Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annika

Annika

17-06-2015 om 14:03

Vaardigheden weer afleren?! Links en rechts

Onze zoon kende als 2, 3 jarige al heel goed het verschil tussen rechts en links. Hadden wij hem niet bewust aangeleerd maar merkten op een bepaald moment dat hij het gewoon wist. Nu is hij 6 jaar en weet het niet meer.
(Is hij onzeker over welke kant links of rechts is, of gokt, vaak verkeerd. Merk ik o.m. bij Twister, of op de fiets, heel lastig!)

Is dat normaal, dat je iets leert en het dan weer afleert?

Label

Label

17-06-2015 om 14:56

alleen tipje

Ik heb alleen een tipje voor op de fiets, want dat is best gevaarlijk in het verkeer.
Roep niet alleen links of rechts, roep er BEL bij.
Dus BEL-LINKS/LINKS-BEL en anders gewoon rechts.
Zo leert hij dat links de kant is waar zijn bel zit.
Grote kans dat hij het misschien visualiseert in andere situaties, zoals ondergetekende.
Roep het dan ook tijdig, zodat hij even kan controleren.

Marie

Marie

17-06-2015 om 15:15

Inderdaad - bel

Ik zei/zeg ook altijd tegen kinderen: Links is waar de bel van dd fiets zit. En dat werkt best goed.

Marie

Marie

17-06-2015 om 15:16

Niet alleen fiets

Dat van die bel werkt eigenlijk overal wel bij. Het is iets heel herkenbaars en kunnen ze goed visualiseren.

Tango

Tango

17-06-2015 om 22:52

Getraind

Een kind dat met 2 of 3 jaar al weet wat links en rechts is vind ik heel bijzonder. Waarschijnlijk is het iets dat jullie toen met hem hebben geoefend maar wat op die leeftijd gewoon nog niet blijft hangen. Net zoals bijvoorbeeld als een kind op die leeftijd het Engelse woord voor iets leert (van Dora bijvoorbeeld) en dat later weer is vergeten.
Volgens mij is 6 jaar een hele normale leeftijd om het (opnieuw) aan te leren, dus niet vreemd dat hij het niet (meer)weet.

helga

helga

18-06-2015 om 07:51

ja kan

Tuurlijk, heb je dat zelf nooit, iets geleerd (vreemde taal bijv) en na een poosje (niet bijhouden) zakt het weg.
Links en rechts, daar valt niets aan te snappen, dat moet geautomatiseerd. Automatiseren is iets anders dan leren of herkennen.

Barvaux

Barvaux

18-06-2015 om 07:55

links rechts

Ik vermoed dat hij dat in die periode er tussen niet echt nodig had en dan zakt zoiets weg op die leeftijd.

Yep

Mijn jongste kon als net 2 jarige hele mooie legpuzzels maken voor zijn leeftijd. Na een hele tijd niet gepuzzeld te hebben had hij opeens moeite met puzzels van 16 stukjes. Ik vond het jammer maar wel begrijpelijk.

ja hoor

Vaardigheden kun je weer verliezen. Toen mijn oudste rond de 2 was, kon hij alle automerken feilloos benoemen. Na een tijdje zakte die interesse weg en verdween ook zijn vaardigheid in het herkennen en benoemen langzamerhand. Inmiddels (hij is nu 14) is hij er nog ongeveer even goed in als ik (ik kom meestal niet veel verder dan de kleur...)

Lusithania

Lusithania

18-06-2015 om 15:08

Misschien

Uit een ander draadje van je (foei Lusithania) haal ik dat je zoon een slimme jongen is.
Kan het zijn dat zijn klasgenoten niet weten wat links en rechts is en je zoon zich niet anders wil voordoen?

Annika

Annika

19-06-2015 om 10:19

Lusithania

Haha, dat heb je goed gezien ja, het is een apart kind. Vond het toendertijd ook heel opmerkelijk dat hij dat gewoon steeds goed kon benoemen/snapte (wij hebben het hem niet geleerd maar mogelijk heeft hij het ongemerkt opgepikt toen we het brus aanleerden?).

Nu vind ik het opmerkelijk dat hij het niet meer kan. Net zo goed als dat hij de tafels kende, vorig jaar. Nu is die interesse weg, en is een groot deel weer weggezakt. Dat kan ik me voorstellen ja, net als die automerken van Jippox' zoontje. Is ook een goede verklaring.

Maar links/rechts, dat is toch wat moeilijker om te verleren als je het eenmaal weet? (twijfel twijfel?) Misschien is jouw verklaring goed. Of wordt er in de klas een ezelsbruggetje aangeleerd dat hij niet goed begrijpt en nu de boel door de war gaat halen of zo.

Geen man overboord, hij zal het wel weer leren. Maar ik vroeg me af hoe dat nou precies in zijn werk gaat in die kleine breintjes.

bieb63

bieb63

19-06-2015 om 12:11

dat links/rechts is een raar 'dingetje'

Het is heel vreemd, maar ik en vele anderen met mij, krijgen dat om e.o.a. reden niet geautomatiseerd, ondanks dat je daar dagelijks mee bezig bent. Ik denk dat dat komt omdat links en rechts áltijd anders is. Het heeft met oriëntatie te maken denk ik. Welke deur links of recht is, is volkomen afhankelijk van het punt waar je staat. Dus op het moment dat je bepaalt wat links of rechts is, moet je je elke keer oriënteren.
Mij helpt het het snelst om direct te denken: wat is mijn schrijfhand? Dat begrip is wel 'geautomatiseerd' en zo kan ik het snelst bepalen of iets links of recht is.
Het schijnt overigens ook iets te maken met het feit of je een woord-denker of beeld-denker bent en hoe het is gesteld met je ruimtelijk inzicht.

Thomas

Thomas

22-06-2015 om 16:41

Linkshandigen

Linkshandigen schijnen vaker last te hebben met het onthouden van links en rechts. Natuurlijk niet allemaal, voordat ik jullie over me heen krijg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.