Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
tv-miep

tv-miep

08-12-2015 om 13:00

televisie kijken (10 en 6 jaar)

Even een vraagje: mijn kinderen zijn 10 en 6 jaar (jongens) en we zitten een beetje met het tv-kijken. Niet dat ze dat zoveel doen, maar het is wel eens lastig om te bepalen waar er naar gekeken wordt. Voor de jongste wil ik niet dat er gekeken wordt naar filmpjes waarin veel gevochten of 'gestreden' wordt, en waar het taalgebruik al te cool is. Met name filmpjes van nickolodeon en cartoon network vind ik nog niet geschikt voor de jongste. Eigenlijk vind ik een hoop van die filmpjes helemaal niks, maar ik kan me wel voorstellen dat oudste ze graag wil zien, net als zijn klasgenootjes.

Hoe lossen jullie dat op? Het is niet zo dat er alleen maar naar sesamstraat gekeken wordt hoor, de kinderen kijken wel naar Zapp en Boomerang en af en toe Telekids.

vlinder72

vlinder72

08-12-2015 om 13:13

I pad

Wij hebben meerdere tablets. Eigenlijk kijken ze alleen nog maar daarop filmpjes. De jongste van zes kijkt naar tekenfilms. Mijn 11 jarige zoon kijkt vooral naar Minecraftfilmpjes op you tube.

Mijn jongste kijkt naar brave filmpjes zoals Marscha en de beer en de smurfen maar ook naar Ben10, transformers en weet ik veel wat. Hij doet hem en mij niks. Hij kijkt in de kamer en ik kan het in de gaten houden maar ik zie geen hele rare dingen.

T.v. kijken werkt niet zo goed. Wel als er gepland gekeken wordt zoals naar het Sinterklaasjournaal of de slechtste chauffeur van Nederland (mijn oudste is 13 jaar) maar hangen voor de t.v. met vier kinderen in verschillende leeftijden is geen goed plan. Dat doen wij dus niet.

wij rotzooien maar wat aan

Mijn kinderen zijn ook 10 en 6. Ik differentieer niet op het punt van taalgebruik. En sowieso differentieer ik amper, alleen gaat de oudste vooral in het weekend flink later naar bed, en dan komt er wel eens wat langs dat ik ongeschikt vind (te griezelig, dan wel te realistisch geweld). Als ik dat zie aankomen grijp ik in.
Laatst ging het mis, ook jongste was later op en kreeg het begin mee van een film over zombies. Ik was boven was aan het opvouwen en had ineens een huilende zesjarige naast me staan: "het is een hele enge fihihihilm". Op de tv in onze slaapkamer toen maar even een duffe tekenfilm gekeken (leve de digitale kanalen) zodat ze weer opgewekt naar bed kon.

Als er taalgebruik langskomt dat ik niet geschikt vind dan zeg ik er soms wel wat van - vooral als de kinderen dat gaan herhalen. Als iets te lawaaiig of agressief wordt zeg ik ook weleens dat er nu maar eens wat anders op moet. Maar knokken op zich, dat houd ik bij de jongste niet weg. Zou ook weinig zin hebben trouwens, ze is al knokkerig van zichzelf. Gelukkig heeft ze niet direct de neiging Ninjago na te gaan lopen doen.

Kortom: eigenlijk kijken ze van alles, totdat ik het zat word en besluit dat het nu mooi geweest is, en regelmatig voorzie ik het gebodene van kritische opmerkingen. Maar ik maak daarbij niet of nauwelijks verschil tussen de twee kinderen.

Dit betekent dus dat de jongste dingen te zien krijgt die de oudste op die leeftijd nog niet te zien kreeg. Het is niet anders, wat mij betreft, ik heb nooit enorm de behoefte gehad om daar wat aan te gaan doen.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

08-12-2015 om 14:08

Ha. Ha. Temet

Zo herkenbaar. Mijn jongste heeft alle Star Wars films gezien en Spiderman. En vast nog veel meer. Hij kan wel wat hebben. Alleen toen mijn dochter hem mee liet kijken bij de Hunger games heb ik ingegrepen. Dat vond ik te realistisch voor een zesjarige.

vlinder

Nou inderdaad. Rare monsters die met veel lawaai worden opgeblazen, dat kan allemaal prima, maar jongeren die elkaar doodschieten, dat gaat te ver.

Ik heb mijn zoon nog nooit zo onder de indruk van een film gezien als toen ze in de klas de film 'Spijt'vertoonden (volgens mij 12+ potverdikke, het joch was destijds net 9 meen ik). Met een sip bleek smoeltje kwam-ie uit school. Gelukkig was hij vrij snel bijgetrokken en droomde hij er ook niet van, anders had ik bij de school geklaagd. Dan liever Spiderman.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

08-12-2015 om 22:32

Alles

Jongste heeft hier altijd wel meegekeken met oudste (bijna 6 jaar leeftijdsverschil). De echt 'erge' dingen zijn meestal wat later en toen ze klein was ging ze natuurlijk een stuk vroeger naar bed. Veel programma's interesseren haar ook niet, dus ik heb het altijd maar laten gaan.

Nur

Nur

09-12-2015 om 12:11

Deels

Hier een groot leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongsten. Wij zijn er dus altijd wat voorzichtig mee geweest. De oudsten mogen bepaalde progamma's alleen zien als de jongsten al in bed liggen of wegzijn.
In de praktijk gaat het meestal zo dat de tv overdag voor de jongsten is en dat de oudsten op de computer. 's avonds is de tv dan meer voor de oudsten.
Wij hebben heel lang de regel gehad dat er doordeweeks geen televisie werd gekeken. Dus dan keken ze alleen in het weekend. De oudste kinderen die later naar bed gingen keken hun programma's dan 's avonds en de kleintjes keken overdag.
Nu hebben we die regel niet meer maar het blijft wel een beetje hangen. De jongste kinderen kijken niet zo veel doordeweeks maar als ze kijken dan is het overdag. De oudste kinderen kijken overdag nauwelijks want druk met andere dingen maar vinden het vaak wel gezellig om 's avonds samen tv te kijken.
Natuurlijk zien de jongste kinderen wel eens programma's die eigenlijk voor iets oudere kinderen bedoeld zijn en dat is geen enkel probleem maar het moet natuurlijk wel binnen het redelijke blijven.
De oudste kinderen letten wel op en ze weten dat als ze niet voorzichtig zijn met waar ze de jongsten naar laten kijken ik hun meer restricties op ga leggen. Dat geldt ook voor games die ze spelen en dergelijke.
De oudste kinderen hebben de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de jongsten geen dingen te zien krijgen waar ze nog te klein voor zijn.

Sanne

Sanne

11-12-2015 om 01:02

Eraf

Ik heb de tv de eerste jaren op 'favorieten' gezet. Dus gewoon 10 zenders waar ze langs kon zappen, geen commerciele zenders enzo. Bij de nieuwe tv kon ik het niet vinden (ja, suf), maar toen taalde ze er al niet meer na.
Ik zou het er gewoon af halen.

Na elkaar

Wij laten onze drie jongens na elkaar kiezen als het even kan. De jongste mag eerst kiezen, als die naar bed gaat of niet meer wil, dan mag de tweede kiezen. Ten slotte mag de oudste kiezen. Dan zijn meestal de twee jongsten al naar bed.

Daarnaast is de tablet een geweldige uitvinding. Wie niks aan het gekozen programma vindt of er van ons niet naar mag kijken, die kan altijd nog voor de tablet kiezen.
Overigens kijken de jongste twee überhaupt weinig tv. Zij zijn meer achter de tablet te vinden. De oudste kijkt wel naar Zapp of ComedyCentral.

Maar kijk ook eens of je ergens misschien dvd´s tegen komt voor een leuk prijsje. Bijvoorbeeld Disneyklassiekers. Mijn ervaring is dat die het altijd wel goed doen, bij welke leeftijd dan ook. Dus die kunnen ze dan samen kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.