Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met turnen

Dochter klaagt over dat steeds meer meisjes stoppen met turnen en zij dat niet leuk vindt. Ze zit er nu een aantal jaar op en heeft er plezier in, maar ik ben bang dat zij straks ook stopt alleen omdat andere meiden ook stoppen.
(ze is 10 en zit in groep 7)
Ook is er een meisje dat er nog wel op zit maar gewoon een aantal lessen niet meer is gekomen. (Vreemd dat de ouders dat accepteren, meiden uit dochters groep kregen de vraag of iemand wat van dat meisje gehoord heeft, wat een klasgenoot is van een ander meisje die zei dat ze vandaag gewoon nog op school was etc)
Als ze turnen niet leuk vindt mag ze van mij natuurlijk stoppen, maar ze moet het zelf willen en niet zich gedwongen voelen omdat iedereen stopt.

Als ik op de website van de turnvereniging kijk, zie ik dat het gericht is op de middebouw van de basisschool, op kleutergym, en er slechts een turngroep 13+/dames is voor oudere turnsters.
Die oudere turngroep heb ik nooit gezien, meeste meiden van de vereniging zitten op de basisschool.

Is het in andere regio's ook zo dat meiden op een bepaald moment stoppen met turnen? En er op de middelbare school of later nooit met turnen wordt begonnen als nieuwe sport?
Waarom eigenlijk?
Het turnen hier is spotgoedkoop en kan in vier termijnen worden betaald, en de pakjes zelf zijn ook niet duur, het is geen dure sport zeker vergeleken met andere.

En wat me te binnen schiet: kan het te maken hebben met dat die meiden gaan groeien en de turnpakjes nogal strak zijn? (laten vrouwelijke vormen zien)

Mijn dochter zit ook op dansen bij een balletschool, ze doet geen klassiek maar streetdance, en daar heb je ook groepen klassiek ballet voor pubers en volwassenen die met strakke pakjes dansen.

Limi

Limi

27-03-2016 om 08:01

strakke pakjes

Lijkt me niet. Meisjes stoppen ook niet massaal met zwemmen, waterpolo en synchroonzwemmen zodra ze van de basisschool afkomen en/of vormen ontwikkelen.

Je club klinkt me eerder gewoon heel recreatief, waardoor ze geen trainer hebben die de oudere groepen veel kan leren. En dan kan het saai worden. Ze doen waarschijnlijk ook geen wedstrijden? Er is natuurlijk een reden waarom het zo goedkoop is...

Triva

Triva

27-03-2016 om 09:37

tja

Logisch, turnen is zo ongeveer de laatste sport waar je mee gaat beginnen na groep 7. De topleeftijd van turners ligt ook rond de 15. Je haalt nooit meer een normaal niveau als je later begint.

Verder is het heel normaal dat kinderen rond groep 7/8 stoppen met een sport of een andere sport gaan doen. Ik ken ook ouders die de aankomende brugklas zo 'eng' vonden qua tijd en huiswerk dat kinderen een minder tijdrovende sport moesten doen maar ook komt de puberteit en dan kiezen kinderen vaak voor iets anders.

De strakke pakjes? Kan altijd een factor zijn, de borsten gaan groeien en soms zijn kinderen daar onzeker door. Grote borsten werken ook niet echt goed mee bij turnen.

Hoe veel kost het eigenlijk? Ben je niet teveel bezig met andere kinderen omdat je bang bent dat je dochter daardoor stopt omdat zij stoppen? Wellicht is een andere club beter als jouw dochter meer uitdaging nodig heeft want een jong meisje in één groep met veel ouderen is ook niet leuk hoor op die leeftijd. Zoek eens uit wanneer die club traint en kijk eens wat daar bij zit qua leeftijd.

Imogen

Imogen

27-03-2016 om 11:11

herkenbaar

'Dochter klaagt over dat steeds meer meisjes stoppen met turnen en zij dat niet leuk vindt. Ze zit er nu een aantal jaar op en heeft er plezier in, maar ik ben bang dat zij straks ook stopt alleen omdat andere meiden ook stoppen.
(ze is 10 en zit in groep 7)'

Hier stopten veel meisjes toen ze naar de middelbare school gingen. Huiswerk, andere schooltijden, andere vriendinnen en interesses. En als je dan in een groep zit met kinderen vanaf 10 jaar (hier liep de groep van 10 tot 14, geloof ik), lijken de andere meiden ineens wel erg kinderachtig.

'Het turnen hier is spotgoedkoop en kan in vier termijnen worden betaald, en de pakjes zelf zijn ook niet duur, het is geen dure sport zeker vergeleken met andere.'

Juist als het goedkoop is, is het makkelijk om een paar lessen te missen. En inhalen op een ander uur doe je bij turnen ook niet zo snel. Bij paardrijlessen kijken ze wel uit om lessen te missen, dan zijn ze veel geld kwijt voor niks.

zeer herkenbaar

in mijn tijd (meer dan 25 jaar terug) was het ook vrij normaal dat kinderen met gym stopten als de middelbare school in beeld kwam. Alleen de fanatiekelingen, zoals ik, en meiden die in turnploeg zaten.

Geniet ervan zolang ze ervan geniet.

Jaina

Jaina

27-03-2016 om 14:06

Normaal

Wat ik zo in mijn omgeving heb gezien is dat kinderen regelmatig rond het begin van hun middelbare school stoppen met een sport/hobby (of wat anders gaan doen). Vaak gaan ze dan naar een hoger team/hoger niveau wat meer eisen meebrengt, de interesses veranderen, school en vrienden nemen meer tijd in en de lol in de sport gaat wat weg. Volgens mij is dat echt een typische periode dat veel mensen afhaken bij een sport. Het einde van de middelbare school is weer een ander. Dan stoppen ook weer veel kinderen met hun sport.

Geen aanleg

Mijn dochter is gestopt met turnen rond haar 10e omdat ze eigenlijk totaal geen aanleg ervoor bleek te hebben. Bepaalde oefeningen kon ze gewoon niet en daar werd ze dan toch op aangekeken. Bij de lagere kindergroepen gymde ze gewopn lekker mee. Dus dat kan ook een oorzaak zijn.

Juno

Juno

27-03-2016 om 14:31

Stoppen

Stoppen omdat anderen stoppen vind ik een goede reden, je zit voor je lol op een sport en zonder je vrienden is het minder gezellig. Verder zijn niet zozeer de strakke pakjes een probleem als wel de veranderde balans door de groeispurt, je moet allerlei oefeningen opnieuw aanleren.
Als er geen selectie is wordt het al snel saai, ook al is een sport voor de lol je moet wel verder komen.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-03-2016 om 17:10

Is niet specifiek voor turnen

Volgens mij hebben bijna alle verenigingen last van hetzelfde. Bij de overgang naar het VO haken veel kinderen af, of het nu bij sport of iets anders is (in ons geval muziek). Heel jammer, maar je kan er weinig tegen doen. Ze krijgen een andere dagindeling, meer huiswerk, andere vrienden etc.

Ook hier in het dorp heeft de turnvereniging vooral jeugdgroepen, die doen nog wel eens mee met regionale wedstrijden, en één pubergroep (met 2 jongens). Hetzelfde geldt voor de balletvereniging, die heeft nog één groep met oudere pubers/jongvolwassenen voor de klassieke dans. Die heeft wel wat leden behouden door ook een groep hiphop te starten voor de jeugd (van 8-20), en een groep werelddans voor volwassenen. Ook de judo heeft sinds een kleine twee jaar geen volwassenen groep meer, sinds de laatste oudere pubers (waaronder mijn zoons van toen 14 en 16) ermee gestopt zijn. Voor 5 mensen is het simpelweg niet haalbaar om een groep te laten bestaan, zeker als er af en toe een paar niet komen.

Imogen

Imogen

27-03-2016 om 19:22

Moedermop

'Mijn dochter is gestopt met turnen rond haar 10e omdat ze eigenlijk totaal geen aanleg ervoor bleek te hebben.'

Hier iets vergelijkbaars: dochter is een houten klaas, dat heeft ze helaas van mij. Verder dan recreatief turnen is ze dus nooit gekomen. Toch is ze zelf blij dat ze een paar jaar op turnen heeft gezeten, want daardoor kan ze nu met gym op de middelbare school beter meekomen met de oefeningen (zoals handstand en over zo'n bok of paard springen). Ze zal er nooit een 9 voor halen, maar zonder turnen zou ze misschien wel op een 4 zijn uitgekomen.

Izabela

Izabela

27-03-2016 om 19:59 Topicstarter

Goedkope lessen oorzaak

Dat de oorzaak kan zijn dat de lessen goedkoop zijn, is zeker mogelijk. (in een jaar kost het ongeveer 100 euro, als er dan zeker 30 lessen zijn is dat ongeveer 3 euro per les)
3 euro per les is natuurlijk niks.
Dochter heeft het al een aantal keer gehad over dat ze wil gaan zingen, ik denk daar nog goed over na, want een les samen met iemand anders kost al meer dan 10 euro.
Als het net zo duur was als het turnen had ze er van mij zo op gemogen.

Blijft wel vreemd dat het dansen hier wel beter loopt, ook veel meiden van de middelbare school zitten daar.
Van andere sporten weet ik het niet zo. Ja, ik zie weleens op sportvelden oudere kinderen voetballen of hockeyen, maar ik weet niet wie die kinderen zijn en of zij de enige middelbare scholieren zijn die de sport doen of dat er tig groepen zijn.

@Imogen Herkenning

Als ik mijn post wat langer had gemaakt, had erin gestaan wat jij nu zegt! Mijn dochter heeft gym op school "overleefd" dankzij turnen, terwijl ik niets dan slechte herinneringen heb aan gymnastiek!

Limi

Limi

27-03-2016 om 21:38

kun je opzoeken

"Van andere sporten weet ik het niet zo. Ja, ik zie weleens op sportvelden oudere kinderen voetballen of hockeyen, maar ik weet niet wie die kinderen zijn en of zij de enige middelbare scholieren zijn die de sport doen of dat er tig groepen zijn."

Je kunt gewoon op de website van een club opzoeken hoeveel trainingsgroepen of teams er zijn en hoe de leeftijdsindeling is.

herkenbaar

mijn dochters hebben allebei op turnen gezeten en zijn er ook mee gestopt omdat ze geen talent hadden. Te lang, niet soepel genoeg. Toen ze klein waren maakte dat niet uit, ze huppelden vrolijk mee en deden hun best, hadden lol met hun vriendinnetjes. Maar toen ze ouder werden gingen ze duidelijk het verschil merken. de kinderen met talent kregen extra en aparte lessen, wedstrijden, bijzondere pakjes enzovoort. De kinderen die niet in die groep zaten, werden met diverse leeftijden bij elkaar gedaan en hadden alleen het uurtje trainen in de week.
het strak zitten van het turnpakje was bij beide geen reden om met turnen te sporten. Ik vind het wel fijn dat ze op turnen (en dansles) hebben gezeten want ze zijn er soepeler van geworden, bewegen zich makkelijker en inderdaad op de school-gymles kunnen ze zonder problemen mee komen.

mijn kinderen hadden tijdens de basisschool tijd allebei twee sporten en 1 muziekles. Toen oudste naar de middelbare ging is er 1 sport (volleybal) overgebleven. Voor deze sport moet ze 2 keer per week trainen en 1 keer per twee weken een wedstrijd. ze heeft haar tijd echt meer dan nodig voor alleen al huiswerk en de ene sport.

jongste gaat dit jaar naar de middelbare en zal ook voor 1 sport kiezen.

bloemetje

bloemetje

28-03-2016 om 13:38

Izalbella

"Blijft wel vreemd dat het dansen hier wel beter loopt, ook veel meiden van de middelbare school zitten daar."

Waarom vind je dat vreemd? Het is toch heel normaal dat de ene club wat meer leden heeft dan de ander? Over een paar jaar kan het weer anders zijn. Je hebt het steeds over de kosten, maar kinderen (en ouders) kiezen op basis van 'leuk' en niet op basis van 'goedkoop'. Misschien is de dansgroep op dit moment net wat dynamischer, met een leukere trainer of spannende optredens. Het sluit op dit moment blijkbaar wat beter aan bij de doelgroep. Ik vind dat niet vreemd.

De kettingreactie is trouwens heel herkenbaar, zeker bij meisjes van ca 10-13 jaar. Als er eentje weggaat, dan gaat vriendinnetje ook. En dan wil een ander vriendinnetje ook liever niet meer etc.

En je ziet het: ook jouw dochter wil liever wat anders. Dus waarom oordelen over ouders die hun dochter de ruimte geven om ook andere dingen te doen?

Triva

Triva

28-03-2016 om 14:24

dansen

streetdance is héél populair onder meisjes zo rond groep 8 dus het is mij een raadsel waarom je turnen en dansen gaat vergelijken.

lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 14:05

wel goede reden

tenzij je dochter écht goed is in turnen en daar vooral komt voor de sport zelf, vind ik het gegeven dat vriendinnetjes stoppen wel een goede reden om ermee op te houden. Dat zou ik zelf ook doen namelijk, sterker nog, dat heb ik al wel vaker gedaan. Ik ben 1x gestopt met een sport omdat ik er geen aanleg voor had, en voor de rest 2x omdat de mensen die erbij zaten niet mijn type waren, of omdat de leuke mensen ermee ophielden. Andere clubjes zoals een muziekensemble idem dito. Zelfs -of juist- als je een activiteit op meer professioneel niveau beoefent is het belangrijk dat er mensen bij de groep zitten waar het goed mee klikt.

Zou het anders misschien een optie zijn voor je dochter om een andere turnvereniging te zoeken, of is ze ook wel toe aan helemaal iets anders?

huh?

Maar, de sport (of andere hobby) van je kind is toch niet meteen voor het leven? Hier wisselen ze wel eens meer van sport. Soms omdat na een paar jaar de lol van die sport af is, soms omdat de groep niet leuk meer is, en soms omdat er nog zoveel andere leuke dingen zijn om eens te doen!
Ik zie het probleem niet.

callie

callie

06-04-2016 om 10:00

herkenbaar

Zelf heb ik vroeger ook altijd geturnd en ik vond het ook altijd de enige sport die ik leuk vond. Op wedstrijdniveau kon je toen turnen tot ongeveer 15 jaar en daarna was er een recreanten groep waar ik altijd nog met plezier heb geturnd.

Sinds dit jaar ben ik ook hier in het dorp gaan helpen met de oudste turngroep en wat je hier ziet is inderdaad dat meiden stoppen als ze van de basisschool afgaan. Waarom??? Wellicht omdat de anderen dat ook doen?
Misschien kan je dochter met een vriendin afspreken (als ze graag door wil gaan met turnen natuurlijk) om er wel bij te blijven. Soms moet een gewoonte doorbroken worden en volgen er vanzelf meerderen die erop blijven.

Hier op de turngroep hebben ze sinds dit jaar meiden van een voltige groep erbij opzitten. Deze meiden zijn wat ouder en dat maakt het voor de andere meiden ook weer wat leuker. Je hoort ouders nu ook zeggen dat hun dochter er eigenlijk mee wou stoppen maar dat ze het nu niet meer willen.

Geen turnster ;)

Geen turnster ;)

19-06-2017 om 18:17

Google: Een bekend verschijnsel

Ik beoefen sinds enige tijd een sport waar zeer veel oud-turnsters op zitten. Vandaag bedacht ik me om te gaan googelen op waarom stoppen met turnen, waar onder andere dit topic en deze "scriptie" naar voren komen: https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/34835/Masterthesis%20Groenevelt%2C%20MJ-3225038.pdf?sequence=1
Kennelijk valt het meer mensen op dat veel meiden stoppen met turnen tegen het einde van de basisschool of na klas 2 van de middelbare school?

In het onderzoek staan bevindingen in genoemd als dat meiden/kinderen het turnen niet meer leuk vinden, genoeg andere dingen te doen hebben en de vriendinnen ook stoppen.
Daarnaast worden er in dat onderzoek andere factoren genoemd. Zo zouden turnverenigingen "niet pedagogisch" zijn en niet inspelen op verschillen en behoeftes van turnsters.

Daarnaast is deze passage is erg interessant:
"Relationele oorzaken
Het tweede thema binnen de sociale (sport)omgeving is een relationele oorzaak. Maar liefst 19 enquêterespondenten benoemt een negatieve sfeer als oorzaak van uitval. De sfeer van de training werd bepaald door trainers en medesporters. De turnsters die de sfeer als negatief bestempelden wijzen op 4 oorzaken, waarbij allereerst wordt verwezen naar weinig leeftijdsgenootjes of vriendinnen binnen de vereniging. In de tweede plaats had een negatieve sfeer bij 4 meisjes ook te maken met een gevoel van competitie binnen de groep. “Dat je in de training al bezig was van ‘ik ben beter dan jou’, dat vond ik niet leuk.” “Ik doe dat mooier
dan jij”.“Jij kan dat wel, ik kan dat niet” (i,18,R). Dit werd zowel door 3 selectieleden als door 1 recreatieturnster genoemd. Verder een niet ‘turn-achtige sfeer’: “Het was wel leuk, maar niet echt turn-achtig. Je zit op een turnvereniging om te turnen en niet om te kletsen” (i,13,R). Tenslotte speelde de trainer een belangrijke rol: “De laatste paar lessen was niet meer gezellig, want ze was altijd aan het bekken, dat was nooit zo leuk” (i,14,4e). Als laatste thema ervoeren 4 geïnterviewde oud-leden geen band met de verenging. “Een band denk ik niet echt, want ik was net zo als de andere meiden turnen en weer naar huis en weer turnen en weer naar huis” (i,14,4e). Wanneer er geen band werd ervaren kwam dat volgens hen doordat ze weinig actief waren binnen de vereniging door bijvoorbeeld te assisteren. Of omdat ze vonden dat er weinig sociale activiteiten werden georganiseerd.
Samenvattend worden de volgende verenigingsgerelateerde factoren onderscheiden: 1) slecht aansluitende groepssamenstellingen, 2) weinige mogelijkheden voor oudere gymnasten, 3) weinige leeftijdsgenoten binnen de trainingen en 4) een negatieve sfeer binnen de training. "

Ik vraag mij wel af of dit wel allemaal typisch is voor turnen en niet gewoon voor elke individuele (kinder)sport.
Mij valt wel op dat er maar weinig studenten naar het studententurnen gaan (als dat er al is) terwijl tig andere sporten "hot" zijn. (Vooral fitness in groepsverband, wat eigenlijk wel op turnen lijkt?)
Als ik kijk op de roosters op sites van verenigingen hier in de omgeving heb je bij alle verenigingen een keer in de week twee uur achter elkaar trainen voor 16+ (soms 13+) waardoor de verenigingen zich meer op basisschoolkinderen lijken te richten. (Vooral van 7-8 jaar.)
Wellicht is dat ook een reden dat veel meiden het turnen niet meer interessant vinden, verenigingen richten zich meer op de jongere kinderen tot een jaar of 10 van de basisschool.
Ook valt mij op dat je vanaf een bepaalde leeftijd maar een keer per week kan komen trainen en dat je, althans bij de verenigingen hier, altijd per jaar je sport moet betalen en als je dan stopt je geen lesgeld terugkrijgt. Vanaf een bepaalde leeftijd werkt dat niet. Zeker bij tieners die ineens andere interesses kunnen krijgen of jongvolwassenen die steeds de volgende dag een tentamen hebben waardoor ze vaak niet kunnen trainen is dat niet fijn.

Maar, ik ben ook weleens met een andere sport gestopt omdat de meiden daar niet leuk waren. Echter vond ik de sport wel leuk, dus ging ik me inschrijven bij een andere vereniging en daar verder. Bij die "andere sport" is ook eens een groep van 6 vriendinnen gestopt omdat een van die meiden stopte en daarom de 5 andere meiden een maand later ook gelijk.
Of dat er ineens een meisje begon te klagen over dat ze het al 5 jaar beoefent en het nooit eens is dat een docent noemt dat ze zo goed is, waarop een ander meisje ook begon met klagen en ze allebei hun lidmaatschap hebben opgezegd.
(Dit ging om streetdance bij een erg commerciële balletschool)
Bij die tweede vereniging ben ik ook inmiddels gestopt omdat er maar een tijdstip was op een dag waarop mijn les werd gegeven (en ik elke maand de dag erna in de ochtend een tentamen heb waardoor ik elke maand een les moet missen), je vooruit moet betalen per semester en je (officiëel) je elk jaar moet inschrijven voor een heel jaar en dus niet tussentijds kan stoppen. Ik kan me voorstellen dat er bij deze balletschool (had ook een turnvereniging kunnen zijn) ouders zijn die niet willen dat hun kind zich hier inschrijft of nog verder gaat met trainen omdat het kind veel lessen kan/zal missen en dat zonde van het geld is.

Het lijkt mij daarom niet dat alleen het turnen het verschijnsel heeft waar dit topic over gaat. Wellicht valt het bij turnen gewoon meer op.
In dat onderzoek wordt dan wel genoemd dat turnverenigingen te maken hebben met tegenvallende inkomsten door het afvallen van meiden in de tienerleeftijd, maar ik heb zo het vermoeden dat die verenigingen dat aan zichzelf te wijten hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.