Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verhuizing naar andere plaats

Dit is voor mij de eerste keer dat ik een vraag stel via een forum, dus als het misschien niet helemaal duidelijk is…. mijn excuses alvast…

Ik zou graag willen weten hoe ik mijn dochter van 9 kan voorbereiden op een verhuizing naar een andere plaats? ik ga samenwonen met mijn vriend in een andere plaats en dus er zal voor haar ( na 8 jaar als alleenstaande mama voor haar hebben gezorgd) behoorlijk veel gaan veranderen. Het plan is om nog voor de zomervakantie over te gaan, zodat ze daar ook nog kan gaan wennen aan een andere school. Daarnaast vraag ik me ook af of dit wel het juiste moment is om te gaan samenwonen, omdat ze zometeen naar groep 7 gaat… en dus een belangrijk jaar op de basisschool. Ik zie veel verschillende verhalen hierover, zowel positief als negatief… vandaar dat ik misschien iets meer bevestiging zoek voor mezelf met de beslissing die ik heb gemaakt. Ze heeft op dit moment af en toe aardig wat driftbuien en wil haar zin echt graag doordrammen…. ( nou denk ik dat dat ook leeftijd gerelateerd kan zijn, want ze weet nog niets van de plannen af). Maar ik vind wel dat ik dat in mijn achterhoofd moet houden.

En juist daarom wil ik graag advies in hoe ik haar het beste hierop kan voorbereiden…

Helena

Helena

11-05-2016 om 17:33

Geen drama maken

Gewoon verhuizen en ze went vanzelf. Groep 7 is belangrijk, groep 8 is belangrijk, naar de middelbare school is belangrijk, zo kun je van alles bedenken.

Haar eerste reactie zal zijn dat ze niet wil, want kinderen willen natuurlijk geen verandering, maar je hebt al besloten, dus je verhuist gewoon en dan maakt ze van de zomer misschien al vriendinnetjes in de straat voor ze naar school gaat.

Leuk vooruitzicht verhuizen.

Noet

Noet

11-05-2016 om 17:37

voorbereiden,

begin nu wel met voorbereiden want het schooljaar is nog maar 8 weken.
Het is maar de vraag of een nieuwe school dat nog wel ziet zitten

Voor mijn kind zou zo kort dag echt niet werken die heeft daar wel een maand of wat voor nodig, zeker als het voor haar out of the blue komt.

Heb je nooit aan haar gevraagd hoe ze het zou vinden om samen met je vriend in een huis te gaan wonen?
Wat vind haar vader hier van?

Angela67

Angela67

11-05-2016 om 17:42

geen 'keuze' geven

ik zou not in the slightest suggereren dat het misschien nog uitgesteld of veranderd kunnen worden, als je het eenmaal zegt.
Dat zou erg verwarrend kunnen zijn.
Dus als dit je beslissing is, dan is dat 'm en kun je natuurlijk zo goed mogelijk haar helpen met vragen/zorgen/vooruitzichten.
maar als je zelf nog twijfelt dan moet je dat niet bij haar neerleggen.
ze is te jong om daar keuzes in te maken.
gr Angela

@nnemoon

@nnemoon

12-05-2016 om 08:26

Ook geen keuze geven.

Ik zou haar net als Angela67 geen keuze geven, dit is de beslissing en we gaan er samen iets van maken. Probeer haar wel te betrekken in de keuze van de nieuwe school en de inrichting van haar kamertje bijvoorbeeld. Ik zou zo snel mogelijk actie ondernemen want tot aan de zomervakantie gaat sneller dan dat je denkt.

lieverdje

lieverdje

12-05-2016 om 11:08

ze weet er nog niks van?

en je wil nog voor de zomervakantie over? Dat vind ik niet zo handig, eerlijk gezegd. Ik weet niet hoever weg de toekomstige woonplaats is: misschien kun je daar wel al gaan wonen en je dochter nog een paar weken naar de huidige school brengen, of je blijft tot de zomervakantie, en laat haar een dagje meedraaien op de nieuwe school.

"Daarnaast vraag ik me ook af of dit wel het juiste moment is om te gaan samenwonen, omdat ze zometeen naar groep 7 gaat… en dus een belangrijk jaar op de basisschool."
Ja zeg, elk jaar is belangrijk. In groep 8 verhuizen is zielig, in de brugklas verhuizen is ook zeker niet handig.... zo kun je wel even doorgaan! Heb je nou je grote liefde gevonden, klikt het tussen hem en je dochter? Wat wil je nu eigenlijk? Laat dat eerst helder zijn, dan voorkom je m.i. ook een hoop driftbuien en tegendraadsheid. Ik heb zelf heel makkelijke kinderen, maar als we onduidelijk zijn over het een en ander (gebeurt wel eens) dan gaan ze ook sputteren.

Triva

Triva

12-05-2016 om 16:22

Lieverdje

Voor de zomervakantie wisselen van school is juist wel verstandig omdat je dan al vriendjes kunt maken voor die zes weken en kinderen maken zich die zes lange weken minder druk over de nieuwe school. Ik ben het wel eens met dat je te laat bent om je kind dat nu te vertellen. Dat had anderhalve maand geleden ook wel gekund.

hoe is het nu?

Ik neem aan dat jullie al wel in weekenden bij je vriend zijn? Hoe gaat het dan met je dochter?

lieverdje

lieverdje

13-05-2016 om 14:22

Triva

op zich ben ik ook wel voor een wissel vóór de vakantie, maar als TS haar dochter nog niets heeft verteld, dan is er haast geen tijd meer om voor de vakantie te wisselen. Haar dochter moet toch ook even tijd hebben om om te schakelen, lijkt me! Dan zou ik een keer kennis komen maken op de nieuwe school (dan kun je ook al vriendjes maken, is hier de ervaring en de echte overstap tot na de vakantie bewaren.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-05-2016 om 22:00

Ach, kinderen zijn flexibel

In mijn jeugd ben ik ook diverse malen verhuisd, het hele land door. Voor het werk van mijn vader. Van Brabant naar Friesland naar Drachten. De eerste keer was halverwege de brugklas (voorjaarsvakantie), de 2e keer tussen 4e en 5e VWO. Mijn broertje en zusje waren 3 en 5 jaar jonger, dus zaten resp. in groep 4 (en ), en de 2e keer in 2e en groep 8. Dus wat is een goed moment? Ik kan me ook echt niet herinneren dat wij mochten meebeslissen, nou ja, wel een beetje. Gek genoeg de eerste keer meer dan de 2e, dus meer meedenken toen we jonger waren. En we hebben er niets ergs aan overgehouden.

Niet allemaal Marjolein

Ik had ook zo'n jeugd, mijn vader kreeg steeds betere banen elders. Voor mij prima, maar mijn zus heeft het er nog over en er voor gezorgd dat haar kinderen op een plek bleven.
Soms is het niet anders maar niet ieder kind is flexibel. En toch gebeurt het. Omdat de belangen van het hele gezin ook tellen. Soms moet iets buigen en is er een nadeel. Het is niet anders. Je weegt het zo goed mogelijk af.

tante Sidonia

tante Sidonia

13-05-2016 om 23:37

voorbereiden kan helpen.

Geef haar wat fotoś van het nieuwe huis en het oude huis. Geef aan waar zij gaat slapen. Maak afspraken over haar n ieuwe kamertje.
Zet voordelen en nadelen op een rijtje voor haar. Maak een overzicht een kalender waarin duidelijk staat wanneer jullie naar het nieuwe huis gaan om te klussen enzo en wanneer de verhuizing excact is.

Noet

Noet

14-05-2016 om 06:39

Marjolein

en er is een heel groot verschil met jouw situatie.
Jullie gingen als gezin steeds verhuizen.

Hier verandert de gezinssituatie ook nog eens.

En wat ik ook nog mis in het verhaal: de vader van het meiske is die het eens met deze verhuizing?

knurf

knurf

14-05-2016 om 08:45

brrr Marjolein

Ik ben als kind ook heel vaak verhuisd, en ik vond het verschrikkelijk. Ik weet nog goed dat ik op mijn 9e besloot dat het geen zin had om vriendjes te maken, omdat we binnenkort toch weer weg zouden zijn (ik had gelijk). Ik heb daar nu, als volwassene, nog steeds last van. Moeite met aarden, zeg maar.

Jaina

Jaina

14-05-2016 om 09:06

Precies

Het gaat hier niet om een gewone verhuizing of schoolwissel maar ook om een flinke verandering in de gezinssituatie. Ik zou niet zo maar zonder uitgebreide voorbereiding gaan samenwonen met mijn vriend. Ik zou dat ook alleen doen als de kinderen er echt achterstonden. Ik vind dat echt wezenlijk anders dan gewoon als gezin te verhuizen. Ik zou dat echt niet zo maar doen want de kans op mislukken is zeer aanwezig. Samengestelde gezinnen zijn vrij delicaat en je wilt in elk geval vanuit een positief uitgangspunt beginnen.

Vera

Vera

14-05-2016 om 09:32

Twijfel

En TO, ik lees in jouw verhaal dat je toch ook nog wat twijfel hebt.

Hoe lang ken je je vriend?

Hoe lang Kent je dochter je vriend?

Heeft je vriend kinderen?

Hebben jullie al vaker langere tijd samen doorgebracht?

Hoe gaat het tussen hen?

Het verhuizen is nl. 1 ding (daarover beslis jij, al zou ik kind daar niet teveel mee overvallen), maar het gaan samenwonen is een misschien voor haar nog veel gevoeliger ding.

En waarom komt je vriend niet bij jullie wonen of gaan jullie niet in jullie plaats samenwonen?

OO1974

OO1974

20-05-2016 om 14:37 Topicstarter

Dank voor de reacties

allen hartelijk dank voor jullie reacties.... Ik lees verschillende reacties en visies en dat heeft wel voor verduidelijking gezorgd.
Ik en mijn vriend zijn al bijna 2 jaar samen en zijn eigenlijk alle vrije momenten, dagen, weekenden en vakanties samen ( vaak ook met mijn dochter) en dat gaat helemaal goed en voelt prima. Ze kan het ook erg goed met hem vinden. Daar ben ik ook niet bang voor. Mijn voornaamste "angst" was eigenlijk dat het misschien haar schoolresultaten zou kunnen gaan beïnvloeden. Qua vriendschappen die ze dan gaat verliezen maak ik me geen druk, want nu heeft ze niet echt "hartsvriendinnen". Ze kan het met iedereen wel ok vinden en soms ook niet, maar ze maakt ook wel snel een klik met andere kinderen...
en idd.. ik heb haar ook gepolst over hoe zij het zou vinden om te gaan verhuizen en dat werd niet echt als leuk gevonden. Hoewel ze het echt reuze naar haar zin heeft. En ze heeft daar ook een eigen slaapkamer die ze ook echt als "haar" slaapkamer beschouwt.
En wat betreft haar vader... die zal het ook zeker niet leuk vinden, want we gaan dan ruim 3 kwartier verder weg wonen. Helaas is het niet mogelijk om bij mij te komen wonen want mijn vriend heeft een koophuis en wat op dit moment alles behalve gunstig is om te gaan verkopen.
Ik volg voor het eerst sinds hele lange tijd mijn hart en doe wat ik vind wat het beste is. Ik luister naar mijn dochter en probeer er samen met haar een weg in te vinden en te begeleiden. De bedoeling is dat ze nu zou kunnen gaan wennen af en toe een dag op een andere school, zodat ze ook nog rustig afscheid kan nemen van de oude school.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie meningen... waardeer het enorm....

Alicia

Alicia

20-05-2016 om 15:10

vader

Misschien kan je dochter bij haar vader gaan wonen? Dan hoeft zij niet uit haar vertrouwde omgeving weg.

mieke

mieke

20-05-2016 om 15:23

Ik zou het toch nog maar eens heel goed met je ex bespreken. Hebben jullie co-ouderschap? En als het om een om het weekend gaat ga jij dan voortaan altijd heen-en-weer rijden. En wat doe je als je dochter op een door-de-weekse dag even bij haar vader langs wil gaan.

Het heen-en-weer reizen dat je nu hebt met je vriend krijg je dus straks met je ex. Je dochter zal haar vader willen blijven zien en je kan niet van je ex verwachten dat hij dan steeds 1,5 uur gaat rijden om zijn dochter op te halen of weer weg te brengen.

Noet

Noet

20-05-2016 om 15:24

vader

vader moet toestemming geven voor deze verhuizing en zal best dwars kunnen gaan liggen. Wat Alicia ook al zegt: kan ze niet bij haar vader gaan wonen? Of als je pech hebt eist vader dat zelfs.

Alicia

Alicia

20-05-2016 om 16:06

voor het eerst je hart volgen

Ik kan er niks aan doen, maar ik word altijd een beetje kribbig als ik zoiets lees. Ik vind dat zo'n dooddoener. Alsof je heel zielig bent en altijd in een gangkast opgesloten hebt gezeten. Je bent toch geen puber? Gedraag je naar je verantwoordelijk, je hebt een kind om rekening mee te houden.

Jaina

Jaina

20-05-2016 om 16:11

Die vader

Die was er niet in je eerste berichtje. Dat veranderd de zaak wel. Ik zou voor je de verhuisplannen echt concreet maakt eerst maar eens met hem met overleggen. Het kan namelijk zijn dat hij naar de rechter zal stappen omdat hij het hier niet mee eens is. En de kans is er dat hij dan gelijk zal krijgen. Sowieso zou ik het wel netjes vinden om met hem te overleggen.
En nee je mag nog niet aan je zelf denken. Kind komt op de eerste plaats.

Mijntje

Mijntje

20-05-2016 om 17:56

driftbuien

Je dochter vertoont nu al 'lastig gedrag' (driftbuien) schreef je. En dan wil je zonder dat ze het weet haar laten verhuizen. Je schrijft dat je die beslissing in je eentje maakt. Maar zo'n beslissing kan je niet in je eentje maken want je wil haar meenemen en bovendien heeft ze ook nog een vader.
Je zou haar langer aan het idee moeten laten wennen. En als haar vader tegen sputtert en je kind had al aangegeven dat ze niet wil, kan je nog veel meer driftbuien verwachten. Dat vind ik wel zielig. Dit zal idd haar schoolwerk beinvloeden, het enige waar je je zorgen over maakt. Maar nog wel meer vrees ik.

Hortensia

Hortensia

20-05-2016 om 18:17

vader

"En wat betreft haar vader... die zal het ook zeker niet leuk vinden, want we gaan dan ruim 3 kwartier verder weg wonen. Helaas is het niet mogelijk om bij mij te komen wonen want mijn vriend heeft een koophuis en wat op dit moment alles behalve gunstig is om te gaan verkopen."

Het voorstel om je dochter bij vader het hoofdverblijf te geven vind ik een heel realistische. Als vader naar de rechter stapt is de kans namelijk heel reëel dat hij het hoofdverblijf zal worden. Je zult niet de eerste moeder zijn die de liefde volgt en vervolgens lelijk op haar neus gaat kijken.

vraag

Hoe is de omgangsregeling nu?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.