Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

TL Havo advies

Goedenmorgen,

Gister hadden we het voorlopig advies van de basisschool. We waren een beetje overdonderd met het advies tl havo, omdat onze dochter haar hele school carriere al havo vwo scoort qua cito toesten. 

Groep 7 cito:

begrijpend lezen: havo-vwo
Spelling:              Vwo
Rekenen:              Tl- havo 
Technisch lezen:    Havo-vwo

Elk jaar word ze al meer uitgedaagd in plus klasjes etc. Alleen nu komt het. Ze heeft ondanks haar nio erg onder niveau gemaakt. De juffen waren echt helemaal in de war. Ze had een score van 85 wat totaal niet past bij mijn dochter en haar resultaten. Juf vertelde dat ze die dag erg gespannen was en de toets niet echt snapte achteraf, ze vond het een hele gekke toets. 
Dochter wil ook graag naar de havo in plaats van met haar vriendinnen naar tl-havo. 
Wat vinden jullie? 

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom 2 draadjes met dezelfde vraag?

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 07:25 Topicstarter

Nowee schreef op 10-12-2021 om 06:58:

Waarom 2 draadjes met dezelfde vraag?

Ik zag dat ik in het in het verkeerde topic had geplaatst maar zie even snel geen functie om het te verwijderen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

10-12-2021 om 07:36

Ik zou in gesprek gaan met juf en de IB'er. Meestal worden momentopnames weggestreept en dat zou in dit geval die Nio toets zijn. Ik denk niet dat het een vreemde vraag is om haar een havo advies te geven met deze cito scores over de afgelopen jaren.

cito is onderdeel van het schooladvies, maar niet leidend. Ook toetsen van voorgaande jaren en het eigen inzicht van de leerkracht wordt meegenomen in het advies. Als de juf haar advies baseert op enkel die laatste uitslag heeft ze de laatste jaren beroepsmatig onder een steen geleefd of ze neemt wel alles mee en vindt dochter oprecht een havo/vmbo kind, in dat geval snap ik niet waarom ze dat niet gewoon eerlijk zegt

Bij ons op school ging de lerares inrens behoudend adviseren dus kreeg onze zoon ineens een havo/vwo advies. Dat was echt heel vreemd omdat zijn scores en inzet beter waren dan die van zijn zus en broers. 

Ik heb school laten weten dat ik het advies vreemd vond en niet passend. Voornaamste reden was dat onze zoon dyslectisch is en het heel lastig is om op de middelbare als dyslect op te stromen van havo naar vwo. Wij hebben gevraagd wat hij dan moest doen of moest laten zien voor een vwo advies. De rest van het jaar af en toe eens gevraagd of hij al liet zien wat hij moest laten zien. Eind groep 8 kreeg hij een vwo advies. Hij was zo veranderd. Onze zoon zit nu in een brugklas vwo en doet het daar uitstekend.

Dus mijn advies is vraag vooral wat je dochter dan moet laten zien voor een Havo advies. 

De eindtoets is toch altijd pas na het schooladvies? En dan mag het advies toch alleen nog maar naar boven worden bijgesteld?
In ieder geval vreemd dat er zo gekeken wordt naar één toets waarvan juf zelf ook al zag dat het niet lekker ging die dag. 
Dat momentopnames niet betrouwbaar zijn ben ik het overigens niet zo mee eens. Elke toets is namelijk een momentopname. Dan zou dus geen enkele toets betrouwbaar zijn. Het gaat om het geheel van meerdere momentopnames en de ontwikkeling daar in. Het is vreemd dat dat nu niet of weinig wordt meegewogen.
Ik zou op school aangeven dat dochter zelf graag naar de havo wil en vragen wat ze nog kan verbeteren om dit mogelijk te maken. 
Heb hier ook wel eens gelezen dat scholen soms bij het voorlopig advies lager adviseren om kinderen te motiveren om te blijven werken (dat snap ik niet helemaal maar oké).

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 10:52 Topicstarter

MamaE schreef op 10-12-2021 om 10:26:

De eindtoets is toch altijd pas na het schooladvies? En dan mag het advies toch alleen nog maar naar boven worden bijgesteld?
In ieder geval vreemd dat er zo gekeken wordt naar één toets waarvan juf zelf ook al zag dat het niet lekker ging die dag.
Dat momentopnames niet betrouwbaar zijn ben ik het overigens niet zo mee eens. Elke toets is namelijk een momentopname. Dan zou dus geen enkele toets betrouwbaar zijn. Het gaat om het geheel van meerdere momentopnames en de ontwikkeling daar in. Het is vreemd dat dat nu niet of weinig wordt meegewogen.
Ik zou op school aangeven dat dochter zelf graag naar de havo wil en vragen wat ze nog kan verbeteren om dit mogelijk te maken.
Heb hier ook wel eens gelezen dat scholen soms bij het voorlopig advies lager adviseren om kinderen te motiveren om te blijven werken (dat snap ik niet helemaal maar oké).

Dat klopt zeker. Ze krijgen nog Cito definitief advies en dat kan na de eindtoets zelf nog aangepast worden naar ik begreep. 

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 10:57 Topicstarter

Plantenbak schreef op 10-12-2021 om 07:57:

Bij ons op school ging de lerares inrens behoudend adviseren dus kreeg onze zoon ineens een havo/vwo advies. Dat was echt heel vreemd omdat zijn scores en inzet beter waren dan die van zijn zus en broers.

Ik heb school laten weten dat ik het advies vreemd vond en niet passend. Voornaamste reden was dat onze zoon dyslectisch is en het heel lastig is om op de middelbare als dyslect op te stromen van havo naar vwo. Wij hebben gevraagd wat hij dan moest doen of moest laten zien voor een vwo advies. De rest van het jaar af en toe eens gevraagd of hij al liet zien wat hij moest laten zien. Eind groep 8 kreeg hij een vwo advies. Hij was zo veranderd. Onze zoon zit nu in een brugklas vwo en doet het daar uitstekend.

Dus mijn advies is vraag vooral wat je dochter dan moet laten zien voor een Havo advies.

Ja ik denk dat dat hier ook zo is. Het zekere voor het onzekere. Ze geven wel aan dat onze dochter voor toetsen heel erg zenuwachtig is en waar dat vandaan komt. Dat had ze eerder niet. Heel fijn dat het zo goed gaat bij jouw zoon! De Cito toetsen maakt ze elk jaar erg goed dus verwacht dat dit jaar eigenlijk ook. Maar vanwege de zenuwen durf ik ook niet goed te zeggen dat ze de nio niet zo goed heeft gemaakt omdat ik angst heb dat ze daardoor voor de Cito ook opeens in de stress schiet. Ze is er zo mee bezig terwijl het eerdere jaar zo vanzelfsprekend ging. 

Nathalie1985 schreef op 10-12-2021 om 10:52:

[..]

Dat klopt zeker. Ze krijgen nog Cito definitief advies en dat kan na de eindtoets zelf nog aangepast worden naar ik begreep.

Het nadeel is alleen dat die uitslag komt nadat de aanmelding al gedaan is en dat de meeste scholen dan al vol zitten en er niet veel mogelijkheden zijn om dan nog naar een andere school te switchen als dat nodig is. Niet alle scholen bieden alle niveaus aan. 

Ysenda schreef op 10-12-2021 om 11:01:

[..]

Het nadeel is alleen dat die uitslag komt nadat de aanmelding al gedaan is en dat de meeste scholen dan al vol zitten en er niet veel mogelijkheden zijn om dan nog naar een andere school te switchen als dat nodig is. Niet alle scholen bieden alle niveaus aan.

Ik zou haar sws inschrijven op een school waar tl en havo allebei een mogelijkheid is of bij een scholengemeenschap dat samenwerkt. Ik deed gymnasium, maar zat op een school die in aparte gebouwen ook tl en havo aanbood. Dan maakt de uitslag straks ook niet uit. Ook kan ze dan eventueel doorstromen naar de havo als ze toch tl gaat doen. 

Los daarvan denk ik niet dat jullie te veel moeten focussen op 1 toets, misschien dat het je dochter ook onbewust nerveus maakt waardoor ze slechter presteert. Ik had vroeger door extreme omstandigheden in de familie een hele lage cito score (kader), mijn basisschool heeft toen een gesprek gehad met de middelbare school en toen mocht ik toch VWO doen. De cito  was dus zeker niet leidend  

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

10-12-2021 om 11:33

Ik sluit deze draad, twee dezelfde discussies is niet handig. Een volgende keer: gewoon de discussie laten staan en vragen aan het forumbeheer om het te verplaatsen. De andere discussie is deze: https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/schooladvies-10#6

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.