Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ava

Ava

28-12-2014 om 15:25

taal leren

Voor mijn zoon (bijna 9, gr 5) ben ik op zoek naar een zelfstudie taal. Hij wil al heel lang en dolgraag een taal leren. Op school gaat het prima en hij leert en leest graag dus ik ie geen probleem om hem dt te gunnen. Daarbij blijft hij gemotiveerd. Hij is ook dol op geschiedenis (studie van mijn man) en heeft alle boeken die hij kon volgen, al uit. Hij leest best dikke boeken zonder plaatjes net zo makkelijk als met. Hij heeft nu een nieuwe uitdaging nodig. Hij leest ondertussen op niveau groep 8, schat ik.

Ik ben alleen bleu op dit gebied: zijn er (taal)cursussen voor deze leeftijd die je in je eigen tempo kan volgen? Wat zou een geschikte taal zijn? Het is namelijk ook weer niet de bedoeling dat hij, eenmaal op 't VO, zich daar gaat vervelen.

Of moeten we dit met school bespreken? Het gaat hem om thuis, niet perse school, op dit moment, hoewel hij ook 'klaagt' over te weinig uitdaging op school. Daarbij ben ik wat huiverig om dit te bespreken op school. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dat moet aansnijden. De eerst volgende gelegenheid lijkt me de rapportbespreking en dat duurt nog even.

Muzzy

http://www.bbcmuzzy.nl/

Myzzy early advantage heeft voor diverse talen goede kinderprogramma's.

En bijvoorbeeld in Den Haag of Amsterdam heb je ook vaak ambassades of instituten die les geven aan kinderen.

Minthe

Minthe

28-12-2014 om 15:37

Spaans?

Er is een methode Spaans die kinderen zelfstandig kunnen doen (Juan y Rosa). Als hij nu op school wat extra uitdaging kan gebruiken is het misschien handig als hij op school de tijd/ruimte krijgt hieraan te werken. Dat kan je gewoon voorstellen, los van de rapportbespreking. Misschien zijn er wel meer kinderen die mee willen doen? Mijn kinderen hebben het met een klein groepje gedaan, dat was erg leuk.

Maar welke taal wil hij zelf leren? Met Engels zijn mijn kinderen allebei hun leeftijdsgenoten al ver vooruit (ging vanzelf, gewoon door veel te doen) maar ik geloof niet dat ze daar op het VO 'hinder' van hebben. Eerder voordeel, omdat hun wereld veel groter geworden is...

Als het gaat om het leren van iets nieuws zou hij ook een échte moderne taal kunnen leren, bijvoorbeeld Python

Ava

Ava

29-12-2014 om 17:13

zo snel al

Dank voor jullie reacties.

Ik ga ns met zoon doornemen wat er is en zien waar zijn belangstelling naar uitgaat. Misschien toch wel Engels als het niet in de weg staat op 't VO, Minthe. Ambassade is ook een goede, had ik zelf nooit aan gedacht, AnneJ. Python: ook een idee!

Is Engels wel handig?

Mijn zoon, groep 7, krijgt sinds dit schooljaar Engels. Ergens in november ofzo vroeg ik m 'Heb je nog Engels gehad vandaag?'' Ja.'' Wat heb je geleerd? ''Niks. Ik leer al het hele jaar niks met Engels.' En hij spreekt helemaal niet echt Engels, maar heeft van Michael Jackson-liedteksten, films en Youtube zoveel opgestoken dat hij op school tijdens Engels zijn tijd zit te verdoen.

Kortom: is het wel zo handig om jouw zoon, die kennelijk veel interesse in en energie (en vermoedelijk ook aanleg) voor een vreemde taal heeft, Engels te gaan leren, met het risico dat hij straks op het VO enkele uren per week uit zijn neus zit te eten?
Dan liever Spaans. Nog liever zou ik trouwens een taal nemen waarvan je vrij zeker kan zijn dat die op het VO niet langs komt, ook niet als keuzevak.

Groeten,

Temet

Lynn

Lynn

29-12-2014 om 23:43

Eens met Temet

Ook ik zou zeke niet voor Engels, Duits of Frans kiezen, maar eerder Spaans, Italiaans of bijv. Russisch (kan je ff mee vooruit..).

creabea

creabea

31-12-2014 om 00:21

boeken lezen, tv kijken

mijn ouders zijn duits georiënteerd en vroeger keek ik heel veel duitse tv (misschien wel meer dan naar nederlandse zenders). Daar heb ik heel veel van geleerd, ik versta en spreek nog steeds heel redelijk duits, beter dan dat ik op school had kunnen leren. Hetzelfde kan natuurlijk met engels; onze jongste zit in groep 2 en krijgt nu al engels op school. Verder zetten we wel eens wat op van de bbc en hij begint hier en daar al wat van te verstaan (einde van zinnen meestal of hij vraagt wat ze daarnet zeiden. Onze oudste is net zou oud als jouw zoon, maar die heeft dat een stuk minder (is ook niet zo talig), maar als jouw zoon graag een taal wil leren kan hij van de tv ook veel opsteken. Als je daarbij anderstalige kinderboeken uit de bieb leent, kan het snel gaan. Je hoort wel eens van 10-11 jarigen die Harry Potter al in het engels lezen.

Volgens mij is het helemaal niet zo'n probleem als je kind alvast engels, duits of frans leert. Op het vo is daar vast wel een mouw aan te passen, want er zijn altijd wel kinderen die voorlopen met een vreemde taal (bv. door tweetalige opvoeding). Het lijkt me juist handig om een van deze talen te nemen, want daar heb je later waarschijnlijk het meest aan (Deens of Russisch is heel leuk hoor, maar wanneer breng je dat nu in de praktijk, tenzij je elk jaar naar Denemarken/Rusland gaat? Dan is Chinees 'nuttiger').

Engels

Wel Engels als deze jongen misschien wel interesse heeft in TTO. Verbaas mij er trouwens over dat er nog steeds scholen zijn die in groep 7 beginnen met Engels (zoals wij vroeger). Bij ons op school wordt het vanaf groep 1 gegeven. Veel beter.

Overigens geven ook bedrijven als EPO talentrainingen aan kinderen. En internationale scholen uiteraard.

Talia

Talia

01-01-2015 om 16:55

Duolingo

Mocht je wel Engels overwegen voor je zoon, dan is Duolingo een hele leuke app (gratis) waarbij je vanuit het Nederlands Engels kunt leren. Vanuit het Engels kun je er vele talen mee leren, maar dat lijkt me niet geschikt voor een 9-jarige .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.