Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
LoisA

LoisA

23-02-2015 om 19:59

telefoon checken....

Mijn zoon is 9 en dochter is 11 jaar. Ze hebben allebei een eigen mobiel. De oude htc van mij en man. Zo af en toe check ik wat ze doen met wie ze contact hebben in watsapp etc. Zo kwam ik erachter dat zoon spelletjes uit de appstore haalde die geld kosten en ook geld uitgaf aan extra's voor de spelletjes die hij al had. Ik heb de mogelijkheid geblokeerd zodat hij dit niet kan doen. Bij dochter zag ik dat via de watsapp een onbekende haar benaderde en wel heel veel persoonlijke vragen stelde. Ik heb toen deze persoon beblokkeerd. Aan dochter uitgelegd dat als een onbekende persoonlijke vragen steld ze daar geen antwoord op hoeft te geven. Dochter is nu boos want ik geef haar geen privacy. Ik heb haar toen uitgelegd dat ik niet alles lees maar alleen rare dingen van onbekende of geld wat verdwijnt etc. Is dochter terecht boos op mij? Ik begin nu toch te twijfelen.... Checken jullie wat je kinderen op een mobiel doen en tot welke leeftijd?


Moni

Moni

23-02-2015 om 20:11

Vreemd

Je verhaal vind ik vreemd. Hoe kan je zoon spelletjes kopen via zijn telefoon. Met welk geld dan? Was er een creditcard aan gekoppeld?

mieke

mieke

23-02-2015 om 20:19

app store

Haal in I tunes je creditcardggegevens weg. Koopt je zoon dan toch nog iets dan kan hij alleen betalen met een itunes kaart. Ik vind dat ook zonde maar het is dan tenminste zijn geld.

Lusithania

Lusithania

23-02-2015 om 20:24

eeehh

Hoe kun je spelletjes kopen uit de appstore voor een htc?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-02-2015 om 20:29

Toch

Beter je huiswerk doen?

LoisA

LoisA

23-02-2015 om 20:31

ik bedoel...

niet de appstore maar die andere. Ik heb zelf nu een iphone vandaar de verwarring. De creditcard was er inderdaad nog aan gekoppeld. Ik geef toe slordig van ons.... De vraag gaat voornamelijk over privacy en toch willen checken ivm veiligheid etc. Vanaf welke leeftijd niet meer checken.... Dochter van 11 is nu boos over het checken vandaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-02-2015 om 20:50

Die vraag is niet zo moeilijk

Vind ik.

11 is nog te jong om dat helemaal alleen te doen.
Hoe kwam die vreemdeling aan haar nummer?

Katniss

Katniss

23-02-2015 om 20:50

Niet checken

Mijn oudste heeft vanaf haar eerste telefoon een wachtwoord erop, net als op haar pc. Die is erg gesteld op haar privacy, maar ook bang voor internetstalkers e.d. dus supervoorzichtig. Jongste heeft dat helemaal niet, maar ik zou nooit in haar Whatsapp kijken. Dat vind ik toch wel een beetje ver gaan qua privacy.
Met mijn creditcard is het ook wel eens fout gegaan. Oudste had die in haar telefoon staan voor iets, en heeft het toen 'gemakshalve' bewaard. Jongste heeft wel eens een betaald spelletje op mijn telefoon gezet. Vervolgens is mijn creditcard een keer gehackt en het nieuwe nummer zet ik niet meer in telefoons. Dan liever een Ituneskaart inderdaad.

four

four

23-02-2015 om 20:58

berichten niet

Maar het lijkt me in orde om de contacten van je elfjarig op WA te controleren.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-02-2015 om 21:12

Maar katniss

Je zegt dat je nooit de whatsapp van je kinderen zou controleren, maar als ik het verhaal van LoisA lees is het hier toch wel zinnig geweest dat ze het wel gecontroleerd heeft, vind ik tenminste. Heb jij dan liever dat je dochters met onbekende mannen chatten, maar hun privacy gewaarborgd blijft?
Mijn oudste is net iets jonger dan jouw jongste en die is nu alleen nog maar een beetje aan het mailen, maar hij weet dat ik zijn sociale media activiteiten in de gaten hou, en voorlopig blijf houden, ook als het zich uitbreidt naar andeee kanalen. En ook waarom. Overigens snapt hij dat heeft goed, na een recent akkefietje tussen wat andere kinderen in z'n klas.

Off topic: ik heb gemerkt dat media-wijs maken meer inhoudt dan alleen leren engerds te omzeilen, maar ook hoe je een mailtje schrijft. Dat als je ver-weg vriendinnetje een heel verhaal schrijft met daarbij de vraag of het leuk was op je school, het best sympathiek is om in het antwoord meer te zetten dan alleen maar "ja".

Moni

Moni

23-02-2015 om 21:20

Ja, wel checken op deze leeftijd

Mijn kinderen hadden geen smartphone op de basisschool.
Maar oudste wel Hyves. En daar bleek het volgen (soms) van gesprekken wel nodig. Voor je het weet heeft kind iemand in de groep die hele andere dingen wil. En als je 10-11 jaar bent, ben je nog niet in staat om vreemde reacties goed te beoordelen. En dat is precies waarom je als ouder moet meelezen.
Je laat je 11-jarige toch ook niet naar iemand toegaan die jij niet kent en niet kan plaatsen? Chatten zonder dat je iemand kent is net zoiets.

Flexibel

Flexibel

23-02-2015 om 21:38

Kaarten

Dat van de creditcard was niet zo handig... Mijn kinderen vroegen op die leeftijd sowieso nog toestemming voor ze iets installeerden, omdat niet alle spellen/apps even geschikt zijn voor jonge kinderen. En daarnaast maken we eigenlijk alleen gebruik van prepaid-kaarten.

Telefoons check ik verder niet, ik vertrouw wat dat betreft volledig op het gezonde verstand van mijn kinderen. Ze zijn waarschijnlijk wel wat web-wijzer dan gemiddeld, omdat wij veel op evenementen komen waar dit een thema is.

Bij allebei heb ik gewoon toegang tot hun mailaccounts, dat weten ze ook en vinden ze geen probleem. We kunnen trouwens allemaal bij elkaars mail, en ook telefoons zijn niet volkomen privé. Als er ergens een telefoon ligt die piept, dan kijkt de dichtstbijzijnde persoon vaak even wat het bericht was... De behoefte om bewust in hun Whatsapp-accounts te kijken heb ik dus ook niet.

In jouw geval (TO) is het goed dat je gekeken hebt. Weet inmiddels al ook wie de onbekende was?

Marea

Marea

23-02-2015 om 21:43

11 jaar jong

Ik vind een kind van 11 dat over gebrek aan privacy klaagt een goed gesprek verdient. Dat ze te jong is om een inschatting te maken van foute mannen. En dat het dus goed was dat je hebt gezien en erover gesproken hebt. Dan weet ze dat ze nu alleen nog met bekenden mag praten.
En als ze bij mij praatjes zou krijgen of een brutale mond zou geven over gebrek aan privacy, dan zou ze haar telefoon kunnen inleveren.

Marea

Marea

23-02-2015 om 21:43

psycholoog

Dus ik vind dat je er goed aan doet af en toe te kijken.

Elizabeth

Elizabeth

24-02-2015 om 09:43

af en toe

dochter van 10 heeft een ipod en een telefoon. tijdje terug is er wat gedoe geweest via messenger van facebook. ze heeft het zelf prima opgelost maar ik heb haar wel aangegeven dat ik het prettig vind om haar berichten in de gaten te houden ivm online pesten. Ze maakt er zelf geen problemen van dat ik dat doe.

Barvaux

Barvaux

24-02-2015 om 09:56

tja

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard!

Je hebt je kinderen los gelaten terwijl ze daar niet toe in staat waren. Nu moet je ze weer vastpakken en dat willen ze niet.

Ik laat mijn kinderen ergens in los als ze het vertrouwen gewonnen hebben en dat is niet met 11 jaar in je eentje met wie dan ook whatsappen en zonder overleg spelletjes kopen.

Ik zie maar 1 oplossing: je gaat ze nu volledig checken zodat ze het vertrouwen kunnen terugwinnen en anders mogen ze het apparaat inleveren. Elf jaar is veel te vroeg om volledige privacy te hebben. Kom op zeg, dat hadden wij op die leeftijd toch ook niet? Je belde in de hal met iemand. Dat die mogelijkheden er nu wel zijn betekent niet dat een elfjarige dat wel aan kan?

Barvaux

Barvaux

24-02-2015 om 09:57

oja

En ik neem aan dat je die spelletjes wel laat terugbetalen? Door klusjes of zakgeld?

niet

Op die leeftijd haalden de kinderen mij er zelf bij. Ik had daarover met ze gesproken dat als er naar persoonlijke informatie wordt gevraagd door onbekenden dat dat niet vertrouwd is. Ook hadden ze een game gehad waar ze leerden dat je geen persoonlijke informatie doorgeeft maar bij je 'nick' blijft.
Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat op die leeftijd ze alleen een ouderwetse mobiel hadden voor noodgevallen onderweg.
De games en de fora hadden ze op de computer. Eerst in de bijkeuken waar ik bij was en later op hun kamer, maar als er iets was haalden ze mij er altijd bij.
Ook later toen er een keer verdachte attentie bleek te zijn bij dochter hadden zoon en ik dat sneller door dan zijzelf. Toen was ze inmiddels 12 jaar.
Dus nee, ik heb ze nooit gecontroleerd maar wel gewaarschuwd en contact gehouden. En ze vroegen mij zelf als er iets was.
Dochter had een keer een game voor kinderen online waarin ze een aanbieding kreeg voor een WII en daar vroeg ze me toen bij of dat mocht. Bleek dat je daaraan mee mocht doen als je een begrafenisverzekering nam. Die heb ik opgebeld! Werven voor een begrafenisverzekering op een game voor basisschoolkinderen.
Zoon had een keer een ringtone gevonden met het Wilhelmus. Gratis! Gratis! schreeuwde die site. Dus we keken samen en toen heb ik hem toestemming gegeven. Toch ging daarna zijn beltegoed hardhollend achteruit bij elke keer gebruik. Waarop we een goede les hebben geleerd en die ringtone er gelukkig weer snel af hebben kunnen krijgen.
Ik herinner ze nu nog weleens aan kwalijke zaken of er staat eens iets in de krant. Maar nu zijn ze ouder en ze komen zelf ook nog weleens met een waarschuwing voor de anderen die ze gehoord of gelezen hebben.
Tot nu toe hebben we hier prepaidtelefoons en smartphones. Ik heb niet het risico willen lopen op dure rekeningen. En we hebben een vaste telefoon, in de kamer, voor langduriger contacten. Maar appen doen ze uiteraard zelf.

Nur

Nur

24-02-2015 om 11:24

Wel

Hier mogen ze alleen een smartphone als ze bereid zijn om ook mij mee te laten kijken. Niet dat ik constant in hun telefoon zit te kijken maar ik laat ze wel weten dat het tot de mogelijkheden behoort. Ik doe het eigenlijk nooit omdat het niet nodig is. Mijn ene zoon is een open boek. Die haalt mij zelf overal bij en wil alles altijd delen. Hij laat me constant berichtjes zien die hij ontvangen heeft met (zogenaamd) grappige cartoons en dergelijke. Dat moet dan gelijk even gedeeld worden. Zijn account is niet gekoppeld aan een creditcard want dat zou minder goed zijn afgelopen. Hij is nu wel wat serieuzer maar zeker in de beginperiode heeft hij heel veel geld uitgegeven aan stomme apps die hij na 5 minuten al niet meer leuk vond. En ook hij heeft zo'n ringtone abonnement een keer afgesloten (gelukkig prepaid) dus in de gaten houden is wel belangrijk. Maar net als bij AnneJ hoef ik dat eigenlijk niet actief te doen want zoon komt zelf wel met dingen. Hij is geen stiekem iemand wat heel fijn is want hij zit wel regelmatig in de problemen maar gelukkig deelt hij alles heel makkelijk en open uit zichzelf.
Andere zoon gebruikt zijn smartphone nooit dus die controleer ik ook niet want dat staat niks in wat interessant is.
Dochter heeft net een smartphone en ik hou het nog wel in de gaten. Zij denkt meestal wel na voordat ze wat doet dus ik heb wel iets meer vertrouwen in haar. Ze heeft een paar spelletjes gekocht maar dat vroeg ze dan netjes van te voren enze denkt er ook echt over na of ze wel echt dit spelletje wil. Chatten en dergelijke interesseert haar veel minder dus dat gevaar is er nog niet echt. Ik hou het wel wat in de gaten. Ook bijvoorbeeld of ze geen virussen en malware binnenhaalt.

verwarrende boodschap

Even los van de vraag of en hoe lang je moet checken reageer ik even op dit:

"Aan dochter uitgelegd dat als een onbekende persoonlijke vragen steld ze daar geen antwoord op hoeft te geven."

Ik hoop dat je het niet zo hebt gezegd, want dan is je boodschap verwarrend. Ik neem tenminste aan dat wat je werkelijk bedoelt is: als een onbekende je persoonlijke vragen stelt moet je die niet beantwoorden want je weet niet of die persoon te vertrouwen is. Door te zeggen 'je hoeft niet' geef je haar een keuze ("dus als ik het zelf wil, mag het wel"), terwijl je boodschap eigenlijk is dat je het gedrag afkeurt en haar geen keuze wil geven (althans, nu nog niet). Ik denk dat je dat soort mogelijke verwarring moet proberen te voorkomen. Als je wilt dat je kinderen zich aan jouw regels houden moet je wel zorgen dat die regels ook duidelijk en bekend zijn.

Groeten,

Temet

Yura

Yura

24-02-2015 om 12:38

Tuurlijk checken

Het zou pas raar zijn als je niet checkt. Een 11-jarige kan echt zaken nog niet op de juiste manier inschatten. Mijn kinderen zijn nu 15 en 16 en hadden dus nog geen smartphones op die leeftijd. Ze hadden wel hyves, maar daarover hadden we goede afspraken gemaakt. Ik had de accounts aan gemaakt en wist dus ook het wachtwoord, ik bleef dus de beheerder en kon elk moment checken. Verder mochten alleen vriendschapsverzoeken worden geaccepteerd van mensen die ze ook in het echt kenden, bij twijfel over zaken altijd melden. Dit is inmiddels zo ingeburgerd, dat we nu 5/6 jaar later nog steeds zo werken. Ze hebben wel hun eigen accounts aan gemaakt op fb, twitter en instagram en ik ken de wachtwoorden ook niet, maar ze weten nu heel goed wat wel en niet kan. Twitter is nu uit, maar 2/3 jaar geleden is mijn dochter wel eens dingen komen melden die ze niet vertrouwde, zoals een bekende die zich sneed en bijhield hoeveel gewicht ze verloor.

Barvaux

Barvaux

24-02-2015 om 15:13

emet

Het kan nog simpeler: Helemaal geen contact met mensen die je IRL niet kent. Waarom zou je tijd besteden als 11 jarige aan appen met wildvreemden? Hoe komt een onbekende aan haar telefoonnummer en waarom voegt ze die persoon toe?

Barvaux

Je hebt gelijk. Maar ik ben werkelijk een enorm fossiel als het op dit soort dingen aankomt. Ik heb geen smartphone, en ik begeef mij niet op welk sociaal medium dan ook. Nooit gedaan ook. Zit er al een hele tijd tegenaan te hikken dat ik nou dat LinkedIn profiel eens moet aankleden.
Partner is nota bene IT'er, heeft nu zijn eerste smartphone sinds een maand of 4, zit op Facebook maar alleen sporadisch om contact te houden met vrienden en familie overzee en begeeft zich verder ook niet op soc. media. Wij weten, kortom, amper hoe het werkt. Misschien moet ik maar een keertje een vriendin in vertrouwen nemen en haar vragen mij alle voetangels en klemmen uit te leggen voordat zoon van 9,5 zich hierop stort. Want vooralsnog gebruikt hij de computer alleen om op Youtube filmpjes te kijken.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-02-2015 om 00:02

Zo ben in indertijd ook aan Hyves geraakt Temet

Om oudste een beetje te kunnen volgen. En voor te blijven. Dat laatste lukt tegenwoordig allang niet meer, maar als ze nog best jong zijn is wat ouderlijke kennis volgens mij onontbeerlijk.

wel checken

Mijn dochter is bijna 13 en ik vind het toch wel fijn dat ik mee kan/mag lezen. Ze is net als Nurs zoon een open boek naar mij toe en vindt het geen enkel probleem, in tegendeel, dat scheelt. Ze zit vooral veel op twitter met anderen die fan zijn van dezelfde actrice/zangeres en dat zijn mensen die ze niet in het echt kent. Tot nu toe nooit iets vervelends gebeurd, maar ik vind wel dat kinderen hierin begeleiding nodig hebben. Niet alleen voor 'enge mannen' of zo, maar ook in wat vertel je wel of niet, wanneer/hoe reageer je op anderen, als je iets als grapje schrijft, komt het dan ook zo over etc.

Niki73

Niki73

25-02-2015 om 16:56

Natuurlijk wel checken!

Ik heb gezegd dat mijn oudste (12) een smartphone mocht, op voorwaarde dat we regelmatig de regels voor veilig gedrag online herhalen en ik regelmatig in zijn telefoon kijk. Niet elke dag of elke week, niet per se alles, maar ik kijk af en toe. Dat weet hij, en dat feit alleen al voorkomt hopelijk gevaarlijk gedrag.
Hij mag trouwens gewoon NIET communiceren met mensen die hij niet in het echt kent. Hij mag zijn echte naam niet gebruiken noch geven, geen contactgegevens prijsgeven, en alle chatinstellingen staan voor zover mogelijk zo dat alleen bekenden contact kunnen opnemen.

Sanne

Sanne

25-02-2015 om 18:28

Niet checken

Ik ben in dat opzicht gezegend (in andere gevallen niet altijd) met een heel voorzichtig kind van 9. Ze weet precies wat er kan gebeuren en geeft nooit haar gegevens oid en maakt bij alles direct iets aan onder haar 'schuilnaam' die ze zelf bedacht heeft. Ze kan zo iets kopen in de iStore. Een keer had ze dat gedaan zonder vragen. Toen ik er naar ging vragen bleek dat ze het geld vooraf uit haar spaarpot had gehaald en inderdaad keurig bij ons geld had gelegd.

Zo nu en dan vertelt ze over kinderen die wel heel veel vragen of heel aardig doen, wat volgens haar wel verdacht is. Ik zie dat ik het dan nog niet eens verdacht vind, dus nee, ik check niet.

Ik kan me voorstellen dat er kinderen zijn bij wie dat wel moet, alhoewel ik vooral zou inzetten op opvoeden en leren ipv controleren, want dat is beperkt en ik wil vooral graag dat ze zelf snapt wat de risico's zijn en hoe ze daar mee om kunnen gaan. Per slot ben ik er niet altijd bij.

Ik ben ook vooral benieuwd wat je dochter vond van die onbekende op whats app en waarom ze zijn vragen beantwoordde en waarom ze daarmee niet uit zichzelf bij jou kwam.

Sanne

Ulla

Ulla

25-02-2015 om 20:29

Als Sanne

Niet checken.
En Barvaux, jij praat hier toch ook met wildvreemden? Telefoonnummer geven moet natuurlijk niet.

Angela67

Angela67

25-02-2015 om 20:34

ulla

ulla, whatsapp werkt alleen als een ander jouw telefoonnummer heeft.
Dus de question is: hoe komt een onbekende man aan het telefoonnummer van dat meisje?
gr Angela

Ulla

Ulla

25-02-2015 om 20:37

Even niet opgelet

Het was whatsapp... Ik had het begin niet weer gelezen, was ging uit van internetcontact. Slordig...

Zeker wel checken

Lees de stukken van Justine Pardoen hierover nog maar eens na. Kinderen moeten net als in het verkeer leren hoe ze zich in de digitale wereld moeten bewegen en welke regels er gelden. En dat leren ze door het samen met hun ouders te doen. Je stuurt je peutertje toch ook niet op zijn driewieler zelf de straat op? En het gaat waarschijnlijk niet eens zozeer over het gedrag van je eigen kind, maar vooral om de grote boze buitenwereld en hoe je daarmee omgaat en op reageert (en daar hoort ook de groepsapp van de klas bij, daar kan ook van alles gebeuren zonder dat je er als ouder eigenlijk wat van merkt. Lang niet alle kinderen komen netjes melden dat Marietje en Pietje elkaar voor rotte vis uitmaken...).
Mijn kinderen zijn 15 en 12, en er wordt zeker bij die van 12 nog regelmatig gecontroleerd. Ook al omdat die bewezen heeft dat ze hele rare fratsen kan uithalen, maar ook zonder dat vind ik dat je kinderen hierin moet begeleiden.
En ik zou pertinent willen weten hoe dochter van TS aan die vreemde is gekomen. Blokkeren is echt niet voldoende!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.