Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Elizabeth

Elizabeth

22-03-2015 om 14:32

Te veel vrijheid

Dochter van 10 groep 8 is een behoorlijk zelfstandige meid. Ze regelt veel zelf, fietst alleen naar school. En gaat vanaf komend jaar naar een school 10 km vanaf ons huis. Nu is het soms een beetje zoeken wat kan en wat niet.
Ze wilde vanmiddag alleen de stad in, wat winkelen, tussen sieraden snuffelen en make up uitzoeken. Normaal ga ik mee maar ik ben met een gebroken voet aan huis gebonden. Man heeft haar in de stad afgezet en pikt haar over twee uur weer op. Auto's zijn verboden in de binnenstad. Echter, kan dit voor een groep 8 leerling? Twee uurtjes alleen in de stad.

Katniss

Katniss

22-03-2015 om 14:37

Ja hoor

Lijkt me geen probleem. Dat zou mijn 10-jarige in groep 6 ook mogen als ze zou willen.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-03-2015 om 14:39

lijkt me geen probleem

zou het zelf wel fijn vinden als ze een mobiel mee heeft. Als er dan iets vreemds gebeurt kan ze jullie altijd even bellen.

Elizabeth

Elizabeth

22-03-2015 om 14:41

Mobiel bij zich

Zodat ze kan bellen als het iets later of eerder moet worden.

Nur

Nur

22-03-2015 om 14:42

Leeftijd

In de brugklas is het redelijk normaal dat kinderen zelf de stad in gaan. Op zich is in groep 8 dus ook niet extreem vroeg. Zeker niet onder de omstandigheden die jij schetst. Jouw dochter is nog vrij jong. Jullie hebben er blijkbaar wel vertrouwen in dus zal het wel goed zijn. jullie kunnen inschatten hoe verantwoordelijk ze is. Ik had mijn oudste kinderen nog niet met 10 alleen de stad in laten gaan. Wel bijvoorbeeld dat ze even naar winkel x gingen terwijl ik naar winkel y was. Maar mijn kinderen zaten ook niet in groep 8 op die leeftijd en hoefden ook niet na de zomer alleen naar de middelbare school te gaan. Hun klasgenoten waren ook geen groep 8'ers. Met 10 zaten ze in groep 6. Dus dat is toch heel anders want jouw dochter is neem ik aan wat meegegroeid met haar klasgenoten en functioneert dus ouder dan haar kalenderleeftijd.

esther

esther

22-03-2015 om 14:46

tja de stad

Dat is een ruim begrip. Hier gaat de route van school naar huis dwars door het centrum van de stad. Kind is hier dus goed vertrouwd en mag dus zelfstandig winkelen. Ik zou het heel anders vinden als ik in de buitenwijk van een grote stad als bijvoorbeeld Utrecht zou wonen en mijn dochter daar zou willen winkelen in haar eentje. In dat laatste geval zou ik tien toch nog een beetje jong vinden.

Elizabeth

Elizabeth

22-03-2015 om 14:50

Stad

Is in dit geval het centrum van ene provinciestad. We hebben het dus niet over amsterdam. Ze kent de stad, normaal ga ik echter mee, loopt ze een uurtje alleen rond maar ben ik dus wel zelf ook aanwezig.

Nur, ik vind het moeilijk soms, ze is natuurlijk meegegeroeid met haar klasgenoten moet vaak de zelfstandigheid hebben van een groep 8 leerling maar wil dus ook de pleziertjes.

Stadse

Stadse

22-03-2015 om 17:40

Wij wonen in een middelgrote stad en de kinderen lopen hier ook alleen door het centrum, naar de winkels, etc. Wel eerder dan met 10 jaar ook, en het zijn geen extreem zelfstandige kinderen.

Als ze over 'n halfjaar op de fiets 10km alleen moet reizen is dit een leuke oefening.

Ja hoor

Je kijkt het kind aan, geeft het passende instructies mee, en zorgt dat ze altijd een beroep kunnen doen op jou of op omstanders. Dochter was 11 jaar toen ze met een vriendinnetje, kind van mijn vriendinnen, samen naar het zwembad gingen. Die leadrol had mijn kind nooit kunnen nemen, maar vriendinnetje was sociaal bijdehand en streetwise en kon ook mijn dochter daarin 'meenemen'.
Hoe worden kinderen streetwise? Als ze eraan toe zijn en als je ze de kans geeft. En risico's zijn er altijd, maar je weegt het af.

Oh ja

En ik heb het wel over Amsterdam, de zogenaamde achterstandsbuurt waar we vroeger woonden.

Ali

Ali

22-03-2015 om 20:40

Eng aan Amsterdam?

Wat is er toch zo eng aan Amsterdam?
Serieuze vraag, hoor.
Behalve het verkeer, dat is echt wel druk, en eigenlijk ook het enige dat ik zelf gevaarlijk vind.

Elizabeth

Elizabeth

22-03-2015 om 21:35

Amsterdam

Als je uit de provincie komt alles

Nee ik vind niks engs aan Amsterdam, ik vergelijk eigenlijk vooral het formaat stad. Amsterdam is veel groter en drukker dan onze stad.

Monique D*

Monique D*

24-03-2015 om 22:49

Wij zijn Amsterdammers

Mijn zoon was een jaar of 10 en zat in groep 7 toen hij een middag in de weekend naar Duivendrecht ging voor huiswerkbegeleiding. Duivendrecht is een deel van Amsterdam-Zuidoost en wij wonen in Amsterdam-Oud-West. Ik bracht hem elke keer met de auto daar naar toe en haalde hem weer op. Op een gegeven moment kreeg ik werk en kon hem dus niet meer brengen en halen. Hoe moet ik dit oplossen? De begeleider van de huiswerkgroep zei dat meer kinderen alleen reisden naar Duivendrecht. Ik sprak met mijn zoon af dat hij dan alleen de metro zou nemen om daar naar toe te gaan en dan zou ik hem ophalen. Om hem de weg te wijzen ging ik mee met de metro en liet hem zien waar hij moest uitstappen. De volgende keer deden wij het weer en toen moest hij zelf de weg vinden. Dat ging goed.
Vanaf toen reisde hij alleen met de metro. En zelfs het reizen met de metro en overstappen op de bus naar dat voetbal ging goed. Het is wel een keer voorgekomen dat hij een verkeerde metro nam. Gelukkig had hij het toen zelf opgelost en heeft ervan geleerd..
Hij had wel een mobieltje mee voor in noodgevallen.

En als je in groep 8 zit kan je best wel een keer zonder ouders in het centrum van de stad wandelen. Over een paar maanden gaat het kind naar de middelbare school (die kunnen ook in het centrum zijn) en dan is het handig dat ze er nu kennis mee maken. Wat denk je wat ze in vrije uren doen? Wandelen in de stad, toch?
Dat heel loslaten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

Groeten van Monique, die doodsangsten uitzat toen haar kinderen in de brugklas zaten op de fiets door de megadrukke stad naar school gingen... en nu als jongvolwassenen kennen het centrum nu op hun duimpje.. de enge grote stad Amsterdam.

Elizabeth

Elizabeth

25-03-2015 om 08:16

Dank

Dochter belde na een uurtje dat de taxi weer mocht komen.
Ik ben zelf vrij gemakkelijk, man is wat bezorgder, is toch zijn meisje en dan raak ik aan het twijfelen. Beoordeel ik het goed of kan het echt niet. Man vaart dan vaak wel op mijn oordeel maar ik twijfel dan toch. Naar mijn idee kan er in een stad overdag weinig gebeuren, er komen geen auto's. Het stikt hier niet van de drugsdealers. Het ergste wat kan gebeuren is dat haar tas gepikt wordt. Er zijn ergere dingen.
Ik vind het persoonlijk enger dat ze straks in de winter naar het station moet, het dan nog donker is en ze dan op dat station loopt. Daar ben ik dan weer een zeikerd in.

Barvaux

Barvaux

25-03-2015 om 08:22

ach

In de ochtend slaapt al het gespuis uit!

lisbeth

lisbeth

25-03-2015 om 08:29

Haha

Daar heb je helemaal gelijk in

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.