Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marianne

Marianne

17-11-2015 om 14:55

Verlatingsangst

Mijn dochter van net 6 zit in groep 3. Sinds de vakantie heeft ze erge last van verlatingsangst (denk ik). Zwemlessen gingen niet omdat ze gewoon weigerde, en nu begint het op school ook, dat ik niet weg mag.
Ook 's avonds met naar bed brengen komt ze er tig keer uit omdat ze bij ons wil blijven.

Iemand een tip? Wordt er soms een beetje moedeloos van dat ze aan mij blijft plakken.

Tango

Tango

18-11-2015 om 14:55

School

Is het sinds de zomervakantie dat ze dit heeft? Dus sinds ze in groep 3 zit? Heb je het idee dat er iets op school speelt of dat ze het niet naar haar zin heeft in groep 3, of dat ze het moeilijk vindt? Ik zou daar eerst naar kijken voordat je iets aan het gedrag gaat doen. Mocht er niets spelen dan zou ik toch duidelijker naar haar zijn. Afscheid kort houden, misschien iets van jezelf meegeven dat ze kan bewaren voor je (in het zwembad gaat dat natuurlijk niet). Ook bij naar bed ritueel duidelijk zijn en een ritueel aanhouden, voorlezen, even praten en daarna gaan slapen. Evt. kan je boven nog iets blijven rommelen zodat ze hoort dat je er bent. Of in haar kamer blijven zitten tot ze slaapt, maar dan niets zeggen.

jumbo

jumbo

18-11-2015 om 16:17

speelt iets?

Ik zou ook kijken wat er speelt, meestal zit er toch wel iets achter.
Gaat het goed met jou? Gevoelige kinderen kunnen ook uit bezorgdheid niet weg te slaan zijn bij je.
In ieder geval doet ze dit vast niet voor niets. Hoe gaat het op school, spelen er angsten?

Sanne

Sanne

18-11-2015 om 20:00

Kan, hoeft niet

Er kan heel goed iets iets achter zitten, spanning om het één of ander, maar het hoeft niet. Neem haar angst serieus, niet wegwapperen. Maar vertel haar ook dat angst kan groeien als je er aan toe geeft en dat je dat veel te zielig voor haar zou vinden, dus dat je dat niet gaat doen.
Even met juf praten is ook handig: hoe is ze op school?

Tischa Neve is vanavond bij Pauw

Zag net de aankondiging dat Tisha Naeve vanavond bij Pauw is over 'angst'. Ik zie nog weleens wat verstandigs van haar voorbij komen, dus misschien een idee.

23.00 uur op NPO1

Marianne

Marianne

19-11-2015 om 21:56

Bedankt

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ze kan zich zorgen maken om mij, ik heb een lichamelijke beperking.
Met zwemmen is er een voorval geweest tussen haar en een juf, het vertrouwen is ze daardoor kwijt
Op school gaat het goed. Ze denkt overal heel goed over na.
K sprak vandaag een moeder waar ze wel eens speelt, die vond dat ze erg wijs was voor haar leeftijd, en ze deed haar erg denken aan een hoog sensitief kind. Ik ga me daar eens in verdiepen.

Ik zal straks het programma van Pauw even terug kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.