Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Teveel speelgoed

Van anderen hoor ik weleens dat mijn kinderen teveel speelgoed hebben, zelf weet ik niet zo goed wat ik daarmee aanmoet. Wat is teveel?

teveel

Als het lastig wordt om het nog een beetje geordend op te kunnen ruimen en je bij verjaardagen echt geen flauw idee hebt wat nu eens te geven. Dan is het 'teveel'
Maar dat lijkt me nou typisch iets waar een ander geen moer mee te maken heeft, dus daar hoef je verder niks mee.

Vesta

Vesta

23-01-2017 om 10:09

te veel

is voor mij: als kinderen niet meer weten waar mee te spelen. Als ze met heel veel dus niet meer spelen.

Maar dat zou ik nooit zo zeggen tegen anderen, wel als het in een gesprek voor komt dat ik zeg wat ik te veel vind, en dan mag een ander daar het zijne van denken.

Misschien heeft mijn kind volgens hen wel te weinig speelgoed.

Wat ik deed

Was een deel van het speelgoed tijdelijk opbergen. Als je dan na een aantal maanden bijv de playmobil te voorschijn haalt, wordt daarmee op eens weer heel enthousiast gespeeld.

Wat te veel is, weet ik niet en wat anderen erover zeggen, is niet zo relevant, toch?

Lisa H

Lisa H

23-01-2017 om 20:10

Robot speelgoed

Dank voor de tips!

Mijn kind vraagt vaak om nieuw speelgoed (elke week) terwijl ik denk, kijk eens in je kast! Je hebt genoeg! Of ben je er nu al op uitgekeken?

En wat vinden jullie van al dat robot achtige speelgoed? Bijvoorbeeld die robot aap die ze van tv kennen. Vind het best wel duur en wil het alleen kopen als hij het lang leuk blijft vinden..

Hebben jullie daar ervaring mee?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-01-2017 om 20:13

tegenvraagje

"Van anderen hoor ik..."

En wat vind je zelf? Is het andermans probleem, of is het ook serieus jullie probleem? In het eerste geval: ene oor in, andere oor uit.

Vesta

Vesta

23-01-2017 om 20:24

vragen mag

maar kado's duurder dan € 25 komen er met verjaardagen en sinterklaas.
Op je verlanglijstje mag je alles zetten.

wij hebben nooit veel speelgoed met batterijen gehad. En dat wat er was was vaak maar van korte duur interessant terwijl de pop die ik kocht toen ze 2,5 was nu nog mee gaat op vakantie 8 jaar later.

Ik heb de aap even opgezocht maar € 100 zou ik hier niet eens over na hoeven denken. Veel te duur, zeker voor tussendoor. Bij een verjaardag: alleen als we het samen doen met anderen.

€ 50 voor een verjaardags kado is ons streven tenzij het een nuttig kado is zoals een fiets of een nieuw racket oid. Maar niet voor speelgoed.

zakgeld

Ik zeg: begin met zakgeld. Prima manier om van het 'gezeur' om nieuw speelgoed af te zijn. Kunnen ze er fijn zelf voor sparen!

Hier krijgen/kregen ze eigenlijk alleen speelgoed op hun verjaardag en met sinterklaas. Daartussendoor echt maar heel sporadisch een kleinigheidje. Wel kopen ze dus af en toe zelf wat van hun eigen geld.

Pien

Pien

23-01-2017 om 20:31

Waarom vragen ze?

Ik vind het wel bijzonder dat een kind elke week om nieuw speelgoed vraagt. Inderdaad een goed moment om ze de waarde van geld te leren en met zakgeld te beginnen. Je koopt kennelijk vaak tussendoor speelgoed voor ze. Dat mag iedereen zelf weten, maar persoonlijk vind ik dat je daar verwende kinderen van krijgt. Zij vragen, jij koopt. Zelf ben ik misschien wel het tegenovergestelde, hier komt zeer zelden tussendoor iets in huis. Ze krijgen alleen cadeaus voor hun verjaardag en Sinterklaas. Als ze verder iets willen, kunnen ze ervoor sparen, ze krijgen 1 euro per week (9 en 7 jaar. De jongste van 4 krijgt nog geen zakgeld). Als we eens in een speelgoedwinkel zijn om een cadeautje voor een andere jarige te kopen, dan zeggen ze weleens wat ze mooi vinden of zouden willen hebben en dan zeg ik: onthoud maar voor je verjaardag/sinterklaas. Tegen die tijd zijn ze het meestal weer vergeten.

Lisa H

Lisa H

23-01-2017 om 20:33

De prijsvechter

Goede tegenvraag.. Ik vond het eerst niet echt een probleem, maar nadat ik de documentaire De Prijsvechter had gezien ging ik toch een beetje nadenken over waar al dat speelgoed vandaan komt.

Ik had er niet bij stilgestaan dat arbeiders in lage lonen landen moeten opdraaien zodat wij in het Westen de prijs van speelgoed kunnen drukken.

http://www.npo.nl/de-prijsvechter/15-01-2017/VPWON_1259616

waarom ze vragen

"Ik vind het wel bijzonder dat een kind elke week om nieuw speelgoed vraagt."

Nou, daar vind ik nou helemaal niks raars aan. Of heb jij je kinderen al met hun derde afgeleerd om iets te vragen? volgens mij is het typisch het gedrag van jonge kinderen. Ze zien iets op tv of in een folder, het is kleurig, glimmend, en lijkt leuke mogelijkheden te bieden, dus willen ze het hebben.

Ze krijgen het niet, maar dat hoeft ze toch niet te beletten het te vragen?

Overigens vind ik ook dat mijn kinderen teveel speelgoed hebben. Maar mijn streven naar minder is een gevecht tegen de bierkaai.

Dochter wordt binnenkort 8. Ze wil dolgraag een Hatchimal (soort vogel-furby in een ei). Met Kerst waren ze gelukkig uitverkocht, ik hoop dat dat nog even aanhoudt. Ik voorzie dat het ongeveer 2 weken leuk is, en die krengen zijn behoorlijk aan de prijs. Maar goed, als kind het nou heel graag wil dan is het wel een mooi cadeau voor de oma's samen ofzo... Maar eigenlijk hoop ik dus dat ze pas in juli weer leverbaar zijn.

Groeten,

Temet

Sanne

Sanne

23-01-2017 om 23:31

Nee

Daar hoef je helemaal niks mee.

Gewoon doen wat jou verstandig lijkt. Wij gingen naar een goede speel-o-theek: iedere zaterdag iets anders halen en het pas kopen als ze het echt vaak wilde en er veel mee speelde. Hielp tegen miskopen.

Lisa

"..kijk eens in je kast! Je hebt genoeg! Of ben je er nu al op uitgekeken?"

Hierop zou ik echt mijn tip uitproberen. haal nou eerst eens een gedeelte weg en tover dat over een hele tijd eens feestelijk te voorschijn. Tien tegen één dat ze er mee wil spelen. En misschien heeft ze echt zo veel dat ze niet kan kiezen steeds. Dat het verlammend werkt.

Over die robots: dochter heeft ooit van een familielid een furby gekregen. Ze was er zo intens blij mee, dat hij het niet erg vond dat ze er verder nooit iets mee doet . Als je wat over hebt voor een gelukservaring, kun je het gerust doen. Maar ik ken geen kind dat er regelmatig mee speelt. Wie weet verhoogt het hun welzijn wel hoor, dat dat beestje toch ergens in de hoek aanwezig is

Mijntje

Mijntje

24-01-2017 om 07:26

lego technic

Een robot is leuker om zelf te maken, met bv lego technic. Maar dan zal je kind wellicht iets ouder moeten zijn.
Ik zou nooit iets geven waarvan ik vermoed dat ze er binnen no time op uitgekeken zijn of kapot is, dus geen rommelspeelgoed.

wat is veel?

"veel" = subjectief dus wat een ander veel vindt hoef jij niet veel te vinden. Bepaal vooral voor jezelf of je het teveel vindt of niet. Mijn kinderen hebben veel speelgoed maar hebben grote voorkeuren voor bepaald speelgoed. Daarnaast hebben de kinderen een grote kamer dus staat het speelgoed mij net zo in de weg. Ik haal af en toe iets weg en als na een paar maanden niemand het heeft gemist dan breng ik het naar een goed doel, zonder overleg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.