Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Veilig leren lezen

Nu ik toch heb besloten mijn dochter naar GR3 te doen.. Wil ik daar meteen op inhaken en haar al een beetje gaan voorbereiden.

Zo begreep ik dat ze boekjes krijgen te lezen uit VEILIG LEREN LEZEN.
en rekenen uit de boekjes DE WERELD VAN DE GETALLEN.

Alleen nu zijn er diverse niveaus in lezen maan ster raket zonnetje. ( of andere volgorde ?) Maar waar kan ik deze kopen ik zie overal wel boekjes verschijnen MP-BOL-Zwijsen Etc... maar waar kan ik het niveau vinden van de boekjes?
en wat kan ze eventueel nog meer al een beetje gaan oefenen mijn dochter is heel leergierig en zit elke morgen al met der blauwe koffertje van JUMBO ik leer lezen te doen. dus denk dat ze dit ook wel interessant vind alleen wie kan mij opweg helpen???

Triva

Triva

20-04-2016 om 10:13

leesboekjes koop je niet maar

die leen je in de bibliotheek. Een kind leent gratis.

Triva

Triva

20-04-2016 om 10:13

en op de rug

zie je welk niveau het is (avi start dus vaak).

Hanne.

Hanne.

20-04-2016 om 10:26

wat bedoel je

En wat bedoel je met dat je besloten hebt om je dochter naar groep 3 te doen? Per direct of per volgend schooljaar?

Als het per direct is neem ik aan dat er vanuit school een plan is om haar op het zelfde niveau te krijgen als de klas.

Als het per volgend jaar is hoef je helemaal niets te doen om haar voor te bereiden. Alles wat ze moet leren leert ze volgend jaar. Ik zou hoogstens kijken waar haar interesse ligt en daar op aansluiten. Heeft ze interesse in letters dan kan je een letter spelletje doen (rijmen, woordenslang, woorden met de zelfde letters verzinnen). Heeft ze interesse in cijfers kan je simpele rekenspelletjes/sommetjes doen (we hebben nog 5 koekjes in de trommel, hoeveel koekjes kunnen we dan allemaal pakken. En houden we dan nog over?)

Boekjes zou ik inderaad in de bieb halen. En dan Avi start, als ze gaan lezen zijn ze vaak in no-time naar het volgende niveau. Zonde om aan te schaffen. Hier hebben ze ook samenlees boekjes, dan lees jij voor en kan het kind af en toe een simpel woord lezen. Werd hier heel leuk gevonden.

En vooral

Ga met je kind samen naar de bieb en laat haar zelf zoeken. Misschien vindt ze het wel juist leuk om prentenboeken (zelf) te lezen. Of weet ik het wat. Plezier erin is het belangrijkste.
Ik geloof niet zo in "onveilig" leren lezen, dus laat haar lekker begaan.

infinity

infinity

20-04-2016 om 10:32 Topicstarter

ik zal haar eens meenemen. ik heb wel al via MP boekjes gekocht vind ook wel prettig gewoon wat bij de hand te hebben. Letters is meer haar ding als cijfers - op het moment - ik ga haar in de mei vakantie maar eens inschrijven en boekjes zelf uitzoeken is indd ook wel een optie. alleen dacht als de school dit hanteert is het wellicht makkelijker om in die richting ook te gaan lezen. zelf vind ik voorwerk en thuis bijwerken erg leuk om te doen en belangrijk een handje bijdragen voel ik mij erg prettig bij sommige doen indd niets en laten wat erop school gebeurd op school en thuis spelen . ieder zijn ding en nee ze speelt uiteraard ook met alle vriendinnetjes hoor no worry ze zit niet op gesloten in de kamer om hele dagen te blokken !

thnx voor de tips...

Triva

Triva

20-04-2016 om 12:02

hmm

als je zorgt dat je twee wk voor het dat de school begint wat boekjes haalt ben je vroeg genoeg. Die aviboekjes zijn allemaal heel snel weg in de bieb in september. Verder moet je die dingen echt niet kopen. Binnen drie weken zijn ze dat niveau voorbij en in die drie weken kunnen ze wel een boekje per dag lezen.

leren lezen

Doe je niet alleen met boekjes. Kinderen lezen alles wat los en vast zit, vooral in het begin als ze begrijpen dat er overal iets te lezen valt. Op straatbordjes, op het pakje boter of de jam, het boek dat je moeder leest, kattenvoer, brievenbussen.

V@@s

V@@s

20-04-2016 om 14:59

een kind leent gratis

Daar wil ik even op ingaan. Dat is niet overal zo. Misschien in jouw gemeente, maar er zijn ook gemeentes waar kinderen ook betalen (of waar de bieb helemaal is wegbezuinigd).

Niki73

Niki73

21-04-2016 om 16:59

Niet voorbereiden

Een kind leert lezen op school. Daar heeft ze helemaal geen voorbereiding voor nodig. Ze is al geïnteresseerd in letters, zeg je. Dat is al voldoende. Nu kun je lekker veel voorlezen, dat is heel goed voor haar taalontwikkeling.

Niki73

Niki73

21-04-2016 om 17:02

Lettercircus

Wat trouwens een geweldig voorleesboek is voor deze leeftijd, is Het Lettercircus van Rian Visser. Google maar eens, en leen dat eens van de bieb. Misschien bedoelde je dat trouwens wel met voorbereiden. Ik dacht eerder dat je haar alvast wilde leren lezen, en dat lijkt me niet nuttig, dan zit ze zich straks te vervelen op school.

Moni

Moni

21-04-2016 om 17:12

Kijk eens naar maanroosvis spellen

Die sluiten aan bij Veilig leren lezen.

Als ze letters nu snel oppikt, zou ik juist niet oefenen met Veilig leren lezen. Dan heeft ze alle plaatjes en woordjes al gezien voordat ze aan groep 3 begint. Erg saai. Zeker als ze ze dan al beheerst.

Alvast leren lezen zou ik geen probleem vinden, maar dan wat creatiever.
Die Jumbo doos heeft toch losse letters? Dat is ideaal om letters te leren combineren tot woorden. Maak samen alle woorden die jullie kunnen bedenken.
Start-boekjes uit de bieb zijn ook leuk. Eén woord per pagina of zo.
Op Ipad of computer kun je ook leuke spelletjes doen voor beginnende lezers.

Noet

Noet

21-04-2016 om 18:21

Triva

kinderen lenen niet overal gratis, zou leuk zijn, maar is een utopie.

27 april

Is het vrijmarkt. Op koningsdag bieden kinderen voor heel weinig leuke boeken aan. Zo kochten wij de ouderwetse leesboekjes, met streepjes om de lettergrepen aan te geven voor 50 ct.

Triva

Triva

22-04-2016 om 08:27

Noet

Dat was al gezegd, maar hopelijk lenen ze dan wel voor minder Het is in ieder geval goedkoper dat boekjes kopen. Hier betaal je geloof ik alleen 5 euro voor het pasje tot je 14 bent. Wat betaalt een kind van zes dan bij jullie?

Noet

Noet

22-04-2016 om 09:24

Triva

ze betalen € 20 per jaar, plus 1.50 voor elk boek dat je wilt reserveren. En dat is dan wel weer nodig in de werkstuk periode want op de een of andere manier presteren de scholen het hier om allemaal tegelijk de werkstukken te laten maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.