Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagsfeestje


Annelous10

Annelous10

03-07-2023 om 09:50 Topicstarter

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad wel wat ‘gekleurd’ ben door wat minder prettige ervaringen met de mama in kwestie. Hier gebeuren speel afspraakjes ook spontaan hoor en meestal ook met meerdere kids tegelijk met wie er zin heeft om aan te haken. De speel afspraak die ik als voorbeeld noemde kwam tot stand omdat moeder dit voorstelde omdat haar zoon graag weer eens wilde afspreken met onze zoon want al weer lang geleden enz. Dus echt om weer eens iets samen te doen na hun verhuizing. Ik vind het dan wel gek dat er ook andere kinderen worden uitgenodigd want mijn zoontje had zich verheugd op een middagje ‘bijkletsen’ met zijn oude maatje. Maar goed dit heeft inderdaad niets met het feestje te maken maar meer als voorbeeld dat er wat vaker miscommunicatie is geweest tussen ons in het verleden (en ja ik daar echt wel open over ben geweest maar op meerdere momenten mijn neus heb gestoten). Maar goed, het gaat inderdaad om het feestje van mijn zoontje dus ik laat het maar los. Het wordt voor hem hoe dan ook leuk met zijn vriendjes ook als dit jongetje niet kan komen. 
Misschien ben ik ook wel wat van de oude stempel als het gaat om normen en waarden. Ik zou mijn kind niet laten kiezen welke activiteit het leukste vindt. Ik zou hem laten gaan naar het feestje waar hij als eerste de uitnodiging van heeft geaccepteerd. Bedankt voor jullie reacties, ik laat het los 

Daddy_gijs schreef op 03-07-2023 om 09:36:

Hoe los je dit voor je eigen feestjes op?
Dus als je moet kiezen tussen een BBQ met de buren of een etentje met een vriendin?
Kies je dan ook "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" of kies je dan dat event waar je het meeste waarde aan hecht?

Ik vind wel dat het vriendje zou moeten kiezen, zonder dat de activiteit daarbij van belang is. Maar bij jongere kinderen is dat natuurlijk lastig.

De keus voelt nu materialistisch ipv empathisch... en dat steekt inderdaad.

De activiteit kan volgens mij ook best een factor zijn. Als ik op de koffie zou bij een vriendin, maar blijkt dat mijn broer dan toevallig nèt zijn verjaardag viert, dan zeg ik de eerste afspraak af. Maar als die vriendin dan vervolgens iets blijkt te hebben dat ik leuker of belangrijker vind (van een lift nodig hebben naar de dierenarts tot concertkaartjes) dan vind ik dat ik alsnog die verjaardag van mijn broer af kan zeggen. 

Mijn broer zal dat snappen en als het andersom was, zou ik het ook begrijpen. 

Er zijn heel veel factoren van belang als je een keuze moet maken als je 2 feestjes op dezelfde dag hebt. Voor jezelf vaak al moeilijk en zeker voor een kind.  De "regel" dat je naar het feestje gaat van degene van wie je het eerst de uitnodiging had ontvangen vindt ik een drogreden. Hier werden feestjes vaak in het weekend of een vakantie gevierd, bij kinderen die vlakbij elkaar jarig zijn wordt het dan een wedstrijd wie het eerst de uitnodigingen kan uitdelen. Been there done that. De moeder van hibje boos,  haar prinsesje was eerst dus mijn dochter moest daar komen. Terwijl ik vond dat dochter vorig jaar bij hibje was geweest en dit jaar dus naar de andere verjaardag kon gaan.
Als oma was overleden en de uitvaart op die dag was geweest had dochter naar geen van beide verjaardagen gegaan.  En laatste afscheid van oma kan alleen dan een niet volgend jaar nog een keer. 
Zelf moest ik onlangs kiezen tussen de verjaardag van zwager of de bruiloft van een vriendin. Jammer voor zwager maar dat compenseren we volgend jaar wel weer.

Neemt niet weg dat je bij jonge kinderen die keuze wel moet begeleiden als ouder.  Benoemen dat x een goede vriend is sinds de peuterspeelzaal en y pas net in zijn klas zit.  Dat schaatsen met y een leuke activiteit is maar dat x en zijn ouders ook heel veel werk hebben gemaakt van de griezelspeurtocht in het park. Dat je je snel angstige kind makkelijk kunt halen als het te eng is als hij naar speurtocht gaat.  Dat halen van de ijsbaan wat moeilijker is, omdat de auto bij de garage staat. 

Ik vind ook dat de eerste uitnodiging niet automatisch voorgaat, tenzij er al is toegezegd bij de eerdere uitnodiging dat hij komt. Dan zeg je alleen nog (deels) af als er onvoorziene belangrijke zaken zijn (zoals bv een uitvaart of kind kan opeens afzwemmen of zo).

Jesse_1 schreef op 03-07-2023 om 11:57:

Ik vind ook dat de eerste uitnodiging niet automatisch voorgaat, tenzij er al is toegezegd bij de eerdere uitnodiging dat hij komt. Dan zeg je alleen nog (deels) af als er onvoorziene belangrijke zaken zijn (zoals bv een uitvaart of kind kan opeens afzwemmen of zo).

Maar als die eerdere uitnodiging nou bij nader inzien niet kan tippen aan iets dat later wordt aangekondigd? Jij hebt het alleen over dingen die moeten - een uitvaart of afzwemmen. Maar als er iets leukers tussen komt? Een verjaardag van het beste vriendje, een vrijkaartje voor het circus of opa en oma die last minute een huisje hebben geboekt en jullie uitnodigen? Het is niet aardig voor de jarige en je hebt dan beslist wat goed te maken, maar ik vind dat je in zo'n geval best voor het leukere alternatief mag kiezen. 

yette schreef op 03-07-2023 om 13:18:

[..]

Maar als die eerdere uitnodiging nou bij nader inzien niet kan tippen aan iets dat later wordt aangekondigd? Jij hebt het alleen over dingen die moeten - een uitvaart of afzwemmen. Maar als er iets leukers tussen komt? Een verjaardag van het beste vriendje, een vrijkaartje voor het circus of opa en oma die last minute een huisje hebben geboekt en jullie uitnodigen? Het is niet aardig voor de jarige en je hebt dan beslist wat goed te maken, maar ik vind dat je in zo'n geval best voor het leukere alternatief mag kiezen.

Het zijn beiden kinderfeestjes toch? Ik plan de feestjes altijd ruim op tijd (2 of 3 weken tevoren)  en vraag ook altijd om bevestiging dat mensen komen. Bij een feestje thuis kan ik dan al spullen kopen (zoals knutselspullen) of bij een feestje buiten de deur kan ik alvast kaartjes bestellen of een reservering plaatsen. Als vervolgens een kind een week of korter voor het feestje nog even laat weten niet te komen omdat er ineens een ander komt met een feestje dan baal ik echt.

nee, zo werkt dat toch niet. Dochter heeft pas ook met een vriendin afgesproken. Komt er een andere vriendin die ze leuker vindt met de vraag of ze mee wilt gaan. Dan zeg ik ook, nee je hebt al met vriendin afgesproken. Ga je toch ook niet zeggen, zeg eerste vriendin maar af.

yette schreef op 03-07-2023 om 13:18:

[..]

Maar als die eerdere uitnodiging nou bij nader inzien niet kan tippen aan iets dat later wordt aangekondigd? Jij hebt het alleen over dingen die moeten - een uitvaart of afzwemmen. Maar als er iets leukers tussen komt? Een verjaardag van het beste vriendje, een vrijkaartje voor het circus of opa en oma die last minute een huisje hebben geboekt en jullie uitnodigen? Het is niet aardig voor de jarige en je hebt dan beslist wat goed te maken, maar ik vind dat je in zo'n geval best voor het leukere alternatief mag kiezen.

Ik vind dat onbehoorlijk. Een eenmaal geaccepteerde uitnodiging staat en dan vind ik het feit dat er iets leukers langskomt niet voldoende reden om op die toezegging terug te komen. Bij overmacht ligt dat anders.

Ik vind niet dat het kind moet kiezen voor eerste uitnodiging als er nog niet is bevestigd dat hij gaat. Ik zou aan kind vragen naar welk van de verjaardagsfeestjes hij wil die dag. En dan niet om wat ze gaan doen maar om de jarige.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

03-07-2023 om 20:40

Daddy_gijs schreef op 03-07-2023 om 09:36:

Hoe los je dit voor je eigen feestjes op?
Dus als je moet kiezen tussen een BBQ met de buren of een etentje met een vriendin?
Kies je dan ook "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" [...]


yette schreef op 03-07-2023 om 10:23:

De activiteit kan volgens mij ook best een factor zijn. Als ik op de koffie zou bij een vriendin, maar blijkt dat mijn broer dan toevallig nèt zijn verjaardag viert, dan zeg ik de eerste afspraak af. 

Ik bedoelde te zeggen: als het ene feestje 'beetje suf' is (zeg bowlen), maar bij iemand waar de populaire jongen echt goed bevriend mee is.... en het andere feestje is iets waanzinngis (zeg laser-gamen) maar bij iemand waar de populaire jongen iets minder mee bevriend is.... zou die populaire jongen moeten kiezen voor zijn goede vriend, boven de iets mindere vriend.

Althans, zo doe ik dat bij mijn eigen feestjes wel: de waanzinnig lekkere BBQ met mijn suffe buren (en dat zijn in mijn geval ook maar buren) of een suffe film met een goede vriend van mij.... zal ik voor de suffe film gaan voor de goede vriend gaan.

Dat is bij een 8-jarig (ik zeg maar wat) toch lastiger => die kiest voor het leukste event... (zonder aanziens des persoons... so to speak). Daarmee wordt een verjaardags-feestje een materiele competitie (en ik kan begrijpen dat dat steekt) 



Maar inhoud van de activiteit speelt wel degelijk mee. 

Ik denk dat het ook uitmaakt hoe e.e a. gegaan is en hoe de omgang met de andere partij is.

Ik merk hier dat steeds meer ouders al tig weken van te voren een datum vast willen leggen en niet perse omdat ze iets moeten reserveren ofzo. Op zich moeten ze dat natuurlijk zelf weten maar dan is de kans op afzeggingen wel groter. Mijn zoon kreeg meteen in de eerste schoolweek een uitnodiging van een klasgenootje; feestje was half oktober ruim 6 weken later. Bleek toen we half sept het jaaroverzicht van scouting kregen dat ze precies dat weekend op kamp zouden gaan. Ik snap wel dat hij dat leuker vindt, dus feestje alsnog afgezegd. Jarige had nog genoeg tijd om iemand anders te vragen, dat wel.

Due-scimmie schreef op 03-07-2023 om 19:51:

Ik vind niet dat het kind moet kiezen voor eerste uitnodiging als er nog niet is bevestigd dat hij gaat. Ik zou aan kind vragen naar welk van de verjaardagsfeestjes hij wil die dag. En dan niet om wat ze gaan doen maar om de jarige.

Vind ik soms wel een lastige. Het is meestal wel vanzelfsprekend dat je naar het feestje van je beste vriend(in) gaat. Maar uit verplichting naar een feestje gaan terwijl de activiteit je echt niet ligt; daar wordt het voor alle partijen ook niet gezelliger op. 

Ik vind het dan ook wel praktisch als de uitnodiging duidelijkheid geeft over wat ze gaan doen, dan kun je vooraf bekijken of het handig is om toe te zeggen dat je komt. Oudste ging ooit naar het feestje van een vriendje, gingen ze naar een klimbos, wisten we dus niet van te voren. Hij had mega hoogtevrees en durfte dat echt niet; zat dus ruim 2 uur in zn uppie op een bankje terwijl de rest lol had, dat is ook niet leuk. Nou is het niet erg om eens iets niet leuk te vinden, die ervaringen horen er ook bij maar dat hoeft ook niet telkens.

Annelous10

Annelous10

03-07-2023 om 22:06 Topicstarter

Het gaat me er ook niet zo om dat iemand niet zou mogen kiezen. Ik zou trouwens niet een bbq met de buren afzeggen voor een etentje met een vriendin. De buren hebben toch op je gerekend. En dan,”ja sorry maar een etentje met een vriendin vind ik leuker dus doeiii” Zou ik echt niet netjes vinden en ook niet doen. Dan plan je dat etentje met vriendin toch op een andere dag? En ja als er plotseling een bruiloft of iets van die orde voorbij kwam, iets wat je 1 keer mee maakt zeg maar dan zou iknatuurlijk de bbq wel verzetten. Maar dit gaat om een kinderfeestje. En het kwam bij mij erg over van “hij heeft het zooooo druk, ff zijn agenda checken of hij een gaatje heeft voor een feestje bij jullie en als het leuk genoeg is dan kunnen we zelfs wel iets afzeggen ” .. Maar goed, ik weet niet hoe ze het met dat andere feestje hebben opgelost want blijkbaar voldoet onze activiteit aan de wensen en komt hij alleen naar ons. Oeee ik klink echt heel zuur nu hè.. Ons kind is blij en verheugd zich erg op zaterdag, daar gaat het om! Bedabkt voor jullie reacties. Zie ik het toch wel een beetje in een ander daglicht. Heb ik soms nodig 

Annelous10

Annelous10

03-07-2023 om 22:09 Topicstarter

en nee ik heb ze niet gedwongen want ik heb heel netjes gezegd dat ik het begreep en het natuurlijk ook druk is einde schooljaar en we wel afwachten wat ze kiezen. Knap hè 

Annelous10 schreef op 03-07-2023 om 22:06:

Het gaat me er ook niet zo om dat iemand niet zou mogen kiezen. Ik zou trouwens niet een bbq met de buren afzeggen voor een etentje met een vriendin. De buren hebben toch op je gerekend. En dan,”ja sorry maar een etentje met een vriendin vind ik leuker dus doeiii” Zou ik echt niet netjes vinden en ook niet doen. Dan plan je dat etentje met vriendin toch op een andere dag? En ja als er plotseling een bruiloft of iets van die orde voorbij kwam, iets wat je 1 keer mee maakt zeg maar dan zou iknatuurlijk de bbq wel verzetten. Maar dit gaat om een kinderfeestje. En het kwam bij mij erg over van “hij heeft het zooooo druk, ff zijn agenda checken of hij een gaatje heeft voor een feestje bij jullie en als het leuk genoeg is dan kunnen we zelfs wel iets afzeggen ” .. Maar goed, ik weet niet hoe ze het met dat andere feestje hebben opgelost want blijkbaar voldoet onze activiteit aan de wensen en komt hij alleen naar ons. Oeee ik klink echt heel zuur nu hè.. Ons kind is blij en verheugd zich erg op zaterdag, daar gaat het om! Bedabkt voor jullie reacties. Zie ik het toch wel een beetje in een ander daglicht. Heb ik soms nodig

Nogal

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.