Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Loesje36

Loesje36

07-05-2018 om 21:30

Ten einde raad

Kan iemand mij helpen? Mijn zoontje van 5 wil al 5 jaar niet gaan slapen... Ik ben t zoooooo zat!! We hebben alles maar dan ook alles geprobeerd.. We hebben hulp gehad van de opvoedpoli.. Zegt tja wij weten t niet, je doet alles goed en consequent, huisarts, kinderarts... Tja je treft t niet het zal wel een lange fase zijn... 😞 ik kan het niet meer. Ik wil gewoon een avond stilte! Na 20u stil.. Mijn eigen ding... Ben geneigt om slaappillen te halen! Help! 😭

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-05-2018 om 21:38

Hoe laat?

Hij gaat toch wel een keer slapen? Hoe laat is dat en hoe slaapt hij (eigen kamer)?

Loesje36

Loesje36

07-05-2018 om 21:45

Laat...

Hij slaapt nu nog steeds niet.. Meestal stort hij tussen half 10 en 10 in slaap.. Hij speelt veel buiten, voor t slapen gaan vast ritueel.. Maar op t moment dat we het zeggen... Bam schreeuwen, klieren, rotzooien.. Alsof ie niet moe is...

Pien

Pien

07-05-2018 om 21:47

Melatonine

Gebruikt hij dat? Soms hebben kinderen een tekort aan deze stof, die ervoor zorgt dat je moe wordt. Het is verkrijgbaar bij de drogist.

Loesje36

Loesje36

07-05-2018 om 21:48

Nee

Nee gebruikt hij niet... Wilde er nooit aan.. Maar nu wil ik dat toch echt wel proberen als laatste redmiddel..

vlinder72

vlinder72

07-05-2018 om 22:00

En 's morgens

Is hij 's morgens moe?

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij echt nog niet moe is. Mijn jongste zoon gaat ook altijd laat slapen. Toch is hij elke morgen om half zeven weer klaar wakker.

Loesje36

Loesje36

07-05-2018 om 22:22

Nee

In de ochtend is hij vaak wel rond 7u wakker of om 8u. Hij word er sjagerijnig en agressief. Ook heel erg schreeuwen om alles. Hij gaat lelijk doen tegen mij, zn broer en vooral zn vader.. Ook op school word ie bozer... Eten gaat dan ook minder goed..

Pirata

Pirata

07-05-2018 om 22:30

Vroeger

Mijn zoon wilde vroeger ook nooit slapen. Hij leek ook nauwelijks vermoeibaar. Hij bleek o.a. ADHD te hebben. We kregen 'm onder zeil met melatonine en valeriaan. Anders bleef hij maar stuiteren, voor niemand fijn.
Hij kreeg later een diagnose, toen kreeg hij melatonine voorgeschreven.

Loesje36

Loesje36

07-05-2018 om 22:34

Wow wel heftig.. Verklaarde dat voor jullie een hoop?
We moeten deze maand naar een kinderpsycholoog ivm een eetstoornis, ook ga ik het slapen aankaarten... Hoop dat ze via die weg een goede melatonine voor kunnen schrijven dan en er achter komen wat de oorzaak is ...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-05-2018 om 23:24

Melatonine!

En gewoon van de drogist.....

lieverdje

lieverdje

08-05-2018 om 00:02

iets rustigs doen voor het slapen gaan

Misschien dat dat nog helpt? Zoals je het schrijft hier lijkt het of hij als vast ritueel veel buiten speelt voor het slapen gaan... maar misschien bedoel je dat hij veel buiten speelt én een vast ritueel heeft voor het slapen gaan. Drukke spelletjes vlak voor bedtijd zijn niet zo handig in elk geval. Anders helpt misschien ook gedempt licht, geen schermpjes een uur voor bedtijd etc. Houdt hij van lezen (of in boekjes/stripjes kijken, op zijn leeftijd)? Daar worden mijn kinderen heel blij van, als ze lekker mogen lezen in bed voor het slapen gaan. Ik ook, overigens. Waar houden jij en je man van voor je gaat slapen? Is het ook lezen, of misschien lekker in bad, nog een glaasje warme melk, muziekje aan....

"Hij speelt veel buiten, voor t slapen gaan vast ritueel.. Maar op t moment dat we het zeggen... Bam schreeuwen, klieren, rotzooien.. Alsof ie niet moe is..."

En hoe lang van tevoren zeggen jullie dat hij naar bed moet? Kondig je het wel ruim van tevoren aan: "Over een half uur is het bedtijd..... Over een kwartiertje..... Over 5 minuutjes.... nog 1x met de ... en dan ga je tanden poetsen" Misschien doe je dat al lang, want je hebt al vanalles geprobeerd.

Maar je suggereert wel dat hij moe is...en 's ochtends is hij niet te genieten dus dan heeft hij vast slaap tekort gehad. Is hij misschien bang in bed (omdat hij zich zo verzet?) Of is hij zo fijn aan het spelen dat hij teleurgesteld is dat het voorbij is voor die dag? Zijn jullie er zeg maar al achter waarom hij niet wil/kan slapen. Dan kom je ook dichter bij een oplossing van het probleem misschien.

Tosti

Tosti

08-05-2018 om 06:23

Herkenbaar

Heel herkenbaar je verhaal, hier een dochter waar we jarenlang mee hebben getobt qua slapen. Waar ik uiteindelijk wel achterkwam is dat ze meestal TE moe was om te gaan slapen. Soms zaten we een poosje in een goede 'flow', mooi op tijd naar bed, fijn slaapritueel en een vrolijker kind overdag, maar dat hoefde maar 1 avond mis te gaan en dan was het voor weken weer mis iedere avond omdat ze dan eigenlijk overdag al te moe was en er s avonds geen land meer mee te bezeilen was. Vreselijk. Zo moeilijk te doorbreken, en heel vervelend voor grote broer die iedere avond geconfronteerd werd met die drama's.
Naarmate ze ouder werd is het beter gegaan, en nu ze vijftien is regelt ze het zelf, ze weet inmiddels heel goed dat ze slecht tegen slaapgebrek kan, en bovendien kan ze nu uitslapen, dat deed ze toen ze klein was niet.
De enige 'tip' dus, probeer hem naar bed te krijgen nog voordat hij echt moe is, en verder sterkte gewenst, t is slopend voor het hele gezin.

Pirata

Pirata

08-05-2018 om 10:40

Doorbreken

Ja, het was heftig, hij was vaak heel lief maar een jong kind dat maar een paar uur slaapt, dat is niet goed. Hij was altijd hyperalert, leek of hij niks wilde missen.
Het voelde raar voor ons hem iets te geven om rustig te worden, maar, ook achteraf gezien, het was de juiste beslissing. Het doorbrak zijn patroon en leidde uiteindelijk tot veel meer rust.
Is jouw kind ook hyperalert?
De tips hierboven over Rust, Reinheid en Regelmaat zijn natuurlijk altijd goed. Maar niet bij iedereen voldoende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.