Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Judith

Judith

18-06-2015 om 15:06

Verjaardagsfeestje nu of andere keer vieren?

Mijn dochter wordt binnenkort 9 jaar. Ze wil een slaapfeestje organiseren voor haar vriendinnen. Nu blijkt dat er meerdere feestjes worden georganiseerd in hetzelfde weekend als mijn dochter haar feestje geeft. Ze heeft 7 vriendinnen uitgenodigd waarvan er inmiddels 3 (waaronder haar 'beste' vriendin) hebben aangegeven liever naar het feestje van andere klasgenootjes te gaan. Een poging van mij om haar feestje samen met 2 andere klasgenootjes te vieren werd geweigerd door die klasgenootjes (ze wilde het liever met z'n tweetjes vieren) Ik vind het ontzettend sneu voor haar dat 3 vriendinnetjes zich hebben afgemeld. Ik heb er zelf hartzeer van want het is niet leuk om te merken dat je dochter wordt afgewezen. We kunnen het feestje moeilijk een week eerder of later zetten ivm met andere afspraken en de naderende vakantie. Wat zouden jullie doen? Nu voor haar een leuk feestje organiseren met de overige 4 vriendinnetjes en evt. Kijken of ze nog een ander meisje kan uitnodigen of het feestje na de zomervakantie organiseren zodat wellicht de andere meisjes wel kunnen komen? Ik neig zelf naar de eerste optie.

inderdaad sneu

als andere meiden kennelijk voorrang krijgen. En dit komt nog een paar jaar terug denk ik, zo lang de basisschool duurt.
Daarbij is einde schooljaar altijd een rommelige tijd.

Is het een idee om het feestje nu te parkeren en na de zomervakantie te gaan vieren dat ze 9 1/4 wordt ? Concurreren met andere feestjes is erg vervelend.

guera

guera

18-06-2015 om 17:40

uitstellen

Ik zou het uitstellen. Einde jaar is hysterisch met allerlei dingen. Uitvoeringen, toernooien, dingen op school en veel feestjes. Hier hebben winterkinderen er ook een handje van hun feestje tot het voorjaar/zomer uit te stellen dus we hebben al veel feestjes van kinderen die nu jarig zijn en dan ook nog 1 of 2 uitgestelde feestjes.

Nu vieren.

Niet iedereen heeft zo'n drukke agenda. Heeft je dochter ook uitnodigingen gehad voor die andere slaapfeestjes? Deze 4 meiden kunnen wel, nog gezellig één erbij en feestje bouwen. Juist voor dit groepje meiden wordt het slaapfeestje gezellig en bijzonder, voor de afmelders is het niets bijzonders meer.
Een verjaardagsfeestje een weekje opschuiven zou ik geen probleem vinden, maar maanden wel. Nee hoor, gewoon door laten gaan.

Carla

Carla

18-06-2015 om 23:36

Gewoon door laten gaan

Desnoods met nog andere genodigden en het dan extra speciaal maken. Net dat stukje harder lopen dan je normaal voor een feestje zou doen.
Dat heeft ze verdiend. Het einde jaar is inderdaad altijd erg druk met feestjes, maar het is rot om te zien hoe anderen met elkaar (en dus ook met jouw kind) omgaan.
Uiteraard hadden ze anders de andere jarige jobjes teleurgesteld, maar dat plakkerige gedoe van "liever samen zonder jou" daar krijg ik als ouder vreselijke jeuk en andere neigingen van.

uitstellen

Ik zou het voor nu uitstellen. En volgend jaar iets eerder het schoolfeestje regelen of het vriendinnefeestje. Het is elk jaar hetzelfde gedoe. En zelf ben je blijkbaar ook niet zo flexibel vanwege andere afspraken. Dus of volgende keer iets eerder regelen, maar dan kan het nog slecht uitkomen en dan gewoon na de zomer doen.
Ik zou wel op school tracteren voor de vakantie overigens. Dat is ook veel maar gevoelsmatig kon ik dat zelf met dochter niet uitstellen.
Maar wel het vriendinnefeestje, dat kan altijd. Zelfs in de vakantie als dat je uitkomt. Hebben we ook weleens gedaan met een kleiner overzichtelijk clubje.

greet

greet

19-06-2015 om 07:29

wel nu!

Geen feestje verzetten voor vriendinnen die andere prioriteiten stellen, waarom zou je? Zo belangrijk zijn die vriendschappen dan blijkbaar niet.
Gewoon idd extra leuk maken, met of zonder extra gasten. Met minder gasten kun je specialere dingen doen of ev meer geld uitgeven per kind.
Het is al sneu genoeg zo, dus niet ook nog feestje uitstellen. (Zou hier echt erg gevonden worden) Dus juist leuk maken, ze heeft die anderen niet nodig!
Afhankelijk van hoe je dochter erin staat en hoe de vriendschappen zich ontwikkelen kun je ook kiezen voor een 'zomaar' feestje nog eens later. Hoeft niet veel energie of geld te kosten.

greet

greet

19-06-2015 om 07:32

oh ja

en slaapfeestjes zijn een ramp, zeker op die leeftijd. Hoe minder kinderen hierbij hoe beter!

Moni

Moni

19-06-2015 om 11:06

Wat is er mis met het kiezen voor een ander feestje?

Als een negenjarige twee uitnodigingen heeft voor dezelfde dag, dan moet er gekozen worden. Dat kunnen we prioriteiten stellen noemen. Maar een kind kiest voor het feestje dat haar het leukst lijkt. Of voor het feestje waarvan de uitnodiging het eerst kwam en waar ze misschien al ja op heeft gezegd. Of voor het feestje van het meisje dat ze het minst goed kent, leuk: nieuwe contacten. Of omdat meisje niet tegen weinig slaap kan of heimwee heeft. Of omdat ze de volgende dag een familie-uitstapje hebben.
Ik zou dat niet zien als het afwijzen van je dochter.

Met 8 meiden een slaapfeestje is erg veel. Meer dan 4 kinderen hebben wij nooit gedaan (inclusief jarige).

Ik zou het feestje laten doorgaan.

En tip voor volgend jaar: vraag vooraf aan ouders van vriendinnen of ze de datum willen vrijhouden. Of stem de datum af met andere feest-gevers.

vlinder72

vlinder72

19-06-2015 om 11:59

tjonge

Er worden wel heel veel problemen gezien. Twee meisjes vieren samen een feestje. Kinderen kiezen voor dat feestje. Dat kan. Misschien waren ze wel eerder.

Had mijn zoon ook. Hij was niet uitgenodigd op een feestje. Maar zijn vrienden wel. Ik heb er niets achter gezocht en het feestje van onze zoon een week verzet zodat iedereen alsnog kon komen.

Verschil

Vlinder, dat kan ook te maken hebben met een verschil jongens-meiden. Jongens halen hun schouders daar veel eerder over op, bij meiden kan zoiets blijven hangen, jaaaren later nog. Dat ligt maar net aan de groep en de sfeer en zo meer. En dat proef ik er bij.

Ik zou het feestje door laten gaan en het er een extra geweldig feest van maken. Als het een geslaagd feestje is geweest, kan ik je nog een keer een logeerpartij houden (zonder verjaardag) met alle vier (of eerst 2 en daarna 2) om die vriendschappen extra te stimuleren als je dat wilt.

En volgend jaar eerder plannen als het kan.

Voor de vakantie

Het is elk jaar raak. Kinderen die in de vakantie jarig zijn vieren dat vlak voor de vakantie. Ze trakteren allemaal in de laatste week of als de juf het in de gaten heeft is er iets meer spreiding. De vriendinnefeestjes er vlakbij. Iedereen is nog even druk voor de vakantie dus er zit niet veel speling in. Dat is volkomen duidelijk, ook voor een kind, dat er dan wel eens iets geschoven moet worden. Vooral ook als je het zelf niet tijdig plant.

vlinder72

vlinder72

19-06-2015 om 15:11

klopt

Mijn zoon is volgende week jarig. Het plannen van zijn feestje was altijd een gedoe
Het moest tussen de voorstellingen, afscheidsbarbecues (sport), andere feestjes door. Inderdaad van te voren plannen. Laatste moment wijzigingen. Niet te moeilijk doen.

Dochter is na de zomer of nog net in de zomervakantie jarig. Haar verjaardag vieren wij na de zomervakantie.

Volgend jaar even de ouders van die meisjes aanspreken om ervoor te zorgen dat je niet tegelijk een feestje viert. Zeker niet als ze dezelfde kinderen willen uitnodigen.

Barvaux

Barvaux

19-06-2015 om 15:38

Moni

Ik durfde het al niet te zeggen maar ik ben het zo met je eens. Kijk nu eens hoe die vriendinnen bijna worden 'afgemaakt' hier. Wie weet nu precies hoe het zat? Niemand toch?

Vraag je dochter wat ze wil: uitstellen of niet en houd er volgend jaar rekening mee.

Carla

Carla

19-06-2015 om 19:27

ik denk

"waaronder haar 'beste' vriendin) hebben aangegeven liever naar het feestje van andere klasgenootjes te gaan. Een poging van mij om haar feestje samen met 2 andere klasgenootjes te vieren werd geweigerd door die klasgenootjes (ze wilde het liever met z'n tweetjes vieren)"

Ik denk dat in dit stukje de pijnpunten zitten.
1.meisjes gaan liever naar andere partijtje
2.haar beste vriendin gaat liever naar het andere partijtje
3.een poging om het feestje samen te vieren werd afgewezen met als reden dat ze het liever met zn tweetjes vieren.

Nu heb je mensen die rationeel zijn in hun manier van reageren en mensen die gevoelig(er) zijn. Het is allebei niet verkeerd, maar je komt niet tot elkaar in je mening over zo'n situatie.

Als ik vroeger mijn neven te logeren had als kind en mijn nichtjes waren jaloers, dan nodigde ik ze uit.
Als mijn nichten iets leuks met mijn neven gingen doen en ik vroeg wat leuk, mag ik er ook bij? Dan kreeg ik als antwoord: nee, wij zijn liever alleen met hen. Verschilletje in persoonlijkheden, ik ben blij dat ik niet zo was, maar voelde me wel afgewezen.

Je kunt het linksom of rechtsom draaien, maar het eindresultaat blijft hetzelfde: kind heeft 3 afzeggingen of moet haar verjaardag verplaatsen en dus uitstellen, wat niet leuk is als je 9 bent.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-06-2015 om 23:57

Mooie samenvatting

Carla!

greet

greet

20-06-2015 om 09:09

moni

Ben het niet zo met je eens. Meisje wordt 9. Op die leeftijd kiezen veel meisjes volgens mij toch echt al voor 'vriendinnen'. En zelfs al doen ze dat niet, dan houden moeders ze daar meestal aan? Tenzij je al ja gezegd hebt op een feestje, ik zorg er dan ook altijd voor dat uitnodigingen op tijd de deur uitgaan. Ik heb nl ook 2 kinderen jarig in deze periode, maar iedereen komt altijd. Één keertje maar niet, in kleuterperiode, toen een ander feestje spannender geacht werd door een vriendje. Met die vriendschap is het niet meer goedgekomen. (Hakte er overigens flink in bij gevoelig kind hier, maar hier was al ja gezegd, ik vond dat erg vervelend)
Een week verzetten is natuurlijk geen probleem, maanden zou ik zeker niet doen. (Daarmee zeg je eigenlijk juist dat het een probleem is dat de niet-komers niet komen. Nee hoor!)

Juno

Juno

20-06-2015 om 10:34

Plannen

Als je een kind hebt dat eind van het schooljaar of in de zomervakantie jarig is moet je goed plannen wanneer je het gaat vieren. TO is te laat met uitnodigen waardoor veel meiden niet meer kunnen. Het niet samen willen vieren begrijp ik wel, met één iemand valt het nog wel te organiseren maar ga je met meer ouders om de tafel dan wordt het al lastig om een datum te prikken voor alleen het overleg.
Zo, en nu ga ik naar moeder van een vriendje van jongste om een feestje te regelen.

creabea

creabea

22-06-2015 om 09:54

ja, maar is dat zo?

In het bericht van TS proef ik dat haar dochter blijkbaar niet zulke goede vriendinnetjes heeft dan gedacht, of dat maakt TS op zijn minst ervan. Het zou best kunnen hoor, dat ze te laat is met de uitnodigingen, maar de opmerking "(waaronder haar 'beste' vriendin) hebben aangegeven liever naar het feestje van andere klasgenootjes te gaan" is wel wrang.

Lastig, Judith. Zoals je het stelt zou ik zeggen: laat de 3 afzeggers zitten en vier het feestje fijn met 4 vriendinnetjes (voor een slaapfeestje druk genoeg). Aan de andere kant -maar dat kan ik niet goed inschatten vanaf hier- bestaat er het gevaar dat je op zich aardige vriendschappen van je dochter hiermee beschadigt. Mijn ouders hadden daar een handje van: als er een keer iets onwelgevalligs was gebeurd met/bij een vriendje of vriendinnetje, dan praatten mijn ouders wel zodanig op mij in dat de vriendschap al snel bekoelde. Dat kon gaan om een feestje waar ik een keer niet werd uitgenodigd (zie je wel, ze willen je er gewoon niet bij hebben), of iemand die niet op mijn feestje kwam vanwege een sporttoernooi op dezelfde dag (mijn moeder zwaar beledigd dat MIJN kinderfeestje moest wijken voor zoiets) of een (verder heel gezellig) buurmeisje dat altijd wilde komen spelen als ze niet met iemand van school had afgesproken bijvoorbeeld. Mijn ouders vonden dat buurmeisje mij zag als 'reserve' en dus hebben ze die vriendschap ontmoedigd. Wij zijn in mijn jeugd een keer verhuisd naar de andere kant van het land en volgens mijn ouders had ik toch geen echte vrienden op de oude school. Nu denk ik dat dat best meeviel, er was zelfs 1 vriendinnetje dat voor de deur heeft gestaan bij het nieuwe adres en een ander vriendinnetje moest bijna huilen omdat ik ging verhuizen....Maar mijn ouders vonden het niet belangrijk om die vriendschap in stand te houden - zij hebben zelf dus ook geen vrienden

Ik zeg niet dat jij vriendschappen interpreteert zoals mijn ouders dat deden voor mij, maar pas daar een beetje voor op. Ik heb een tijdje gedacht dat ik nergens bij hoorde, maar dat lijkt met terugwerkende kracht deels aan mijn ouders gelegen te hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.