Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stil zijn?

Vraag aan jullie.
Gisteren kwam de buurman ons vragen of we buiten niet zoveel lawaai willen maken want zijn zoontje van 1,5 doet een dutje van 12-14.
We wonen op een soort woonerfje en mijn dochter en man spelen veel buiten.
Nu wil mijn man hiermee rekening houden en zegt de hele tijd tegen mijn dochter dat ze rustig moet zijn. Ze is gewoon een enthousiast kind. Ik ben het hiermee niet eens en vind niet dat mijn dochter rekening moet houden met het slaapuurtje van de buurjongen. Natuurlijk hoeft ze niet extra lawaai te maken.
Wat vinden jullie? Rekening houden met buurjongen of dochter lekker buiten laten spelen en dat laatste wil l ik en mijn man niet die wil stil zijn en liever niet buiten spelen.


Moni

Moni

07-06-2015 om 12:51

Speeltijd aanpassen

Het gaat maar om twee uur per dag en het valt ook nog eens in lunchtijd. Je dochter zou op die tijd binnen kunnen spelen of samen met Papa naar een speeltuintje verderop, een stukje fietsen, of wat dan ook.

Hoe oud is je dochter eigenlijk? Als ze drie is, rustig doen een stuk moeilijker dan als ze zes is.

creabea

creabea

07-06-2015 om 13:01

ligt eraan

ligt een beetje aan de leeftijd van je dochter en waar er gespeeld wordt. Als je man en dochter in de achtertuin spelen terwijl buurjongetje aan de achterkant slaapt, kun je overwegen om voorthuis te gaan spelen. Maar als zij gewoon voorthuis op openbare grond spelen, dan zou ik zeggen dat de buurman de slaapplek van zijn zoontje tijdelijk naar de andere kant van het huis verplaatst. Een spelend kind maakt nu ook weer niet zoveel herrie dat dat overlast veroorzaakt; het is niet dat je precies om dutjestijd altijd gaat grasmaaien/boren/cirkelzagen.

Noet

Noet

07-06-2015 om 13:07

nou crea

ook een spelend kind kan prima overlast veroorzaken. Wij worden hier horendol van de gillende kinderen in de speeltuin. En dan staat er nog een flat tussen. De politie is er al een paar keer bij geweest vanwege overlast klachten van mensen die direct aan de speeltuin wonen. En we hebben het niet over jongeren want die hebben al lang een rustiger plek opgezocht.

zoiets vraag je bij je eerste kind

Een volgend kind is al wat gewend aan leefgeruis.
Lief van de buurman, en lief als jullie er wat rekening mee houden.

(Ik baal weleens als mijn oververmoeide dochter wat wil bijslapen en de achterbuurman met de hogedrukspuit lekker bijtijds aan de slag gaat. Je gunt te geliefden wat ze nodig hebben, maar ja, daar kun je niet de hele buurt bij betrekken.)

Mama1972

Mama1972

07-06-2015 om 13:12 Topicstarter

moni

Ik ben het niet met je eens Moni.
Dat zou betekenen dat ik het belang van een ander kind boven dat van mij stel. Wij hebben geen tuin om in te spelen en zijn genoodzaakt om op het erf te spelen. Daar is mijn dochter ook nog te jong is om ergens alleen
te spelen. En het is niet zo dat we extra naar buiten gaan rond die tijd. En we maken bijna geen lawaai maar je kunt je ook aanstellen.
en dat doet onze buurman.

bieb63

bieb63

07-06-2015 om 13:26

nu gaat het blijkbaar om 1 kind dat buiten speelt

jullie dochter dus. Maar het zou ook volkomen normaal en denkbaar zijn dat er hordes buurt kinderen in de straat/erf spelen. Wat zou de buurman daar aan willen doen...?

Ali

Ali

07-06-2015 om 14:02

Je bent helemaal

Niet van plan om je aan te passen, mama1972, je vind namelijk dat de buurman zich aanstelt, blijkt uit je laatste posting.
Jammer is dat, een beetje meedenken en rekening houden met iemand anders is helemaal geen gek idee namelijk.

Je schrijft dat je dochter gewoon enthousiast is. Betekent dat veel gillen?

Jaina

Jaina

07-06-2015 om 14:06

Hangt er vanaf

Ik weet niet hou oud je dochter is en hoeveel lawaai ze maakt. Als je dochter echt loopt te gillen en dergelijke dan vind ik het vrij normaal dat ze zich wat meer inhoudt. Als ze echter al heel rustig speelt en nauwelijks geluid maakt dan is het een ander verhaal. Dan is de buurman misschien wat overgevoelig. Maar uit zijn verhaal lijkt het alsof je dochter vrij luid is. Dan zou ik sowieso eens gaan werken aan rustig spelen.
Verder gaat het maar om twee uurtjes. In die tijd ga je misschien ook nog lunchen (omdat het van 12:00 tot 14:00 is) en dan blijft er niet eens zoveel tijd meer over. In die tijd kan ze toch ook binnenspelen of dat jullie even ergens heen gaan (boodschappen doen, speeltuintje)? Het gaat waarschijnlijk maar over een paar maanden. Je kan zo ook wat goodwill creëren bij de buren , hoe erg je officieel misschien in je recht staat.

Brianna F

Brianna F

07-06-2015 om 14:48

rekening houden met

Dat heet rekening houden met elkaar. En je hoeft er niet eens zoveel moeite voor te doen. Het tijdstip valt net in de lunchtijd, en daarna zou je een speeltuintje kunnen opzoeken, boodschappen kunnen gaan doen, binnen wat spelen (als de zon schijnt is het toch beter om op dat tijdstip niet teveel buiten te komen of wel heel goed ingesmeerd)
Ook zal het niet elke dag spelen, want met dit Hollandse weer kan het morgen weer regenen. Kortom, zo vaak hoef je er geen rekening mee te houden. En je weet: een goede buur enz.
Je noemt je dochter enthousiast, zulke buurmeisjes had ik ook, die gilden, nee krijsten de hele buurt bij elkaar in hun enthousiasme.

Mama1972

Mama1972

07-06-2015 om 14:48 Topicstarter

tja

Mijn dochter is vrij stil en rustig. Ze is van nature uit een rustig kind. We zijn dus vrij rustig en schreeuwen niet. Mijn buurman kan gewoon niks hebben.

Pug

Pug

07-06-2015 om 14:59

Vaag

Ik vind 'enthousiast' niet overeenkomen met 'stil en rustig'. Dus wat bedoel je precies met enthousiast? Je kunt ook lawaai maken met spullen.

En ik neem aan dat ze ook naar school gaat. Dus dit gaat alleen om het weekend?

En je buurman kan misschien niet veel hebben, maar jij kan ook niet tegen kritiek op je (enige?) kind. Het is toch niet zo moeilijk om tot 14:00 binnen te blijven of iets verder weg te gaan?

Merel

Merel

07-06-2015 om 15:11

Gezeur

Volgens mij ben je er wel uit, toch? Of wil je nog meer bevestiging dat de buurman idd zeurt?

Moni

Moni

07-06-2015 om 15:15

Wie goed doet, goed ontmoet

Dat leerde mijn moeder aan haar kinderen.

Wat jij je dochter leert, is dat het beter is om alleen aan jezelf te denken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-06-2015 om 15:22

Komt ie

Ja je hebt helemaal gelijk. En je buurman zeurt. En je dochter heeft het volste recht om lekker enthousiast te spelen.

Maarre, wordt daar de verstandhouding met de buurman beter van?

Ik vind je man een verstandig mens.

dat gillen

dat mag sowieso best een tandje minder. Het zou niet gek zijn als ouders, kinderdagverblijfleiding en schoolmedewerkers daar wat meer aandacht voor zouden vragen.

Maar goed, dat is mijn mening.

Mama1972

Mama1972

07-06-2015 om 15:53 Topicstarter

uitleg

Het is zo dat ze alleen in het weekend buitenspeler met papa. Want Door de week is hij met vrachtwagen weg. Dus in het weekend halen ze de gemiste tijd in van Door de week. En mijn buurman kan helaas niks verdragen. Ze waren best rustig op het plein. En ze riep een keer enthousiast yes omdat ze won met spelletje en toen kwam de buurman al maar buiten. En is ook een beetje frustratie want Door de week komen ze naar buiten de buurvrouw dan omdat haar man in bed ligt ivm nachtdienst en dan willen ze ook dat we stiller zijn. Ergens is er een grens en die is voor mij nu bereikt.

leven en laten leven

Jij vraagt begrip voor jouw man die vrachtwagenchauffeur is (en de hele week van huis)
Zij vragen begrip voor hun man des huizes die onregelmatig werkt en dus soms overdag slaapt.

Het is wijs om daar verstandig mee om te gaan en mee te bewegen (en dus elders te gaan spelen, waarom niet?) Met ergernis bereik je niks! Of jawel, escalatie en verstoorde verhoudingen. Er zijn al veel te veel conflicten in de wereld.

Pug

Pug

07-06-2015 om 16:13

Maar dan nog

Ik denk dat de grens van de je buren ook bereikt is

Je buurman met nachtdienst heeft geen mogelijkheden om op een andere tijd te slapen. Jij wel om te spelen. Jij kan naar binnen of verder weg.

En dan gaat het luidruchtige kind in het weekend ook nog eens een keer naar buiten.

Hoe vaak hebben ze nu gevraagd of je stiller kan zijn? 1x? 2x? 10x?

Barvaux

Barvaux

07-06-2015 om 16:21

maar

Als je overdag slaapt moet je ook zorgen dat je geen last hebt van algemene geluiden (dus een rolluik, raam dicht, ventilator aan bij warmte en extra donker maken) en dan kan in die ruimte (bij voorkeur aan de achterkant van het huis) ook het kind slapen.

Je hebt een woonerf voor de deur dus verderop spelen vind ik niet nodig want een woonerf is er juist om daar op te spelen. Als je zelf vindt dat het geluid niet extreem is en er spelen ook wel eens andere kinderen buiten dan zou ik niet al te veel moeite doen maar ik ga mijn hele leven al uit van het principe dat ik fijn wil wonen dus ik doe erg veel om het mijn buren naar de zin te maken als dat in mijn vermogen ligt.

Kind speelt niet alleen buiten dus gewoon gaan eten om half 1 en daarna even wat verder van huis af spelen, wij gingen vaak op speeltuintjesspeurtocht op de fiets en overal even spelen. Of je plant inderdaad de boodschappen om 13 uur of wat dan ook. Er zijn echt meer mogelijkheden dan vinden dat je buiten mag spelen.

Mama1972

Mama1972

07-06-2015 om 19:34 Topicstarter

Gelijk

Als ik zo de reacties lees staan jullie meer aan de kant van mijn buurman.
Misschien hebben jullie wel gelijk daarom vroeg ik ook om meningen van andere.
Misschien ben i wel te fel en moet ik meer naar mijn man luisteren die zegt om inderdaad rekening te houden met buren.
Dus ik ga kijken hoe ik het goed kan oplossen voor ons alle 2. We gaan nu gewoon iets eerder of later naar buiten en proberen rekening te houden met slaapuurtje buurjongetje. Ook al gaat het niet echt van harte.
Maar ja je weet wat ze zeggen, beter een goede buur dan verre vriend.

Angela67

Angela67

07-06-2015 om 19:59

stel een periode voor je zelf vast. ..

als je je voorneemt om de komende 2 maanden extra goed op te letten en je best te doen om tegemoet te komen. Dan kijk je na die twee maanden eens hoe hun reacties zijn geweest en of er inderdaad minder 'geklaagd' is. Dan heb je voor jezelf ook een objectiever beeld. Nu heb je misschien het gevoel 'hij klaagt zo vaak', 'hij heeft altijd wat'. Maar als je inderdaad die dingen doet waar je nu eigenlijk tegenaanhikt, dan valt het misschien mee en hoef je helemaal niet zoveel aan te passen als je denkt. Maar misschien blijven ze klagen, en dan kun je beter met elkaar bedenken wat je vervolgstap is.
Maar je hebt echt gelijk: beter een goede buur. Which means: investeren in de relatie . . .
gr Angela

bieb63

bieb63

07-06-2015 om 21:24

maar toch

die buurman heeft 'geluk' omdat het maar om 1 buitenspelend kind gaat en dus maar aan 1 buur iets hoeft te vragen. Maar wat nou als de buurt stikvol kinderen zit, die met mooi weer allemaal lekker buiten spelen (of gewoon bij minder weer als het niet regent, of juist sneeuwt, of ze komen om die tijd voor lunch joelend en rennend uit school, of.....). Een vrij gangbare situatie in een woonwijk. Hier wel i.i.g. Dus wie wil je dan allemaal gaan aanspreken?

Anno2

Anno2

07-06-2015 om 22:15

Nee

Hier heeft man oordoppen in, het enige wat ik doe isrotjesnafstekende jongetjesnwegsturen.

Moni

Moni

07-06-2015 om 22:23

bieb63

Het heeft niet zoveel zin om te bedenken hoe het in andere wijken is. Iedereen is zijn eigen straat gewend en de verschillen zijn enorm. In je eigen straat bedenk je wat je wel of niet kunt vragen aan een ander, en wel of niet accepteert als vraag van een ander.
Mijn buurvrouw praat mee over de beplanting van mijn tuin aan haar kant. Want het heeft invloed op haar tuin. Nodig? Nee! Kan het overal? Nee!
Natuurlijk kan dat niet overal en met iedereen. Maar nu doe ik haar graag dat plezier.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

08-06-2015 om 06:40

terugkomen

Deze dingen blijven terug komen. Mijn tiener bespeelt niet tussen bepaalde tijden op zijn muziekinstrument, om onze buren tegemoet te komen. Ik vind dit geen probleem. Je houdt gewoon rekening met elkaar.

Ik vind het gek dat je het zo erg vond om het belang van een ander kind boven dat van jou te stellen (tijdelijk nog wel, want die slaapjes gaan voorbij). Dat moet nu eenmaal voortdurend, ook bij de dokter moet je wachten omdat er nu eenmaal meer patienten zijn, die meer spoed hebben. Je leeft samen en je probeert elkaar niet tot last te zijn en het zo gezellig mogelijk te houden. Ik vond het geen onredelijke vraag van je buurman, een moe kind is niet fijn (dat weet je hopelijk zelf nog wel?)

Ad Hombre

Ad Hombre

08-06-2015 om 07:47

Mama1972

"Als ik zo de reacties lees staan jullie meer aan de kant van mijn buurman."

Ik zie beide standpunten. Iemand met nachtdienst en een baby heeft niet het recht van de hele straat te vragen stil te zijn. Daarentegen heb ik zelf ook kinderen in de straat die niet buiten kunnen spelen zonder continu uit alle macht te gillen (ik overdrijf maar een beetje).

Toen ik mijn eerste baby had sliep dat kind heel slecht en ben ik ook wel eens gaan klagen bij een buurman die uitgerekend die zomer had uitgekozen om weken achter elkaar zijn schuur te verbouwen.

Barvaux

Barvaux

08-06-2015 om 08:18

Mej Griffel

'Ik vind het gek dat je het zo erg vond om het belang van een ander kind boven dat van jou te stellen (tijdelijk nog wel, want die slaapjes gaan voorbij).'

Slaapjes tussen de middag kunnen nog wel 1,5 jaar duren en wie weet komt er in de tussentijd een tweede en een derde dus dat vind ik geen argument. Voor een kind duurt dat heel erg lang dus dat kun je niet gebruiken om te zeggen. Verder: van 12-14, tja over een maand is het van 13-15 en dan moet je je weer gaan aanpassen.

Fruitella

Fruitella

08-06-2015 om 09:05

buurman

Grote kans dat je gelijk hebt dat de buurman een zeurpiet is. Alleen, koop je daar niets voor. Een soepele relatie met je buren is veel waard en als die souplesse met name van jouw kant moet komen op dit moment, neem dat voorlopig voor lief. De keerzijde is een gespannen relatie met je buren waarbij jij op momenten dat jij zo'n verzoek ooit hebt, voor een dichte deur staat. Dit valt onder kleine moeite, groot plezier. Dat is wat mi waat het forum zegt.
De volgende keer als jij een redelijk verzoek hebt, kunnen ze mi moeilijk weigeren.

Dus, doe jezelf een plezier en bouw aan een goede verstandhouding met je buren.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

08-06-2015 om 09:11

sturen

Er werd al eerder geschreven dat een volgend kind sneller gewend zal zijn aan omgevingsgeluiden, althans grote kans.
Het wil ook niet zeggen dat de peuter bepaalde tijden niet buiten mag spelen, alleen niet zo luidruchtig - en dat kan je best wat sturen als ouder- of even ergens anders naar toe gaan zodra het te luidruchtig wordt. Op de tenen lopen is niet nodig.
En: wat is er eigenlijk mis met aanpassen?

Regenboog

Regenboog

08-06-2015 om 09:53

Begin van het einde

Mijn ervaring is dat buren die vragen of het stiller kan, op steeds meer punten komen vragen of je stiller kunt zijn.
Bij ons begon het met een wasmachine die uit zijn veren stuiterde, de buuf aan de bel dat dit lawaai echt niet kon. Dat besefte ik zelf ook wel maar zo'n centrifugerende trommel staat niet binnen 2 seconden stil.
Daarna een stofzuigactie na 20.00 uur, buuf aan de bel. Dat we toch hadden afgesproken dat we in onze gehorige huizen de geluiden van stofzuigen, wasmachine, grasmaaien, klussen tussen 7.00 en 20.00 uur zouden doen.
Helaas had de buuf niet door dat het leven komt zoals het komt en daar kan een gevallen suikerpot bij horen na 20.00. De suiker laten liggen tot de volgende morgen ging mij iets te ver.
Toen ik kinderen kreeg en zij later ook kwam ze steeds vaker een beroep doen op stilte. Ik wilde best rekening met haar houden maar ze kon niet verwachtten dat ik mijn hele leven inrichtte naar haar behoefte aan stilte.
Hoe meer ik me aan ging passen hoe vaker zij kwam klagen als het eens niet stil genoeg was naar haar zin.
In mijn ervaring is aanpassen aardig maar tot je eigen grenzen van het toelaatbare. Zorg dat de buren niet de baas worden over jouw kind/huishouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.