Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Even stoom afblazen

Even stoom afblazen

09-04-2015 om 17:58

Stomme mama

Ik ben een stomme mama, zegt mijn negenjarige. 's Avonds zeg ik dat ze naar bed moet, en 's ochtends moet ik haar er weer met veel waarschuwingen en dreigementen uithalen. Ze wil niet. En ik heb het gedaan. Ze is ook boos als we iets "vies" (dwz geen patat, pannenkoeken of brood) eten. Boos als ik nee zeg tegen snoep. Of als er een keer geen vriendinnetje mag blijven slapen.

Ben ik nou gek? Is dit normaal kindergedrag? Oudste zoon heeft er helemaal nooit last van gehad, van dit soort gedrag. Is ook wel eens boos en wil wel eens iets niet, maar dan keert hij zich niet zo fel tegen mij. We zijn helemaal niet streng, ze hebben best veel vrijheid, we stellen geen hoge eisen volgens mij. Dochter krijgt net zo veel aandacht als de rest, maar wil altijd meer aandacht, meer spullen, meer snoep. En ze wil vooral haar zin hebben.

Ze is boos als ze iets van mij moet. Soms helpt ze uit zichzelf, als het iets is wat ze leuk vindt. Helemaal prima. Maar zodra het iets is wat moet - opstaan- en waar ze geen zin in heeft dan barst de hel los (thuis, tegen mij. Op school is ze de braafheid zelve).

Noet

Noet

09-04-2015 om 18:31

klinkt bekend

hier ook een 9 jarige dame die dit soort taal uitkraamt. Gelukkig ben ik ook nog vaak de liefste.

Mijn reactie is: in mijn taakomschrijving van mama staat dat ik jou dit laat doen, en in jouw taakomschrijving van kind staat dat je daar boos over wordt.
Weten we dat, zijn we er nu klaar mee.

Ik zie het ook bij dochter's vriendinnen. Denk dat het meidengedrag is. En als het dat niet is dan kan ik het niet veranderen denk ik dan maar. Zal wel een fase zijn.
Vroege puberteit of zo.

angel3

angel3

09-04-2015 om 20:25

oooo fijn!

Ik ben niet de enige. Hier ok een 9 jarige meid. Mijn zus had zelfde met haar dochter met 9 jaar.
Vreselijk. Elke scheet die dwars zit wordt ze boos om. Ik ben stom. Ze heeft enorme driftbuien. Ook hier mag veel en zeker in overleg maar ze wil altijd meer. Neemt de hele hand. Mam mag ik 5 minuutjes langer opblijven? ja hoor lieverd maar dan geen getreuzel en gedoe meer. En dan ja hoor.Toch getreuzel gedoe en gezeur......dat doen we dus niet meer. Ik hou de lijntjes wel wat strakker. Geen uitzonderingen en onderhandelen. Op school is het hele sociale gedoe heel ingewikkeld en volgens mij reageert ze dit gewoon thuis af. Ik zit het maar uit en overstelp haar met liefde. Volgens mij heeft ze daar stiekem heel veel behoefte aan..... Oudere broer heeft dit nooit gehad...

Sanne

Sanne

09-04-2015 om 20:59

Hier (nog?) niet

Bijna 10 en (nog) niet dwars of verongelijkt.
Is ze niet te moe? De mijne heeft wel opeens weer meer slaap nodig, anders is ze wel narriger.
Sanne

marie

marie

09-04-2015 om 21:36

pre-pubertijd

welkom in de pre-pubertijd......

En echt oooit gaat het over...

Even stoom...

Even stoom...

09-04-2015 om 22:22

sociaal gedoe op school ja

Pre puberteit heb ik over nagedacht. Fijn die herkenning, heeft dus wellicht iets met geslacht en leeftijd te maken!

Angel3, ik denk dat dat sociale gedoe op school, het meidenvenijn zeker ook een oorzaak is! Los van de stress die dat oplevert en wat er thuis uitkomt is ze ook thuis leuk aan het nadoen/oefenen wat meiden onderling tegen elkaar doen daar. En ja, extra bevestiging/aandacht is nu vast nodig. En gezond eten en voldoende slaap. Maar hoe ik dat voor elkaar krijg zonder dat ze weer boos wordt...

Tango

Tango

09-04-2015 om 23:05

Hier nog steeds

Dochter van 14 heeft dat ook al een hele tijd en het is nog steeds niet over hoor. Altijd maar meer willen etc. Gisteren nog belt ze me vanuit het zwembad, of erger nog ze liet haar vriendin bellen, of vriendin mocht blijven logeren. Terwijl ik al heel vaak heb gezegd dat we dat niet doen doordeweeks. Altijd maar blijven proberen. Ik kon er gisteren wel om lachen, maar soms is het best irritant.
Om het minste ben ik al een rotmoeder, of erger. Maar als ik iets leuks voor haar meeneem ben ik weer geweldig.
Zoon is 10 en heeft het helemaal niet. Kan weleens dwars zijn, zelden hoor. Wel doet hij soms zijn zus na maar dat zeg ik dan ook tegen hem. En dan houdt hij wel op.

negen jaar

Negen jaar is een moeilijke leeftijd. Mijn dochter was ook een draakje. Dat had ook te maken met het meidenvenijn in haar klas. Hier ging het gelukkig over (ik heb haar wel naar een andere school gedaan). Inmiddels is ze bijna 17 en rolt ze probleemloos door de puberteit. Op haar negende zag ik gezien haar gedrag ontzettend op tegen de puberteit, maar het is 100% meegevallen.

prepuberteit?

Dochter is nu 6. Ik begrijp dat de naweeën van de peuterpuberteit naadloos overgaan in de prepuberteit en vanaf daar in de puberteit? En tegen de tijd dat ze eindelijk een beetje redelijk mens wordt, gaat ze het huis uit.

Ik krijg ook regelmatig spontane aanhankelijkheidsbetuigingen trouwens, dat dan weer wel. Hoef ik niet eens wat voor mee te brengen, al helpt dat natuurlijk wel

Groeten,

Temet

Juline

Juline

10-04-2015 om 20:46

Herkenbaar

Hier is het zo dat hoe meer moeite dochter moet doen om op school mee te komen, hoe dwarser ze thuis is. En dan bedoel ik met meekomen niet alleen cognitief, maar ook aanpassen aan de wensen van de juf, de kinderen in de klas, vriendinnen etc.
Een dikke knuffel wil vaak wel even helpen. Dus juist niet ingaan op haar dwarsigheid, maar zeggen: kom eens even hier en dan hebben we een knuffel moment.
Want dochter wil zelf ook niet altijd dwars zijn, maar moet het er gewoon even uit.

angel3

angel3

11-04-2015 om 16:20

Ja juline

Herkenbaar. Ik merk ook vaak dat als ik haar erken in haar gevoel ze bijna gaat huilen. Ik benoem dan dat ze ook mag huilen. Dat barst dan toch vaak los. Dat lucht haar wel op. Maar soms ben ik het ook gewoon zat en kunnen sommige dingen echt niet door de beugel.... We hoeven niet alles te pikken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.