Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annie

Annie

01-12-2015 om 09:27

Ver zien!

Hallo,

Ik ben sinds vandaag nieuw op deze forum. Ik ben op zoek naar mensen die het zelfde mee maken.
Ik heb een dochter van 8 jaar zij ziet soms alles ineens ver weg of dichtbij. We zijn al naar de opticien geweest maar met haar ogen is niks mis.
De huisarts heeft ons nu doorverwezen naar een kinderarts daar hebben we over 1 weken een afspraak.

Zijn hier mensen die dit kennen en ervaring mee hebben?

Ziek?

Heeft ze dat als ze ziek is? Eens in de zoveel tijd zie ik iemand met een dergelijke vraag hier, en vaak hebben kinderen dit als ze ziek zijn, geloof mn als ze koorts hebben. Waarschijnlijk zijn de oude draadjes hierover ("plotseling ver weg zien") verdwenen.
Mijn zoon heeft ook iets dergelijks, die wordt dan heel naar als hij iets kleins naast iets groots ziet staan. Raakt daarvan opeens in de war of zo, ik snap het ook niet goed.

Maar ook bij niet-grieperige kinderen komt dit wel voor. Google maar eens op Alice in Wonderlandsyndroom en schrik niet van de enge dingen die je dan óók tegenkomt. Meestal is het een onschuldig verschijnsel. Ik zou in elk geval de kinderarts vragen of hiervan sprake kan zijn.

Noet

Noet

01-12-2015 om 09:49

vergelijkbaar

ik heb dit vroeger ook gehad, en ook dat het dan ineens een stuk donkerder werd en dan weer licht.

Ook ik ben langs de oogarts en de kinderarts geweest en er is niks gevonden.
Ik heb er ongeveer tot mijn pubertijd regelmatig last van gehad, en daarna was het over.

Volgens de kinderarts kon het met vermoeidheid van je ogen te maken hebben. Ik had het vooral als ik heel ingespannen tv zat te kijken of te lezen.

Laat het vooral wel na kijken, het kan natuurlijk ook minder onschuldig zijn.

Thomas

Thomas

01-12-2015 om 12:46

ik heb het bij een hypo (diabetes)

Als ik een hypo heb (mijn bloedsuikerspiegel te laag is), dan zie ik alles ook verder weg. Heel vreemd. Heel lastig mijn traplopen.

Geen diabeet.

Ik ben geen diabeet, zover ik weet.
Maar bij lage bloedsuiker, dus te laat en/of te weinig eten dan heb ik het ook. Ik heb ook een gelukkig, korte periode, ondergewicht gehad, toen had ik het vaker dan nu.
Of ik het als kind ook had weet ik niet meer.

bieb63

bieb63

01-12-2015 om 15:34

ook gehad als kind

en dan alleen in een donkere kamer, dus in principe in m'n slaapkamer in bed. Dan leek alles ineens heel ver weg (niet dichtbij). Heel raar. Was ook na pubertijd over. Ik kan me niet herinneren dat ik dan ziek o.i.d. was. En verder heb ik (nog steeds) geen bril, dus geen last van 'zien' in het algemeen. Wel een apart verschijnsel.

bertje1

bertje1

01-12-2015 om 15:34

jazeker!

had ik vroeger ook; meestal als ik een beetje ziek was.
kinderen hier ijlen als een gek als ze ziek zijn... dan zien ze niet alles ver weg maar heel groot of diverse monsters, aliens. troosten en proberen 'wakker te maken' met boekje.

Annie

Annie

01-12-2015 om 18:21

vooral s'avond in bed

Ze is er niet ziek onder.
Ze heeft het inderdaad wel vaak s'avonds in bed, maar het komt ook geregeld overdag voor.
Voelen jullie een aanval aankomen? mijn dochter meestal wel.
Ze heeft vooral veel hoofdpijn als ze een aanval heeft.

Migraine

Dan zou het migraine kunnen zijn. Oculaire migraine? Enfin, goed dat je even naar de kinderarts gaat.

"Gewoon" plotseling ver weg of dichtbij zien (zonder pijn) komt meer voor, als je googelt kom je direct op allerlei fora waar mensen dat verschijnsel beschrijven.

Annie

Annie

02-12-2015 om 11:13

Bijzonder

Ik ben op onderzoek uit gegaan.
Hierbij denk ik inderdaad dat ze migraine heeft. Dit laat ik nog verder uitzoeken door de kinderarts.

Maar ik kwam ook het ALice in Wonderland Sydroom tegen. Daarbij kan je dus ver weg of dichtbij zien.
Heeft iemand daar wel eens van gehoord?

Annie

Ik heb dat hierboven al twee keer gesuggereerd geloof ik
Ik zou beide opties aan kinderarts overleggen. Die kan haar verder beoordelen.

Annie

Annie

02-12-2015 om 12:05

Anneque

sorry klopt inderdaad.
Komt denk ik door alles wat ik nu aan het lezen ben om meer duidelijkheid te krijgen wat ze doormaakt.
Ik vindt het lastig te begrijpen hoe zij zich voelt.

Snap ik hoor!

En je maakt je zorgen natuurlijk. Gelukkig kun je gauw bij de kinderarts terecht.

Annie

Annie

14-12-2015 om 14:57

kinderarts

Hallo Allemaal,

Het is al weer even geleden. Maar we zijn vorige week bij de kinderarts geweest.
Ze heeft inderdaad het Alice in wonderland syndroom. Er wordt voor de zekerheid nog een scan gemaakt om te kijken of het geen epilepsie is. Dat is nog spannend.
Het is nog moeilijk te begrijpen hoe het nu precies in elkaar zit. Maar we kunnen haar nu wel makkelijker begeleiden als ze bang is of ver ziet.
Helaas konden ze niet zeggen hoelang het gaat duren voordat ze eroverheen gegroeid is.

Kijk aan

Gelukkig niet iets heel ernstigs. Goed dat je gegaan bent.
Sterkte nog met de scan. Die wordt vast voor de zekerheid gemaakt, maar dat is evengoed altijd even spannend natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.