Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sillie

Sillie

03-04-2016 om 19:41

Veel aandacht vragen, moeilijker alleen spelen

Onze zoon is in februari 4 geworden.
Er is voor hem natuurlijk veel veranderd en we zijn er trots op hoe hij het allemaal doet.
Hij gaat met plezier naar school, zoekt sociale contacten, gaat met plezier en trots 3 dagen naar de BSO.
Hij ziet alles als een nieuw leuk avontuur!

Hij kon altijd goed alleen spelen. We merken nu dat hij steeds op zoek is naar avontuur en belevingen. (Wat ook goed bij het kleuterzijn past én wat we ook willen stimuleren)
Alleen nu wil het geval dat we op dit moment in een zakelijke verhuizing zitten. In het nieuwe kantoor (waar ook onze zoon heel trots op is) klussen we geregeld wat af.

Voorheen zetten we een doos lego, auto's, transformers, boekjes en tiptoi neer. En hij vermaakte zich gerust een uur prima. Nu wil hij graag meehelpen (wat niet altijd kan). Hij wil bij ons in de buurt zijn en vraagt dan continu aandacht 'papa, weet je... Bla bla, bla' 'mama, weet je.... Bla bla'. Omdat we bezig zijn met klussen, hebben we dus niet de volle aandacht... En daardoor wordt zijn aandachtvragen gesterkt en het zorgt vooral bij mij voor irritatie.

Het is een fase..., het hoort erbij, tijd inruimen, etc... We weten het...

Het is vast herkenbaar...
Ik ben vooral benieuwd hoe jullie deze (vergelijkbare) fase zijn doorgekomen.
Tips zijn altijd welkom!

Tango

Tango

03-04-2016 om 21:29

Veel tegelijk

Er gebeurt heel veel tegelijk in het leven van je zoon. Dat is niet altijd te plannen, maar heeft wel zijn weerslag op je kind. Hij is net begonnen met school, beleeft daar veel nieuwe dingen, wil daar over vertellen maar krijgt daar, begrijpelijk, nu niet altijd de mogelijkheid toe.
Ik zou in ieder geval vaste momenten inruimen waarop hij zijn verhaal kan doen. Bijvoorbeeld even een halfuurtje na school met hem samen zitten, wat drinken en praten over hoe het was op school. Verder zou ik proberen hem toch te laten helpen. Al zijn het maar kleine dingetjes, hij krijgt dan toch het idee dat hij belangrijk is.
En bekijk ook of je af en toe wat klussen uit kan besteden, zodat jullie met elkaar iets kunnen gaan doen.
Ik vind het heel knap zoals jullie zoon het doet. De hele week naar school, 3 dagen BSO. Is hij niet heel erg moe ook? Af en toe een middagje vrij houden kan hem ook helpen. Als je er zelf niet kan zijn voor hem, misschien een oma laten oppassen. Of is dat geen mogelijkheid?

mijk

mijk

03-04-2016 om 22:27

Ik denk ook niet dat je nog meer kan verwachten

Als ik dit grobeerd had hadden mijn kinderen krijsend op de vloer gelegen en de verf door het kantoor gegooid. Dus ik vind eigenlijk dat je nogal geluk hebt maar ook zoon nog al overvraagd die 2 middagen die je thuis bent zou ik toch proberen met hem door te brengen....

Sillie

Sillie

03-04-2016 om 22:58

Dank je

Idd Tango,

Het is veel voor het mannetje en hij doet het al zo goed! Ik ben ook echt zo trots op 'm!

Ik ben een maand voordat hij 4 werd van een vaste 4daagse baan, als zzp aan de slag gegaan.
Vanwege de drukte die het bedrijf van mijn man met zich meebrengt en de flexibiliteit die we van mijn kant nodig hebben.
Inderdaad ook om onze zoon op tijd (als een van de eersten) van de BSO te kunnen halen en samen in alle rust bij te kunnen komen van de dag. Ook houd ik hem zeker eens in de 3 weken (of meer) een dagje thuis om bij te tanken en samen te gaan wandelen/fietsen in het park of het bos.

Het 'probleem' ligt ook niet bij onze zoon, maar bij mij/ons hoe we op een goede manier met deze (tijdelijke) situatie omgaan.

Inderdaad zoiets als vooraf kleine klusjes bedenken, zou m.i. zeker helpen!

Thnx!

Sillie

Sillie

03-04-2016 om 23:17

Teveel verwachten in deze

@ mijke
Haha, ja je hebt gelijk. Zo kan het inderdaad ook.
Gelukkig staan de verfpotten veilig opgeborgen.

Overvragen... misschien...?
Voorheen ging hij altijd lekker spelen. Dit gedrag van hem, is voor ons nieuw.
En hij doet het ook echt super! De situatie is ook tijdelijk. De vraag is meer, hoe maken we er het beste van?

mijk

mijk

04-04-2016 om 09:18

ik denk

Dat een kind na een hele dag kleuterschool uitgespeeld is. Domweg te moe. De eerste weken in een nieuwe baan ga je ook niet ui je werk lekker met mensen afspreken terwijl je dat normaal wel leuk vindt. Ik zou in dit geval geloof ik gaan voor digitaal vermaak. Lekker filmpje kijken ofzo. Het is maar tijdelijk en als hij normaal lekker speelt komt dat vanzelf wel terug...

En klusjes doen inderdaad! Iets sorteren of dimgen aangeven of een kunstwerk maken voor boven papa's burau! Iets poetsen met een vochtig doekje....

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.