Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Levina

Levina

09-04-2018 om 14:08

Sportende kinderen, fulltimende ouders...

Dag allemaal,

Dit weekend heb ik mijn twee zoontjes (bijna 5 en ruim 6.5) ingeschreven bij de plaatselijke voetbalclub, een grote wens van beide heren. Ik gun het ze graag en met het heerlijke voorjaarszonnetje is het fijn toeven langs het veld.
Ik schrok alleen nogal toen we informeerden hoe het trainingsschema eruit zou komen te zien: de 'mini's' trainen 1 keer per week en spelen op zaterdag een wedstrijd, maar mijn oudste zoon zou al 2 keer per moeten trainen en op zaterdag dus die wedstrijd. Dat betekent in totaal dus 3 x trainen per week en ik zou werkelijk niet weten hoe wij dat rond moeten krijgen! En dan moeten ze ook de zwemlessen nog afronden, maar dat terzijde (ik heb altijd geroepen dat ze eerst hun zwemdiploma's moeten hebben, oudste is hard op weg, maar jongste pas net begonnen en ze willen zo graag voetballen dat ik toch maar vanaf wijk).

Wij werken allebei fulltime en werken ook met enige regelmaat over (ik denk dat ik toch al snel 2 x per week naar de avonduren uitwijk om een klus af te ronden, man idem dito, en dan gaat het bepaald niet om een uurtje of even tussendoor).

Nu wil ik zeker niet dat mijn kinderen de dupe worden van mijn agenda en gesport mag er sowieso worden, maar ik ben wel razend nieuwsgierig hoe andere 'fulltimers'met meerdere kinderen dit in vredesnaam rond krijgen, ook met het oog op de pittige spitsuren 's avonds (werk-bso-eten-en dan ook nog sport erbij).

- Levina


Mede ouder

Mede ouder

09-04-2018 om 14:18

Combineren

Hier toch echt eerst het zwemdiploma afgerond.
Daarnaast kijken of je iets met andere ouders kunt combineren, de een haalt de ander brengt.
Op zaterdag allebei met een kind mee, eventueel ook met de ouder van een vriendje combineren.
Wij hadden overigens vier voetballende kinderen.

vriendjes

Zoek een voetbalclub uit waar klasgenootjes/vriendjes ook spelen. Zo kun je het heen en weer brengen delen met andere ouders.

lieverdje

lieverdje

09-04-2018 om 15:08

bso brengt en haalt naar clubjes

Zelf niet fulltimer, maar ik weet van de bso hier ter plaatse dat die kinderen desgewenst naar clubjes brengt en haalt op dagen dat de ouders werken. Als je zo'n bso kan vinden, scheelt dat een hoop denk ik. En verder sluit ik me erbij aan dat het zwemdiploma eerst maar gehaald moet worden.
Vooral voor je 5-jarige zal het best veel en vermoeiend zijn, als hij school en bso en zwemles en 2x in de week voetbal gaat doen!

Niet

Ik kreeg het niet voor elkaar. De vroegste training begint hier om 17.00 uur. Ik woon alleen met de kinderen en er zijn geen ouders of schoonouders die in kunnen springen. Bijna fulltime werd parttime, ik ben kortere dagen gaan werken. Er was eerst nog sprake dat er vanuit de bso kinderen naar clubs gebracht zouden worden maar dit is nooit echt van de grond gekomen. Die zaterdag erbij, en dan meestal 's morgens heel vroeg, is wennen maar ik vind het nu heel leuk en gezellig. Als de kinderen op de zelfde tijd sporten op de zaterdag dan kan er meestal wel een méérijden met een vriendje.
Is ook weer "zo'n periode", de oudste gaat bij vroege trainingen al met de fiets en blijft alleen thuis (uitslapen) bij wedstrijden van de jongste.

Eerste jaar

Het eerste jaar speelden ze hier nog geen wedstrijden, alleen 1 of 2 keer trainen.

vlinder72

vlinder72

09-04-2018 om 16:00

Bso

Als jullie allebei fulltime werken dan vangt iemand toch de kinderen op na school?

Kan de opvang/bso ze brengen? Kan een van jullie de kinderen dan weer ophalen? Zo deden wij dat.

Alternatief is iets regelen met teamouders. Zelf wat flexibel zijn met je arbeiduren. Iets eerder beginnen en wat vroeger weggaan.

Verder inderdaad pas op voetbal na de zwemlessen. En let op de locatie. Is er misschien een bso op loopafstand van de voetbalvereniging? Kan je kind snel zelfvan en naar de voetbal fietsen/lopen.

Ik zie bij ons kinderen die in een andere wijk wonen. Dat is echt niet handig dan moet je aktijd halen en brengen. Mijn zoon is kon toen hij 7 jaar was makkelijk zelfnaar de voetbal lopen.

Lukt het niet; dan is een teamsport misschien niet jullie ding. En je roept iets over een zonnetje. De kinderen voetballen langer in de kou en de regen dan met lekker weer. Eind mei is het voetbalseizoen alweer afgelopen.

Bo

Bo

09-04-2018 om 16:01

lastig

Het IS ook lastig! En ik heb het me ook afgevraagd. Ik denk dat er niet zoveel ouders zijn die beiden fulltime werken.

BSO werkt vaak samen met een bepaalde club, niet per se de club waar je je kind op wil doen. Ik ben kortere dagen gaan werken. Misschien is er bij jou of je man een mogelijkheid om korter te werken of flexibeler (korter en dan thuis). Halen/brengen met andere ouders combineren. Een club dichtbij huis zodat kinderen snel zelf kunnen. Kinderen op BSO doen die met gewenste club samenwerkt. Er zijn ook full time werkende ouders die hun kinderen dan maar niet laten sporten. Uiteindelijk is het een kwestie van keuzes maken.

Ik heb nu 2 kinderen die ma/di/wo/do trainen (beiden 2x op verschillende dagen) en op zaterdag een wedstrijd hebben. Het is niet altijd makkelijk maar ze genieten er enorm van.

Andere oplossing: geen BSO maar oppas aan huis die de kinderen brengt / haalt.

Tango

Tango

09-04-2018 om 16:02

Ehm

Niet vervelend bedoeld hoor, maar je kijkt toch eerst hoe het er aan toe gaat bij een voetbalclub voordat je je kind inschrijft?! Ik begrijp best dat jouw kinderen graag willen voetballen maar had ze toch echt eerst hun zwemdiploma laten halen. En dan inderdaad eerst de oudste laten voetballen en als jongste klaar is met zwemmen is hij aan de beurt. Ze hoeven toch niet tegelijk te starten?
Nu je ze al hebt aangemeld zou ik inderdaad kijken of er vriendjes zitten met wie ze evt. mee kunnen rijden. En anders met de club bespreken of voor de rest van dit seizoen 1 keer trainen voor je oudste voldoende is.

Kaori

Kaori

09-04-2018 om 16:21

combineren

Ik neem mijn laptop mee naar de training of toernooi en werk daar 4x per week of de weekenden gewoon door als het nodig is.
En die 5e dag werk ik langer door, want dan is mijn dochter bij haar vader.

Mijn sociale leven zit inmiddels grotendeels in de sport van dochter. Volgend schooljaar gaat er wellicht 1 avond training af en komt er 1 of 2 ochtendtrainingen bij. Zelf naar de trainingslocatie gaan is nog niet altijd mogelijk de ene hal is 5-10 minuten fietsen, de andere hal is 20 km.

Dochter wil al jaren op een andere sport maar helaas dat past niet bij ons in het schema. We hebben steeds gezegd: sporten moet, maar het moet ook in het schema passen. En ik sluit me aan in het koor: Eerst zwemles en alleen zwemles, daarna pas iets anders.

Hier ook bso

Ik werk zelf niet, maar als ik kijk hoe ouders dat doen bij de sporten van de kinderen is het inderdaad of de sport BSO die de kinderen brengen en halen. Of een oppas aan huis die de kinderen brengen.

sport

Wij werken ook fulltime. Sport en andere hobbies kunnen alleen als het past in het schema. Natuurlijk proberen we wel om er voor te zorgen dat ze een hobby naar keuze kunnen uitoefenen. Onze oudste kinderen kunnen inmiddels zelf naar hun hobbies toegaan en dat maakt het een stuk makkelijker. Ze spelen ook geen teamsporten en dat maakt het ook makkelijker. Hun eigen keuze overigens. Mijn dochter heeft wel een poosje een teamsport gedaan en dat ging net. Ze kon zaterdag (wedstrijddag) meerijden met de trainer en op dinsdag (training) bracht de moeder van een vriendin haar en haalde ik de kinderen op.

Onze jongere kinderen hebben wel hobbies maar niet heel tijdrovend. Zaterdagochtend vind ik een ideale tijd. Zondag willen we vrij houden voor de kerk.

De BSO brengt hier de kinderen ook van en naar activiteiten. Dus dat is ook heel handig.

Vroeg beginnen

Mijn man begint elke werkdag al om 7.00 dus is ook vroeg vrij. Hij brengt indien nodig (ze zijn al wat groter) kinderen weg en ik haal ze dan na mijn werk weer op.

Anoniem

Anoniem

09-04-2018 om 21:48

Lastig

Hier was ik altijd degene die fulltime werkte en mijn ex was werkloos en was daarom thuis bij de kinderen en vandaar dus geen opvang of bso. Toen mijn ex vertrok, waren de kinderen 8, 9 en 11 en zat ik zonder opvang, terwijl ik fulltime werkte en de kinderen dus ook nog sporten. In die periode zaten ze alledrie op voetbal, trainden ze alledrie 2 keer in de week (van maandag tot en met vrijdag was er iedere dag minstens 1 die moest trainen) en op zaterdag hadden ze alledrie een wedstrijd. Gelukkig zaten ze wel alledrie bij dezelfde club.

Om eerlijk te zijn vond ik het toen best lastig. Vaak trainden ze ook nog eens rond etenstijd en ik had zelf geen auto om even snel te kunnen halen of brengen. Gelukkig heb ik redelijk flexibel werk en ik ging vaak redelijk bijtijds naar huis, zodat de kinderen niet te lang alleen thuis hoefden te zijn en zodat ik de jongsten kon halen en brengen. Vaak fietste ik dan als de training begonnen was snel naar de supermarkt om boodschappen te halen, die naar huis te brengen, snel een start met het eten te maken, om vervolgens weer terug te rijden naar de voetbalclub om het kind weer op te halen. De uren die ik in de middag te weinig had kunnen werken, compenseerde ik dan in de avonden als de kinderen in bed lagen.

Er waren ook dagen dat er 2 moesten trainen en die tijden overlapten elkaar dan net voor een deel, dan was ik soms echt alleen maar heen en weer aan het fietsen, omdat de kinderen ook niet altijd een half uur op elkaar wilden wachten. Bij mooi weer ging dat wel, maar in de regen zaten ze daar ook niet echt op te wachten.

Op zaterdagochtend hadden ze alledrie een wedstrijd en de thuiswedstrijden waren in principe nooit tegelijk qua tijd. De jongste speelde in die periode nog erg vroeg, de middelste zo’n beetje aansluitend en de oudste nog wat later. Met de kinderen had ik in die periode wel afgesproken dat ik alleen bij thuiswedstrijden kwam kijken. Bij uitwedstrijden werd meestal op de club afgesproken en dan konden ze altijd wel met iemand meerijden. De thuiswedstrijden zag ik als het even kon wel, behalve als ik er weer een moest halen of brengen. Als ze toch een keer tegelijk speelden, dan keek ik bij beiden (drie tegelijk kan ik me niet herinneren) een helft.

Eigenlijk een en al gehaast als ik er zo op terugkijk. Vooral die uren die ik moest compenseren als de kinderen sliepen. Om eerlijk te zijn was ik blij toen de oudste ivm school stopte met voetbal.

Angela67

Angela67

09-04-2018 om 21:52

journaliste?

Levina,
het gevoel bekruipt me dat je info zoekt voor een artikel, maar ik hoop natuurlijk dat het mijn wantrouwende geest is.
Groet,
Angela

Levina

Levina

10-04-2018 om 08:13

Wauw het kan dus wel

Dag allemaal,

Ik geniet van jullie ervaringen en verhalen en ik lees met verbazing over de alleenstaande moeders die dit naast een baan toch allemaal regelen. Anoniem bijvoorbeeld. Veel respect hiervoor, maar jeetje, hoe hield je dat vol? Ik hoop dat je het nu een stukje rustiger hebt. En medemoeder, met vier voetballers. Wij zijn met z'n twee met twee kinderen en hebben er al een hard hoofd in. Ik twijfel nog of ik ze toch niet allebei eerst even hun zwemdiploma's moet laten halen. We hebben het er gister nog eens uitgebreid over gehad maar zijn er nog niet helemaal uit. Ik heb nog hoop dat ik iets met de BSO kan regelen, zoals wel meer mensen hier schrijven. Wij krijgen na de zomer een nieuwe BSO omdat de school van uitvoerder wisselt, dus ik weet het op dit moment nog niet. Ik denk trouwens wel dat daarin een oplossing zit voor werkende ouders. Als sport en BSO bij elkaar horen, dan wordt het een stuk praktischer. Maar ja, als veel kinderen verschillende sporten doen, is dat voor zo'n BSO toch ook haast niet te regelen.
Wat het in ons geval ook niet makkelijker wordt, is dat onze kinderen in een andere gemeente naar school gaan. Het is maar een tien minuutjes fietsen naar school, maar veel activiteiten zitten net iets verder in die wijk. Ze moeten langs een erg gevaarlijke weg dus ik denk niet dat ze de eerste paar jaar helemaal zelf zullen fietsen, niet voordat ze een jaar of 10 zijn in ieder geval.
Mijn man denkt dat er vanzelf wel een oplossing komt, maar ik hoor hem wel anders piepen als we allebei voor een deadline zitten en in de avond door moeten

En Angela67, ik begrijp niet precies waaraan ik je wantrouwen te danken heb? Je reactie heeft ook wel weer iets grappigs, want ik ben ben inderdaad schrijver, maar in een heel andere tak van 'sport' dan jij denkt, ik schrijf over business en economie en daar komen geen kinderonderwerpen aan te pas. Daar heb ik, behalve voor privé, ook geen interesse in. Zou trouwens wel heel raar zijn om op een forum te gaan zitten vissen, iedereen in het vak die zichzelf respecteert doet dat met open vizier, anders heb je geen bal aan reacties. Ik vind het gewoon fijn om hier op het forum af en toe iets voor te houden aan andere ouders, net als jij neem ik aan, omdat ik als moeder ook het wiel niet in mijn eentje uit kan vinden.

Flex

Je doet wat binnen je mogelijkheden ligt, maar soms is er ook meer mogelijk dan je denkt.
Ik werkte zo dichtbij de kinderen dat ik er, tot de BSO dat ging doen, wel een kind extra naar judo kon brengen, dat om 17.00 uur begon. Dan ging ik nog even terug naar mijn werk. Later werd zoon door de BSO gebracht en haalde ik hem om 18.00 uur op, nadat ik dochter van de BSO had gehaald.
Dochter kwam op vrijdagmiddag naar mijn werk, waar ze nog een paar uur zat te lezen, tot ik met haar naar paardrijden ging.
5 en 6,5 vind ik wel nogal klein, bij mij thuis wilden ze dan graag uiterlijk 18.00 uur eten, in de bovenbouw nam ik gewoon wat extra fruit en broodjes mee en de avond vooraf zorgde ik dat er al een warm hapje klaarstond als we thuiskwamen. In de onderbouw kookte ik toch al 's avonds omdat ze eenmaal thuis niet konden wachten. Ik had altijd extra groente en fruit.
Hier begonnen de wedstrijden ook pas na zwemles, in groep 4 en 5 toen de kinderen alleen nog op schoolzwemmen zaten, want anders was ik daar toch de zaterdag aan kwijt. Eerst judo en dan nog met 2 kinderen, op verschillende tijden, een eind reizen met ov gaan zwemmen.
Gelukkig geen voetbal, dat had ik niet gekund, maar 2x judo en dan op zaterdag een wedstrijd ging nog wel, ook omdat ex vaak reed als we naar een wedstrijd gingen.
Een theaterclubje kon dochter heen omdat het tegenover de BSO was en men wilde haar wel brengen, ze liep er zo heen, en dan haalde ik haar weer op.

Vrijdagavond als ik dochter voor een paar uur naar paardrijden had gebracht, er zat ook verzorging en het helpen met andere groepen bij, kon ik nog een paar uur werken aan de rand van de bak. Je neemt je laptop mee en overal is wifi.

Ook zaterdagochtend, als zoon op judo zat en dochter met mij in het restaurant kon ik nog wel verslagen lezen, hoewel dat lastiger was omdat dochter uiteraard mijn aandacht nodig had.

Eerder stoppen

Wij hadden altijd de verdeling dat één ouder vroeg begon met werken en dus eerder thuis was. Die kon dan zorgen dat om vijf uur het eten klaar stond en de kinderen konden eten voordat de training begon. Het gebeurde ook vaak dat het werk dan nog niet klaar was, maar dan brachten we het betreffende kind weg en werkten daarna thuis nog door. De ander begon later en bracht in de ochtend de kinderen naar school. En die was dan vaak pas rond zeven uur weer thuis. Maar zo ging het prima.

Half a twin

Half a twin

10-04-2018 om 10:30

Club met rijschema's

Hier in onze omgeving hebben de meeste ouders dezelfde regels als wij hadden, eerst de zwemdiploma's binnen (minimaal A en Daarna mag je een sport kiezen.

De club waar mijn jongste nu sport heeft voor de uitwedstrijden ieder seizoen een nieuw schema, welke ouders er voor vervoer moeten zorgen bij uitwedstrijden. Ik rij niet wegens epilepsie en man moet eens in de x weken werken op zaterdag en kan dan dus ook niet rijden. Dan moeten wij met een andere ouder zien te ruilen en dat lukt eigenlijk altijd. Dan hoef je dus niet bij alle uitwedstrijden mee waardoor je dan tijd hebt om werk te doen, of je huis te poetsen als dat er door de week bij ingeschoten is.

Als ouder met weinig tijd doe je er ook verstandig aan om van beide kanten de verwachtingen bij te stellen. Je moet zelf niet willen dat je ieder weekend aan de lijn staat bij allebei de jongens. De jongens moeten zich er bewust van zijn dat papa en mama niet bij alle wedstrijden kunnen komen kijken. Dat er 1 ouder is langs de lijn is leuk, soms zijn papa en mama er allebei niet en bij de wedstrijd waarin het kampioenschap binnen te slepen valt zijn papa en mama er allebei plus nog een opa of oma.

Onze oudste danste vanaf na het behalen van het zwemdiploma tot en met de tweede van het VO. Iedere 2 jaar was er een uitvoering in een echt theater maar tussendoor waren er wel eens optredens tijdens plaatselijke festiviteiten of open lessen op zaterdag. Als de wedstrijd van jongste dan gelijk viel met een optreden van de oudste dan had jongste pech. We brachten hem op tijd bij de club (toen hij nog niet voldoende verkeersinzicht had om zelf te fietsen) en gingen bij dochter kijken.

Oudste doet nu ook een sport met wedstrijden en als dat gelijk valt is de oplossing: papa rijdt het team van jongste naar een uitwedstrijd, mama staat bij de thuiswedstrijd van oudste langs de lijn, als het lukt.

Soms lukt het gewoon niet en is er niemand speciaal voor mijn kinderen langs de lijn, meestal zijn er wel ouders van teamgenoten of andere teams die supporter zijn.
Kinderen weten dat en accepteren dat al vanaf dat ze heel klein waren.

Investeer in het begin wel in goede contacten met andere ouders van de teams van je kinderen, dan kan je proberen of ouder A jou kinderen brengt en jij de kinderen van van ouder A ophaalt en thuisbrengt. Dat zal in het begin even investeren zijn, zelf initiatief nemen als er iemand laat merken dat zijn kind aanstaande dinsdag niet kan trainen doordat moeder niet kan brengen dan bied jij aan dat je dat kind thuis op kunt halen. Als je zelf hulp aanbied, krijg je ook makkelijker zelf hulp als het jou een keer niet schikt.
Ouders die nooit hulp geven maar altijd hulp vragen................

Floria

Floria

10-04-2018 om 12:18

teamsport

Ik lees af en toe iets als 'dan maar geen teamsport', maar met een individuele sport kun je net zo goed hebben dat een training vroeg begint, en zijn de trainingen ook niet vrijblijvend in de zin dat je zelf mag weten of je komt of niet.
Een van mijn kinderen traint 4x, waarvan 2x om half 5 en een keer op zaterdagochtend om 7 uur. Ouders met laptops op de tribune zijn geen uitzondering.

lieverdje

lieverdje

10-04-2018 om 15:17

andere clubjes kosten ook veel tijd

Mijn kinderen zitten op scouting en die moeten om de haverklap ergens naartoe gebracht worden voor een kamp. De laatste weken is er elke week een afwijkend programma in de zin van kamp, een wedstrijd, een uitwisseling, extra opkomst voor de wedstrijd... Wel alleen in het weekend, maar het hele weekend gaat er aan op.

Of als je op muziekles zit met een band/orkest erbij: dan heb je je eigen muziekles, en de repetities van het bandje, ensemble of orkest en nog de optredens.

Sporten jullie zelf niet?

Hier ook nog een man die regelmatig dagvullende competitie heeft in het weekend. En dan nog 3 kinderen. Het is/was soms een hoop gedoe. Wat ik het naarste vind is dat als ik net net alles op de familie kalender heb gezet, problemen als clashende rijbeurten of tekort aan auto’s heb opgelost door ingenieuze ruilacties, , en mijn eigen sociale activiteiten in lege weekends heb gemikt........., en dat dan de competitieschema’s of rijschema’s van 2 van de 3 teams worden omgegooid omdat er een club is die zich heeft teruggetrokken / de poule indeling is veranderd/ er geen rekening was gehouden met ouders x die altijd op zaterdag werken/ weet ik veel....grrrrrr.

Ik heb afgelopen week een hele avond zitten tippexen en puzzelen en her-plannen voor het weer klopte...

Ingrid

Ha ha Ingrid,

zie het helemaal voor me; de hele avond in de weer met tippex!
Een vriendin van mij vindt wijzigingen niet erg maar wel het feit dat ze alles, speciaal met potlood geschreven, in haar agenda weer uit moet gummen. Life is hard

Kaori

Kaori

10-04-2018 om 16:06

Yep IngridT

Ik ben het helemaal met je eens.

Het zijn voor mij de momenten dat ik met een lach tegen mijn zuchtende college ouders zeg: 'soms is het gescheiden ouder leven met 1 kind zo gek nog niet.'

Met 1 kind en 1 ouder ben je toch een stuk flexibeler dan met meer kinderen en meer ouders.

Gescheiden

We gingen elk met een kind naar muziekles, maar dan ook inderdaad samen naar een optreden. Die muziekoptredens waren dan wel weer in de buurt zodat je er niet met de auto of ov op uit hoefde te trekken en snel weer thuis was en eerst thuis kon eten.

Voordeel als je bij elkaar in de buurt woont en school, werk en wonen, bso, sport en clubjes, zijn op loop- en fietsafstand.

Gelukkig geen gedoe met andere ouders. Met vriendinnen kon ik regelen dat als een van ons een keer vroeg moest werken, de ander alle kinderen naar school kon brengen. Of bij elkaar droppen om te eten. Incidenteel.

Dees

Dees

10-04-2018 om 19:48

Niet alleen halen en brengen

Vergeet niet dat het niet bij halen en brengen blijft. Een club draait op vrijwilligers en daar zul je ook tijd in moeten delen, bardienst of terrein dienst of iets dergelijks dat hoort er allemaal bij.

Ingridt?

Jouw jongste scheelt toch niet heel veel met mijn jongste (V5). Is hun sportlogistiek nog steeds jouw pakkie an? Of heb je je inmiddels opgeworpen als penningmeester?

Biebel

Biebel

11-04-2018 om 10:06

bso, andere ouders en werken in de kantine

Het is al een tijdje geleden, maar wij werkten ook vrij veel, hadden kinderen in het volgende dorp op school en dan wilden ze ook nog sporten. En muziekles. En aandacht. Terugkijkend kan ik je daarover een paar tips meegeven. Allereerst: eerst zwemdiploma halen, dan iets anders. Zwemmen is een fysieke belasting, kost ook al tijd en (mij ooit aangepraat door een fysiotherapeut), als ze hun diploma's hebben weet je zeker dat ze in staat zijn om een 'luister'opdracht te vertalen naar een 'motorische'activiteit van hun lijf. Dus dat als de trainer zegt rennen, dat ze snappen dat ze dan moeten rennen. En als hij zegt 'strek linkerbeen', dat ze dan begrijpen dat je met je been iets moet.
Brengen en halen: wij hadden de bso, school en de sportclub in hetzelfde dorp (Een dorp verderop dus), en probeerden ervoor te zorgen dat de kinderen bij vriendjes/klasgenoten in het team zaten. Dat vonden ze sowieso leuker, maar daarmee kon je ook de lasten verdelen. Als de BSO ze niet naar de sportclub kon brengen, haalde de moeder van een vriendinnetje dochterlief op bij de BSO en nam ze mee naar de club. Ik haalde ze dan beiden aan het eind van de training op en bracht vriendinnetje terug naar huis. Overigens waren er ook ouders bij wie de oppas (of een buurmeisje met rijbewijs of fiets) de kinderen op de BSO ophaalde en naar de sportclub bracht.
De wedstrijden in het weekend heb ik dan bijna allemaal bijgewoond, maar het vrijwilligerswerk dat de vereniging vroeg heb ik afgekocht, zodat ik ook nog aan de 'aandacht' vraag van de kinderen kon voldoen.
Bij individuele sporten zoals zwemles (duurde helaas bij dochter meer dan drie jaar) die uiteindelijk in de stad gegeven werd, moest ik wel zelf rijden. Maar dan werkte ik in de kantine. Ook toen zoon besloot om op zondagochtend te gaan zwemmen, heb ik heel wat uurtjes met een waterige bak koffie in de zwemhal gezeten.

Muziekles was voor ons dan weer wat anders. Die verdeelden we op de dagen dat man of ik thuis waren (we werkten beiden 4*9), omdat we met een muziekdocent vaak wel een handige tijd konden regelen. Bovendien vonden we muziekles veel leuker om bij te wonen, dan tussen de mopperende hockeymoeders

Kenfan

Ik praat deels over vroeger, maar t is tegenwoordig niet minder erg.

Oudste (21) jongste (16) en man spelen golfcompetitie. Kort maar hevig. 6 volle zondagen van 8 tot 8 van huis. Vaak ver weg (100+km) Oudste en man hoeven geen begeleiding ( hahaha) maar claimen wel regelmatig een auto. Bij jongste is er een rijschema.

Middelste(18) honkbalt. Ook een pittig zomerseizoen....vaak ver weg, ook rijschema.

T is vooral de beschikbaarheid van auto’s die momenteel lastig is. Vooral als er dus weer eens lekker geschoven wordt als t net mooi klopte.

Qua trainingen trek ik me nergens meer wat van aan. De meeste kinderen kunnen zelf heen en terug. Al dan niet met auto. Ik zorg voor opwarmbaar voedsel. Alleen celloles van jongste in een buitenwijk van een stad 20 km verderop is iets waar ik wekelijks aan vast zit...

Ingrid

Yura

Yura

13-04-2018 om 13:24

Niet teveel willen

Zelfs al waren jullie fulltime met zijn tweeën thuis, dit is toch veel te veel? De kinderen kunnen van alles willen, maar jullie zijn de ouders en volwassen, dus in dit stadium weten jullie wat goed voor ze is. En helaas dan moet je ze soms teleurstellen, maar dat hoort ook bij het opvoeden, leren omgaan met teleurstellingen. Je kunt dus niet altijd overal maar ja op zeggen omdat ze het zo graag willen. Een kind van vier op voetbal én op zwemmen? Serieus.
Ja ik vind dus inderdaad dat je ze tekort doet, namelijk door ze altijd maar hun zin te geven uit angst dat je ze tekort doet. Niks mis met "nee" zo af en toe. Kom op zeg ze zijn 4 en 6, bepalen ze ook jullie vakantiebestemming? En wat jullie 's avonds eten?

Levina

Levina

13-04-2018 om 14:01

Haha Yura

Ja, vanavond eten we pizza en dat hebben zij gevraagd
Maar verder niet hoor. Ik ben ook van mening dat ze eerst hun diploma moeten halen. Voor oudste komt dat zo in zicht, dat hij na de zomervakantie kan beginnen met voetbal. Maar jongste moet idd nog maar even geduld hebben.
Ik heb weinig ervaring met sportclubs en ben bij het inschrijven nogal overvallen door alles wat daarbij komt kijken, en het is inderdaad nauwelijks te combineren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.