Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vanaf welke leeftijd niet meer naar de BSO?

Zoon van bijna 10 gaat al sinds hij vijf maanden oud is naar dezelfde opvang. Sinds hij naar school gaat 2x een middag naar de BSO.
Nu klaagt hij sinds een tijdje dat hij het daar saai vindt (en ik hoor dat er meer kinderen in zijn leeftijd zijn die het saai vinden. Ze moeten te veel rekening houden met de kleinere, lees: 4 en 5 jarige, kinderen).
Nu is het dilemma: vanaf wanneer laat ik hem niet meer naar de BSO gaan? Hij is nu bijna 10, zit in groep 6. We wonen in een klein dorp met 1 basisschool.
En als ik hem alleen naar huis laat gaan, zouden jullie hem dan laten afspreken? (het is een verantwoordelijk kind, papa is vanaf kwart over vier thuis, dus we hebben het over ca. 3 kwartier alleen thuis).

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit doen...

amk

amk

24-02-2015 om 16:25

negen

mijn dochter is 9 en komt 1 dag per week zelfstandig naar huis. (in de stad, relatief rustige route 's middags. ('s morgens mag ze niet alleen)

Ze mag niet afspreken bij anderen en geen kinderen mee naar huis. Als ze thuis is moet ze mij bellen en ik kom dan ongeveer een uur later thuis. (dat bellen vergeet ze wel eens (regelmatig)

Ze moet dan wel al haar sportspullen hebben aangetrokken want als ik thuis kom moeten we ook gelijk weg naar de training.

Effectief is ze 45 minuten alleen thuis, met een kwartier fietsen vanaf school.

mama2

mama2

24-02-2015 om 16:33

Ligt eraan

ik kijk naar mijn kind. Hoe zelfstandig is deze. Kijk, hier een 10 jarige die ik met een gerust hart thuis kan laten. Doet netjes de deur op slot als hij weg gaat en appt mij waar hij heen gaat en met wie. We hebben 1 regel en dat is dat er niemand in huis mag. Probeer het gewoon een poosje!

niet afspreken

Hier ook rondom 10 jaar. Wel alleen naar huis maar even iets uit de keuken te eten en drinken pakken en dan bleven ze op hun kamer.
Dat gebeurde hooguit 2x in de week dat ze een uur alleen waren tot ik thuis was.
Met instructies. De deurbel en de telefoon niet beantwoorden. Moeders bellen als er een vraag of overlegmoment is of iets anders. En bij brand direct de deur uit en een buurvrouw vragen de brandweer te bellen.
Geen vriendjes thuis en niemand binnenlaten.
De telefoon en de deur met name omdat kinderen niet opgewassen zijn tegen verkopende zich opdringende volwassenen.
Ook bekenden eerst met je moeder bellen voor je overweegt open te doen.
Zoon heeft dat een keer nagelaten en toen werd ik gelukkig onmiddelijk door dochter opgebeld dat een bekende, die ik zelf minder geschikt vond, binnengelaten was door zoon. Waarop ik snel naar huis ben gegaan.

Barvaux

Barvaux

24-02-2015 om 16:47

Als dat andere kind ook zelf dat stuk mag fietsen naar jullie huis zou ik het wel doen maar alleen afspreken vooraf. Dus bij het brengen of halen de vorige dag moet er een afspraak staan (het is namelijk maar voor twee dagen) en dan kan het. Hij zit maar 3 kwartier alleen dus dat lijkt me prima maar dan wel vanaf de zomer dus in groep 7. Dus nu nog de BSO afmaken. Bij een ander kind spelen zou wel zonder afspraak mogen maar dan moet hij zijn vader of moeder wel bellen dus ik zou hem wel een goedkope simpele telefoon geven.

Let wel: ik zou dit doen omdat jouw zoon op die van mij lijkt. Als het een kind is wat wat minder rustig en onbesuisd is wordt het een ander verhaal.

Barvaux

Barvaux

24-02-2015 om 16:50

oja wacht

Eerst moet hij tot de herfstvakantie vertrouwen winnen, als het alleen goed gaat mag hij pas afspreken bij jullie en dat moeten die ouders natuurlijk ook goed vinden. Anders mag hij die twee dagen alleen bij een ander spelen.

Wat overigens zo jammer is dat iedereen dan maar kiest voor kind van de BSO afhalen ipv in actie komen om wat oudere kinderen het daar leuker te laten hebben. Dit is de verkeerde manier in mijn ogen en zo houd je het in stand. Laat hem de komende maanden gebruiken om te zorgen dat het ook voor HEM en zijn leeftijdsgenoten leuk blijft. Jullie betalen er toch ook voor?

8+ bso?

Eens, je hebt speciale 8+ BSO's die volgens mij echt wel leuke dingen doen. Of sport BSO's. Maar soms zie ik bij de BSO die aan onze school verbonden is 9-jarigen tussen de kleuters lopen. Lijkt mij idd niet veel aan. Misschien kan je eens verder kijken of praten op je BSO?

Verder lijkt het mij dat je zelf je kind kent en goed kan inschatten of het kan of niet. Het is ook maar voor 45 min, ik neem aan dat hij weleens vaker alleen is als je een boodschapje moet halen.

amk

amk

24-02-2015 om 16:56

Barvaux (ot)

Het is in mijn geval niet omdat dochter het er niet leuk heeft, maar ik ga niet betalen voor een hele middag als ze er maar effectief een half uur is en ik er verlof uren voor moet opnemen om haar daar op te halen.

Ze gaat nog 2 dagen per week met veel plezier heen. Bij veel bso's heb ik het idee dat er vooral opgehokt wordt ipv echte activiteiten aangeboden. Maar dat is een andere discussie.

guera

guera

24-02-2015 om 19:11

begin groep 7

Zoon was 10,5 en begin groep 7 zijn we gestopt. Qua karakter had het eerder gekund, maar hij moet 20 min fietsen en dat erbij ook in de winter ed heeft ons doen besluiten het iets langer met de BSO te doen.
Ik heb met zoon besproken dat ik hem verstandig acht. Hij mag wel de deur open doen. Soms is er een pakketje. Prima. Hij moet mij belen als hij wil spelen ergens anders. Er mag zonder overleg niemand met hem mee (hij moet eerst bellen daarover, maar is nog noit voorgekomen). Het eerste jaar moest hij na een uur al trainen. Hij dacht overal zelf aan. Ik belde hem nog weleens: denk aan de training. Heb je dit en dat klaarliggen? heb je iets gegeten? heb je de huissleutel. Maar hoefde allemaal niet. Uitermate verstandig en zelfstandig kind. Ze hebben hier elders in het dorp inderdaad een soort tiener bso vanaf 9 a 10 jaar. Maar ja die halen weer niet van onze school dus helaas.

Katniss

Katniss

24-02-2015 om 19:28

Ze wil niet

Hier was het plan om begin dit jaar de dinsdag om te zetten naar alleen vakantie-opvang bij de BSO. Net toen ik het opzegmailtje aan het typen was zei dochter (net 10, groep 6) dat ze toch gewoon naar de BSO wil blijven gaan. Ook prima, dan schuiven we de beslissing door naar begin groep 7.
Het plan was dus halverwege groep 6 gaan 'oefenen' met een middag (effectief 1-1,5 uur) alleen thuis, en vanaf begin groep 8 ook de woensdag erbij en in de loop van groep 8 de vakantie-opvang opzeggen. Nu moeten we het even opnieuw bekijken.
Op onze (heel leuke BSO) zijn de kinderen verdeeld in leeftijdsgroepen 4-7 en 8-12. Mijn dochter speelt dan juist het liefst bij de kleine kinderen omdat ze daar leuker speelgoed hebben (en de groten vaak gewoon saai zitten te chillen).

Mama73

Mama73

25-02-2015 om 10:47 Topicstarter

Bedankt

voor alle reacties. Het zit hem eigenlijk niet in het vertrouwen van ons kind. Hij kan goed omgaan met de verantwoordelijkheid. Ik twijfel zelf omdat ik dan voorzie dat hij twee middagen in zijn eentje op de ipad zit na school. Want afspreken vind ik zeker in het begin niet zo'n goed idee. Nu heeft hij die twee middagen in ieder geval sociale contacten (maar dat is vooral mijn zwakke punt).

Gisteren nog eens met hem besproken en hij gaf aan dat het op het moment wel gezellig is op de BSO. Ik had samen met een andere moeder daar aangegeven wat er speelde bij onze kinderen en dat hebben ze blijkbaar goed opgepakt.
We wachten nu in ieder geval tot volgend schooljaar en beslissen dan samen wat we doen.

Een BSO voor grotere kinderen is er niet in ons kleine dorp, alle leeftijden zitten bij elkaar. Anders had dat wel mijn voorkeur gehad.

amk

amk

25-02-2015 om 11:00

vakanties?

Denk ook even goed na hoe je het in de vakanties doet. Want dan heb je het over hele dagen dat er iets geregeld moet worden.

Wij hadden toch al een contract zonder vakantieopvang dus dat was makkelijk.

bso

Ik denk dat na de grote vakantie een prima moment is om te starten?
Hij heeft t nu beter naar zijn zin,maar
ook al is er een bso die alle leeftijden bij elkaar heeft, toch kan er dan nog wel wat voor de groteren gedaan worden. Een aantal workshops alleen voor 9+ bv? Vaak is het uitleggen wat ze moeten doen en dan willen ze veel zelf aanrommelen.
Wij hebben 4-7 en in ander gebouw 7-9 en 9-12.
Ik vind vaak 11 jaar wel de hoogste leeftijd. Dan zijn ze er vaak wel klaar mee. Bij veel BSO's kun je ook losse vakantiedagen inkopen, dan zou je bv halve dag bso kunnen doen en dan smiddags naar huis laten gaan. Bij ons bellen ze dan vaak even naar de BSO als ze thuis zijn aangekomen.

Molleke

Molleke

25-02-2015 om 14:40

Geen vriendje mee?

Waarom mag er geen vriendje mee naar huis?

Hier was oudste vlak voor haar 10e verjaardag gestopt bij de BSO. Het ging hier om 2 middagen. Goede afspraken gemaakt en ze mocht vanaf het begin een vriendinnetje mee. Jongste van 9,5 is afgelopen december gestopt met 1 dag bso omdat zij de oudste was en ze vond het echt niet meer leuk. Speelde ook vaak die dag ergens anders. Omdat dit goed gaat hebben we in overleg met haar nu de BSO opgezegd. Ze gaat nog een maandje heen. Ook zij mag naar schooltijd een vriendin meenemen. Jongste heeft wel continue rooster en is om 14:00 uur vrij en oudste altijd om 15:15 uur. De tijd van thuis zijn is wel langer. Alleen is oudste op 1 BSO dag om 15:30 uur thuis dus dat scheelt. Daarbij is mijn man altijd om 16:30 uur thuis. Het gaat hier om een dorp en we wonen 500 - 800 meter van school af.

Molleke

Molleke

25-02-2015 om 14:41

Oeps na schooltijd bedoel ik

na schooltijd

amk

amk

25-02-2015 om 15:19

geen vriendjes

omdat ik dochter en haar vriendinnen ken, die hebben een beperkte houdbaarheid voor ze elkaar afslachten. En als dat gebeurt is het handig als er een volwassene bij is om als VN vredesmacht te fungeren.
Zeker op de vrijdagmiddag als het lontje wegens vermoeidheid toch al kort is neem ik dat risico liever niet, en we moeten ook al heel snel weg als ik thuis kom ivm trainen. Dus wat rust is wel fijn want de training is zwaar.

slechte ervaring mee

Ik heb het een keer toegestaan bij zoon, dochter bleef nog niet thuis, vriendje kende ik al, dom van mij want ik had al wat taferelen gezien. Maar goed, vriendje was inmiddels ook wat ouder. Maar vriendje nam een keukenmesje en heeft een paar poppen van dochter kapot gesneden. Daar was ik toch niet blij mee en toen was het ook direct afgelopen. 1 Keer was genoeg. Inderdaad, er moet toch iemand de orde bewaren op een harmonieuze manier en niet achteraf.
Even snel in een uurtje waar jij niet bij bent.

En andersom

Ouders van vriendje moeten het ook goed vinden dat de kinderen alleen thuis zijn.

Molleke

Molleke

26-02-2015 om 15:55

Hier gelukkig geen gedoe

Ok hier is het gelukkig altijd goed gegaan. Oudste is ook heel rustig en haar vriendinnen ook. Jongste eigenlijk ook wel. Vaak nemen ze ook hetzelfde vriendinnetje mee. Jongste heeft momenteel 2 vriendinnetjes die ze afzonderlijk mee neemt want 1 iemand mee om te spelen vind ik genoeg en hier houden ze zich ook prima aan. De ouders hiervan vinden het prima dat ze alleen thuis zijn. Mijn jongste meld ik dit wel altijd en dan is het aan de ouders verder. Af en toe nemen ze bewust niemand mee want dan hebben ze zin om lekker alleen te zijn. Ook prima maar een vriendin mee nemen is bij ons gewoon toegestaan.

Mama73

Mama73

02-03-2015 om 15:41 Topicstarter

Opvang in de vakantie

is hier ook niet nodig, ik werk zelf in het onderwijs.
Op zich sta ik niet afwijzend tegenover afspreken hoor, mijn man is om kwart over vier, half vijf thuis, dus ze zijn amper een uur alleen. Nu ga ik ook wel eens boodschappen doen als er een vriendje te spelen is.

Stenna

Stenna

02-03-2015 om 23:58

eenzaam

Een keer per week lijkt me niet zo'n probleem, zeker als je man al zo vroeg thuis is. Wat ik zelf niet wilde, destijds, is dat een 10 tot 12 jarig "kind" vier dagen per week de hele middag alleen is. Hij kon dat best, qua verantwoordelijkheid enzo maar ik vond (en vind) het ongezellig, eenzaam en kil, zo urenlang alleen thuis in een week. Leek mij niet zo goed. Dus toen zoon met ongeveer 11 niet meer naar de BSO wilde, hij was inmiddels echt verreweg de oudste en enige van die leeftijd(is een klein dorps BSO), heb ik iemand (wat ouder, geen tienermeisje natuurlijk) aan huis gezocht. Die kwam maar twee uurtjes ofzo en deed ook huishoudelijk werk, zodat het niet te veel en een "oppas" werd. Maar er was wel iemand thuis, om even mee te kletsen, beetje aanspraak, en wat controle (over het gamen bijv). Tot de tweede klas middelbare volgehouden, in combinatie met 2x per week huiswerkbegeleiding wat dus eigenlijk verkapte naschoolste opvang voor pubers is (voor ons dan). Want iets anders is er niet voor deze leeftijdsgroep, je moet wat.

creabea

creabea

03-03-2015 om 09:50

dan bso opzeggen

zou ik zeggen, het is hartstikke duur! Als je man al om 16.15 thuiskomt en je ook nog geen opvang nodig hebt in de vakantie, zou ik zeggen dat de keus snel gemaakt is. BSO is wel lekker makkelijk natuurlijk als je incidenteel een keer weg moet, maar om daarvoor zo'n dure oppas aan te houden.....

Vriendjes thuis terwijl je er zelf niet bent, dat lijkt mij niet zo fijn persoonlijk. Je weet nooit wat vriendjes uitspoken als je er niet bent (vroeger had ik tenminste een vriendinnetje wat op haar 12e nog kattekwaad wilde uithalen als er geen ouders thuis waren!), of ze gaan buiten spelen en doen de deur niet op slot, zoiets dergelijks.

Jesse_1

Jesse_1

03-03-2015 om 09:58

Leeftijden door elkaar

Hier hadden ze leeftijden door elkaar op de BSO, omdat dat qua groepsplanning beter uit kwam, meen ik mij te herinneren. Dat was overigens alleen zo bij het eten&drinken uit school, daarna mengden de groepen zich.

De oudste is gestopt met BSO toen een leidster mij vroeg waarmee hij zich zou kunnen vermaken, want hij zat alleen maar Donald Duck's te lezen en dat was niet de bedoeling. De tafeltennistafel was al een tijd stuk en darten mocht ook niet altijd geloof ik. Sindsdien las hij thuis zijn Donald Duck's .

Vriendjes: het hangt er vanaf welke. Als je goed weet hoe de kinderen zijn en wat voor interactie ze met je kinderen hebben is het wat anders - anders dan met zijn beste vriendje mocht hij dus niet mee naar huis nemen (als wij niet thuis waren).
Als het goed gaat, hoor je niemand, maar stel dat ze wel een keer echt ruzie hebben en er is niemand? En dan heb ik het voor een middag, dus niet voor een half uur of zo.

In jouw geval, mama73 gaat het maar om 3 kwartier en je zoon is iemand niet die niet snel gekke dingen doet. Ik zou dan afspreken wie wel (kinderen die wat vaker zijn geweest) en dat de ouders er van op de hoogte moeten zijn dat er de eerste 3 kwartier niemand thuis is.
Misschien kun je met één middag beginnen? (De dag waarop het het saaist is )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.