Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tot welke leeftijd is dominantie bij het spelen normaal?

Mijn dochter is 10, de twee genoemde vriendinnetjes zijn allebei 11 (of een 12, in ieder geval ouder en klasgenoten)
Enige tijd geleden had mijn dochter een vriendinnetje in de klas dat een jaar ouder is. Door verschillende oorzaken is de relatie beeindigd en mijn dochter wist dat ze elkaar moesten vermijden. Het was vooral de oorzaak dat het vriendinnetje dominant wilde zijn over mijn dochter.
Dat ging prima, ze zaten nog wel bij elkaar in de klas en ik wist dat het niet altijd goed ging maar als er ruzie was gingen ze gewoon snel uit elkaar, ik heb mijn dochter geleerd weg te lopen als het kan en niet te blijven discussieren.

Nu is mijn dochter vorige week begonnen op een nieuwe school. Van het weekend kwam een vriendinnetje uit de oude klas naar onze woning en stond ze bij de deur met mijn dochter te babbelen.
Toen het gesprek beeindigd was, zei mijn dochter tegen mij toen ze de deur had gesloten en naar binnen liep "ik ben blij dat ik niet meer met haar in de klas zit, ze bepaalt alles en is zo kinderachtig"
Een samenvatting van het gesprek is volgens mijn dochter: waarom ben je naar een andere school gegaan, oh het word nu leuker hoor we gaan volgende week leuke dingen doen ja het wordt nu leuk je MOET blijven echt en zij en zij gaan jou ook missen en willen dat je blijft please please please laat me niet in de steek.
Toen mijn dochter dit vertelde dacht ik nog, het vriendinnetje vindt het jammer dat mijn dochter nu weg is en dat zei ik ook tegen haar. Helaas blijkt het toch anders in elkaar te zitten.
Ik dacht, ook van eerdere bezoekjes van de meiden bij elkaar, dat het goed met elkaar ging.
Nu hoor ik dus dat de oorzaak van dat het spelen niet hier thuis maar bij vriendinnetje was is dat vriendinnetje dat altijd bepaalt (ze haalde haar hier ook weleens op) en dat de meiden dan praten op de kamer (alleen onderwerpen die mogen van vriendin) en vriendinnetje letterlijk alles bepaalt. Mijn dochter moet bv van haar schoolwerkjes van internet maken, vriendinnetje is altijd de juf, ze moeten altijd naar de speeltuin als vriendinnetje dat wil (en dan hoort dochter dat zijzelf besloten zou heben dat ze naar de speeltuin moest (vriendinnetje draait gebeurtenissen dus om) en dat mijn dochter nu iets moet doen voor vriendinnetje als vanavond meegaan naar een uitgaansgelegenheid voor kinderen wat van mij nog niet mag, vriendinnetje bepaalt altijd dat ze gaan spelen dat ze gaan optreden voor mensen en dan op muziek van K3 dansen wat mijn dochter kinderachtige muziek vindt, de moeder van dat vriendinnetje doet ook gezellig mee, die zegt nog oh ik betaal wel voor je hoor ga nou maar gewoon vanavond/vanmiddag leuk mee)
Eerder hebben wij wel meegemaakt dat als dit vriendinnetje belde ze boos werd omdat mijn dochter al met een ander meisje vanmiddag speelt of geen zin had en dat vriendinnetje zei "dag ik bel nooit meer op!" en de volgende dag weer belde of op de stoep stond.
Ik dacht dat dit laatste er gewoon bij hoort op die leeftijd en het een persoonlijke trek is.

Ik moet zeggen dat tot een jaar of 8 mijn dochter ook wel dominant is geweest met spelen met andere kinderen, maar daarna is het opgehouden.

Bij een aantal andere vriendinnetjes die mijn dochter heeft van die school valt mij nu pas op dat daar niets dominant is in de omgang. De beste vriendin is een meisje waarmee mijn dochter ook in de turngroep zit en in de buurt woont, die was vrijdagmiddag bij het turnen juist blij voor mijn dochter dat ze eindelijk haar rust heeft gevonden op een andere school, ook al was ze zelf wat jaloers, en ze spreken al lang regelmatig bij elkaar af, vaak met nog een derde vriendin erbij die wat verder weg woont.
Nog een ander vriendinnetje is het contact wel minder intensief mee maar dat is ook gewoon leuk buiten spelen of binnen kletsen op de bank, niks dat de een voor de ander alles bepaalt.
Op school speelde mijn dochter met meer kinderen (ook jongens) en dan bepaalden ze in de klas samen dat ze tijdens een speeluurtje nu bijvoorbeeld gaan kleien of van papieren blaadjes een schip maken met een heel avontuur erbij.

Ik vraag mij af wat jullie ervaringen zijn met dominantie van eigen en andere kinderen? En vooral tot welke leeftijd het normaal is uit jullie eigen ervaring?

Triva

Triva

25-04-2016 om 12:22

ach

er blijven altijd 'dominante kinderen' over op de apenrots. Lees eens wat over 'Meidenvenijn' en lees samen het boek: https://www.bol.com/nl/p/de-koningin-van-1b/1001004006216473/

Moni

Moni

25-04-2016 om 12:38

Lijkt me heel normaal

Dominantie is niet iets dat verdwijnt als kinderen ouder worden. Ik ken genoeg dominante volwassenen.
Wel worden kinderen langzamerhand wijzer in de manier waarop ze er mee omgaan.
De dominante leert dat ze ook wat ruimte moet geven.
En degene die het domineren van een ander accepteert, leert er tegen in te gaan of meer met anderen om te gaan.

Als het vervelend wordt (pesten en zo) dan wordt het meidenvenijn.
Maar ook bij groepjes jongens zijn er verschillen per kind in hoe dominant ze zijn.

lieverdje

lieverdje

01-05-2016 om 18:10

ook een soort onvolwassenheid

....misschien is het meisje wel gewend om thuis altijd haar zin te krijgen en wil ze daarom alles bepalen. Niet alleen iets voor meisjes, hier een jongen op school die dat doet en best veel voor elkaar krijgt, hij is behoorlijk populair in de klas. Er steekt wel een heel onzeker kind achter.

Maar inderdaad, sommige mensen worden nooit volwassen en blijven hun zin doordrijven

Sanne

Sanne

05-05-2016 om 22:48

In het verpleeghuis

Zaten volgens mijn moeder twee hele dominante vrouwen...

STERRETJE

STERRETJE

07-06-2016 om 10:46

Herkenbaar

Mijn dochter heeft ook zo een vriendin. Maar ze is nog te jong en te lief om daar goed mee om te gaan.Ze weet wel dat ze het niet leuk vindt. Dus ik probeer haar heel voorzichtig dat uit te leggen in kindertaal. Hopelijk leert ze zo met de tijd, dat dit soort kinderen niet bij haar passen en ze ze gaat vermijden uit zichzelf.

pimpelpaars

pimpelpaars

07-06-2016 om 13:13

16 persoonlijkheden

https://www.16personalities.com/nl/persoonlijkheidstypen

Ik vond de theorie van mbti persoonlijkheden heel verhelderend. 16 verschillende manieren om met de werkelijkheid om te aan. Alle 16 goed, maar ook alle 16 met uitdagingen.

Ik heb mijn puberkinderen ook gevraagd om de test te doen. Er kwamen andere dingen uit dan wat ik verwachtte,

Ik ben zelf bemiddelaar en ik moet zeggen dat het pijnlijk herkenbaar is. Ook mijn adhd pubers - volwassenen kan ik met deze bril veel beter snappen en begeleiden.

Vier personen met adhd, drie persoonlijkheidstypes. Dus logisch dat het er bij allevier zo anders eruit ziet.

Ik snap dominante mensen, of overdreven nette mensen veel beter m et het brilletje van de 16 persoonlijkheden op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.