Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Typecursus voor 7 jaar

Hoi allemaal, mijn zoontje is 7 jaar maar loopt wel al voor in ontwikkeling. Nu kwam ik via facebook een leuke typecursus tegen {naam verwijderd door forumbeheer] en toen ie het zag leek het hem ook erg leuk om te doen. Ik heb ooit ergens gelezen dat als je je kind vroeg leert typen dat dit goed is voor de ontwikkeling. Of is 7 jaar nog te vroeg? Heeft iemand hier ervaring ermee, en hoe oud was jouw kind toen?

Sas

Sas

30-08-2017 om 21:49

Mijn kind begon met 7 jaar

Dat bleek te vroeg. De fijne motoriek van een kind van die leeftijd, gecombineerd met kleinere handen, past niet zo bij typen.
natuurlijk kun je het best proberen, als je kind graag wilt.
Maar dan zou ik kiezen voor de CDROM Typeexpert Junior. Dat is veel meer vrijblijvend en meer speels.
Een cursus is te lastig om het gevoel te krijgen dat je goed bezig bent. Zeker als je 7 jaar bent.

Ely

Ely

31-08-2017 om 01:56

Nieuwsgierig

Wat maakt dat het goed zou zijn om op je zevende te leren typen? Ik bedoel, dan is er nog zoveel te leren in de wereld, wat maakt dan dat typen een goed idee is? Ik begrijp dat je op zoek bent naar een extra uitdaging voor je kind dat voorlijk is? Ik kan me van alles voorstellen bij schaken of een nieuwe sport of een nieuwe taal of handwerken, koken, tuinieren, nou ja bij heel veel dingen kan ik t me voorstellen dat het een mooie extra uitdaging kan zijn voor een zevenjarige, maar wat brengt typen?

Muurbloem

Muurbloem

03-09-2017 om 20:08 Topicstarter

Bedankt

Hoi Ely, ik begrijp je reactie zeker! Ons zoontje is wel met vanalles bezig hoor, waaronder twee sporten.. Het is alleen zo dat leren typen ook helpt bij het leerproces (las ik zelf via wetenschappelijk onderzoek). We hebben hem daarom aangemeld bij [naam verwijderd door forumbeheer], ook omdat hem zelf dat erg leuk leek (we hebben hem dat eerst ook gevraagd en laten zien). Tot nu toe gaat het goed!

kaplablokje

kaplablokje

04-09-2017 om 06:55

Ik ken

eigenlijk alleen maar onderzoek waaruit blijkt dat typen niet goed is. Als je schrijft worden letters beter ingeprent. Ik zou zo'n beginnend lezertje liever niet leren typen. Laat die nog maar wat input krijgen van de beweging met een pen of potlood op het papier. Zelf merk ik ook wel eens dat als ik typend aarzel over de spelling van een woord, ik dat zonder aarzeling op schrijf. Hooguit is een kind door een typecursus de tijd dat het oefent meer bezig met letters, maar buiten het oefenen zou het het eigenlijk niet moeten doen.

Ook later bij het aantekeningen maken kun je beter schrijven dan typen. De stof beklijft dan beter, omdat je de spreker schrijvend minder goed bij kunt houden dan typend. Als je schrijft ben je daarom al meer bezig met de tekst. Je vat samen, legt verbanden en daardoor onthoud je het beter.

Mijntje

Mijntje

04-09-2017 om 09:15

Eens

Eens met kaplablokje. Typen voegt niks toe. Laat hem boeken lezen en een muziekinstrument bespelen, veel beter voor de hersentjes

@nnemoon

@nnemoon

04-09-2017 om 10:00

Typen op school

Bij zoon op school hadden ze in groep 5 of 6 volgens mij typen. Zoon vond het leuk en heeft zijn type diploma gehaald. Hij had wel een probleem, zijn handen waren nog niet groot genoeg. Hij kon moeilijk als hij met 10 vingers typte bij alle toetsen. Dus het lijkt mij hoe jonger, des te kleiner de handjes des te moeilijker het is, maar dat is mijn mening.

Sas

Sas

04-09-2017 om 11:13

Hier wilde kind zelf graag

en dat vind ik belangrijker dan onderzoeken.

Het deels volgen van de lessen op de cdrom heeft ervoor gezorgd dat hij veel beter de letters kon vinden op het toetsenbord, zonder tienhandig te kunnen typen.
Dat was voor hem een groot voordeel.

Toen hij 9 was, heeft hij alsnog blind leren typen.

Zijn zus wilde leren typen toen ze 8 was. Dat lukte toen wel. Ook met de cdrom.

Voor beiden was het goed om ergens voor te moeten oefenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.