Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Van voetbal af

Ik vind het zo jammer. Mijn zoontje (7) heeft een half jaar met plezier gevoetbald, maar sinds een paar weken vond hij het niet meer leuk. Hij wil gewoon met de bal spelen thuis en buiten voetballen. Gewoon vrijblijvend dus wanneer hij zin heeft en niet verplicht.
Niet oefeningen doen met trainen en geen zaterdagochtendwedstrijden meer. Op zich een duidelijk argument.
Na een paar weken volhouden dat hij het echt niet meer wil, mocht hij er natuurlijk af.
Maar ik vind het zo jammer! (dat laat ik hem niet merken hoor) Vind het zo'n leuke sport voor een jongetje, dat hele voetbalwereldje vind ik super.
Maarja, niks aan te doen en gewoon even slikken en genieten van de tijd die vrijkomt. Want voorlopig wil die op niks anders (naast zijn zwemles).
Beetje herkenbaar?

Sneeuwitje

Sneeuwitje

21-01-2015 om 11:45

hier niet

Ik herken het niet, mijn dochter is 7 en zit naast de zwemles op korfbal. Ook wedstrijden en de training. Ze vindt het geweldig. Soms vindt ze het wel lastig om vroeg op te moeten staan als de wedstrijd vroeg is, en geniet ze ervan als het een keer een 'vrije zaterdag' betreft, maar voor de rest vindt ze het alleen maar leuk. En ja, soms is het pittig, en zwemles en training en wedstrijd en nog willen spelen. Dus in die zin begrijp ik het wel. Eerst maar eens zwemles afronden zou ik zeggen en dan verder kijken, of dingen uitproberen.

Zoon is bijna 5 en zeurt alleen maar over voetbal. Ben benieuwd hoe hij het in de praktijk zou vinden. Hij korfbalt nu ook bij de kangoeroes (heel spelend) en daar doet ie dan niet altijd mee aan wat ze doen (als hij het niet leuk vindt), maar ja, dat kan bij een training natuurlijk niet. Voor hem kan ik het me dus wel voorstellen.

Hoewel ik het dus niet zo herken, kan ik het wel begrijpen. Ik heb zelf overigens helemaal niks met voetbal, wat mij betreft mag zoon prima bij korfbal blijven, maar goed, ook hij mag tzt zelf kiezen! Alleen is ie nu nog een beetje aan de jonge kant.

Sneeuwitje

Pyn

Pyn

21-01-2015 om 11:52

Maar voor wie vind je het nou jammer?

Je zoon vindt het voetbalwereldje niet zo leuk, hij heeft het echt geprobeerd en mocht er toen vanaf. Wat vind je nu eigenlijk jammer? Dat hij iets niet leuk vindt wat jij wel leuk vindt? Mist hij iets als hij voetbal niet leuk vindt, maar buiten spelen wel? Ik val je niet aan hoor (klinkt misschien wat bits allemaal), maar stel jezelf die vragen eens?
Jij hebt een beeld van hoe leuk hij voetbal had kunnen vinden, en jij vindt het blijkbaar idd een leuke wereld (dat was wel overgegaan als hij verder was gegaan en het gezeik over teamindelingen was losgebarsten , maar dat terzijde), maar blijkbaar klopte dat beeld niet: hij is geen voetbaljongetje.
En dát vind je jammer
Verder: hij is nog jong, kan nog zoveel uitproberen, laat hem lekker zoeken naar iets wat bij hem past. En misschien is dat wel: lekker vrij spelen. Of veel met zijn neus in de strips. Of toch een sport: judo, gym, basketbal, free running. Laat hem lekker alles onderzoeken (voor zover mogelijk natuurlijk).

Puck

Puck

21-01-2015 om 12:07

Nee niet herkenbaar

Helemaal met Pyn eens, wat vind je nu jammer? Jouw (niet realistische) droombeeld van het voetbalwereldje waar jij je kind graag in zag is er niet meer. Belangrijker is idd dat hij een sport doet die HIJ zelf leuk vindt, niet eentje die zijn moeder zo leuk voor hem vindt.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-01-2015 om 13:20

Grillen

Ik ben er niet voor om met iedere gril van een kind mee te gaan. Dus een zekere consistentie (in ieder geval het seizoen afmaken of zo) lijkt mij wel redelijk. Als je er voor kiest heeft dat langduriger consequenties dan een paar weken.

Mijn oudste is geen sporter, maar zit wel op vioolles en wil daar ook regelmatig weer vanaf als het even tegenzit. Maar we hebben 500 EUR in een viool gestoken dus het moet wel heel duidelijk zijn dat het structureel is voor we daarmee instemmen. Na de dieptepunten komen weer tijden dat hij het heel leuk vindt en flinke vorderingen maakt.

Hemf

Hemf

21-01-2015 om 13:40 Topicstarter

Pyn

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik moest gewoon even mijn ei kwijt. Ik vond het allemaal zo gezellig dus vond het leuk dat mijn zoontje het leuk vond, vind het dus idd gewoon voor mezelf jammer.
Maar slaat natuurlijk nergens op! Als hij een andere hobby krijgt zal ik daar ook enthousiast over zijn.

En om onderstaand citaat moest ik wel even lachen trouwens :
en jij vindt het blijkbaar idd een leuke wereld (dat was wel overgegaan als hij verder was gegaan en het gezeik over teamindelingen was losgebarsten , maar dat terzijde),

voor jezelf ook ja

Zwemmen vond ik wat minder, dat was ver weg en duurde uren met 2 kinderen op verschillende tijden maar judo vond ik ook 'gezellig'. Vaak keek ik de laatste 10 minuten even mee maar verder ging ik dan op zaterdag heerlijk mijn krant lezen met koffie en een tosti in het restaurant, soms met dochter erbij met een spelletje doen of even kletsen met andere volwassenen uit de buurt. Echt wel gezellig. En jammer dat het ophield ja.
Maar dat heb ik nu ook met verkering die uitgaat. Vind ik die familie heel aardig,spreek ze regelmatig of we gaan wederzijds op bezoek en dan is het ineens toch over.

Nur

Nur

21-01-2015 om 19:26

Wel vlug

Ik vind hem na een paar weken laten stoppen best wel vlug. Ik had het tot het einde van het seizoen aangekeken. Ik snap zijn redenatie wel en misschien is hij gewoon nog wat te jong om een teamsport met al het gedoe er om heen leuk te vinden maar ik zou toch niet gelijk toegeven aan een misschien tijdelijk dipje. Eerst maar even kijken of het langer niet leuk is. Uiteraard zou hij dan van mij wel mogen stoppen. Het moet ook leuk blijven.
Niet alle kinderen zijn natuurlijk even vast met wat ze leuk vinden. Mijn ene zoon deed als klein kind elk jaar wel weer wat anders. Hij vond alles wel leuk maar niks lang genoeg. Ook geen ramp. Zo kunnen ze ook weer wat uitproberen. Hij moest van mij wel elke keer de cursus afmaken of het seizoen afhankelijk van wat het beste uitkwam. Mijn andere zoon is heel anders. Die heeft al jaren dezelfde hobby's.
Overigens hoop ik juist altijd dat mijn kinderen geen teamsport gaan doen want ik vind het juist zo veel gedoe Maar het mag natuurlijk wel als ze graag willen.

Astrid

Astrid

22-01-2015 om 09:08

Ad offtopic

Waarom heb je een viool van 500 gekocht, of bedoel je in de huur gestoken?
In het geval van kopen zou ik zelf voor een kind van (ik meen) 8 nooit een viool kopen, maar huren. Zeker omdat 8 jong is, maar ook omdat ze er steeds weer uitgroeien.
Dan kan een 8-jarige niet zoveel doen aan de 500-euro-beslissing van zijn ouders toch? Waarbij ik snap dat je het zonde vindt en je kind het beste kent met opgeven en doorgaan.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 09:18

Astrid

Die viool verkoop je zo ook weer door voor een iets lagere prijs, geld wat je ook kwijt bent voor de huur.

Christel

Christel

22-01-2015 om 10:07

Andersom

Niemand gelukkiger dan ik toen oudste 10 jaar geleden na een jaartje "op voetbal" besloot dat hij liever op scouting wilde. Ik vond het sfeertje er echt vreselijk, dat geschreeuw van die ouders langs de lijn bij de f-jes (mijn zoon schoot gerust in het verkeerde doel en was dan nog blij ook ). Dat eeuwige vroege verzamelen, naar verweggistan rijden om er dan achter te komen dat de wedstrijd is afgelast. Brrrr, gelukkig wilde de tweede niet op voetbal.

Maar even voor TS: ik had hem wel het jaar vol laten maken. Hij is toch ingedeeld in een team en dan wordt er ook op hem gerekend neem ik aan. Hier is de regel dat je in elk geval het schooljaar volmaakt.

Astrid

Astrid

22-01-2015 om 11:11

Barvaux offtopic

Dan is het argument van 500 euro in iets/iemand steken toch niet helemaal terecht?

Heb zelf geen ervaring met kinderen en instrumenten, ik vroeg het me oprecht af. Ik wilde graag dat dochter piano/iets dergelijks zou leren spelen. Ze vond dat mishandeling en weigerde.
Nu ze volwassen is vindt ze het verwaarlozing dat ik niet heb doorgedrukt Is trouwens helemaal goedgekomen met een ander instrument op wat latere leeftijd.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 12:58

astrid

Jij zegt dat je NOOIT een nieuwe viool zou kopen, dat kan, daar kunnen anderen anders over denken en toch willen dat het kind een periode speelt. Een viool huren kan wel meer kosten dan een viool kopen en weer verkopen als kind er uit is gegroeid. Wat is nu het probleem? Het maakt het toch niet anders hoe je denkt over doorgaan met je sport/muziek?

On topic: mijn kinderen hebben allebei een 'break' gehad toen ik zelf ook inzag dat verder gaan met die sport niet zinnig was. Oudste ging half okt van de voetbal en daar hoefde ik uiteindelijk een half jaar te betalen en jongste ging na 1 training van zijn teamsport en daar hoefde ik alleen de bondskosten te betalen (25 euro). Mij hoor je er niet over: kijk naar het kind en naar de sport en niet heel streng naar 'jaar afmaken'. Soms doet dat je kind (EN jezelf) meer slecht dan die paar tientjes of twintigjes.

Astrid

Astrid

22-01-2015 om 13:30

Ik bedoel:

Ad zegt: "Maar we hebben 500 EUR in een viool gestoken dus het moet wel heel duidelijk zijn dat het structureel is voor we daarmee instemmen."

500 Euro is veel geld, maar als je bij verkoop dat geld met weinig verlies terugkrijgt, vind ik dat niet zo'n belangrijke reden om dat kind per se door te laten gaan "omdat het veel geld kost".

Ik weet nog hoe dat vroegah bij mij ging met mijn 3 instrumenten en diverse sporten. Hoe enthousiaster mijn moeder was met haar aankopen, hoe meer ik me schuldig en verplicht voelde door te gaan, terwijl ik er niets aan vond en het een belasting werd. Ook ik ben dus niet voor een seizoen of jaar afmaken. Een seizoen of jaar is veel te lang voor een kind van die leeftijd. Het is één van de redenen waarom ik zelf al nooit een sportverbintenis van een jaar zou aangaan.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 15:31

klopt

Het probleem is ook dat je tegenwoordig vaak voor 1 mei al moet doorgeven dat je blijft sporten. Dus een kind van een jaar of zeven moet dan bepalen dat het nog 14 maanden blijft sporten... dat is potdorie 17% van zijn leven. Dat staat gelijk aan dat ik nog 84 maanden moet blijven sporten

Caesar

Caesar

22-01-2015 om 16:20

Barveaux (OT)

Nu weten we eindelijk hou oud je bent

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 18:48

haha

Je gaat toch niet beweren dat je dat bent gaan uitrekenen hoop ik

Caesar

Caesar

22-01-2015 om 20:20

Barveaux

Jazeker wel

Evanlyn

Evanlyn

22-01-2015 om 22:12

Sjonge caesar

Mijn kind heeft morgen rekentoets, kan hij jou even bellen?

lisbeth

lisbeth

23-01-2015 om 09:04

vreselijk dat voetbal

zoon zit nu drie jaar op voetbal en helemaal gek wordt ik van die teamindelingen en gezeur. van mij mocht hij zo ervan af

Tango

Tango

23-01-2015 om 20:29

Geweldig

Ik ben dan zeker een uitzondering, want ik vind dat voetbalwereldje best erg leuk. Zoon hier zit nu voor het tweede jaar op voetbal. Is dit jaar naar een andere club gegaan. De vorige was wat minder w.b. trainingen etc. Ze leerden er niet veel. Het team was wel leuk.
Nu zit hij op een heel gezellige club, heeft een leuk team. Ze verliezen regelmatig en hebben toch plezier. Geen schreeuwende ouders, alleen maar enthousiast aanmoedigen.
Tja, je moet soms vroeg op, tot nu toe nooit voor niets, maar over morgenochtend heb ik mijn twijfels. Maar dat is met meer sporten zo.
Ik ben zelfs door zoon voetbal leuk gaan vinden. Vond er vroeger nooit iets aan. Nu kijk ik ook op TV en gaan we soms naar het stadion.
Zoon zat voorheen op scouting en dat vond ik dan eigenlijk weer niet veel bijzonders. Lag ook wel aan de leiding. Maar ja, smaken verschillen natuurlijk ook.

Moni

Moni

23-01-2015 om 20:34

Tango, alle hockeywedstrijden zijn afgelast in onze regio.

Die zijn op kunstgras. Misschien weten ze het daarom sinds vanmiddag al zeker.
Het zou kunnen dat spelen op echt gras anders is. Daar heb ik geen verstand van.

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 20:56

Moni

In verband met gladheid kunnen ook wedstrijden worden afgelast. Te gevaarlijk en niet noodzakelijk om te gaan rijden met een weeralarm.

Moni

Moni

23-01-2015 om 21:35

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, in 12 jaar hockey met kinderen

Maar de kunstgrasvelden zijn niet bespeelbaar bij lichte vorst. En dan is de kans op gladheid groot. Hoewel, bij echt koud weer wordt het niet glad (geen vocht in de lucht) maar kunnen de kunstgrasvelden nog steeds niet gebruikt worden omdat ze bevroren zijn.
Worden bij de sport van jouw kinderen wedstrijden afgelast omdat het glad kan zijn op de weg?
De oudere kinderen hebben hier zaalhockey tijdens de winter. Er is naar mijn weten nog nooit een wedstrijd afgelast ivm gladheid op de weg.

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 22:27

nou

Er wordt niet landelijk afgelast maar het is dus een reden om zonder boete van je wedstrijd af te kunnen. Waarom zou je met zoveel kinderen risico lopen? Hier vaak genoeg gebeurd.

Moni

Moni

23-01-2015 om 23:01

Dat is vervelend Barveaux

Wij maken al weer het 7e seizoen mee van zaalhockey, eerst met 1 kind, later met 2. Er is nog nooit een zaalhockeywedstrijd afgelast om welke reden dan ook.
In het veld gebeurt dat een enkele keer, door overmacht, een overlijden of zo.
Meestal is er vooraf al contact en wordt in wederzijds overleg een nieuwe datum gepland. Als dat niet lukt, dan heeft het afzeggende team gewoon verloren. Maar dat heb ik nog maar zelden meegemaakt.

Mijntje

Mijntje

24-01-2015 om 07:05

lol

Hoe kan je nou iets leuk vinden voor een jongetje. Ik zou bijna zeggen: ga dan zelf voetballen
Ik vind al die trainingen en wedstrijden (veel verplichtingen per week) ook wel veel voor een kind en kan me goed voorstellen dat dit de lol ontneemt van het spelletje.

Puck

Puck

24-01-2015 om 14:20

ook zaalsporten worden afgelast hoor Moni

Het volleybalteam dat ik train is vanmorgen ook niet naar hun competitiewedstrijden gegaan vanwege de gladheid. En ik vermoed dat meerdere teams hebben afgemeld want de organiserende sporthal was continu in gesprek.

Moni

Moni

24-01-2015 om 14:39

Misschien scheelt het dat de zaalwedstrijden

bijna altijd in de middag zijn. Bij mijn kinderen tenminste.
Hier moesten ze om 13.00 uur gaan rijden. Wedstrijd gaat gewoon door.

Tango

Tango

24-01-2015 om 14:46

Afgelast

Hier in onze woonplaats was dus gisteren al aangekondigd dat alle voetbalwedstrijden afgelast waren. Zowel gras als kunstgras. Zoon moest echter uit spelen en daarvan hoorden we vanmorgen pas dat het was afgelast. Voor niets vroeg opgestaan dus maar gelukkig de deur nog niet uit. Kan gebeuren. Hij moest wel op kunstgras trouwens, waarschijnlijk toch te glad. Vorige week speelde hij ook op kunstgras en toen lag er de eerste helft ook nog een ijslaagje op. Was een glijpartij, had natuurlijk ook afgekeurd moeten worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.