaker alleen thuis zijn, met die iPad in huis en laat ze het dan nu al leren. Maar nogmaals, dat past hier.

Als ik zou tijdsbegrenzen zou ik denk ik eerder drie keer per week twee uur doen, met in de vakanties meer, dan een half uurtje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.